اجتماعی

پیشنهادهایی برای عبور از خشکسالی

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کاهش بارندگی و افزایش دما در سال آبی جاری، خواستار توقف ذخیره سازی صنایع جدید و توسعه کشاورزی در منطقه شد. منطقه مرکزی و نه برای کشت. محصولات پر آب در مناطق کم ارتفاع با تنش آبی.

به گزارش سلام آنلاین این در حالی است که کشور ما چهار سال متوالی خشکسالی را پشت سر می گذارد که تقریباً در تمام مناطق کشور دمای هوا از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) به بالاتر از حد نرمال رسیده است، بنابراین آبان و آذر ماه. نوامبر و گرم ترین دسامبر در تاریخ این کشور. در ماه های آذر و دی برف چندانی نمی بارد و به همین دلیل با خشکسالی شدید برفی در کوهستان ها مواجه هستیم. در این شرایط رئیس مرکز ملی مدیریت اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور پیشنهاد تدابیر دولت و مصرف مناسب آب را از مردم برای عبور از وضعیت خشکسالی پیشنهاد می کند.

بیشتر بخوانید:

خشکسالی و برف در کوهستان

احد تعزیفی در گفتگو با سلام آنلاین وی افزود: ایران و همه همسایگانش به دلیل تغییرات اقلیمی دچار تغییراتی شده‌اند، جایی که دما از حد نرمال فراتر رفته، بارندگی کمتر از حد نرمال بوده و تقاضای آب در کشور نسبت به ایران افزایش یافته است. گذشته. در این شرایط اقدامات بلند مدت و کوتاه مدت ضروری است. از جمله اقدامات بلندمدت می توان از سرمایه گذاری دولت در حوزه آب مانند انتقال آب صحبت کرد، اما موضوع مهم مدیریت صحیح منابع آب است که به معنای حداقل پرهیز از بارگیری صنایع جدید و توسعه کشاورزی در منطقه مرکزی است. یا کشت محصولات وابسته به آب در مناطق پست دور با تنش آبی.

وی افزود: صنایع وابسته به آب شامل صنایعی مانند نیروگاه، پتروشیمی و صنایع نفت، گاز و فولاد است. فلات مرکزی ایران نمی تواند این کم آبی را تحمل کند، دشت ها به تدریج رو به زوال هستند، بنابراین منطق تعیین می کند که توسعه صنعتی در این منطقه مستعد انجام شود، مانند سواحل جنوبی که با هیدراتاسیون می توان صنعت را شکل داد. آب دریا. تصفیه فاضلاب برای مصارف صنعتی و تصفیه آب در اماکن صنعتی از دیگر اقداماتی است که باید در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز ملی مدیریت اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: در صورت تداوم بارندگی ها شاید مهمترین نکته پرهیز از کاشت محصولات بهاره باشد زیرا آب سد تمام می شود. اگر خدای ناکرده بارندگی در فصل بهار کم می شد، محصول دیم آسیب بیشتری می دید، بنابراین امیدواریم در سال آینده شرایط تغییر کند و بارندگی ها به گونه ای باشد که از میزان کم آبی کاسته شود. در حال حاضر به دلیل کمبود شدید آب اگرچه میزان بارندگی در حد نرمال است اما نمی تواند کمبودهای گذشته را جبران کند. احتمالاً سالی را سپری می کنیم که در بسیاری از نقاط با استرس آب مواجه خواهیم شد.

وی در پایان تاکید کرد که در کنار کارکنان دولت، مردم نیز در غلبه بر خشکسالی نقش دارند، بنابراین به استفاده بهینه از آب توجه کنید.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا