علمی و پزشکی

ابتلاء ۵ نفر به سرخک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

سلام آنلاین/ خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه مشهد گفت: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد 5 مورد سرخک گزارش داریم که 4 مورد آن خارجی و یک نفر ایرانی است. اکثر این افراد اکنون تحت درمان هستند و مشکلی ندارند.

دکتر سید جواد حسینی امروز در نشست خبری تشریح بیماری های نوپدید با منشاء ویروسی در ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرتبط با وضعیت بیماری کرونا در منطقه تحت پوشش در 12 روز گذشته هیچ گونه دریافتی نداشته است. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کل استان گفت: گزارش ها از مرگ بر اثر بیماری عروق بیماری کرونا قلب اما یک نفر بر اثر بیماری عروق بیماری کرونا قلب فوت کرده است. تعداد بیماران بستری در بیمارستان حدود 100 نفر است.

وی افزود: از سوی دیگر تعداد مبتلایان به بیماری عروق بیماری کرونا قلب کاهش یافته و به حدود 100 تا 150 نفر برای هر نفر رسیده است. با این حال، وضعیت تغییری نکرده و استفاده از ماسک تا اطلاع ستاد ملی کرونا همچنان توصیه می‌شود.

آمار واکسیناسیون کرونا در منطقه تحت پوشش معاونت علوم بهداشتی دانشگاه مشهد تایید کرد که دوز فعلی برای جمعیت بالای 18 سال 98.01 درصد و دوز دوم 87.44 درصد بوده است. درصد و دوز سوم 38.37 درصد است. دوز سوم کمتر از میانگین کشوری بود اما در دوز اول و دوم وضعیت خوبی داشتیم.

حسینی با اشاره به اینکه بیماری های پس از عروقی مانند دیابت و بیماری های روحی و روانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا در صورت بروز اتفاق خاصی با کنترل قابل قبول اقدام شود، خاطرنشان کرد: برای مقابله با برخی از بیماری های عفونی افراد 9 ماهه تا 40 ساله وارد می شوند. استان از مرز شرقی علیه کرونا و سرخک واکسینه می شود. از سوی دیگر افرادی که قصد ورود به استان را دارند باید آزمایش کرونا منفی شوند.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه مشهد، بر اساس پروتکل، افراد 9 ماهه تا 30 ساله ساکن در شهر نیز علیه سرخک واکسینه می شوند. به همین منظور تاکنون اسامی حدود 217 هزار واکسینه شده در سامانه سینا ثبت شده است. تاکنون حدود 60000 نفر واکسینه شده اند.

حسینی در خصوص کودکان زیر پنج سال ایرانی که برای واکسن کرونا اقدام نکردند، گفت: حدود 6400 نفر اولین واکسن و 26 هزار نفر دومین واکسن را دریافت نکردند، گفت: با نظارت می توانیم 60 درصد واکسن را واکسینه کنیم. جمعیت.”

وی همچنین درباره شیوع بیماری بیضه بیان کرد: اولین مورد آبله میمون در آفریقا در سال 1958 و اولین مورد انسانی در سال 1970 در کنگو شناسایی شد. منبع بیماری ممکن است جوندگان باشد. شایع ترین راه های انتقال بیماری از طریق تماس با افراد و حیوانات آلوده، قطرات تنفسی و تماس غیرمستقیم با لباس است. این موارد نشان می دهد که تنفس برای بیماری موثر است و به همین دلیل استفاده از ماسک صورت بسیار مهم است. لازم به ذکر است که پس از بیماری عروق بیماری کرونا، میزان سرماخوردگی و آنفولانزای منتقل شده از طریق تنفس نیز به دلیل استفاده از ماسک کاهش می یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه مشهد افزود: دوره بیماری معمولاً بین 3 تا 13 روز طول می کشد، اما می تواند از 5 تا 21 روز طول بکشد. میزان مرگ و میر این بیماری بین یک تا 10 درصد گزارش شده است. پیشگیری از این بیماری جلوگیری از تماس نزدیک با حیوانات مبتلا، کنترل عفونت در مراکز مختلف، استفاده از ماسک و ایزوله می باشد. افرادی که علیه آبله مرغان واکسینه شده اند حدود 75 درصد در برابر آبله مرغان مصون هستند.

حسینی در خصوص علائم آبله مرغان گفت: علائم بیماری ضعف، تب و بثورات پوستی است. بثورات یک تا سه روز پس از تب ظاهر می‌شوند و معمولاً روی صورت و کف دست‌ها و پاها هستند. در این بیماری معمولاً بزرگ شدن غدد لنفاوی رخ می دهد که در بیماری های جزئی طبیعی این اتفاق نمی افتد.

وی در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای جلوگیری از شیوع بیماری تیفوئید افزود: همکاران ما در مرز افراد مبتلا به تب بالا و کسانی که به کشورهایی که این بیماری در آنها دیده شده سفر کرده اند غربالگری می کنند. این بیماری در حال حاضر در 21 کشور یافت شده است، اما در منطقه ما به استثنای یک مورد در امارات، این بیماری شناسایی نشده است. تا 6 ژوئن، 219 نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده اند.

معاون بهداشتی معاونت بهداشتی مشهد نیز تایید کرده است که تب دنگی کریمه کنگو یک بیماری شایع بین انسان و حیوان است و درمان خاصی جز مراقبت های پرستاری ندارد. در صورت عدم مراقبت، این بیماری 100 درصد خواهد مرد. با توجه به اعزام زائران به مکه، ذبح حیوانات به مناسبت بازگشت آنها باید ضد عفونی می شد. تاکنون هیچ موردی از این بیماری گزارش نشده است و امیدواریم این روند تا پایان این مدت ادامه داشته باشد.

حسینی دو نوع سالک را یکی مرطوب و روستایی و دیگری خشک و شهری شناسایی کرد. وی گفت: نمونه های مرطوب این بیماری معمولاً مشکلاتی را ایجاد می کند. این بیماری در برخی از مناطق با آب راکد و زباله رخ می دهد. در حال حاضر آماری از شیوع این بیماری ندارم، اما دانشگاه علوم پزشکی مشهد ناظر خوبی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا