اجتماعی

شفاف نبودن تحقیقات سلامت و ایجاد فضای مه‌آلود برای جولان شایعات!

نقش تحقیقات پزشکی در سلامت جمعیت انکارناپذیر است و ارتباط محققان و کارشناسان با مردم برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در جامعه ضروری است. جابجایی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حالی صورت می گیرد که شفافیت در انتشار تحقیقات بهداشتی به ویژه تحقیقات در زمینه کووید-19 وجود ندارد. باید دید این عدم شفافیت چه پیامدهایی در پی خواهد داشت.

به گزارش سلام آنلاین. همزمان با انتخابات رياست جمهوري 1400 و متعاقب آن تغيير دولت و وزير بهداشت، تغيير مديريتي در معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت رخ داد. فرید نجفی که یک سال معاونت ریاست جمهوری را برعهده داشت، در آذرماه 1400 به یونس پناهی منتقل شد.

دکتر فرید نجفی حدود یک سال است که معاونت تحقیقات و فناوری وزیر را برعهده داشته و در مدت تصدی این مسئولیت شفاف سازی بیشتر در زمینه تحقیقات علوم پزشکی را در دستور کار خود قرار داده است. یکی از مهمترین فعالیت های نجفی انتشار جزئیات فعالیت های این معاونت و گزارش های خبری در سایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است که هر چند ماه یکبار به روز می شود.

در دوران تصدی وی تغییراتی در روش های ارزیابی پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد شد و شاخص اثربخشی پژوهش به ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی کشور اضافه شد.

تشکیل کمیته سازماندهی تحقیقات کووید 19 از دیگر اقدامات مثبتی بود که در دوران تصدی نجفی انجام شد. هدف از تشکیل این کمیته که در ژانویه 2016 تأسیس شد، تعیین اولویت ها و سؤالات تحقیقاتی مرتبط با کووید-19، تهیه گزارش ماهانه از وضعیت تحقیقات میدانی و گزارش هفتگی از نتایج تحقیقات انجام شده است. در کشور.

این کمیته می‌خواهد یک تیم واکنش سریع مبتنی بر شواهد را برای پاسخ به سؤالات سیاست‌گذاران و مدیران راه‌اندازی کند. همچنین هدف آن تسهیل دسترسی به تحقیقات مرتبط با کووید 19 در سیستم تحقیقاتی کشور و جلوگیری از تکرار تحقیقات در منطقه است.

یکی از فعالیت های این کمیته تهیه جزوات در مورد آخرین شواهد علمی در زمینه موضوعات مختلف در زمینه کووید-19 از جمله “ایمن سازی کودک”، “اثرات واکسن”، “عفونت مجدد”، “انواع ویروس ها” و … و بیش از 45 بیانیه برگ در سپتامبر 1400 منتشر شد.

همچنین در جلساتی که در رابطه با چالش‌های مطالعه واکسن کرونا با حضور شرکت‌های مختلف واکسن‌سازی ایران برگزار شد، بارها بر لزوم انتشار این مطالعه واکسن تاکید شد.

دکتر یونس پناهی; یکی از اعضای هیات علمی دانشکده علوم پزشکی بقیه الله در آذرماه 1400 با حکم وزیر بهداری به سمت معاونت تحقیقات و فناوری وزیر منصوب شد.

پناهی از ابتدای فعالیت خود بر لزوم وجود مراکز تحقیقاتی و تحقیقاتی محصول محور تاکید داشته است. مخالفت او با مقاله نویسی و تاکید بر محصولات و فناوری تنها بخشی از مواردی است که در سخنرانی خود بیان کرد.

حتی در مدت نزدیک به سه ماه حضور پناهی در معاونت تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، بارها از نتایج بررسی ها و لزوم دسترسی کارشناسانه به داده ها و اطلاعات به صورت شفاف صحبت کرد و به نظر می رسد پزشکی و سلامت اندکی رو به افول است. پیدا شد.

به نظر می رسد کار کمیته ساماندهی پژوهشی Quoid-19 از شهریور 1400 مصادف با پایان دولت دوازدهم تقریباً متوقف شده است و اطلاعی از انتشار اعلامیه ها و پاسخ به سؤالات مربوط به مسائل کرونا وجود ندارد. .

پناهی البته درباره تعلیق یا اقدام این کمیته به سلام آنلاین گفت. «فعالیت‌های آن متوقف نشده است، اما پوشش آن کاهش یافته است، زیرا ما خبرنگاران زیادی نداریم. ما باید کاری کنیم و مردم نتیجه را ببینند وگرنه رسانه ها تاثیری ندارند.»

همچنین بررسی اثرات واکسن بر سیستم مراقبت فعال که توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دوره نجفی پیگیری و اجرا شد و داده های اولیه از نتایج منتشر شده آن مرتبط به نظر می رسد. معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت. زیرا پس از دوره نجفی هیچ اطلاعی از این مطالعه و نتایج آن ارائه نشد.

پناهی در پاسخ به سلام آنلاین گفت: در نتیجه عوارض جانبی و مطالعات واکسن برای مردم منتشر نشده است. پس برای اطلاع رسانی باید کمی صبر کنیم تا اطلاعاتمان کامل شود.

پناهی به سلام آنلاین گفت که چرا نتایج مطالعه واکسن علنی نشد؟ اما تحقیقات آنها تمام نشده و منتظر تکمیل داده ها هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر علوم در طول حدود سه ماه فعالیت خود بارها از انتشار نتایج مطالعات و لزوم دسترسی متخصصان به داده ها و اطلاعات صحبت کرد، اما در دی ماه 1400 معاونت تحقیقات و فناوری وزارت علوم راه اندازی کمیته اخلاق و تحقیقات بهداشتی Covid-19 (HSR) وی اعلام کرد که مجوز انتشار نتایج تحقیقات کووید-19 منوط به تایید کمیته است.

در اولین جلسه این کمیته، پناهی هدف آن را این است که «مهمترین نقش شورای ملی پژوهش، تحقیق در مورد سیاست های مورد نیاز کشور، ارائه راهکارها و تصویب نتایج پژوهشی برای انتشار است، به این معنا که نتایج هر گزارش نتایج تحقیق و پژوهش «19. بدون تأیید این کمیته امکان انتشار وجود نخواهد داشت.» با این انتشار، دلایل عدم انتشار یافته ها و درخواست در مورد کووید-19 تا حدودی مشخص است.

پناهی بارها از ضرورت «عدالت پژوهشی» صحبت کرده است. با توجه به اینکه تحقیقات عمدتاً برای جامعه و با سهم جمعیت خزانه انجام می شود، یکی از شاخص های مهم عدالت پژوهشی، انتشار نتایج مطالعات مختلف و در دسترس قرار دادن پژوهش در اختیار جامعه است. اما به نظر می رسد در ماه های اخیر شفافیت تحقیقات علوم پزشکی و سلامت اندکی کاهش یافته است.

نقش تحقیقات پزشکی در سلامت جمعیت انکارناپذیر است و ارتباط محققان و کارشناسان با مردم برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در جامعه ضروری است. عدم انتشار نتایج تحقیقات و عدم شفافیت در روند تحقیقات علوم پزشکی اجتماعی می‌تواند با پنهان‌کردن محیط به شایعات و اطلاعات نادرست منجر شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا