بین الملل

لاپید در فرانسه بدنبال چیست؟

یایر لاپید که دو هفته پس از سقوط کابینه نفتالی بنت و تا زمان انتخابات کنست به تازگی قدس را تصرف کرده بود، بیانیه ای علیه ایران صادر کرد و قصد داشت به پاریس سفر کند. از تیرخلاس بخواهید که تحریم ها را در مورد مذاکرات کنار بگذارد

وی در گفت و گو با خبرنگاران در سرزمین های اشغالی فلسطین، توافق هسته ای ایران را خطرناک توصیف کرد و گفت که قصد دارد با رئیس جمهور فرانسه درباره آن گفتگو کند. پیام او این است که مذاکرات با ایران برای از سرگیری اجرای برجام باید متوقف شود.

دو هفته پیش، ساعاتی پس از انحلال کنست، لاپید از وزیر امور خارجه انگلیس خواست تا با ایران مذاکره کند. وی در توییتر نوشت که از مواضع بریتانیا در قبال ایران قدردانی می کند و دو طرف درباره «نیاز جامعه بین المللی برای اقدام قوی در مبارزه با تروریسم ایران و ثبات منطقه ای» گفتگو کردند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا سپس برای دیدار با همتای فرانسوی خود به پاریس رفت. بر اساس بیانیه وزارت خارجه انگلیس، دو طرف در مورد تعدادی از مسائل بین المللی گفت وگو کردند، اما نام ایران ذکر نشد. پیگیری های دفتر ایرنا در لندن با وزارت خارجه انگلیس درباره جزئیات این دیدار نیز پاسخی نداد، اما نگفت که موضوع ایران در دستور کار مذاکرات دو طرف قرار گرفته است.

در مذاکراتی که در وین با هدف رفع تحریم ها انجام شد، فرانسه و انگلیس نه تنها نقش سازنده ای در دستیابی به توافق نهایی نداشتند، بلکه با وقت گذاشتن برای استفاده از عناصر زمان، مذاکرات را ادامه دادند. آهسته. تدریجی.

امروز آنها اصرار دارند که زمان دستیابی به توافق تنگ است، زیرا هیچ ابتکار مهمی اعم از سیاسی، قانونی و عملی برای تضمین تداوم اجرای برجام ارائه نکرده‌اند و در عوض آن را بدتر می‌کنند. وضعیت با اقدامات فوری

سه کشور اروپایی عضو برجام ماه گذشته بر اساس ادعای دروغین رژیم صهیونیستی درباره فعالیت های هسته ای ایران به همراه آمریکا قطعنامه ای را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کردند. این آژانس 30 رای، دو رای مخالف روسیه و چین و سه رای علیه پاکستان، هند و لیبی به دست آورد.

این تحول که مورد استقبال رژیم صهیونیستی قرار گرفت، اما واکنش شدید ایران، کاهش سطح همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، مقامات سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به تهران آورد تا زمینه را برای ازسرگیری فراهم کنند.برای رفع تحریم ها مذاکره و حل و فصل شود. درگیری های باقی مانده

بر اساس توافق حاصل شده در سفر جوزپ بورل به تهران، سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته با میانجیگری انریکه مورا (معاون بورل) در دوحه گفتگوهای عمیقی انجام شد. در مورد بقیه موارد نظر و درخواست ایران برای انجام عملیات ارائه شد و طرف مقابل نیز نظر خود را اعلام کرد.

با این حال، پس از پایان مذاکرات، فیلیپ آررا، مدیر سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه که در راس هیات این کشور در مذاکرات لغو تحریم‌ها حضور دارد، بدون اینکه مشخص کند کدام طرف ایران را مقصر می‌داند، ادامه داد. وضعیت فعلی را مقصر بدانیم و اقدامات لازم برای ادامه اجرا انجام شود. برجام بردارد در خصوص اختلافات باقی مانده عجولانه اظهار نظر کرد.

وی در واکنش به پیش بینی وال استریت ژورنال از ادعای ایران در مورد ادعای سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت که ترویکا و ایالات متحده مواضع خود را در وین اعلام کرده اند.

وی مدعی شد که این موضوع در نتیجه دیدار شبانه پرتنش و دشوار تروئیکا و ایران با راه حلی که مورد حمایت آمریکا، روسیه و چین بود، حل شد.

جمهوری اسلامی ایران در عین حال اصرار دارد که بسته شدن مطالبات سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران برای دستیابی به توافق نهایی ضروری است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: «در بازگشت همه طرف‌های برجام، پذیرش سیستم راستی‌آزمایی دقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غیرقابل قبول است.» از سوی دیگر، برخی از موضوعات ما در دستور کار آژانس قرار دارد. هیئت مدیره

وی در گفتگوی تلفنی اخیر با همتای فرانسوی خود تاکید کرد که ایران در رسیدن به مراحل پایانی یک توافق خوب و باثبات صادق و محکم است و همواره نظرات مثبت خود را بیان کرده است.با تاکید بر الزامات استفاده مذاکره کنید. فرصت دیپلماتیک برای پایان مذاکرات

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که همتای آمریکایی بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور داشت. این در حالی است که وی گفت: محل ابتکارات سیاسی نباید با فراخوان سمت های قبلی پر شود.

مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است. علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از سرگیری مذاکرات بر اساس توافق ما و طرف مقابل، مشخصاً مورا است. زمان و مکان مذاکرات بیشتر بین ما و مورا در حال انتقال است و در حال نهایی شدن است.

از این منظر، پاریس باید به میزبانی رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی که بحث ها در مقطع حساسی قرار دارد، توجه بیشتری داشته باشد. با توجه به عناصر رژیم صهیونیستی، از حزب لیکود بنیامین نتانیاهو گرفته تا حقوق جدید نفتالی بنت و یش آتید یایر لاپید، ضرایب خصومت و دشمنی با ایران به ویژه در افکار عمومی فلسطین اشغالی نقش مهمی ایفا کرده است. قبل از انتخابات کنست

ایران بارها نسبت به رفتارهای خصمانه و تحریک آمیز در روند مذاکرات هشدار داده و خاطرنشان کرده است که اگر غرب اقدام مشخصی انجام ندهد، مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهد بود.

311311

دکمه بازگشت به بالا