بین الملل

لاپید خطاب به مکرون: مخالف احیای برجام هستیم/ به آن پایبند نخواهیم بود

یایر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که این رژیم با احیای برجام مخالف است و به آن پایبند نخواهد بود.

به گفته کارشناسان سیاسی، یکی از دلایل اصلی برکناری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام، فشار رژیم صهیونیستی و لابی گری آن در آمریکا است.

دور جدید مذاکرات برای لغو تحریم‌های ایران پس از یک وقفه پنج ماهه از 13 آگوست در وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز در 17 آگوست با بازگشت هیئت به پایتخت پایان یافت.

از سرگیری مذاکرات پس از آن صورت می گیرد که یکی از مقامات سیاست خارجی اتحادیه اروپا در فایننشال تایمز ادعا کرد که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که شامل راه حلی مدرن برای موضوع لغو تحریم ها علیه ایران و برنامه هسته ای آن است. مراحل

حدود یک هفته از ارسال پاسخ کتبی ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا می گذرد و دولت جو بایدن، علیرغم ادعای رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران، در تلاش برای بازگشت به برجام است.

به گزارش بلومبرگ به نقل از دیپلمات های اروپایی آشنا به مذاکرات وین که با مقامات آمریکایی در تماس هستند، اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح های احیای توافق هسته ای خود را “سازنده” می داند.

این بیانیه می افزاید: این اظهارات اولین نشانه مثبت از موضع ایران بود که رسماً پاسخ آن را آشکار کرد. یک مقام اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، گفت که واکنش ایران به طرح اتحادیه اروپا باید بررسی شود و سایر طرف‌های درگیر در مذاکرات از جمله ایالات متحده، چین و روسیه باید در مورد آن اظهار نظر کنند.

مذاکرات با حصول توافق نهایی و در انتظار تصمیمات سیاسی کشورهای غربی به ویژه آمریکا که توافقنامه 1994 را نقض کرده است، به مرحله حساسی رسیده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا