اقتصادیتازه های کسب و کار

دلایل لرزش خودرو هنگام رانندگی چیست؟

افراد زیادی در مورد علت لرزش خودرو خود نگران هستند. علت لرزش ماشین را می‌توان به سادگی پیدا کرد. حتی در صورت نداشتن خودرو هم احتمالاً وقتی از تاکسی‌ها استفاده می‌کنید، گاهی متوجه لرزش اتاق خودرو می‌شوید. این لرزش به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. برخی از موارد خیلی خطرناک نیستند و می‌توان در فرصت مناسب به آنها رسیدگی کرد؛ اما در بعضی از موارد مشکل ایجاد شده مهم است و باید به سرعت رسیدگی شود. با ما همراه باشید تا باهم 10 علت لرزش خودرو هنگام شتاب گیری را بررسی کنیم. ساکنین همدان، جهت آگاهی از خرابی خودروی خود به شرکت معتبر خدمات مکانیک سیار در همدان مراجعه کنید.

۱۰ علت لرزش خودرو

احتمالا این سوال که چه چیزی باعث می‌شود ماشین شما بلرزد و تکان بخورد، ذهن شما را هم مشغول کرده است. شاید از خودتان پرسیده باشید که لرزش ماشین به چه معنا است؟ باید بدانید که بسیاری از مشکلات خودرو را می‌توان به لرزیدن آن محدود کرد. بدون شک تشخیص ایراد خودرو در مراحل اولیه دشوار است اما باید به خاطر داشته باشید که این عیب یابی و تلاش در جهت رفع آن شما را از مشکلات بزرگتری نجات می‌دهد. جهت رفع مشکلات خودروی خود از مکانیک خودرو درخواست کمک کنید.

اگر وسیله نقلیه شما دارای لرزش است و در وهله اول می خواهید این مشکل را پیدا کنید و سپس اساسی آن را حل کنید، به خواندن این مقاله ادامه دهید. علت لرزش خودرو را می‌توان در یکی از 10 مورد زیر یافت:

  • مشکلات موتور
  • ایراد در پایه‌های موتور
  • مشکل ترمز
  • مشکلات محور
  • شل شدن قطعات فرمان
  • مشکل در فرمان برقی
  • چرخ‌های نامتعادل
  • چرخ‌های خم شده یا آسیب دیده
  • تایرهای کم پروفیل یا مقاومت غلتشی کم
  • کیفیت پایین لاستیک

علت لرزش خودرو و فرمان هنگام شتاب گیری

مشکل لرزش خودرو و خرابی در سیستم فرمان

آیا خودرو شما در مسیرهای مستقیم به خوبی حرکت می‌کند اما در زمان پیچیدن لرزش اتاق آن را حس می‌کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، احتمالا فرمان برقی خودرو شما مشکل دارد. در زمان بروز این مشکل، باید قبل از هر کاری ابتدا مخزن مایع فرمان را بررسی کنید تا در صورت وجود نشتی از آن مطلع شوید. مخزن فرمان در محفظه موتور قرار دارد. در برند‌های مختلف مکان مخزن متفاوت است اما در نهایت روی این قطعه برچسب سیال فرمان قابل مشاهده است. سیستم فرمان برقی برای صاف کردن فرمان به مایع کافی نیاز دارد. بدون این مایع امکان کنترل خودرو به صورت کامل ممکن نیست و رانندگی با خودرو در پیچ‌ها با وجود لرزش، دشوار خواهد بود.

وجود مشکل در ترمز یکی از علت‌های لرزش اتاق خودرو

اگر ماشین شما فقط هنگام استفاده از ترمز و کاهش سرعت خودرو می‌لرزد، این لرزش‌ها احتمالاً به دلیل خرابی قطعات ترمز است.

روتورهای ترمز تاب دار موجب لرزش خودرو می‌شوند

هنگامی که روتورهای ترمز به طور دائم فشار شدیدی را تجربه می‌کنند، به دلیل گرم شدن بیش از حد دچار تاب خوردگی می‌شوند. این موضوع باعث فرورفتن روتورها در لنت ترمز و در نتیجه لرزش می‌شود. روتورهای تاب‌دار باید فوراً تعویض شوند تا از بروز هرگونه حادثه خطرناک در حین رانندگی جلوگیری شود.

یک نکته مهم دیگر که گاها به آن توجه نمی‌کنیم و اتفاقا همین موضوع باعث تاب برداشتن روتور‌ها می شود، آب گرفتن روی لنت‌های داغ ماشین است! وقتی ماشین شما مدت زیادی در حرکت باشد، لنت های داغ می‌کنند، حالا وقتی در این حالت شما به کارواش می‌روید و آب مستقیم بر روی لاستیک‌ها و لنت‌های خود می‌گیرید، در طی زمان این اتفاق باعث تاب برداشتن روتور‌ها می‌شود.

تاثیر چسباندن کالیپر ترمز در لرزش اتاق خودرو

کالیبر ترمز معیوب، باعث ایجاد لرزش در پدال ترمز و فرمان در زمان ترمز می‌شود. اگر بعد ترمز کردن بوی سوختگی به مشام شما می‌خورد، احتمالاً نشانه‌ی تأیید همین موضوع است. نادیده گرفتن این مشکل باعث کاهش کارایی ترمزها می‌شود، به طوری که ماشین در زمان استفاده از ترمز، به اندازه کافی قدرت متوقف کردن خودرو را ندارد.

دلایل اصلی گیر کردن و

سیستم تعلیق و اثرگذاری آن در لرزش ماشین

به لرزش غیرعادی ماشین خود حتی زمانی که با سرعت کم تا متوسط رانندگی می‌کنید، توجه کنید. این لرزش می‌تواند به یک مشکل در سیستم تعلیق خودرو اشاره کند. مشکلات سیستم تعلیق به شرح زیر هستند:

رانندگی مداوم بر روی دست اندازها یا چاله‌های سخت می‌تواند باعث آسیب رساندن به سیستم تعلیق خودرو شود. با افزایش این آسیب احتمالاً یک لرزش خفیف روی فرمان خودرو مشاهده می‌شود.

گاهی اوقات لرزش ماشین ناشی از شل شدن و فرسودگی اجزای سیستم تعلیق خودرو است. ساییدگی و پارگی بیش از حد قطعاتی مانند اتصالات توپ، بازوی کنترلی یا یاتاقان‌ها، دلیل اصلی این امر هستند. لرزش‌هایی که تجربه می‌کنید، هشداری است در رابطه با اینکه سیستم تعلیق خودرو دچار مشکل شده‌است.

علت لرزش اتاق ماشین و مشکلات موتور

صدای موتور برای مالک خودرو مانند کابوس است. به خصوص اگر این صدا با لرزش شدید محفظه موتور همراه باشد. مشکلات موتور احتمالاً به دلیل وجود خرابی در یکی از قطعات زیر است:

شمع‌ها با کمک هوا، سوخت و ایجاد الکتریسته در محفظه احتراق، خودرو را روشن می‌کنند تا پیستون موتور بتواند به حرکت در بیاید و به کار خود ادامه دهد. اگر زمانی که روی پدال گاز فشار می‌آورید و سرعت خود را زیاد می‌کنید شاهد لرزش خودرو هستید، احتمالاً شمع آسیب دیده است و نمی‌تواند به طور مؤثر برق ایجاد کند. با وجود شمع فرسوده، سیلندرهای موتور خودرو نمی‌توانند درست عمل کنند. در چنین مواردی لازم است شمع‌ها و سیم‌کشی خودرو را بررسی کنید تا اگر به تعویض نیاز دارند در سریع‌ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید.

اجزای مختلف و حیاتی موتور به زمان‌بندی مشخصی برای کارکرد روان نیاز دارند. یک ترک یا پارگی جزئی روی تسمه تایم می‌تواند باعث لرزش موتور خودرو شود. اگر تسمه تایم شل شود یا آسیب ببیند، تعدادی از قطعات تسمه محور مانند فن و پیستون نمی‌توانند به درستی کار کنند. این موضوع منجر به لرزش‌های شدید و صداهای تق تق می‌شود.

پایه‌های موتور وظیفه پشتیبانی از موتور را بر عهده دارند تا اطمینان حاصل کنند که این قطعه در محفظه خود قرار دارد. این پایه‌ها همچنین ضربه‌ها را هنگام حرکت خودرو جذب می‌کند. هنگامی که پایه‌های موتور آسیب ببینند یا فرسوده شوند، ممکن است موتور در هنگام حرکت لرزش‌های زیادی داشته باشد.

رابطه‌ی لرزش خودرو و لاستیک‌ها

در ابتدا و قبل از هر چیز به لاستیک‌های خودرو نگاه کنید. لاستیک‌ها معمولاً به چند دلیل که در ادامه می‌گوییم، از علل لرزش خودرو در هنگام رانندگی با سرعت بالا هستند.

تایرهای خارج از تعادل

هنگامی که پس از زیاد شدن سرعت لرزش بیشتر می‌شود، احتمالاً لاستیک‌های شما نامتعادل هستند. در چنین مواردی به راحتی می‌توانید این موضوع را با جستجوی نقاط صاف روی لاستیک‌های خود تأیید کنید. اگر آسیب موجود در لاستیک‌های شما کم باشد، این مشکل را به راحتی برطرف خواهد شد اما در صورتی که آسیب زیاد باشد، احتمالا باید لاستیک‌ها را تعویض کنید. برای متعادل کردن لاستیک‌هایتان، باید ماشین را به تعمیرگاه ببرید تا مکانیک برای پیدا کردن نقاطی با ساییدگی غیرعادی، لاستیک‌ها را بررسی ‌کند.

علت لرزش خودرو می‌تواند از لاستیک‌ها باشد.

تأثیر لاستیک کم باد در لرزش اتاق خودرو

لازم است بدانید که بدون وجود هوای کافی در لاستیک‌ها، فشار به صورت یکنواخت روی آن‌ها اعمال نمی‌شود. این موضوع موجب می‌شود که خودرو در هنگام حرکت با سرعت بالا شروع به لرزیدن کند. چرخش نامناسب تعادل لاستیک‌ها را از بین می‌برد، همچنین رانندگی را ناخوشایند و خطرناک می‌کند. به همین دلیل لازم است که لاستیک‌های خود را به درستی باد کنید تا از لرزش بیش از حد در هنگام رانندگی جلوگیری کنید.

برای آشنایی با مدت زمان عمر مفید لاستیک، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی را مطالعه کنید.

خرید بیمه بدنه برای جبران خسارات وارد شده به خودرو

یکی از انواع بیمه‌هایی که برای دارندگان وسایل نقلیه توصیه می‌شود؛ بیمه بدنه اتومبیل است. این بیمه‌نامه برای مدیریت هزینه‌ی خسارات احتمالی که به بدنه و سایر قطعات ماشین وارد می‌شود، امری لازم و ضروری است. بیمه‌گزار با پرداخت مبلغ مشخص حق ‌بیمه به شرکت بیمه‌گر و خرید بیمه بدنه، وسیله‌نقلیه خود را در برابر خطرات و حوادث احتمالی خودرو بیمه می‌کند. شرکت بیمه‌گر درصورت بروزحادثه، خسارت وارده را براساس شرایط بیمه‌نامه پرداخت می‌نماید. با توجه به گران بودن خودرو و قطعات یدکی و اجتناب ناپذیر بودن حوادث رانندگی، اهمیت بیمه‌نامه بدنه خودرو به شدت پررنگ می‌شود. به همین دلیل کارشناسان بیمه دات کام، خرید بیمه بدنه را به همه دارندگان خودرو، مخصوصاً دارندگان توصیه می‌کنند.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر هستند:

  • خسارت نجات و انتقال خودرو
  • آسیب در اثر حادثه
  • خسارات ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه
  • خسارت‌های وارده به لاستیک و چرخ‌های اتومبیل

پوشش‌های الحاقی بیمه بدنه اتومبیل

خطرات زیر در حالت پایه روی بیمه بدنه ارائه نمی‌شوند اما بیمه‌گزار می‌تواند آن‌ها را به عنوان پوشش‌های اضافی تهیه کند. پوشش‌های فرعی بیمه بدنه شامل موارد زیر است:

بررسی علت لرزش خودرو

علت لرزش خودرو هر چه که باشد، اگر کنترل نشود، می‌تواند ایمنی وسیله نقلیه و سرنشینان را تهدید کند. لازم است که قبل از بروز یک مشکل جدی علت لرزش خودرو را بررسی کنید و در صورت نیاز از کمک متخصصان بهره ببرید. در این مقاله شایع‌ترین علل لرزش خودرو را با شما در میان گذاشتیم. همچنین بیمه بدنه خودرو را به شما معرفی کردیم. در صورت داشتن سوال در مورد می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان بیمه دات کام با ما در ارتباط باشید یا را مطالعه کنید. اگر خودرو شما نیز در هنگام شتاب‌گیری به لرزه می‌افتد و پاسخ سوال‌های خود را هنوز نگرفتید، حتما در قسمت نظرات سوالات خود در رابطه با علت لرزش ماشین را مطرح کنید، کارشناسان بیمه دات کام در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

منبع: همه خودروها به‌طور طبیعی کمی لرزش دارند و این به‌دلیل چرخش مداوم میل گاردان، چرخ‌دنده‌های و سایر بخش‌های متحرک موتور است. اما اگر این لرزش‌ها شدید باشند، به‌طوری‌که ماشین را تکان دهند، نباید آنها را نادیده گرفت. در این مطلب درباره دلایل لرزش و روش‌های رفع لرزش ماشین صحبت خواهیم کرد. البته فراموش نکنید که با بررسی به‌موقع اجزای ماشین و نگهداری صحیح از آن می‌توانید به پیشگیری از به لرزش افتادن ماشین خود کمک کنید. بد نیست نگاهی هم به ویدیوی زیر بیاندازید.

وقتی ماشین لرزش دارد، کدام قسمت‌ها باید بررسی شود؟

شایع‌ترین دلایل لرزش خودرو، وجود مشکل در لاستیک‌ها، چرخ‌ها، ، کلاچ، فرمان، ، محورها و در نهایت موتور است. بیایید ببینیم هر یک از آنها چه مشکلی ممکن است داشته باشند که باعث لرزش خودرو می‌شوند.

ابتدا باید تشخیص دهید که لرزش از کجاست و دقیقا چه زمانی شروع می‌شود. هر نوع لرزش، نشانه‌ای است که به شما برای یافتن علت اصلی آن راهنمایی می‌کند. برای مثال، آیا لرزش‌ها فقط موقع شروع به حرکت یا شتاب‌گرفتن اتفاق می‌افتد یا وقتی ترمز می‌گیرید؟ آیا لرزش خودرو را در سرعت زیاد احساس می‌کنید؟ وقتی شتاب می‌گیرید و سرعت‌تان را افزایش می‌دهید، لرزش هم بیشتر می‌شود؟ پس از تشخیص باید جایی را که احتمالا باعث مشکل شده است بررسی کنید.

۱. لاستیک‌ها

شایع‌ترین دلیل لرزش خودرو، وجود مشکل در لاستیک‌های ماشین است. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

  • خارج شدن لاستیک از حالت تعادل یا بالانس

اگر لرزش ماشین در سرعت بالا (مثلا ۹۰ کیلومتربرساعت) تشدید می‌شود، اما در سرعت پایین محسوس نیست، مشکل از بالانس نبودن لاستیک‌هاست. لاستیک‌ها را بررسی کنید و ببینید آیا روی سطح آن در برخی نقاط، آج لاستیک کاملا صاف شده است؟ اگر پاسخ مثبت است، لاستیک‌ها بالانس نیستند.

رفع مشکل

اگر میزان صافی سطح لاستیک کم است، می‌توانید لاستیک‌ها را بدهید بالانس کنند. اما اگر آسیب زیادی به آنها وارد شده است و کاملا فرسوده هستند، تعویضشان کنید.

لاستیک کم باد هم می‌تواند باعث لرزش خودرو در سرعت بالا شود. اگر لاستیک را بررسی کردید و دیدید آج آن صاف نشده است، میزان باد آن را بررسی کنید. البته این مشکل فقط باعث لرزش خودرو نمی‌شود؛ اگر مدتی طولانی با لاستیک کم باد رانندگی کنید ممکن است حتی بترکد.

رفع مشکل

لاستیک‌ها را بدهید تنظیم باد کنند.

  • وجود ناهمواری در لاستیک‌ها

لاستیک‌ها در دست‌اندازهای جاده‌ای به‌مرور شکل یکنواخت و کروی خودشان را از دست می‌دهند. برای مثال ممکن است نخ آنها موج‌دار شود یا در یک طرف ساییدگی پیدا کنند. این ناهمواری یکی دیگر از دلایل لرزش خودرو در سرعت بالا است.

رفع مشکل

بسته به‌میزان آسیب‌دیدگی می‌توانید لاستیک‌ها را تعویض کنید یا اینکه بدهید آنها را تراز کنند.

اگر لاستیک از شکل افتاده یا از رده خارج شده باشد، اگر آج آن از بین رفته یا تسمه‌های داخلی آن از بدنه لاستیک جدا شده باشند، ممکن است در سرعت پایین (کمتر از ۳۰ کیلومتربرساعت) خودرو لرزش داشته باشد.

احتمال دارد لاستیک از ابتدا در کارخانه معیوب تولید شده باشد یا اینکه به‌دلیل دست‌اندازهای جاده به این روز افتاده باشد.

رفع مشکل

در این مورد راهی برای تعمیر لاستیک وجود ندارد. فقط باید آن را عوض کنید.

یکی از دلایل احتمالی لرزش خودرو رینگ‌ها هستند. بد رانندگی کردن، با سرعت زیاد از روی سرعت‌گیرهای بزرگ ردشدن و افتادن در چاله‌ها و دست‌اندازها، ممکن است باعث خم‌شدن رینگ و آسیب به لاستیک‌ها شود که لرزش خودرو را در پی دارد.

رفع مشکل

باید رینگ‌ها را عوض کنید.

  • کم بودن مقاومت چرخشی لاستیک‌ها

این لاستیک‌ها که فاق کوتاه هم نامیده می‌شوند، بیشتر در ماشین‌های هیبریدی و EV به کار می‌روند. این لاستیک‌ها مقاومت و کشش را کاهش می‌دهند و مخصوصا سر پیچ‌ها، فرمان‌پذیری بهتری به خودرو می‌دهند. بااین‌حال رانندگی با آنها برای بیشتر رانندگان دشوار است، به‌همین‌دلیل کمتر پیش می‌آید کسی از این لاستیک‌ها استفاده کند. اگر درهنگام عبور از کوچک‌ترین دست‌انداز در جاده لرزش را در اتاق ماشین احساس می‌کنید و چنین لاستیک‌هایی دارید، بدانید مشکل از آنهاست.

رفع مشکل

این درواقع مشکل به حساب نمی‌آید، اما اگر لرزش خودرو ناراحتتان می‌کند، لاستیک‌های فاق کوتاه را با نوع معمولی لاستیک جایگزین کنید.

۲. چرخ‌ها

بعد از لاستیک‌ها شایع‌ترین علت لرزش خودرو چرخ‌ها هستند. بیایید ببینیم برای چرخ چه مشکلی پیش می‌آید که خودرو می‌لرزد.

  • نامتعادل بودن و آسیب‌دیدگی چرخ‌ها

هنگامی که با ماشین در چاله یا دست‌انداز با عمق زیاد می‌افتید، اگر به لاستیک‌ها آسیب نرسد، ممکن است چرخ‌ها از حالت بالانس خارج شوند یا آسیب ببینند. البته تشخیص این مشکل برای شما تا حدودی دشوار است و باید مکانیک آن را بررسی کند. اگر فکر می‌کنید مشکل این است، به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید.

رفع مشکل

مکانیک با دستگاه مخصوص، تعادل چرخ‌ها را بررسی می‌کند. اگر از حالت تعادل خارج شده باشند آن را برطرف خواهد کرد. اما اگر آسیب‌دیدگی شدید پیدا کرده باشند باید چرخ‌ها را تعویض کنید.

وقتی چرخ‌ها از چرخش دایره‌وار کامل خودشان انحراف پیدا کرده باشند، لرزش خودرو را حس می‌کنید. برای اندازه‌گیری میزان انحراف به دستگاه مخصوص نیاز است. این دستگاه مدرج، کوچکترین انحراف را پیدا می‌کند.

رفع مشکل

بسته به درجه انحراف، معمولا ساده‌ترین راه‌حل، خرید چرخ جدید است.

اگر لرزش را در فرمان ماشین احساس می‌کنید این احتمال وجود دارد که بلبرینگ‌های چرخ فرسوده یا آسیب‌دیده باشند. بلبرینگ‌های چرخ معمولا به‌اندازه عمر ماشین دوام می‌آورند، اما اگر کارتان طوری است که دائما درحال رانندگی هستید، مسافت‌های طولانی را می‌روید و برمی‌گردید یا رفتارتان با ماشین در حال رانندگی درست نیست، عمرشان کوتاه می‌شود.

رفع مشکل

باید ماشین را به تعمیرگاه ببرید تا مشکل بلبرینگ‌‌ها را برطرف کنند.

۳. سیستم ترمز

پس از لاستیک یا چرخ، بیشترین دلیل لرزش خودرو به اجزای سیستم ترمز برمی‌گردد.

  • وجود مشکل در روتور/ دیسک ترمز

اگر ضخامت روتور یا دیسک‌های ترمز تغییر کرده باشد، تاب برداشته یا از حالت دایره‌ای خارج شده باشند، هنگام ترمزگرفتن ماشین لرزش خواهد داشت. یعنی هربار که پدال ترمز را فشار می‌دهید، لرزش را احساس می‌کنید. دیسک ترمز حتی ممکن است به‌دلیل ساییدگی یا پارگی شدید تاب بردارد و باعث لرزش ماشین شود. ممکن است لنت‌ها هم آسیب دیده باشند.

رفع مشکل

دیسک‌ها یا سایر اجزای آسیب‌دیده ترمز باید تعویض شوند.

  • چسبندگی کولیس به دیسک ترمز

اگر کولیس ترمز به دیسک ترمز بچسبد، هنگامی‌که بیشتر از ۷۰ کیلومتربرساعت سرعت دارید، لرزش را در غربیلک فرمان احساس می‌کنید. همچنین بعد از توقف، ممکن است بوی سوختگی احساس کنید.

رفع مشکل

کولیس ترمز باید تعویض شود.

درست مانند دیسک ترمز، درام ترمز هم ممکن است از حالت دایره‌ای خارج شود. در این صورت وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، علاوه بر لرزش فرمان، صدای خراشیدن یا جیغ‌کشیدن احساس خواهید کرد.

رفع مشکل

درام ترمز باید تعویض شود.

۴. کلاچ

یکی دیگر از علت‌های لرزش خودرو مشکل در سیستم کلاچ است. کلاچ‌گرفتن در ابتدای حرکت و تعویض دنده به دنده ۱، برای عوض‌کردن دنده‌ها و در هنگام ترمز کامل ضروری است. از بین اینها، معمولا لرزش ماشین هنگام حرکت و زمانی اتفاق می‌افتد که به اصطلاح نیم کلاچ می‌گیرید (دنده را به دنده ۱ تغییر می‌دهید و آرام پای خود را از کلاچ برمی‌دارید). البته لرزش خفیف طبیعی است، اما اگر لرزش شدید باشد نشانه وجود مشکل در کلاچ است.

علت لرزش ماشین درهنگام نیم کلاچ به چند عامل برمی‌گردد که ازجمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تمام‌شدن صفحه کلاچ
  • تمام‌شدن دیسک
  • فرسودگی یا ساییدگی فلایویل
  • مشکل در فنرهای سیستم کلاچ

رفع مشکل

ماشین را به تعمیرگاه ببرید. آنها با بررسی سیستم کلاچ، قطعه معیوب را تشخیص داده و آن را تعویض یا تنظیم خواهند کرد.

۵. فرمان خودرو

سیستم فرمان هم ممکن است باعث لرزش خودرو شود. مشکلات مربوط به آن عبارت‌اند از:

  • شل ‌بودن یا فرسودگی اجزای فرمان

با گذشت زمان، بسیاری از اجزای فرمان فرسوده یا شل می‌شوند. اگر هنگام رانندگی در مسیر منحنی یا پیچ‌ها، غربیلک فرمان می‌لرزد اما در مسیر مستقیم مشکل ندارد، انتهای تای رادها فرسوده شده است.

برای رفع مشکل لرزش فرمان، چه سیبک باشد چه انتهای تای راد، آنها را تعویض می‌کنند.

اگر مشکل از فرمان هیدرولیک باشد، ماشین در پیچ‌ها می‌لرزد اما در مسیر مستقیم مشکل ندارد.

رفع مشکل

بررسی کنید مایع هیدرولیک تمام نشده باشد یا از جایی نشت نکند.

۶. سیستم تعلیق

ازآنجاکه سیستم تعلیق به سیستم فرمان متصل است، منطقی است که در مرحله بعد سراغ سیستم تعلیق برویم.

اگر هنگام رانندگی در چاله یا دست‌انداز افتاده باشید و سیستم تعلیق ماشین از حالت تراز خارج شود، در هر سرعتی (چه بالا چه پایین) لرزش ماشین را احساس می‌کنید.

رفع مشکل

باید سیستم تعلیق را بدهید تراز کنند.

اگر خودروی شما فقط گاهی اوقات در سرعت خاصی (برای مثال هر بار در سرعت ۷۰) می‌لرزد، ممکن است اجزای یا بلبرینگ‌ها شل باشند. یکی از نشانه‌های دیگر آن این است که وقتی با سرعت‌گیرها برخورد می‌کنید لرزش افزایش پیدا می‌کند و تازمانی‌که خودرو متوقف شود همچنان ادامه دارد.

رفع مشکل

برای این منظور مکانیک باید بررسی کند که آیا همه اجزای سیستم تعلیق به‌درستی وصل شده و در جای خود محکم هستند یا نه.

اگر اجزایی مانند سیبک‌ها و بوش‌های بازوی کنترل در سیستم تعلیق ساییدگی داشته باشند، ممکن است هم در سرعت‌های بالا و هم هنگام ترمزکردن، لرزش را احساس کنید. وقتی این دو مورد با هم هستند، احتمال را به ساییدگی اجزای سیستم تعلیق بدهید.

رفع مشکل

برای این مشکل باید مکانیک بررسی کند که کدام یک از اجزای سیستم تعلیق پوسیده شده یا ساییدگی دارد و همان را تعویض کند.

۷. اکسل یا محور

آخرین قسمتی که قبل از موتور باید بررسی شود محورها هستند. سه بخش در محورها باید به‌عنوان علت لرزش ماشین بررسی شوند.

رانندگی در مسیر چاله‌چوله می‌تواند خسارت زیادی به ماشین وارد کند که به‌مرور زمان خودش را نشان می‌دهد. یکی از این مشکلات، خم‌شدن محور یا اکسل است. اگر لرزش ماشین هنگام گاز دادن در سرعت بالا به‌منظور افزایش سرعت اتفاق می‌افتد محور خم شده است. هرچه سریع‌تر رانندگی کنید، لرزش بیشتری را احساس می‌کنید. علاوه‌برآن در سربالایی هم ممکن است ماشین لرزش داشته باشد.

رفع مشکل

مکانیک می‌تواند محور خم شده را دوباره صاف کند یا اگر زیاد پوسیده باشد آن را تعویض کند.

  • آسیب‌دیدگی میل گاردان یا میل‌لنگ

میل گاردان با سرعت زیاد می‌چرخد و نیروی موتور را به محور‌ها و چرخ‌های عقب در ماشین‌های دیفرانسیل عقب (یا محورها و چرخ‌های جلو در ماشین‌های دیفرانسل جلو) منتقل می‌کند. اگر این میله خم شده باشد یا آسیب‌دیده باشد، ممکن است باعث لرزش شدید ماشین شود.

رفع مشکل

میل گاردان یا میل‌لنگ فقط باید تعویض شود و نمی‌توان آن را تعمیر کرد.

  • فرسودگی مفصل‌های محور یا اکسل CV

اتصالات محور CV در انتهای این محور لاستیکی هستند و پوشش آکاردئونی‌شکل دارند. اگر این پوشش پاره شود، امکان ورود خرده‌ریزها، گردوغبار و آلودگی سطح جاده را به درون اتصالات فراهم می‌کند و باعث آسیب‌دیدگی آنها می‌شود که لرزش خودرو را به دنبال دارد. علت لرزش خودرو در سربالایی همین مشکل در مفاصل اکسل CV است.

رفع مشکل

اگر این اتفاق برای اتومبیل‌های دیفرانسیل جلو (عقب) رخ دهد، باید محورهای محرک جلو (عقب) را تعویض کنید.

۸. موتور

آخرین بخشی که برای لرزش ماشین باید بررسی کنید موتور است. بعضی از قسمت‌های موتور ممکن است به دلایلی باعث لرزش خودرو شوند.

شمع‌های کثیف یا فرسوده می‌توانند باعث شوند موتور در یک یا چندسیلندر دچار بدسوزی یا احتراق ناقص شود. اگر ماشین در حالت ایستاده یا در سرعت‌گرفتن می‌لرزد دلیلش همین است.

رفع مشکل

ساده‌ترین راه‌حل این است که شمع‌ها را تعویض کنید و سیم‌کشی مربوط به آنها را هم بررسی کنید.

  • وجود مشکل در فیلترها و ورودی‌های سوخت و هوا

اگر فیلترهای هوا مسدود، کثیف یا آسیب‌دیده باشند، اکسیژنی که برای فرایند احتراق لازم است کاهش می‌یابد و این نیز به‌نوبه خود به کاهش مقدار سوخت موجود منجر خواهد شد، زیرا جریان سوخت به مقدار هوای ورودی مربوط می‌شود. به‌دلیل کمبود هوا و سوخت در موتور، ماشین می‌لرزد. همین امر درباره فیلترهای سوخت مسدودشده هم صادق است.

اگر مشکل از احتراق ناقص باشد، متوجه لرزش ماشین در حالت ایستاده و درجا خواهید شد. گاهی ممکن است در هنگام شتاب‌گرفتن هم ماشین بلرزد یا اول به‌خوبی حرکت کند و مدت کوتاهی پس از حرکت لرزش شروع شود.

رفع مشکل

برای رفع این مشکل گاهی انجام تغییرات جزئی در کافی است. برای مثال تمیزکردن یا تعویض فیلترها می‌تواند مشکل را رفع کند.

اگر هر کدام از شیلنگ‌ها ازجمله شیلنگ حامل مخلوط سوخت – هوا، حامل مایع خنک‌کننده رادیاتور یا خلاء ترک خورده، شکسته یا شل شده باشند، موتور درست کار نمی‌کند. این امر باعث می‌شود که ماشین دچار لرزش شود.

رفع مشکل

به آسانی می‌توان با تعویض شیلنگ‌های مشکل‌دار یا محکم‌کردن اتصالات شل‌شده در شیلنگ‌ها، این مشکل را برطرف کرد.

دسته‌های موتور بین موتور و بدنه خودرو قرار دارند و لرزش موتور را جذب می‌کنند. اگر هر یک از دسته موتورها شکسته باشند، لرزش موتور را در اتومبیل احساس خواهید کرد. برای مثال، علت لرزش دسته‌دنده در دنده ۲ یا ۴، شکستگی دسته موتور است.

یادتان باشد که اگر مشکل از دسته موتور باشد، لرزش ماشین در حالت ایستاده به‌شکل قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. این نشانه می‌تواند به شما در تشخیص این مشکل کمک کند.

رفع مشکل

تنها راه رفع این مشکل تعویض دسته موتور است.

تسمه تایم وظیفه همگام‌سازی دریچه‌های ورودی و دریچه را با حرکت پیستون‌ها به‌عهده دارد. هر مشکلی در تسمه تایم یا اجزای آن، باعث می‌شود کالیبراسیون دقیق انجام نشود و موتور لرزش داشته باشد.

رفع مشکل

برای رفع این مشکل کافی است تسمه تایم را که آسیب دیده یا شکسته است عوض کنید.

در این نوشته سعی کردیم شما را با دلایل لرزش خودرو آشنا کنیم که با شناخت آنها، بتوانید سریعا مشکل را برطرف کنید. چنانچه شما هم تجربه‌ای در زمینه لرزش خودرو دارید که دانستن آن می‌تواند به کاربران کمک کند، با ما در میان بگذاریدعلت لرزش ماشین هنگام حرکت با دنده یک همزمان با نیم کلاچ کردن ‌خودرو موضوعی است که در این مقاله از  می خواهیم به توضیح آن بپردازیم. ما برای شما به بررسی شایع ترین دلیل عای لرزش و خاموش کردن خودرو در هنگام شروع حرکت می پردازیم تا شما بتوانید با یادگیری این موضوع، راحت تر این مشکل را حل نماید.

علت لرزش ماشین هنگام حرکت با دنده یک:

در زمان شروع حرکت و نیم کلاچ کردن یکی از مواردی که می تواند نشان از خرابی سیستم ها و تجهیزات حیاتی خودرو بدهد لرزش ماشین است. خودروها به طور طبیعی کمی لرزش دارند و  این به دلیل چرخش مداوم میل لنگ، گاردان، چرخ دنده ها، گیربکس و سایر بخش های متحرک موتور خودرو می باشد. اگر این لرزش زیاد باشد نباید آن را نادیده گرفت.

شایع‌ترین دلایل لرزش خودرو  در زمان حرکت با دنده یک

مشکل در لاستیک ها، چرخ ها، ترمز، کلاچ، فرمان سیستم تعلیق، محورها و در نهایت موتور می تواند علت لرزش ماشین هنگام حرکت با دنده یک باشد. ابتدا باید تشخیص دهیم که لرزش از کجا و دقیقا از چه زمانی شروع شده است و بعد شروع به رفع اشکال آن کنیم. هر نوع لرزش نشانه ای است برای یافتن علت اصلی این مشکل، برای مثال آیا لرزش در زمان حرکت وجود دارد یا در سرعت زیاد؟ آیا باشتاب  گرفتن لرزش خودرو بیشتر می شود؟

لرزشی که  از خرابی لاستیک ها  به وجود می‌آید می‌تواند شامل خارج شدن از حالت تعادل یا بالانس باشد. با بالانس کردن به موقع لاستیک ها می توان از بروز لرزش های بعدی جلوگیری کرد.

  1. کم باد بودن لاستیک ها:

اگر به موقع باد لاستیک ها را تنظیم کنیم هیچ وقت به خاطر کم بودن باد لاستیک لرزشی در ماشین احساس نخواهیم کرد.

  1. وجود ناهمواری در لاستیک ها:

در هیچ زمانی از لاستیک های ناهموار یا نخ نما استفاده نکنید.

  1. خرابی لاستیک ها:

حتماً از لاستیک های آج دار استفاده کنید.

  1. آسیب دیدگی رینگ ها:

اگر در رینگ ها تاب مشاهده کردید حتماً رنگ ها را عوض کنید .

  1. کم بودن مقاومت چرخشی لاستیک ها:

که این پدیده در لاستیک های فاق کوتاه پیش می آید.

دیگر علت لرزش ماشین هنگام حرکت با دنده یک () ، خرابی چرخ ها می باشد. لرزش در خودرو توسط خرابی چرخ ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  •  نامتعادل بودن و آسیب دیدگی چرخها: افتادن در چاله های عمیق موجب آسیب دیدگی چرخها می شود.
  • انحراف چرخ ها: انحراف چرخ از چرخش دایره وارش می‌تواند  نشانه انحراف چرخ ها باشد .
  •  فرسودگی بلبرنگهای چرخ ها: بسته به نوع رفتار با ماشین می‌تواند فرسودگی بلبرنگ ها عامل لرزش خودرو باشد که معمولا با رفتار درست با ماشین می‌تواند بلبرنگها به اندازه عمر ماشین دوام بیاورد.
  •    سیستم ترمز:

علت لرزش ماشین هنگام حرکت با دنده یک می تواند بخاطر مشکل درسیستم ترمز باشد که شامل مشکل در موارد زیر است:

  1. وجود مشکل در دیسک ترمز:

هنگام ترمز گرفتن در این حالت ماشین لرزش خواهد داشت.

  1. چسبندگی کولیس به دیسک ترمز:

اگر سرعت بیشتر از ۷۰ کیلومتر بر ساعت باشد و لرزشی در غربیلک فرمان ایجاد شود  این موردمیتواند دلیل لرزش خودرو باشد.

  1. تغییر شکل درام ترمز:

در این حالت وقتی ترمز را فشار می دهید علاوه ‌بر لرزش فرمان صدای خراشیدن و جیغ کشیدن احساس میشود.

کلاچ هم به چند نوع می‌تواند در بروز لرزش خودرو سهیم باشد.کلاچ از مهمترین اجزا تشکیل دهنده خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل کردن اتصال موتور به چرخ دنده است . با خرابی این سیستم زمانی که پا را روی کلاچ قرارمیدهیم  زمانی که موتور روشن باشد نیروی حاصل از آن به چرخ دنده منتقل نمی‌شود. از رایج ترین مشکلات کلاج، تمام شدن صفحه کلاج است. بسته به نوع رانندگی، ترافیک و.. عمر صفحه کلاج را می‌توان از ۵۰ هزارکیلومتر تا ۸۰ هزار کیلومتر برآورد نمود. از نشانه های تمام شدن عمر صفحه کلاج می‌توان لرزش اتاق و موتور خودرو،عدم تناسب بین گاز و شتاب خودرو، جا نرفتن راحت دنده ها، استفاده از دنده های سنگین در سربالایی های نیمه شدید را نام برد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا