اجتماعی

راه‌اندازی شبکه تشخیصی تب کریمه کنگو در کشور/ مشاوره ایران به کشورهای همسایه

رئیس گروه آربوویروس ها و تب دنگی انستیتو پاستور ایران از راه اندازی شبکه تشخیص هموروئید کریمه کنگو در کشور خبر داد و گفت: با این کار و پس از ارزیابی 10 دانشگاه مشمول این شبکه نیازی به نمونه برداری از سراسر کشور نیست. جهت تشخیص نهایی به تهران اعزام شود.

دکتر محمدحسن پوریایی ولی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه مرجع ملی آربوویروس ها و تب های هموراژیک ویروسی انستیتو پاستور ایران در سال 1379 تاسیس شد، گفت: مسئولیت این آزمایشگاه بیش از 20 سال از فعالیت خود، بررسی الگوی موارد مشکوک است. ویروس دنگی از سراسر کشور به انستیتو پاستور ایران منتقل می شود. این بررسی شامل تب دنگی کریمه کنگو و سایر آربوویروس‌های مشابه مانند تب دنگی چیکونگونیا است.

وی با اشاره به اینکه روش تشخیص آزمایشگاهی مبتنی بر آزمایشات مولکولی و سرمی است، تصریح کرد: در این مدت هزاران نمونه مشکوک به آربوویروس به آزمایشگاه های مرجع کشور در این موسسه ارسال شد. پاستور ایران. این نمونه ها از تمام استان های کشور برای تشخیص به این آزمایشگاه ارسال می شود. نمونه ها به مرکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارسال شده و موظفیم در اسرع وقت مراتب را به مرکز بهداشتی درمانی ارجاع و مرکز کنترل بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کنیم. کلیه خدمات آزمایشگاهی به صورت رایگان به بیماران ارائه می شود.

وی افزود: در نظر بگیرید هموروئید کریمه کنگو میزان مرگ و میر بالایی دارد. و در صورت عدم انجام اقدامات درمانی موثر و به موقع، بیمار فوت می کند، لذا از سال گذشته پس از همکاری آزمایشگاه مرجع سلامت و مرکز کنترل بیماری ها با انستیتو پاستور ایران، اقدام به ایجاد آزمایشگاه مرجع نموده است. در تمام نقاط کشور..

پوریا ولی گفت: برای شروع این فعالیت، یک شبکه مولکولی از هموروئید کریمه کنگو در سال گذشته تشکیل شد که به سایر آربوویروس‌ها نیز گسترش خواهد یافت. در این شبکه 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور (اردبیل، بیرجند، جندی شاپور اهواز، زاهدان، کردستان، کرمان، گیلان، مازندران، مشهد، هرمزگان) به عنوان آزمایشگاه مرجع آربوویروس ها در تشخیص بیماری ها همکاری می کنند. هم اکنون نمونه ها به طور همزمان از مرکز بهداشت به آزمایشگاه تعاونی و انستیتو پاستور ایران ارسال می شود.

وی تاکید کرد: قرار است تا پایان شهریورماه امسال 10 دانشگاه با ارزیابی کلی مورد ارزیابی قرار گیرند و بر این اساس مجوز انجام آزمایش های تشخیصی به آنها داده شود.مولکول های دنگی کریمه کنگو در این مراکز همچنین نیازی به ارسال نمونه از سراسر کشور به تهران نیست.

این ویروس شناس با اشاره به اینکه هموروئید در کریمه کنگو یک بیماری شایع بین انسان و حیوان است که باعث انتقال آن توسط سگ می شود، گفت: این بیماری یک بیماری ویروسی محسوب می شود که یکی از مهم ترین بیماری ها در کشور و تشخیص پایش و مطالعه انجام شده روی روی و سایر آربوویروس‌های مهم کشور در این بخش انجام می‌شود. هموروئید کریمه کنگو بیماری است که بیشتر در شرق چین، آسیای مرکزی، خاورمیانه، جنوب اروپا و آفریقا گزارش شده است.

وی افزود: ایران هم از نظر تعداد بالای بیماران تشخیص داده شده و هم از نظر تفاوت در انواع ویروس های در گردش از وضعیت ویژه ای برخوردار است که البته بخشی از آن به دلیل سیستم بهداشتی و درمانی کشور و آزمایشگاه های تشخیصی پیشرفته در کشور است. در این به هر حال. توجه. به همین دلیل، فعالیت‌های آزمایشگاه ملی تب دنگی کریمه کنگو مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است و ایران یکی از کشورهایی است که بهترین سناریو را برای تشخیص این بیماری و سایر آربوویروس‌ها در جهان دارد. از این رو طی سالیان متمادی مشاوره های لازم را برای این بیماری ها به کشورهای همسایه در زمینه آماده سازی آزمایشگاهی انجام داده و گاه ابزارهای تشخیصی ارسال کرده ایم. از جمله این همکاری ها می توان به استقرار تجهیزات تشخیص دنگی کریمه کنگو در عراق و ماموریت بهبود سیستم مراقبت از دنگی و دنگی کریمه کنگو در افغانستان اشاره کرد.

وی در پایان یادآور شد: باید توجه داشت که هموروئید کریمه کنگو بیماری اصیل ایران است اما تب دنگی بیماری وارداتی کشور است. با توجه به اینکه اخیراً پشه ها به عنوان ناقل آن در جنوب کشور گزارش شده اند، به احتمال زیاد به زودی گزارش هایی از بیماری های ناشی از پشه های Aeds از جمله تب دنگی را شاهد خواهیم بود. تشخیص سریع این بیماری ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جنوب کشور در این زمینه و انستیتو پاستور ایران صورت می گیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا