اجتماعی

کاهش درختان بلوط به دلیل خشکسالی/ تغییرات اقلیمی، عاملی برای تغییر فصل رویشی گیاهان

رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اثرات منفی تغییر اقلیم بر گیاهان گفت: در سال های اخیر به دلیل خشکسالی طولانی، تغییرات آب و هوایی و برداشت بی رویه درختان بلوط، زاگرس کمیت آنها به شدت کاهش یافته است. .

به گزارش سلام آنلاین. ایران کشوری با تنوع گیاهان و گونه های مختلف است اما به دلیل اینکه کشور ما در سال های اخیر با خشکسالی، کمبود آب، گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی مواجه بوده است، بسیاری از گونه های گیاهی در معرض خطر انقراض قرار دارند. علاوه بر بهره برداری به دلیل دخالت انسان، جمعیت این گونه ها بسیار محدود است که از جمله آنها می توان به درختان بلوط منطقه رویشی زاگرس اشاره کرد که در بروز آفات و خشکسالی نقش دارند و به گفته رئیس اداره گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست، برای حفاظت از این گونه ها باید با توجه به آب و هوا مشکل اثرات تغییر را برطرف کرد.

مریم مقانلو در گفت وگو با سلام آنلاین وی با بیان اینکه یکی از تهدیدات گونه ما تغییر اقلیم است یکی از نشانه های آن خشکسالی است که از دیرباز بر گونه های ما تاثیر منفی گذاشته است، سال ها و یکی از تاثیرات آن بر درختان بلوط منطقه زاگرسی است. جمعیت این درختان در طول سالیان متمادی به دلیل شیوع آفات، خشکسالی های طولانی مدت و برداشت مردم محلی برای تامین سوخت به شدت کاهش یافته است و در معرض تهدید قرار دارند.

وی افزود: تغییر اقلیم فصل رشد و تولیدمثل گیاهان را نیز تغییر داده است به طوری که به عنوان مثال در تهران شاهد گیاهان سبز در فصل پاییز هستیم و این کاملا به دلیل تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین است. در این شرایط انتظارات طبیعی ما برآورده نمی شود و یا گیاهان در اوایل سال می ریزند یا در پاییز هنوز سبز است و فصل رشد آنها تغییر کرده است.

رئیس تیم گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سایر گونه ها با خطرات بیشتری برای جنگل بلوط مواجه هستند، گفت: کشور ما گونه های زیادی دارد که به دلیل تغییرات آب و هوایی یا به دلیل برداشت بی رویه در فقر به سر می برند. به عنوان مثال گیاهی به نام مرخوش در هرمزگان وجود دارد که به دلیل خواص دارویی آن از ارزش بالایی برخوردار است و برای این منظور در طب سنتی عمان و پاکستان نیز استفاده می شود و یا حتی به صورت قاچاق به کشورهای دیگر نیز منتقل می شود. کشوری بدون هیچ کنترلی و به دلیل جمعیت زیادش در معرض تهدید قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

وضعیت ناخوشایند «مرخوش» گیاه انحصاری هرمزگان

مقانلو در پایان تاکید کرد: با توجه به انحصار برخی گونه‌ها و اهمیت آن‌ها، باید تغییر اقلیم را در کانون توجه خود قرار دهیم تا از آنها حفاظت کنیم.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا