اجتماعی

افزایش مبتلایان تب کریمه کنگو به ۶۳ نفر/ لزوم تشدید مراقبت‌ها در مشاغل مرتبط با دام

رئیس اداره مبارزه با بیماری های عفونی انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مالاریا کریمه کنگو در بین افراد دارای مشاغل دامی بیشترین آمار را دارد، خاطرنشان کرد: کشتارگاه ها با توجه به اینکه دامداری روز به روز بیشتر می شود، باید مراقبت و توجه خود را افزایش دهند. به ظاهر دام ها برای شناسایی بیماری های بالقوه آنها.

دکتر بهزاد امیری در گفت وگو با سلام آنلاینوی در خصوص آخرین اخبار و اطلاعات شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: از ابتدای سال جاری تا 24 مردادماه امسال تعداد موارد مثبت این بیماری 63 مورد ابتلا به بیماری کریمه کنگو بوده است. تب که متاسفانه پنج نفر جان خود را از دست دادند.

وی گفت: بیماری تب کریمه کنگو برای اولین بار در سال ۱۳۷۸ در کشورمان به طور رسمی تایید و شناسایی شد.

افزایش تب کریمه کنگو به 63 / نیاز به افزایش مراقبت در مشاغل مرتبط با دام

افزایش تب کریمه کنگو به 63 / نیاز به افزایش مراقبت در مشاغل مرتبط با دام

چه کسانی با تب کریمه کنگو مواجه هستند؟

وی با بیان اینکه گروهی که در زمینه دامداری و دامپروری فعالیت دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، تایید کرد که کادر دامپزشکی شما دام ها، دامداران و کارگران کشتارگاه را پرورش دهید زیرا آسیب پذیرتر هستند. برای حیوانات باید مراقبت خود را افزایش دهند و در این زمینه به ظاهر حیوان توجه بیشتری شود تا بیماری های احتمالی آن شناسایی شود. بیشترین میزان ابتلا به تب کریمه کنگو در افراد دارای مشاغل مرتبط با دام است.

وی گفت: گزش کنه بسیار مسری است و بر اساس تحقیقات ما، افراد در تماس با حیوانات آلوده بیشتر در معرض بیماری هستند. بنابراین رعایت علائم و سلامت حیوانات و رعایت پروتکل های بهداشتی در گروه های تجاری مربوطه بسیار حائز اهمیت است.

تمرکز وزارت بهداشت بر خلاص شدن از شر سگ در دامپروری

امیری با تاکید بر لزوم پایش دقیق موارد بیماری در مناطق دارای سابقه گزارش بیماری تصریح کرد: موضوع عمده بعدی حذف کنه و کنترل تعداد کنه در دام است. زیرا به نظر می رسد بخش قابل توجهی از سگ های اهلی به CCHF مبتلا هستند و امكان ریشه كنی تمامی كنه ها در كشور وجود ندارد. اما می توان به روش های مختلف از تماس سگ ها با حیوانات جلوگیری کرد. یکی از این موارد بهسازی محل نگهداری حیوان در شرایط ناقص بودن سگ و دوم سمپاشی منظم است.

کرمان در اوج تب کریمه کنگو

وی با اشاره به اینکه بیشتر استان‌های کشور موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را گزارش کرده‌اند، گفت: اما بیشتر موارد در کرمان بوده و بیشتر این موارد در اثر تماس با دام‌های آلوده است. بنابراین به نظر می رسد مبارزه با کنترل جمعیت و پیشگیری از کنه گزیدگی در این منطقه به درستی اجرا نمی شود و تعداد دام های آلوده به CCHF بیشتر از جاهای دیگر است. از سوی دیگر، توجه ناکافی به پروتکل های بهداشتی در کارهای مرتبط با دام می تواند عامل دیگری برای افزایش موارد در منطقه باشد.

علل افزایش موارد تب کریمه کنگو

رئیس تیم مبارزه با بیماری‌های عفونی انسانی و دامی وزارت بهداشت در مورد افزایش آنفولانزای کریمه کنگو طی سال جاری (تاکنون) نسبت به سال گذشته ۲۴ سال از تاسیس سامانه مراقبت و کنترل بیماری می‌گذرد. در برخی سال ها تعداد موارد افزایش و در برخی سال ها کاهش یافته است. پیش از این معضلی به نام قاچاق حیوانات وجود داشت که باعث می شد بیشترین موارد در استان های شرقی کشور به ویژه سیستان و بلوچستان رخ دهد. در آن زمان به دلیل ارزان‌تر شدن دام در پاکستان و افغانستان، دام‌های آلوده به ایران قاچاق می‌شد و این برای ما مشکل‌ساز بود، اما چون ارزش دلار در برابر ریال افزایش یافت، قاچاق حیوانات انجام نشد. در سال های اخیر، تعداد موارد تب کریمه کنگو ناشی از قاچاق حیوانات کاهش یافته است.

وی افزود: سال هاست که در کشور بوده ایم که بیش از 150 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو را در کشور کشف کرده ایم. خوشبختانه هنوز به اوج بیماری نرسیده‌ایم، اما دلیل کمتر بودن تعداد موارد شناسایی شده در سال گذشته نسبت به امسال، بیشتر به این دلیل است که قرار گرفتن انسان در معرض آلودگی کاهش یافته است و نکته دوم اینکه در این مدت، اقدامات پیشگیرانه و کنترل کننده ها شدید بود. همیشه توجه کمتری به پروتکل های بهداشتی، سمپاشی منظم، پایش جمعیت و غیره می شود. ممکن است آمار افزایش یابد.

افزایش تب کریمه کنگو به 63 / نیاز به افزایش مراقبت در مشاغل مرتبط با دام

افزایش تب کریمه کنگو به 63 / نیاز به افزایش مراقبت در مشاغل مرتبط با دام

وی افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، آمارها نشان می دهد که پس از راه اندازی سیستم مراقبت از تب کریمه کنگو تنها در سال 2009، تعداد تلفات ناشی از این بیماری 28 نفر بوده است که بیشترین تعداد فوتی ها در اثر این بیماری است. سالی که از 1378 تا 1400 بود. بیشترین مرگ و میر ناشی از این بیماری در سال 2007 با 21 مورد مرگ گزارش شده است.

راه های انتقال تب کریمه کنگو

وی با اشاره به اینکه یک سگ 800 روز زندگی می کند، توضیح داد: مخازن و ناقلان CCHF در طبیعت مقاوم هستند و عمدتاً هیالوما هستند. عوضی های آلوده می توانند با تخم گذاری ویروس را به نسل بعدی منتقل کنند. از سوی دیگر، اگر خون حیوان آلوده را بخورد، می تواند ویروس را به بدن خود منتقل کند. راه سوم انتقال ویروس بین سگ های آلوده جفت گیری است. این موارد نشان می دهد که راه های زیادی برای ابتلای سگ ها وجود دارد و در حالی که کنترل تعداد کل سگ ها در طبیعت امکان پذیر نیست، باید از تماس سگ ها با حیوانات خانگی جلوگیری کنیم.

وی افزود: زمانی که این سگ ها حیوانات را گاز می گیرند، ویروس را به بدن حیوان منتقل می کنند و حیوان حتی اگر علائمی از خود نشان ندهد تا دو هفته می تواند آلوده شود. در این مدت اگر حیوانات بدون رعایت دقیق، بهداشت و بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط انسان کشته شوند و یا انسان در معرض خون و ترشحات حیوانات آلوده قرار گیرد، احتمال عفونت وجود دارد.افراد.

سرپرست تیم مبارزه با بیماری های عفونی انسانی و دامی وزارت بهداشت با بیان اینکه کنه آلوده می تواند انسان را نیش بزند و آن را آلوده کند، گفت: اگر فردی ناخودآگاه سگ آلوده را با دست کتک بزند، آن را لمس می کند و با وسایل حفاظت فردی مناسب، این ویروس می تواند از طریق ترشحات و خون بیمار به فرد دیگری منتقل شود. بدن

وی با بیان اینکه این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، تصریح کرد: در بیمارستان ها نیز یک مورد عفونت است و شیوع آن در بیمارستان ها نیز شایع است. هموروئید کریمه کنگو یک تهدید جدی برای کارکنان مراقبت های بهداشتی است و باعث شیوع بیماری های بیمارستانی می شود که می تواند با مرگ و میر بالایی همراه باشد. در حال حاضر هیچ واکسن تایید شده انسانی یا حیوانی علیه این بیماری وجود ندارد.

علائمی که باید مراقب آنها بود

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مبتلایان هیچ علامتی ندارند، گفت: اما کسانی که در مراحل اولیه علائم دارند تب ناگهانی، لرز، سردرد، دردهای عضلانی، دردهای شکمی و کمر، تهوع، استفراغ و… آنها هیپرمی می شوند. اگر بیماری به مرحله حاد برسد، خونریزی زیر پوست، کبودی روی بدن، خونریزی چشم، خونریزی از غشاهای مخاطی، خونریزی از لوله های بدن و در نهایت درگیری بسیاری از اعضای بدن مانند متابولیسم.اصلی. سیستم ادراری و تنفسی که در صورت عدم درمان مناسب ممکن است رخ دهد، می تواند منجر به مرگ شود.

امیری گفت: ما به شدت از مردم می خواهیم که گوشت کشتار شده را خارج از شبکه دامپزشکی خریداری نکنند، نکته مهم دیگر این است که اگر قرار است دام ها را خودشان بکشند باید از بازار عرضه دام معتبر خریداری کنند، اجازه دهید. تحت نظارت سازمان دامپزشکی و عدم کشتار حیوانات در خانه و جاده و خیابان. زیرا این مشکل در ارتباط با شیوع بیماری بسیار خطرناک است. ما از مردم می خواهیم که حیوانات را به کشتارگاه ببرند تا کشتارها تحت کنترل کامل قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اگر مردم گوشت خام یا نیم پز بخورند ممکن است به تب کریمه کنگو مبتلا شوند.در دمای 4 درجه سانتی گراد سرو شود. در یخچال و سایر کبد و روده ها و احشاء حیوانات پس از 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتی گراد استفاده شود.

وضعیت جهانی اپیدمی ها

وی در پایان گفت: هموروئید کریمه کنگو مهمترین و شایع ترین بیماری ویروسی است که توسط سگ منتقل می شود. این بیماری در بیش از 30 کشور جهان یافت می شود و در آفریقا، اروپا و آسیا مسری است. مرگ و میر این بیماری ممکن است قابل توجه باشد. بنابراین میانگین میزان مرگ و میر آن بین 30 تا 50 درصد تخمین زده می شود و حتی برخی منابع میزان آن را تا 80 درصد در هنگام سیل گزارش می دهند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا