تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

دندان پزشک مخصوص کودکان کیست؟

دندانپزشکی کودکان چیست؟ دندانپزشکی کودکان شاخه ای تخصصی از دندانپزشکی است که در مراقبت، پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان کودکان و نوزادان تخصص دارد. مهم ترین چیزی که سلامت دهان و دندان را تضمین می کند، مراجعه منظم و منظم کودک به دندانپزشک کودکان با تجربه و خوب در اصفهان است. برای جلوگیری از بروز مشکل در آینده، بهتر است از سنین پایین به مطب دندانپزشکی کودک مراجعه کنید.

برای رفع نیازهای این گروه سنی، جراح دندان باید دوره دکتری دندانپزشکی عمومی را بگذراند. سپس برای ادامه تحصیل، کار بالینی و کسب تجربه در شاخه تخصصی دندانپزشکی کودکان حرکت کنید. از این طریق می تواند آمادگی لازم را برای پاسخگویی به نیازهای این گروه سنی از جامعه داشته باشد.

دندانپزشکی کودکان توجه ویژه ای به پوسیدگی دندان در کودکان دارد. مطالعات مختلف نشان داده اند که بهداشت نامناسب دهان و دندان در کودکان منجر به نتایج ضعیف در مدرسه و همچنین روابط اجتماعی ضعیف می شود. بنابراین در رابطه با تقویت دندان ها، متخصصان اطفال عادات غذایی سالم را به خانواده ها توصیه می کنند که از بیماری های دهان و دندان پیشگیری کنند.

در این مقاله قصد داریم شما را با دندانپزشکان کودکان آشنا کنیم و اهمیت مراجعه به این دندانپزشکان را بررسی کنیم. علاوه بر این، ما شما را با کلیه خدمات و روش های ارائه شده توسط دندانپزشکان اطفال آشنا خواهیم کرد.

دندان پزشک مخصوص کودکان

دندانپزشکی اطفال و دندانپزشکی اطفال شاخه ای از دندانپزشکی است که مراقبت های بهداشتی و درمانی را با تمرکز بر مشکل پیشگیری و درمان برای کودکان ارائه می دهد. اقداماتی که دندانپزشک اطفال در این زمینه انجام می دهد عبارتند از:

غربالگری مشکلات جسمی مرتبط با اختلالات رفتاری و پزشکی.

معاینه رشد دهان و دندان کودکان و بزرگسالان

از آسیب های خاص خودداری کنید

راهنمایی های رفتاری برای کودکان و نوجوانان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

دندانپزشک کودکان یا متخصص اطفال یا اطفال دندانپزشک متخصصی است که دندانپزشکی کودکان را از دوران نوزادی تا نوجوانی ارزیابی، تشخیص و درمان می کند. این متخصص توانایی رسیدگی به مسائل مراجعین با نیازهای خاص مانند سندرم دان یا … را دارد.

در واقع دندانپزشک اطفال مانند یک پزشک اطفال است که هر چیزی که به سلامت کودک مربوط می شود را درمان می کند.

هر یک از دندانپزشکان اطفال پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی 2 تا 3 سال در یک دوره تخصصی سپری می کنند. ضمناً روانشناسی کودک را نیز مطالعه می کند تا بتواند با کودکان تعامل داشته باشد و مشکلات آنها را تشخیص دهد.

تفاوت بین دندانپزشک عمومی و متخصص اطفال چیست؟

دندانپزشکی عمومی اغلب به عنوان دندانپزشکی خانواده شناخته می شود، به ویژه هنگامی که دندانپزشکان بیماران در هر سنی را می بینند. اکثر دندانپزشکان عمومی فاقد تخصص خاصی در زمینه های فوق تخصصی و تخصصی دندانپزشکی هستند. شما می توانید دندانپزشک عمومی را یک پزشک عمومی بدانید که متخصص نیست و فقط می تواند مشکلات عمومی بدن را تشخیص داده و با دارو درمان کند. دندانپزشکان عمومی اکثر اقدامات دندانپزشکی مانند پر کردن، زیبایی دندان و سایر خدمات دندانپزشکی را انجام می دهند. اما ممکن است تخصص، دانش و تجربه دندانپزشکان را نداشته باشند.

به همین ترتیب، دندانپزشکان عمومی در دندانپزشکی کودکان تخصص ندارند. دندانپزشکان عمومی می توانند خدمات دندانپزشکی عالی را به بیماران در هر سنی ارائه دهند. اما عمق دانش آنها یا آموزشی که دیده اند با دندانپزشک اطفال یکسان نخواهد بود.

کودکان بیمار نسبت به بزرگسالان به خدمات دندانپزشکی متفاوتی نیاز دارند. علاوه بر همه اینها، این دندانپزشکان ممکن است فقط در مورد دندانپزشکی برای کودکان و نوجوانان بسیار خاص باشند. بر این اساس و برای پیشگیری، درمان و رفع مشکلات خاص کودکان در زمینه دندانپزشکی، پزشک ایجاد شد. بنابراین زمانی که کودک شما مشکل دندانی دارد، باید او را مستقیماً نزد دندانپزشک ببرید و هرگز به دندانپزشک مراجعه نکنید.

خدمات دندانپزشکی کودکان چیست؟

ترمیم دندان های شیری و دائمی

از آنجایی که کودکان علاقه زیادی به مصرف مواد قندی دارند، بهتر است برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های خود را مسواک بزنند. برای این کار باید به فرزندان خود نحوه مسواک زدن را آموزش دهند. اگر متوجه علائم پوسیدگی در دندان های خود شدید، باید خیلی زود به دندانپزشک مراجعه کنید تا از عفونت و تشکیل آبسه جلوگیری کنید. می تواند شیر و دندان های دائمی کودک را ترمیم کند.

فرسایش شیر و دندان های دائمی

اگر پوسیدگی عمیق باشد اما آبسه یا عفونت وجود نداشته باشد، دندانپزشک اطفال دندان های شیری را رد می کند. به گونه ای که عصب برداشته شده و دندان ترمیم می شود.

باندینگ برای دندان های شیری

کوفتگی و شکستگی های جزئی دندان های جلویی شایع ترین مواردی است که در کودکان دیده می شود. دندانپزشک اطفال می تواند این عیوب را با کمک ماده خاصی به نام باندینگ ترمیم و اصلاح کند. این مواد همرنگ دندان ها هستند و بسیار مقاوم هستند و با رشد کودک ماندگار خواهند بود.

در صورتی که ترمیم دندان های شیری گسترده باشد، دندانپزشک اطفال برای جلوگیری از شکستگی و تخریب بیشتر دندان، روکش فلزی خاصی را روی دندان ها اعمال می کند. این پوشش به دندان چسبانده می شود و زمانی که دندان شیری می افتد همراه با خود دندان از دهان خارج می شود.

فلوراید تراپی

دندانپزشکان اطفال از فلوراید برای پیشگیری یا درمان پوسیدگی یا پوسیدگی دندان استفاده می کنند. فلوراید می تواند به تقویت مینای دندان کمک کند. مهمترین اقدام دندانپزشکی که کودکان می توانند برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام دهند، فلوراید درمانی است. علاوه بر این، استفاده از دهانشویه فلوراید 2 یا 3 بار در هفته برای کودکان بالای 6 سال می تواند به طور موثری به حفظ سلامت دندان ها کمک کند.

ارتودنسی پیشگیرانه یا فضایی محافظه کارانه

اگر دندان های شیری زودرس بیفتند، دندان های کناری به سمت فضای خالی حرکت می کنند. باریک شدن فضا باعث رویش نامنظم دندان های دائمی پایین می شود. همچنین اگر دندان های شیری دیرتر از حد معمول بیفتند، رشد دندان های دائمی به تاخیر می افتد و دندان ها نامرتب می شوند. برای جلوگیری از چنین وضعیتی مراجعه به دندانپزشکی اطفال و انجام درمان تا رشد دندان های دائمی در زیر دندان های شیری ضروری است. در صورت لزوم، پس از کشیدن دندان شیری، دندانپزشک با قالب گیری و ساخت وسایلی به نام جدا کننده ثابت و متحرک به دندان اجازه می دهد تا به طور منظم رشد کند.

کشیدن دندان

وقتی زمان برداشتن دندان های شیری فرا رسید، می توانید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا آنها را برای کودک خود انجام دهید.

فیشور سیلر یا روکش شکاف

آدامس‌های کوچک کودکان دارای شیارهایی روی سطح جویدنی هستند که بقایای مواد غذایی در آنجا گیر می‌کنند. به دلیل تعداد زیاد آنها، مسواک زدن به تنهایی نمی تواند آنها را تمیز کند. دندانپزشک اطفال می تواند این شکاف ها را با کمک سیلانت های دندانی کودکان پر یا عمیق تر کند. این امر خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد و از آسیب مینای دندان جلوگیری می کند.

در این روش از مواد همرنگ دندان و رزین رقیق برای پوشاندن شیارها و منافذ عمیق دندان استفاده می شود. ابتدا سطح دندان را با ابرو تمیز می کنند و فیشور سیلانت را مانند چسب بدون بریدن دندان روی دندان می زنند. سپس با نور دستگاه مخصوص در همان جلسه سفت می شود. بهترین سن برای فیشور سیلینگ بین 6 تا 12 سالگی است که عمدتاً به خاطر دندان های آسیاب شیری و دائمی تازه بیرون آمده است.

دندانپزشکان اطفال چه می کنند؟

اولین مراجعه به مطب دندانپزشکی کودکان و اطفال برای معاینه کودک معمولاً زمان زیادی نمی برد و درمان بسیار کمی را شامل می شود. این ملاقات به فرزند شما این فرصت را می دهد که با پزشک خود به روشی غیر تهدید آمیز و دوستانه ملاقات کند. برخی از دندانپزشکان ممکن است از والدین بخواهند که روی صندلی دندانپزشکی بنشینند و در حالی که دندانپزشک کار خود را انجام می دهد، کودک خود را در آغوش بگیرند. گاهی اوقات از والدین خواسته می شود که بخشی از ویزیت را در قسمت پذیرش بگذرانند تا رابطه دوستانه و خودمانی بین کودک و دندانپزشک برقرار شود.

در طول معاینه، دندانپزشک اطفال تمام دندان های کودک را از نظر پوسیدگی معاینه می کند. همچنین چینش صحیح دندان های کودک را بررسی می کند و مشکلات احتمالی دندان، فک یا بافت های دهان را بررسی می کند. در صورت شناسایی، دندانپزشک یا متخصص بهداشت هر دندان را به طور کامل تمیز می کند و تعیین می کند که آیا دندان ها به فلوراید نیاز دارند یا خیر. همچنین به والدین آموزش های لازم را در زمینه اصول بهداشت دهان و دندان برای کودکان ارائه می دهد. او همچنین در مورد موضوعات مرتبط با رشد مراقبت از دندان بحث می کند و به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ می دهد.

اولین مراجعه شما به دندانپزشک کودکان چه زمانی بود؟

در 6 ماه اول زندگی دندان های شیری شروع به رویش می کنند و در سن 6-7 سالگی این دندان های شیری می ریزند و دندان های دائمی جایگزین آنها می شوند. به گفته برخی از دندانپزشکان، کودکان باید در 1 تا 6 ماه اول زمانی که اولین دندان در می آید معاینه شوند.

اما به طور کلی اگر کودک مشکل دهان و دندان دارد، بهتر است از ۴ سالگی برای اولین بار او را نزد دندانپزشک اطفال ببرید. در 6 سالگی مراجعه به دندانپزشک متخصص را فراموش نکنید تا الگوی رشد صحیح صورت و بایت کودک و روند اولین دندان دائمی را ارزیابی کند. پس از آن ویزیت منظم دندانپزشکی هر 6 ماه تا یک سال بسته به وضعیت سلامت و پیشرفت دهان و دندان کودک خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا