تازه های کسب و کارعمومی

چراغ پارکی چیست و بهترین نوع آن کدام است؟

چراغ روشنایی پارکی انواع مختلفی دارد که در رابطه با آنها در عنوان بعدی صحبت خواهیم کرد اما این چراغ ها ‏صرف نظر از مدل و سبک طراحی، مزایای مشترکی دارند. این نوع به دلیل نقش مهمی که در ‏فضاهای عمومی ایفا می کنند فروش بسیار بالایی پیدا کرده اند.  تأمین امنیت یکی از مهمترین مزایای چراغ پارکی است که تولید کننده پایه چراغ پارکی به آن توجه داشته است. امنیت تنها به آمار جرم و جنایت اطلاق نمی شود بلکه ‏شما به خاطر نورپردازی مناسب در این فضاها، احتمال آسیب دیدگی و برخورد با موانع را کاهش می دهید.

در ‏برخی پارک ها محل مناسب برای دوچرخه سواری و رفت و آمد خودروها برای هدایت شدن به محل پارک نیز ‏قرار داده اند. بدون استفاده از چراغ پارکی، دید مناسب وجود نخواهد داشت و احتمال تصادف بسیار بالا می رود.‏ چراغ پارکی علاوه بر تأمین امنیت، نقش زیباسازی فضا هم دارد. همانطور که در دکوراسیون داخلی، استفاده از ‏چراغ های مناسب با میزان روشنایی کافی، در زیباسازی نقش زیادی دارد، دکوراسیون خارجی مثل فضاهای ‏عمومی و پارک ها نیز همینطور هستند. در پارک هایی که مجسمه ها، حوض ها و بخش های مختلف وجود ‏دارد، چراغ پارکی می تواند زیبایی و جذابیت آنها را بیشتر کند. حتی مدل های دفنی به ساخت فضایی شیک در ‏پارک ها کمک زیادی می کنند.

انواع چراغ پارکی براساس مدل و طرح با ذکر نمونه

چراغ های پارکی را می توان براساس مدل و طرح و همچنین نوع سبک طراحی در دو دسته مختلف بررسی کرد. ‏آشنایی پیدا کردن با انواع ، فرایند انتخاب و خرید را برای سازمان های مختلف بسیار ‏راحت خواهد کرد. در ادامه انواع چراغ پارکی را معرفی می کنیم.‏

چراغ پارکی خورشیدی یا سولار

چراغ پارکی خورشیدی براساس فناوری باتری های ‏gell-cell‏ و قابل شارژ و همچنین تبدیل انرژی نوری ‏خورشید به الکتریکی تولید شده اند. انرژی ذخیره شده در پنل های چراغ پارکی خورشیدی در شب مورد ‏استفاده قرار می گیرد تا بتوانند فضای پارک و مکان های عمومی را روشن کنند. شما می توانید نوع چراغ، پایه و ‏شاخه مدنظرتان را از سایت شب تاب خریداری نمایید و پنل و لامپ مخصوص ال ای دی را جداگانه تهیه کنید. ‏

یکی از مناسبترین نمونه ها، چراغ پارکی سرلوله است که به دلیل قرار گرفتن روی پایه های بلند، تابش نور و ‏قدرت روشن کنندگی بسیار خوبی دارند. چراغ پارکی پایه بلند همین مدل های سرلوله است که بر روی یک لوله ‏شیک و مجزا نصب می شوند. ارتفاع پایه ها متغیر است و شما برحسب نیاز می توانید بهترین را ‏انتخاب کنید. چراغ پارکی مشبک و چراغ پارکی توپی از بهترین نمونه ها هستند.‏

چراغ پارکی باغی یکی از تجهیزات روشنایی اساسی و ضروری برای نورپردازی فضای باغ، محوطه و باغچه است. ‏این چراغ ها با ویژگی مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی ساخته شده اند تا طول عمر و دوام بالایی داشته باشند. این ‏چراغ ها براساس پایه، هد و نوع حباب به مدل های مختلف تقسیم بندی شده و براساس کاربرد به چراغ های ‏مخصوص محل رفت و آمد و باغچه ای به فروش می رسند.

مدل های دفنی چراغ پارکی در داخل زمین نصب می شوند. بخش حباب این چراغ ها هم سطح با زمین و از ‏جنس بسیار مقاوم به شکل مات یا شفاف ساخته شده است. پارکی عمدتا برای مسیر ‏رفت و آمد افراد در حاشیه ها کاربرد دارند. همچنین به شکل تزیینی در کنار دیوارها، مجسمه ها و المان های ‏مهم نصب می شوند که کاربرد تزیینی پیدا می کنند. بنابراین چراغ پارکی تزیینی بیشتر به مدل های دفنی ‏اطلاق می گردد.‏

معرفی دکل های مهاری و خود ایستا  در کنار چراغ پارکی

دکل مخابراتی مهاری بر حسب نوع سازه و نحوه‌ی اتصال به زمین، به دسته‌هایی چون دکل مهاری، دکل خود ایستا و دکل منوپل، تقسیم می‌شوند. به طور کلی دکل یک فونداسیون فولادی جهت حمایت از آنتن‌های مخابراتی است که با انتقال آنتن‌ها با ارتفاع بالا، زمینه‌ی ارتباط بی‌سیم را برای انواع شبکه‌های تلفن همراه، رادیو، تلویزیون و … فراهم می‌کند.

دکل مهاری به دکل‌هایی گفته می‌شود که از طریق چند سیم، به زمین یا تکیه گاه‌های دیگر، مهار می‌شود. مزیت اصلی دکل مهاری، سبک بودن آن است و به خاطر وزن پایین، در پشت بام ساختمان‌ها به راحتی قابل استفاده است، به این ترتیب بلندی ساختمان، به ارتفاع مورد نیاز برای آنتن، کمک می‌کند. البته دکل‌های مهاری به خاطر نصب سیم‌های مهار، مناسب مکان‌هایی هستند که فضا به قدر کافی موجود باشد. برای شبکه‌های تلفن همراه، رادیو و شبکه‌های رایانه‌ای عمدتا دکل مهاری به کار گرفته می‌شود.

دکل های مهاری و خود ایستا نیز مورد دیگر از دکل‌های پرکاربرد مخابراتی است که ساختار متفاوتی نسبت به دکل‌های مهاری دارد. این دکل‌ها دارای ۳ یا ۴ پایه‌ی فلزی هستند و بدون احتیاج به سیم‌های مهاری با تکیه بر پایه‌های اصلی، تعادل خود را حفظ می‌کنند. بنابراین دکل مهاری و خود ایستا از این دیدگاه متفاوت هستند. قطعات دکل‌های خود ایستا، عمدتا از نبشی، ناودانی و لوله ساخته می‌شوند که از طریق پیچ و مهره و گاهی اوقات نیز با جوش به هم متصل می‌گردند.

دکل‌های خود ایستا استقامت بیشتری نسبت به سایر دکل‌ها دارند؛ اما با توجه به وزن زیاد، برای نصب بر روی سقف ساختمان‌ها گزینه‌ی مناسبی نیستند. به طور کلی این دکل‌ها برای مواردی که به بار زیاد و ارتفاع بالا نیاز است و در محیط‌هایی که وزش باد شدید است و فضای کافی برای نصب دکل مهاری وجود ندارد، کاربرد دارند.

انواع چراغ پارکی براساس سبک با ذکر نمونه

پارک های مختلف برحسب برنامه و هدفی که برای ساخت آنها وجود داشته، در سبک های مختلفی ساخته شده ‏اند. بر همین اساس صنایع روشنایی شب تاب برای پارک های مختلف کشور که هر کدام سبک طراحی خاصی ‏دارند، چراغ مناسب با همان سبک تولید کرده است. در ادامه به معرفی این نوع چراغ پارکی حیاطی و محوطه ‏فضاهای سبز و مکان های عمومی می پردازیم:‏

این دسته از چراغ ها طراحی مینیمال و بسیار شیک دارند. برای ساخت این چراغ ها از تمامی استانداردهای روز ‏دنیا استفاده شده و به خوبی می توان با فضاهای سبز و پارک های مدرن و جدید کشور سازگاری و هماهنگی ‏کامل پیدا کند. از بین مدل های مختلف، چراغ پارکی تابش را پیشنهاد می کنیم.‏ خرید چراغ پارکی کلاسیک برای پارک ها و مکان های عمومی که با متریال های طبیعی چوب، تزیین و طراحی ‏شده اند ایده بسیار خوبی است. ما برای این نوع پارک ها نیز محصولات بسیار لوکس و شیک طراحی کرده ایم ‏که به عنوان نمونه می توان به مدل های توپی، رومنا، رومی، چراغ پارکی کارن 1 و مشابه آن اشاره کرد.‏

ویژگی‌های چراغ پارکی

همان‌طور که گفتیم روشنایی در شب مخصوصاً در مکان‌هایی که درخت‌های تنومند و قدبلندی دارد و وجود این درخت‌های بلند در اطراف خیابان، داخل محوطه پارک‌ها و یا باغ‌ها هنگام شب باعث به وجود آمدن سایه‌های تاریک خواهد شد.

اگرچه تیرهای چراغ‌برق تا حدودی روشنایی فضا را تأمین می‌کنند اما این نور کافی نبوده و برای ایجاد نور کافی و مناسب لازم است از چراغ‌های پارکی استفاده کرد چون این چراغ‌ها با ارتفاع نسبتاً کمی که دارند برخلاف تیرهای چراغ‌برق که ارتفاع بلندی دارند برای قرارگیری در چنین محیط‌هایی بسیار مناسب هستند. چراغ پارکی در طرح و مدل‌های مختلف تولیدشده که معمولاً از جنس عالی و بدنه آلومینیومی ساخته می‌شوند که از لامپ‌ها در برابر گرما و سرما به‌خوبی محافظت کرده و همچنین بتوانند در برابر شرایط آب و هوایی بد تا چند سال کار کنند.

مزایای استفاده از چراغ پارکی

استفاده از چراغ پارکی فواید زیادی دارد که شما با شناخت این مزایا می‌توانید انتخاب بهتری برای نورپردازی مناسب حیاط خانه، باغ یا فضای باز بیرون ملک خود داشته باشید:

احساس امنیت بیشتر

چراغ‌ پارکی در نزدیک پنجره‌ها و ورودی‌ها به‌عنوان یک عامل بازدارنده برای حیوانات و مجرمان به‌حساب می‌آید و اگر هیچ سایه‌ای برای پنهان شدن وجود نداشته باشد و همه‌جا روشن باشد، خانه کمتر مورد هدف سارقان قرار می‌گیرد. همچنین با روشنایی کافی، دوربین‌های امنیتی نیز می‌توانند به‌راحتی هرگونه مشکل و یا تهدید احتمالی را ضبط کرده و به شما اعلام کند. از همه بهتر اینکه، شما می‌توانید بدون هیچ ترسی در محوطه قدم بزنید و لذت ببرید.

 افزایش ارزش ملک

نصب چراغ پارکی با نور مناسب، علاوه بر ایمنی بیشتر محیط و حیاط و مسیرهای پیاده‌روی، به جذابیت بصری و زیبایی محوطه ملک شما هم کمک زیادی می‌کند. به‌طورکلی آب‌نماها، مجسمه‌ها، گیاهان خاص، آلاچیق و معماری بنا را می‌توان توسط این چراغ‌ها روشن کرد تا توجه را به جزئیات جلب نمود. در غیر این صورت همه این ویژگی‌ها دیده نخواهند شد. باید به یاد داشت که توجه به نورپردازی محوطه ارزش مالی و معنوی ملک شمارا دوچندان می‌کند.

 فعالیت بیشتر در شب

در شب‌های تابستانی خانواده پس از غروب خورشید به فضای بازمی‌آیند و سعی می‌کنند که زیاد در داخل خانه نمانند. در این میان اگر روشنایی و نور مناسبی هم در نظر گرفته شود که بسیار عالی و لذت‌بخش خواهد بود. باوجود روشنایی که توسط چراغ پارکی تأمین می‌شود می‌توانید عصرها از پاسیوی خود لذت برده و فعالیت‌های داخل منزل را به بیرون منتقل کنید و از فضاهای باز محوطه خود نهایت استفاده را ببرید.

سازگار با محیط‌ زیست

امروزه با پیشرفت فناوری، روشنایی فضای باز از لامپ‌های هالوژنی پر سروصدا و وزوز فراتر رفته‌ و لامپ‌های خورشیدی و لامپ‌های LED، به بازار آمده که علاوه بر روشن کردن منظره، کاهش انرژی مصرفی و سازگاری با محیط‌زیست را به همراه دارد. این چراغ‌های پارکی امروزه با لامپ‌های قابل بازیافت نصب می‌شوند تا از هر لحاظ بهینه بوده و به محیط‌زیست آسیب نرساند.

کنترل هوشمند روشنایی

مزیت فوق‌العاده و مهمی که چراغ پارکی را از سایر چراغ‌ها جدا می‌کند، کنترل هوشمند این چراغ‌ها از راه دور است. وجود پایه در چراغ پارکی و حیاطی ضروری است چراکه در پایه‌های چراغ پارکی هنگام نصب کنترل‌کننده‌ای هوشمند و پویا کار گذاشته می‌شود؛ بنابراین باوجود کنترل چندمرحله‌ای پویا و هوشمند چراغ‌های پارکی یا چراغ‌های حیاطی می‌توانید ۴۰ درصد انرژی را در هرسال ذخیره و صرفه‌جویی نمایید.

ازنظر عملکرد و مدل به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

چراغ ایستاده:

چراغ‌های ایستاده با روشن کردن فضاهایی که در تاریکی قرار دارند، به برجسته‌تر کردن مسیر کمک می‌کنند. این چراغ‌ها همان‌طور که از اسمشان هم پیداست، بزرگ و بلند بوده و می‌توانند فضای بیشتری را روشن کنند. چراغ ایستاده  به‌عنوان چراغ پارکی شناخته می‌شود.

این چراغ‌ها، چراغ های داخل زمینی هستند که  اکثراً به شکل دایره‌ای بوده برای روشن کردن مسیرهای پیاده‌رو، راهروها و مسیر و درختان کارایی دارد. این چراغ‌ها مستقیماً روی زمین نصب می‌شوند تا نور را از پایین به بالا بتابانند.

نورافکن:

استفاده از نورافکن معمولاً درجایی است که نیاز به برجسته کردن جزئیات خاص محوطه دارد، چراکه نورافکن‌ها (چراغ پروژکتور) می‌توانند نور وسیع‌تری را برای روشن کردن مناطق بیشتر ارائه دهند. محل قرارگیری این نورافکن ها معمولاً روی دیوار در محیط‌های بیرونی است.

چراغ مسیر:

از این چراغ‌ها که به چراغ چمنی معروف هستند، برای روشن کردن مسیرهای پیاده‌روی استفاده می‌شود و این چراغ‌ها هم نوعی از چراغ پارکی محسوب می‌شود. چراغ‌های مسیر باعث افزایش ایمنی مسیر پیاده‌روی‌ها می‌شود و به بهبود جذابیت مسیرها و راهروها کمک می‌کنند.

چراغ عرشه

چراغ‌های عرشه نوع دیگری از چراغ پارکی بوده که برای بهبود ایمنی هنگام راه رفتن روی بالکن و پاسیو در شب استفاده می‌شود. البته این چراغ‌ها بیشتر جزو معماری تزئینی بوده اما به فضای بالکنی که آدم‌ها دورتادور هم می‌نشینند، روشنایی می‌بخشند.

دکمه بازگشت به بالا