اجتماعی

روند تغییرات اقلیمیِ جهان خارج از کنترل است

دبیرکل سازمان ملل متحد پس از ثبت گرم ترین روز جهان در هفته گذشته گفت که روند تغییرات آب و هوایی جهانی از کنترل خارج شده است.

آنتونیو گوترش با اشاره به رکوردشکنی دمای کره زمین در هفته گذشته گفت: «اگر به تأخیر اقدامات لازم ادامه دهیم، فکر می‌کنم به سمت یک وضعیت فاجعه‌بار حرکت خواهیم کرد». همانطور که دو رکورد اخیر دما نشان می دهد.

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط مرکز ملی پیش بینی محیطی ایالات متحده (NCEP)، میانگین دمای جهان در سه شنبه گذشته 17.18 درجه سانتیگراد بود که از 17.01 درجه سانتیگراد ثبت شده در روز دوشنبه فراتر رفت.

برای هفت روز منتهی به چهارشنبه، میانگین دمای روزانه 0.04 درجه سانتیگراد بالاتر از هر هفته در رکورد 44 ساله بود.

کارشناسان اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) می‌گویند: «ما تشخیص می‌دهیم که به دلیل تغییرات آب و هوایی در فاز گرمی قرار داریم و همراه با ال نینو و هوای گرم شاهد دمای بسیار گرم بوده‌ایم. در بسیاری از نقاط. ما از سراسر جهان آمده ایم.

کارشناسان معتقدند تغییرات اقلیمی در حال رسیدن به نقطه نامعلومی است و گرمایش زمین در کنار پدیده ال نینو به رکورد جدیدی منجر خواهد شد.

در همین حال سازمان ملل بازگشت ال نینو را تایید کرده است. آخرین رویداد بزرگ ال نینو در سال 2016 رخ داد که گرم ترین سال ثبت شده است.

در این پدیده اقلیمی، باد که به طور معمول آب های گرم اقیانوس آرام را به سمت غرب می راند، ضعیف می شود. این شرایط به آب گرم اجازه می دهد تا به سمت شرق حرکت کند و آن را در بخش های بزرگی از اقیانوس پخش کند. به این ترتیب رطوبت هوا در این قسمت ها افزایش می یابد و چرخه طبیعی جوی در سراسر جهان تغییر می کند.

در هفته‌های اخیر، بخش‌هایی از جهان تحت تأثیر امواج گرما قرار گرفته‌اند و روز پنجشنبه سازمان نظارت بر آب و هوا اتحادیه اروپا اعلام کرد که ماه گذشته گرم‌ترین ماه ژوئن در جهان ثبت شده است.

جنوب ایالات متحده در هفته های اخیر گرمای شدیدی را تجربه کرده است و در بخش هایی از چین، موج گرما ادامه دارد و دمای هوا به بالای 35 درجه سانتیگراد رسیده است.

در این هفته دمای اقیانوس‌ها به‌ویژه اطراف قطب‌ها گفت: جنوب غیرعادی است.

هوای گرم می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آنفولانزای پرندگان در قطب جنوب شود که عواقب جدی برای پنگوئن ها و سایر حیوانات در منطقه خواهد داشت.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا