اقتصادی

احتمال ادغام تنها مؤسسه کشور برای تحقیقات برجسته را نقد کنید

سال 98 به عنوان سیلاب خوانده شد. امسال 138 سیل بزرگ و کوچک در آب های کشور رخ داده است که نه تنها خسارت های زیادی وارد کرده و به زیرساخت های 16 استان کشور آسیب زیادی وارد کرده ، بلکه باعث کشته شدن چند تن از هموطنانمان نیز شده است. با وجود سیل های شدید و مکرر در ایران ، تنها مرکز تحقیقات آبخیزداری کشور باید تعطیل شود و به یکی از زیرمجموعه های پژوهشگاه جنگل و رندلند تبدیل شود.

به گزارش سلام آنلاین سیل در کشور محدود به سال گذشته یا امسال نیست. براساس آخرین اطلاعات اداره کنترل سیلاب و مدیریت آبهای زیرزمینی سازمان سیل ، رندلند و زهکشی ، ایران چهارمین کشور مستعد سیل در جهان است و 96 درصد از قلمرو این کشور دارای سطوح مختلف سیل است.

سیل ایران به این دلیل رخ می دهد که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فعالیت های مدیریت مسیر آب روشی برای مدیریت خطرات سیل است. علاوه بر کاهش سرعت و شدت سیلاب ، فعالیت های مدیریت آب بدن می توانند فرسایش خاک را در هنگام سیل کنترل کنند. برای تصور فاجعه ای که می تواند در اثر فرسایش خاک ایجاد شود ، کافی است ذکر کنیم که 250 میلیون متر مکعب خاک در سال وارد سدهای کشور می شود ، در حالی که 800 میلیون سال طول می کشد تا یک سانتی متر خاک استخراج شود.

براساس آخرین گزارش ها ، فعالیت های مدیریت حوضه 12 میلیون هکتار را پوشش می دهد ، تنها حدود 10 درصد از حوزه حوضه ، همچنین 1.5 میلیون هکتار و 14 میلیون هکتار دیگر فعالیت های مدیریت آب را شامل می شود. همچنین ادارات اجرایی وجود دارد. علیرغم اینکه عملیات مدیریت آبهای زیرزمینی در کشور ما هنوز در مراحل ابتدایی خود است ، اما گزارشی از تعطیلی پژوهشگاه مدیریت آب وجود دارد. این پژوهشکده تنها مجموعه ای است که از سال 1993 تاکنون در زمینه مدیریت آب و حفاظت از خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

طی یک سال گذشته ، مؤسسه حفظ و مدیریت منابع خاک سیل های ملی اطلس را توسعه داده و مناطق بحرانی را شناسایی کرده است. اما پس از تصمیم شورای عالی اداری ، این پژوهشکده با ابتکار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان اداری و استخدام و مرکزی به نام پژوهشگاه مدیریت جنگل ، مراتع و حوضه با موسسه تحقیقات جنگل و رندلند ادغام می شود. دریافت کنید

این تصمیم شورای عالی اداری موجب اعتراض گسترده اساتید در زمینه مدیریت حوضه آب شده است. سید آهنگ کوثر – پدر آبخوان – وی در نامه ای به قزاق هاوازی ، وزیر جهاد کشاورزی ، که نسخه ای از آن برای سلام آنلاین ارسال شده است ، ابراز مخالفت خود را با الغای تنها موسسه تحقیقاتی بدن آب کشور اعلام کرد و گفت: “بهتر است تصمیمات منجر به نتایج بهتر از مقادیر پایین شود. در تمام مناطق بالقوه خود در کشور برای نجات سرزمین ما از بحران منابع آب زیرزمینی ، و این موسسه تحقیقاتی باید به عنوان تنها موسسه تخصصی اختصاص داده شده برای تحصیل در این زمینه تقویت شود.

کارشناسان و فعالان مدیریت آب معتقدند که انحلال موسسه تحقیقاتی Watercourse و ادغام آن به عنوان یکی از زیر مجموعه های موسسه تحقیقات جنگل و مراتع خلاف سیاست دولت برای معرفی پروژه های مدیریت آب و مدیریت حوضه برای کاهش سیلاب و فرسایش سیل است. . . جهانگیر پرهامات – استاد دانشکده حفاظت از خاک و مدیریت منبع – وی به سلام آنلاین با بیان اینکه سیلاب باعث ایجاد سیل در کشور ما و کمبود آب شده است ، گفت: تعطیل شدن پژوهشگاه حفاظت از خاک و مدیریت آبهای زیرزمینی یک ضربه جبران ناپذیر به زیرساخت های تولید طبیعی و حفاظت ، پایداری و سلامت آبخیزداری است. . واردات

پرهامات گفت: این ادغام به این دلیل است که این دو مجموعه به یکدیگر شباهت دارند ، گویی می گویند کشاورزی ، باغداری ، جنگلداری و مدیریت حوضه مشابه هستند.

با تأکید بر اینکه مدیریت آبهای زیرزمینی و حفاظت از خاک یک موضوع گسترده است ، جنگلها ، باغها ، زیستگاهها ، رودخانه ها و غیره. وی بخشی از نحوه مدیریت آن است ، وی گفت: “این موارد با حرفه ارتباط ندارند.” و آنها از یکدیگر مستقل هستند.

پرهمت ادامه می دهد: پژوهشگاه مدیریت تحقیقات خاک و حوضه ها یک الگوی جامع و یکپارچه مدیریت حوضه (IWM) را با رویکردی جدید پیشنهاد داده و در صدد اجرای این راه حل در کشور است که براساس آن مجوز مرکز مدیریت جامع حوضه بین المللی ایجاد شده است. با توجه به این موضوع ، آیا باید وجود مستقل پژوهشگاه از بین برود و به زیرمجموعه موسسه ملی تحقیقات جنگل و رندلند تبدیل شود؟

در خاتمه ، این استاد مدیریت بدنه آب خاطرنشان کرد: کشور ما در اثر خشکسالی دچار سیلاب های زیادی شده است و اکنون که کشور باران های خوبی دارد ، ما همچنان در معرض سیل قرار داریم ، علاوه بر این ، 400 مورد از 600 سفره مهم آب صنعتی و مسکونی در کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و آنها در معرض خطر جدی غرق شدن هستند. بنابراین ، لغو پژوهشگاه مدیریت خاک و حوضه ممکن است نشانگر این باشد که موضوع مهم مدیریت حوزه آبخیزداری و مدیریت حوضه رودخانه در کشور مورد توجه قرار نمی گیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا