علمی و پزشکی

علت گرفتگی و سفتی دست‌ها در هنگام صبح‌ چیست؟

بیدار شدن با دست های سفت یک مشکل رایج است. آرتریت یا آرتریت روماتوئید، تغییرات تاندون و حتی فشرده شدن اعصاب مچ دست ممکن است علت این سفتی باشد.

به گزارش سلام آنلاین «واریول هلث» در گزارشی به علل سفتی صبحگاهی و نحوه تشخیص و درمان آن پرداخته است.

دلایل سفت شدن دست ها در صبح

عوامل زیادی می توانند باعث شوند صبح ها با دست های سفت از خواب بیدار شویم که در ادامه به توضیح برخی از آنها می پردازیم.

آرتریت یا آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید گروهی از بیماری هاست که باعث درد، تورم یا آرتریت می شود. سفتی صبحگاهی زمانی رخ می دهد که آرتریت مفاصل یا انگشتان دست را تحت تاثیر قرار دهد.

سه نوع آرتریت وجود دارد:

آرتریت: یکی از شایع ترین علل سفتی صبحگاهی زمانی رخ می دهد که غضروف صاف و لغزنده ای که مفصل را می پوشاند به مرور زمان کاهش یافته و شروع به ناپدید شدن می کند.

آرتریت یا آرتریت روماتوئید: این بیماری خودایمنی زمانی رخ می دهد که بدن به لایه داخلی مفاصل خود حمله می کند. آرتریت روماتوئید اغلب مفاصل کوچک مانند مچ دست و انگشتان را تحت تاثیر قرار می دهد که منجر به درد دست و سفتی در صبح می شود.

– آرتریت پسوریاتیک: این نوع آرتریت با پسوریازیس همراه است. بیماری که در آن بدن به لایه مفصلی خود حمله می کند و منجر به تورم و التهاب می شود.

تنوسینوویت (انگشت ماشه ای)

انگشتانی که انگشتان را خم می کنند در تونل هایی به نام غلاف پیچیده می شوند که معمولاً آزادانه از میان آنها می لغزند. گاهی اوقات قشر ضخیم یا ملتهب می شود و در نتیجه حرکت تاندون ها محدود می شود. این وضعیت که انگشت ماشه ای نامیده می شود، منجر به سفتی یا قفل شدن مفاصل انگشت می شود. مخصوصاً در صبح و اگر مدت زیادی است که جابجا نشده باشند.

قرارداد دوپویترن

انقباضات دوپویترن زمانی اتفاق می افتد که لایه بافتی زیر پوست شما به طور غیر طبیعی ضخیم شود. این بیماری عمدتاً کف دست ها و انگشتان را درگیر می کند و باعث سفت شدن و تغییر شکل دست ها می شود و به تدریج رشد می کند.

بیماری حفره

سندرم تونل کارپال زمانی رخ می دهد که عصب داخلی که از تونل کارپال در مچ دست عبور می کند فشرده یا ملتهب می شود.

اگرچه این علائم می توانند در هر زمانی از روز ظاهر شوند، اما احتمال بدتر شدن آنها در صبح هنگام بیدار شدن از خواب بیشتر است.

سفتی دست ها معمولاً با حرکت دادن انگشتان و دست ها بهبود می یابد، اما حداقل 30 دقیقه طول می کشد تا آنها از بین بروند.

چه داروهایی در صبح سفت می شوند؟

استاتین ها: این داروهای کاهنده کلسترول می توانند در 25 درصد از مصرف کنندگان باعث درد و گرفتگی عضلات شوند.

آنتی بیوتیک های فلوروکینولون: مصرف این نوع آنتی بیوتیک مانند سیپرو (سیپروفلوکساسین) باعث سفت شدن عضلات، حساسیت به لمس یا تاندونیت در برخی افراد می شود.

داروهای ضد روان پریشی: این داروها که برای درمان اسکیزوفرنی، شیدایی و اختلال دوقطبی استفاده می شوند، باعث سفتی عضلات یا درد مفاصل می شوند. ریسپریدون یکی از این داروهاست.

مایفورتیک (مایکوفنولات): این نوعی دارو برای پیوند سیستم ایمنی است که برای جلوگیری از دفع اعضای جدید از بدن تجویز می شود. همچنین می تواند باعث درد، تورم یا سفتی در مفاصل شود.

چگونه سفت شدن دست ها را در خانه درمان کنیم؟

درمان‌های خانگی زیر می‌توانند سفتی صبحگاهی را تسکین دهند:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم

تمرینات ملایم دست مانند فشردن یک توپ انعطاف پذیر که در هنگام تنش استفاده می شود یا به آرامی انگشتان خود را بارها و بارها مالش دهید.

روی ناحیه آسیب دیده گرم کنید یا یخ بمالید

برای جلوگیری از سفتی در شب از بریس استفاده کنید

موقعیت و موقعیت دست ها را در شب مشخص کنید

استفاده از مشت در طول شب می تواند منجر به سفت شدن دست ها در صبح شود.

استفاده از دستگاه‌های ارتوپدی یا دستگاه‌های ارتوپدی که اندام‌ها را همچنان نگه می‌دارند، به باز نگه داشتن انگشتان کمک می‌کند و از سفت شدن دست‌ها در هنگام خواب و آرامش جلوگیری می‌کند.

اگر درمان های خانگی کمکی به رفع سفت شدن دست ها نمی کند، بهتر است سراغ روش های تخصصی و پزشکی بروید.

این روش ها عبارتند از:

توانبخشی یا فیزیوتراپی: فیزیوتراپی برای بیماران سرپایی می تواند به کاهش سفتی ناشی از آرتریت، انگشتان ماشه ای یا سندرم تونل کمک کند. متخصصان یا درمانگران می توانند از تمرینات دستی برای بهبود بازوها استفاده کنند یا به شما تمرینات کششی و قدرتی بدهند تا در خانه انجام دهید.

داروها: در برخی موارد، متخصص یا پزشک ممکن است داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد آرتروز را تجویز کند.

تزریق: گاهی توصیه می شود که تزریق شود. در این حالت، کورتیکواستروئیدها برای کاهش سفتی دست ناشی از آرتریت، سندرم دوپویترن، سندرم تونل کارپ یا انگشت ماشه ای تزریق می شود.

در برخی موارد برای بهبود این عارضه جراحی توصیه می شود.

پیامدها و عوامل خطر

سفتی صبحگاهی اولین علامت سایر مشکلات سلامتی است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به تورم، تهوع صبحگاهی یا درد همراه با فعالیت، تغییر شکل دست یا انگشتان، از دست دادن حرکت دست یا بی حسی و قفل شدن انگشتان شود. .

این عارضه می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. از جمله افراد میانسال یا مسن، افراد با سابقه خانوادگی این مشکل، افراد مبتلا به دیابت، مصرف سیگار و الکل و فعالیت طولانی مدت و تکراری با دست.

رایج ترین تست های تشخیصی برای تعیین علت سفتی دست، عکس برداری با اشعه ایکس، آزمایش خون، نوار قلب، ام آر آی و سونوگرافی است.

اگر هنگام بیدار شدن از خواب احساس سفتی در دستان خود کردید، حتماً در مورد علائم آن با متخصص و پزشک مشورت کنید. به دلیل عدم مراقبت صحیح از آن، می تواند منجر به تورم و از دست دادن دائمی عملکرد دست شود.

انتهای پیام/

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا