علمی و پزشکی

مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

از هشدارهای کارشناسان درباره همه‌گیری جهانی بعدی تا ثبت رکورد روزهای گرم اروپا در سال 2023، اینها مهمترین اخبار و رویدادهای جهان در حوزه اجتماعی در هفته گذشته است.

به گزارش سلام آنلاین، حوادث، اکتشافات و مسائل و رویدادها و فرصت‌های مهم سلامت در سراسر جهان در هفته گذشته در صدر رویدادهای اجتماعی جهانی قرار داشتند.

اخبار سیل و باران های سیل آسا در پاکستان، تیراندازی های خونین در ایالات متحده و کاهش نرخ زاد و ولد در کره جنوبی از اخبار مهم اجتماعی در جهان در آن دوران بود که در ادامه به آن می پردازیم.

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن می رسد

پس از بارش شدید باران و جاری شدن سیل در شمال غرب و جنوب غرب پاکستاندر جریان سیل های ناشی از سیل در هفته گذشته نزدیک به 100 نفر کشته و ده ها نفر زخمی شده اند.

به گفته اداره ملی مدیریت بلایای پاکستان (NDMA)، باران های شدید باعث جاری شدن سیل در ایالت های تحت کنترل پاکستان مانند خیبر پختونخوا، بلوچستان، پنجاب و جامو و کشمیر شده است.

بر اساس آخرین گزارش آژانس ملی مدیریت بلایای پاکستان، بر اثر ریزش سازه ها در این مناطق 98 نفر کشته و 89 نفر مجروح شده اند.

دو مهمانی خونین در روز در آمریکا

روز شنبه، به وقت محلی، رسانه های ایالات متحده گزارش دادند که یک اتومبیل با یک جشن تولد یک کودک در میشیگان تصادف کرد که منجر به کشته شدن حداقل دو کودک شد.

راننده خودرو که زنی ۶۶ ساله است به اتهام رانندگی در حالت مستی و احتمالاً با اتهامات جنایی تحت بازداشت پلیس قرار دارد.

راننده با ماشینش یک مهمان در جشن تولد را زد.

در همین حال، اواخر همان روز در ممفیس، تنسی حادثه تیراندازی در یک مهمانی اتفاق افتاد و تعداد زیادی کشته و زخمی شدند.

پلیس آمریکا اعلام کرد در تیراندازی در یک مهمانی دو نفر کشته و حداقل 14 نفر زخمی شدند.

کارشناسان نسبت به همه گیری جهانی بعدی هشدار می دهند

دانشمندان علوم پزشکی نسبت به آنفولانزا به عنوان علل بیماری های آینده هشدار می دهند اپیدمی جدید خواهد بود.

طبق گزارش گاردین، یک نظرسنجی بین المللی که به زودی منتشر می شود، نشان می دهد که 57 درصد از کارشناسان معتقدند که یک نوع ویروس آنفولانزا می تواند عامل بیماری همه گیر بعدی در جهان باشد.

جان سلمانتون گارسیا از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، می گوید: «این باور که آنفولانزا بزرگترین تهدید همه گیر جهانی است بر اساس تحقیقات طولانی مدت است که نشان می دهد ویروس دائما در حال تکامل و تغییر است.

وی افزود: حتی اگر سعی کنیم به اندازه کافی با انواع آنفلوآنزا مقابله کنیم و در حال حاضر خطرناک تلقی نشود، این مشکل برای همیشه به واقعیت تبدیل نخواهد شد.

جزئیات این نظرسنجی که شامل ارزیابی نظرات 187 دانشمند جهان است، در کنگره آتی کلینیک میکروبیولوژی و بیماری های عفونی (ESCMID) در بارسلون ارائه خواهد شد.

رکورد روزهای گرم اروپا در سال 2023 شکسته می شود

ناظران اروپا نسبت به رشد اروپا هشدار می دهند گرمای شدید و این افزایش دما آنقدر زیاد است که بدن انسان نمی تواند آن را تحمل کند.

اتحادیه اروپا و سازمان جهانی هواشناسی (WMO) روز دوشنبه اعلام کردند که این قاره رکورد پرتنش ترین روز در سال 2023 را شکسته است.

در آخرین گزارش خود، کوپرنیک و سازمان جهانی هواشناسی به شرایط آب و هوایی شدید در سال گذشته اشاره کردند، از جمله موج گرما در ماه ژوئیه که 41 درصد از جنوب اروپا را به استرس گرمایی شدید سوق داد.

این قاره همچنین تحت تاثیر سیل، خشکسالی شدید، طوفان شدید و آتش سوزی قرار گرفت.

سیل در جنوب چین قربانی می گیرد. بیش از 110000 نفر آواره شدند

وقتی باران شدید می بارد و سیل در جنوب چین حداقل چهار نفر کشته شدند و هزاران نفر مجبور به ترک خانه های خود شدند.

سیل و سیل بیشتر استان “گوانگدونگ” چین را درنوردیده است و آمار تلفات در این استان گزارش شده است. بیش از 110 هزار نفر از خانه های خود تخلیه شده اند.

گفته می شود یکی از کشته شدگان امدادگر است.

در سراسر استان، حدود 1.16 میلیون خانوار به برق دسترسی ندارند، اما 80 درصد آنها تا یکشنبه شب وصل شده اند.

در همین حال، چهار ایستگاه هواشناسی در گوانگدونگ تاکنون بارندگی را برای ماه آوریل ثبت کرده اند.

تاثیر ساعات کار طولانی بر سلامت افراد میانسال

نظرسنجی کارشناسان ایالات متحده نشان می دهد برنامه کاری نامعقول و عدم کنترل در سنین پایین می تواند احتمال افسردگی و بیماری مزمن را در میانسالی افزایش دهد.

بر اساس یک مطالعه جدید منتشر شده در PLOS One، کار کردن در اواخر شب و داشتن برنامه کاری نامعقول در نوجوانان می تواند خطر افسردگی و سلامت ضعیف را در میانسالی افزایش دهد.

ون جوی هان، استاد دانشگاه نیویورک، پس از مطالعه برنامه های کاری و الگوی خواب 7000 آمریکایی به مدت سه دهه، دریافت که تنها یک چهارم شرکت کنندگان در طول روز به صورت پاره وقت کار می کنند.

شرکت کنندگان در این مطالعه از 22 تا 50 سال سن داشتند و سه چهارم جمعیت نمونه، کارگران آمریکایی متولد دهه 1960 بودند. برخلاف کارگران روزانه، کارگرانی که در شیفت شب یا شیفتی در سنین جوانی کار می‌کردند، در نهایت گزارش دادند که مشکل خواب دارند و در دهه 50 زندگی خود بیشتر از بیماری و افسردگی رنج می‌برند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده خاطرنشان می کند که کمبود خواب می تواند منجر به افزایش خطر بیماری های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی و چاقی شود.

آسیا تا سال 2023 بیشترین بلایای تغییرات آب و هوایی را متحمل خواهد شد

در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرد که آسیا تا سال 2023 بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی خواهد دید. تغییر آب و هوا و بیشتر کشته ها و جراحات ناشی از این حوادث است.

در این گزارش طی سال گذشته 79 حادثه طبیعی در این قاره گزارش شده که 80 درصد آن طوفان و سیل بوده است. همچنین بیش از 2000 نفر در این بلایا جان باخته اند.

این گزارش افزود: آسیا سریعتر از میانگین جهانی گرم می شود.

بالاترین میانگین دما در غرب سیبری تا آسیای مرکزی و شرق چین تا ژاپن در سال گذشته ثبت شد.

ایجاد رکورد جدیدی از «کاهش نرخ زاد و ولد» در کره جنوبی

داده های یک مطالعه آماری منتشر شده در روز چهارشنبه نشان می دهد که هیچ. نوزادی در کره جنوبی به دنیا آمد برای اولین بار در فوریه سال جاری (2024) به کمتر از 20000 مورد رسید.

کره جنوبی در حال حاضر با بحران هایی مانند پیری سریع و نرخ بسیار پایین زاد و ولد مواجه است.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده، در فوریه ۲۰۲۴ در مجموع ۱۹ هزار و ۳۶۲ نوزاد متولد شده‌اند که نسبت به سال قبل ۳.۳ درصد کاهش داشته است.

این کمترین رقم در ماه فوریه از زمانی است که آژانس آمار کره جنوبی جمع آوری داده های مربوطه را در سال 1981 آغاز کرد.

انتهای پیام/

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا