اجتماعی

پدیده فروچاله برخی مناطق مشهد را تهدید می‌کند/خانه‌های نوساز در مناطق ۱۱ و ۱۲ ترک خورده‌اند

سلام آنلاین/ خراسان رضوی در صورت عدم توجه به مشکل جغرافیایی مشهد، سیلاب، هاشمیه، هفت تیر، بلوار نماز، کوهپایه‌ها و کوه‌های مشهد آینده را تهدید می‌کند.

عادل سپهر در گفت وگو با سلام آنلاین، درباره رانش زمین و ریزش آن در مشهد، گفت: زمین لرزه ممکن است ناگهانی رخ دهد، اما پدیده رانش زمین روندی تدریجی دارد. ریشه زمین لغزش مانند زلزله یا توده یخ است. در واقع، پلاکت ها باعث ایجاد کوهزایی در برخی مناطق و فروپاشی در برخی مناطق می شوند.

دانشیار گروه مدیریت خشکسالی و بیابان دانشگاه گفت: ایران کشور جوانی است و زلزله و سونامی، تحرکات دسته جمعی، ناپایداری دامنه ها و حوادث مربوط به دامنه ها به دلیل فعالیت های زمین ساختی بسیار مهم است. ” پدیده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد دارای مزایا و معایب مختلفی است.

وی گفت: بر اساس فرآیندهای طبیعی، بخشی از پوسته زمین به تدریج پایین می آید. به عنوان مثال، طبق مطالعه ای که در ایالات متحده انجام شده است، برج های انرژی برای سال ها علامت گذاری شده اند. پس از 100 یا 150 سال، مشخص می شود که برج انرژی به طور طبیعی در اثر پدیده های زمین ساختی کمی کمتر از ارتفاع قبلی خود است. لازم به ذکر است که در پدیده های تکتونیکی یا ساختارهای تکتونیکی جابجایی به صورت افقی و عمودی اتفاق می افتد. گاهی اوقات این جلسات بیوم های عظیمی به نام علم تولید می کنند. مشهد اکنون دشتی بین دو کوه است و صخره ای زمین شناسی محسوب می شود.

سپهر با اشاره به اینکه زمین را می توان از روی صورتش تشخیص داد، گفت: بارزترین حالت خروج انرژی، ایجاد شکاف هایی است که به آن ها فروپاشی می گویند اما این ترک ها ترک هستند که در اثر ریزش ایجاد می شود. در واقع این ترک ها و شکاف ها در ماسه های ریز و مواد معدنی جاذب باعث ایجاد رطوبت می شود که به آن فروپاشی می گویند. این شکاف ها بیشتر در آب و هوای خشک رخ می دهد. کشورهای مستعد زمین لغزش شامل ایالات متحده، اروپای شرقی، چین و ایران و همچنین بخش هایی از آمریکای جنوبی هستند.

وی با بیان اینکه ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و بیش از 85 درصد از مساحت یک میلیارد و 600 هزار هکتار را در بر می گیرد، گفت: میلیون ها هکتار از آن در خشکسالی و نیمه خشکسالی قرار دارند. آب و هوا. ایران به طور متوسط ​​یک سوم بارندگی جهان را دریافت می کند. به همین دلیل است که رطوبت خیلی زود از آن خارج می شود و به همین دلیل کشور ما مستعد رانش زمین است.

وی گفت: اجداد ما با اقلیم خشک و نیمه خشک ایران سازگار شدند و حرفه ای ترین روش مدیریت آب یعنی آکواریوم را توسعه دادند. متأسفانه امروزه بیشتر این خطوط لوله تخریب شده و اکنون از چاه های عمیق برای تامین استفاده می شود. اب.

دشت مشهد و نیشابور مرده است

دانشیار گروه مناطق خشک و بیابانی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: استفاده بی رویه از منابع آبی باعث خارج شدن رطوبت اضافی از خاک و ایجاد شکاف هایی می شود. این روند تا جایی ادامه یافت که اکنون شاهد تشکیل شکاف های بزرگی هستیم که بیش از 10 متر عرض، بیش از 50 متر عمق و بیش از 1 کیلومتر طول دارند. این شکاف های بزرگ پدیده ای به نام مرگ زمین های پست را تشکیل می دهند. مرگ طبیعی در صورتی اتفاق می‌افتد که حالت عادی بازیابی نشود. این پدیده هم اکنون در دشت های نیشابور و کاشمر دیده می شود. پدیده های مرگ عادی باعث بروز مشکلاتی مانند تخریب ریل و بیرون زدگی لوله آب می شود که به آن لوله می گویند.

رانش زمین بخش هایی از مشهد را تهدید می کند/ خانه های نوساز در مناطق 11 و 12 ترک خورده است.

سپهر با اشاره به تاب آوری مناطق مختلف گفت: متاسفانه در ایران الگوی آب مناسبی برای توسعه مناطق مختلف وجود ندارد. امروزه الگوی توسعه منطقه گیلان با 2000 میلی متر بارندگی در سال هیچ تفاوتی با توسعه منطقه خراسان با 150 میلی متر بارندگی در سال ندارد و همه شهرهای ایران توسعه یکسانی دارند. در واقع بهره برداری بیش از حد از منابع آبی در کشورهای دارای اقلیم خشک و نیمه خشک منجر به تخریب خاک شده است. در سال 1975، برای مهار این شرایط، قانون Well Not Business توسط کنگره تصویب شد، اما در برخی موارد، مجوز کسب و کار برای 85000 حلقه چاه در سال صادر شد.

اپراتور خراسان رضوی می گوید: «در چهار دهه گذشته صرف نظر از تاب آوری و تاب آوری اکوسیستم، منابع طبیعی بد بهره برداری شده است.» بیشتر و علاوه بر آن، مناطق جنگلی. در ایران به حداقل خود رسیده است. به عنوان مثال جنگل های هیرکانی با ذخایر ژنتیکی و اکوسیستم های جهانی امروز در خطر هستند. نمونه دیگر منطقه مخزنی دریاچه ارومیه است که در آن بیش از 65 سد دائمی ساخته شده که فراتر از دفاع دریاچه است و همین امر باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده است.

سپهر: در کتاب کریم ساعی، موسس سازمان جنگل‌های ایران، وسعت جنگل‌های ایران بین 12 تا 18 میلیون هکتار آمده است، اما امروز این مساحت به کمتر از پنج میلیون هکتار رسیده است. .

ایران یکی از معدود کشورهایی است که از آب های عمیق بهره برداری می شود

وی گفت: برخی از مناطق کم ارتفاع کشور به دلیل ازدحام جمعیت از 250 متر به 300 متر ریزش می کنند. به عنوان مثال در ایران مرکزی و در مناطقی مانند کرمان و اصفهان شاهد این پدیده هستیم. از سوی دیگر در برخی از مناطق کم ارتفاع که در گذشته تا عمق 50 متری حفر می شد، اکنون با حفاری بیش از 250 متر آب به دست می آید. امروزه ایران یکی از معدود کشورهایی است که در آن بهره برداری از اعماق دریا صورت می گیرد. خراسان جنوبی در حال حاضر دارای پروانه کسب در آبهای عمیق است. چهار یا پنج کشور در جهان هستند که تجارت آبهای عمیق را انجام می دهند.

رانش زمین بخش هایی از مشهد را تهدید می کند/ خانه های نوساز در مناطق 11 و 12 ترک خورده است.

مجریان پایش و شناسایی نقاط کلیدی دشت های خراسان رضوی خاطرنشان می کنند: طی سه دهه اخیر در ایران، نقش مردم در زمین لغزش ها با استفاده بی رویه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. سطوح منابع آب های سطحی و زیرزمینی.

دانشیار گروه مدیریت خشک و بیابان، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اگر سازه هایی مانند منازل، شهرک ها، راه آهن، روستاها و … در معرض رانش زمین قرار گیرند، تخریبی خواهند شد. در حال حاضر بدترین وضعیت مربوط به ایران مرکزی است که در اصفهان مشاهده می شود. خسارات ناشی از این ترک ها به آثار نیز رسیده است. در مناطق 11 و 12 مشهد خانه های نوساز متروکه و در وضعیت بحرانی قرار دارند.

50 درصد ساختار ایران آهکی است

سپهر درباره تفاوت بین تجزیه و پوسیدگی گفت: ریزش در اثر ذوب شدن خاک و تشکیل ذوب رخ می دهد. به عنوان مثال ساخت و ساز و معدن بی رویه باعث فروریختگی می شود که نوعی فروریختگی است اما سیستم آن با فروریختگی که گاهی عمق آن به بیش از 50 متر می رسد تفاوت دارد. در مجموع 50 درصد سازه های ایران آهکی هستند. به عنوان مثال در کبودرآهنگ همدان، دشت های سیلابی بزرگی وجود دارد که در اثر استخراج معادن ایجاد شده است. در اصفهان شاهد این پدیده زیاد هستیم.

کدام مناطق مشهد با مشکل ریزش مواجه است؟

وی گفت: مهمترین مسئله در جغرافیا این است که ما نقشه ظرفیت ترانزیتی در ایران نداریم. اگر برنامه ای بود می دانستیم که ارتفاعات جنوبی را نباید تخریب کرد و در شیب ها ساختمانی ساخته نمی شد.

نیشابور و کاشمر از مهم ترین دشت های خراسان رضوی هستند

مجریان بازرسی، پایش و شناسایی نقاط کلیدی دشت خراسان رضوی خاطرنشان کردند: مهمترین مناطق پست خراسان نیشابور و کاشمر است. در سال های آینده در دشت های نیشابور و کاشمر مشکلات زیادی خواهیم داشت. به گفته کشاورزان این مناطق حفاری تا عمق 200 متری قبل از رسیدن به آب. همچنین در نیشابور 80 میلیون متر مکعب کسری مخازن وجود دارد و سالانه 15 سانتی متر رانش زمین در نیشابور رخ می دهد.

سپهر گفت: متأسفانه مسئولان کشور نگاه اکولوژیکی به کاربری و مدیریت زمین ندارند و وجه غالب آن تفکر غیراکولوژیکی است. در حال حاضر قابل قبول ترین جنبه آب در کشور ما انتقال آب بین حوضه ای است. علاوه بر این، ارقام خاصی برای کشاورزی وجود ندارد. مثلا همین صیفی جات در آذربایجان غربی در خراسان کشت می شود. در حال حاضر بیش از 85 درصد منابع آبی کشور مربوط به کشاورزی است. از طرفی در کشور ما سدسازی به هر قیمتی نشان دهنده توسعه است. در 50 سال گذشته، چه در دانشگاه و چه در حوزه حاکمیت، مدیریت مبتنی بر اکوسیستم نبوده است. ضمناً در داخل نهادها هیچ گونه هماهنگی وجود ندارد و بررسی های جغرافیایی، سازمان های محیط زیست، سازمان های جنگلبانی، وزارت نیرو، شهرداری و سایر نهادهای ذیربط هماهنگ نیستند و قانون مشترک در زمین لغزش ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه تفکر غیر بوم شناختی باعث بروز مشکلاتی مانند نابسامانی های اجتماعی، مهاجرت، مشکلات اقتصادی می شود، افسرده و …. یک کشور نمی تواند به سمت توسعه حرکت کند مگر اینکه رهبران آن به محیط زیست اهمیت دهند.

رانش زمین بخش هایی از مشهد را تهدید می کند/ خانه های نوساز در مناطق 11 و 12 ترک خورده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا