اجتماعی

۳۱هزار بهورز، مسوول مراقبت‌های اولیه سلامت در روستاها / علت امنیت شغلی بالای «بهورزان»

سرپرست تیم منابع انسانی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص شرایط کاری بهروزان به خدمات جامع بهروزان برای کاهش فاصله شاخص های سلامت شهری و روستایی اشاره کرد.

دکتر محمدرضا رهبر در گفت وگو با سلام آنلاینهمزمان با روز بهورز با اشاره به شعار امروز «بهورز; وی با بیان اینکه در حال حاضر 31 هزار و 148 پلاژ در کشور فعال است، گفت: در حال حاضر 31 هزار و 148 پلاژ در کشور فعال است، اما بر اساس طرح توسعه باید 43 هزار و 128 آبجو داشته باشیم تا به شرایط مطلوب برسیم. البته همین تعداد بهورز موجود بیش از 98 درصد روستاهای کشور را در بر می گیرد و بقیه روستاها کم جمعیت و به شدت پراکنده هستند.

شاخص 98 درصدی دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی در ایران

وی افزود: 98 درصد از شاخص ها از نظر دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی نسبت به سایر کشورها بالا است و این در حالی است که گستره جغرافیایی ایران بسیار زیاد است.بهورزان خدمات بهداشتی اولیه را ارائه می کند. مواظب این مردم باش

جزئیات اجرای «طرح گسترش» در نظام سلامت

وی درباره «طرح توسعه» توضیح داد: این طرح ساختار شبکه را ترسیم می کند و در قالب سطح خدمات گفته می شود که چه تعداد واحد خدماتی باید مستقر شوند و چه پرسنلی برای ارائه خدمات در قالب سامانه انتقال باید حضور داشته باشند. در اختیار مردم قرار داده است. اولین سطح خدمات در «طرح توسعه» خانه های بهداشت در مناطق روستایی و خانه های بهداشت در مناطق شهری است. در سطح دوم خدمات، مراکز جامع سلامت روستایی و شهری – روستایی قرار دارند. کادر درمانی در مراکز بهداشتی درمانی بهورزان و در مناطق شهری فعال هستند. در طیف وسیعی از مراکز بهداشتی، علاوه بر پرستاران یا کارکنان مراقبت های بهداشتی، پزشکان و اعضای تیم بهداشتی از جمله ماماها، کارکنان مراقبت های بهداشتی، متخصصان بهداشت محیط، متخصصان بهداشت حرفه ای، متخصصان بهداشت روان و دندانپزشکان نیز حضور دارند. در سطح سوم ارائه خدمات، خدمات تخصصی در کلینیک ها و بیمارستان های تخصصی ارائه می شود. معاونت بهداشت، اجرای «طرح گسترش» در سطوح اول و دوم ارائه خدمات را بر عهده دارد.

دکتر رهبر گفت: سند تقویت شبکه یک سند عملیاتی برای تقویت شبکه بهداشت و درمان است که بخشی از آن در ترکیب گسترش و برخی مولفه ها مانند افزایش پوشش، خدمات سیستم پرداخت، ارتقای نیروی انسانی توضیح داده شده است. ترویج مشارکت عمومی برای بهبود فرآیند. مستندات تقویت شبکه راهی برای تقویت ساختار شبکه و تقویت عملیات برای بهبود دسترسی، عملکرد و شاخص‌ها است.

وی درباره خدماتی که بهروزان به مردم تحت پوشش خود ارائه می کند، گفت: مراقبت از بیماری های واگیر و غیرواگیر، سلامت خانواده و جمعیت، بهداشت محیط، کار، بهداشت دهان و دندان و بهداشت روان، مراقبت های دوران بارداری، ایمن سازی و …. خدمات توسط بهورزان به مردم ارائه می شود.

18000 خانه بهداشت فعال در سراسر کشور

وی در خصوص تعداد مراکز بهداشتی درمانی فعال در کشور گفت: حدود 18 هزار مرکز بهداشتی درمانی فعال در کشور داریم. در حال حاضر هر خانه بهداشت با توجه به جمعیت روستا با تعدادی پرستار فعال است. معمولاً جمعیتی کمتر یا مساوی هزار نفر را می توان تحت پوشش یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی قرار داد، در واقع با تعداد فعلی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی. ما بیش از یک کارمند بهداشتی برای هزاران نفر برای ارائه خدمات داریم.

وضعیت کار بهروزان چگونه است؟

سرپرست تیم منابع انسانی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر ایمن بودن کارگران در کار، گفت: در بین انواع منابع انسانی از نظر شاخص ها، کارگران از بهترین و بالاترین ایمنی شغلی برخوردارند. چون درصد نیروهای رسمی ما در بهروزان بیشتر است. نظام سلامت از ابتدا در تلاش بوده تا بهورزان روستا را به مقامی یا قراردادی تبدیل کند. بنابراین این افراد از امنیت شغلی بالایی برخوردار بوده و قراردادهای آنها دولتی و رسمی است. تعداد پیمانکاران در میان ثروتمندان کمتر است. اکنون از 31 هزار و 148 نفر شاغل در حوزه سلامت، 26 هزار و 748 نفر به صورت رسمی و پیمانی شاغل هستند و تعداد افراد دارای قرارداد کار مشخص نیز 4 هزار و 400 نفر است.

وی تصریح کرد: مجوز کار باید از طریق سازمان کار به وزارت بهداشت داده شود اما همیشه در صورت داشتن مجوز. از آنجایی که دسترسی به خدمات روستایی در اولویت قرار دارد، بیشترین تعداد نیروی جذب را به بهرزان اختصاص داده ایم. این به دلیل چند سیاست است.

سیاست وزارت بهداشت برای جذب بهورز

وی افزود: اولین سیاست ایجاد دسترسی برای مناطق محروم و روستایی است. سیاست دوم این است که در شهرها امکان استفاده از بخش خصوصی برای ارائه خدمات وجود دارد، اما در روستاها این امکان کمتر است. بنابراین تلاش ما این است که در روستاهایی که دولت اجاره می دهد از زور استفاده کنیم و این کار را در قالب قراردادهای رسمی انجام می دهیم.

دکتر راهبر درباره خدمات ارائه شده توسط بهورزان در دوران شیوع کووید-19 گفت: بهورزان نقش اساسی در حفاظت از کرونا داشت. در روستا مردم به صورت مراقبت فعال خدمات دریافت می کنند و روستاییان به بهورز و مراکز بهداشتی درمانی دسترسی دارند، به همین دلیل بهورز این امکان را دارد که آموزش های اولیه در مورد کووید-19 را به مردم ارائه دهد. در وهله دوم، معاینه دهانی یا فیزیکی (تست) روستاییان در ارتباط با عفونت کووید-19 انجام شد. با شروع همه گیری کرونا، تقریباً همه روستاییان با دسترسی به بهورزان تحصیل کردند. سومین بخش از فعالیت های بهورزان در حوزه کرونا، اندیشیدن تدابیری برای ایزوله کردن افراد مبتلا و جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران است. چهارمین قسمت از فعالیت های بهروزان بازدید از اماکن حفاظت و کنترل اماکن بود. اصولاً با این فعالیت‌ها، بهورزان توانسته‌اند شیوع بیماری را تا حد زیادی کنترل کنند و بار آلودگی را کاهش دهند و در نتیجه فشار بر سیستم بهداشت و درمان را کاهش دهند.

نبوغ نام «بهورز» در ادبیات علمی جهان بهداشت

وی با تاکید بر اینکه بهورزان یکی از مهمترین نیروی انسانی در شبکه بهداشت و درمان کشور هستند، گفت: کارکنان در هر روستایی در حال ارائه خدمات هستند. بهورزان ها به قدری در شاخص های بهداشت روستایی تأثیرگذار هستند که سازمان بهداشت جهانی بهورزان های ایران را به عنوان نمونه ای از ارائه دهنده خدمات چند رشته ای در جهان معرفی کرده است. در چندین منبع منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت بهورز به همین نام ذکر شده است. در واقع بهورز در ادبیات علمی بهداشت جهان با همان نام بهورز شناخته می شود. ایران یکی از منحصربفردترین کشورهایی است که توانسته است بیش از 98 درصد خدمات مراقبت های اولیه بهداشتی را با استفاده از بهورز ارائه دهد.

وی تاکید کرد که بهوسان درگیر کار و زندگی مردم و در نتیجه نهادهای روستایی است. افراد بومی این روستاها جذب می شوند که درک عمیقی از مسائل فرهنگی و نگرش های اجتماعی دارند و با مردم دوست هستند. بهورزان باهوش ترین و آماده ترین فرد برای انجام خدمت است. این افراد قدرت توانمندسازی جامعه و ترویج مشارکت های خارجی را دارند، یعنی می توانند از نهادهای روستایی برای مدیریت عوامل خطر روستا استفاده کنند. به عنوان مثال می توانند طرح سلامت کشاورزی را با مشارکت جهادگران کشاورزی در روستا اجرا کنند.

بههاروس; عوامل کاهش فاصله بین شاخص های سلامت شهر و روستا

وی افزود: بر همین اساس است که در منابع مختلف تایید شده است که بهورزان در بهبود امید به زندگی، کاهش مرگ و میر مادران موثر بوده است. بهبود وضعیت سلامت و شاخص بیماری در 40 سال گذشته و … سازمان جهانی بهداشت بهبود شاخص های بهداشتی در روستاهای ایران و کاهش فاصله شاخص های سلامت در شهرها و روستاها را مرهون اقدامات بهورزن می داند.

وی گفت: نظام آموزش سلامت کشور با نظام آموزش رسمی و رسمی متفاوت است. پرستاران در نظام آموزشی بر اساس شرح وظایف آموزش می بینند. یعنی دو سال دیگر به وضوح به آنها آموزش داده می شود که چه وظایفی دارند. به عنوان مثال، خدمات مبارزه با برخی بیماری ها در نظام سلامت سازماندهی می شود و بخش بهداشتی که مسئول آموزش پزشکان است در واقع این خدمات را به آنها آموزش می دهد و بر این اساس اثربخشی پزشکان افزایش می یابد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا