اجتماعی

تغییر آزمایشی محتوای درسی «کلاس اولی‌ها» از آنلاین ۱۴۰۳

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از تغییر محتوای برخی از کتاب های درسی پایه اول در قالب تمرین آزمایشی محدود و در راستای صلاحیت های اساسی ارزیابی شده در این سازمان از آنلاین ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش سلام آنلاین علی لطیفی وی با ارائه در شبکه آموزش سیما، بر اساس آماری از چارچوب شایستگی های پایه توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش و لزوم برنامه ریزی درسی بر اساس این شایستگی ها، گفت: از آنلاین 1403 به صورت آزمایشی عملی و برای تعداد محدودی از ابتدا پایه، محتوای آموزشی جدید و بسته های آموزشی و مطالعاتی بر اساس شایستگی های اصلی و پایه ارائه می شود.

وی با بیان اینکه این سازمان چارچوب شایستگی پایه دانش آموزان را محاسبه کرده است، تصریح کرد: آمادگی دانش آموزان برای زندگی باید بر اساس این توانایی های اولیه باشد و برنامه درسی نیز بر اساس این توانایی ها تنظیم شود. همچنین از این حیث دستور ساماندهی مجدد عناوین و تخصیص زمانی را داریم. ما نمی خواهیم به محتوای دوره به صورت موضوع محور نگاه کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به نظر شما مبنی بر توجه به اهمیت کلاس اول و یادگیری الفبا در این کلاس، آیا کلاس اولی برای این تغییرات گسترده مناسب است؟ وی تصریح کرد: تغییر برنامه درسی باید از کلاس اول شروع شود و مهمتر از آن اینکه قبل از تغییر کتاب باید برنامه درسی را با توجه به آن قابلیت های اولیه تغییر دهید تا تغییر کتاب شروع شود.

لطیفی ادامه می دهد: برای کلاس اول یک نقطه شروع داریم. در مورد ثانویه دوم بستگی به نحوه طراحی دارد. اگر این چارچوب های برنامه تکمیل شوند؛ شروع این تغییرات از ابتدای تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه امکان پذیر خواهد بود. تا زمانی که نقشه پشت کتاب درسی را ویرایش نکنیم، نمی توانیم کتاب درسی را لمس کنیم. 12 سال می گذرد و عناوین دوره ها در هم تنیده شده است. چارچوب صلاحیت های اساسی اکنون ایجاد شده است و برنامه درسی تا حد زیادی بر اساس این شایستگی های اساسی طراحی شده است.

ساماندهی دوره دوم متوسطه برای افزایش انتخاب رشته دانش آموزان

وی گفت: در حال طراحی مجدد رشته دوم متوسطه به عنوان متوسطه دوم هستیم تا بچه ها گزینه های بیشتری برای درس و میانگین فشار روی درس در دوره داشته باشند. ما شاخه ها و رشته ها را در متوسطه دوم ساماندهی کرده ایم و اکنون استانداردهایی ایجاد می کنیم که دیگران بتوانند بخشی از محتوای آموزشی را برای ما تولید کنند و از این نظر استانداردها و دستورالعمل ها را ارائه می دهیم.تولید. برخی از این اقدامات مانند تدوین چارچوب و نظام شایستگی های پایه و عمومی تکمیل شده و برنامه درسی با توجه به این شایستگی ها طراحی شده است.

بحث بر سر افزایش یا کاهش حجم کتاب های درسی

آقای لطیفی با بیان اینکه ما در سازمان تحقیق و توسعه آموزشی با توجه به تجربه دو دهه سازمان و در سال گذشته سعی کردیم برنامه درسی را از دید مدرسه طراحی کنیم، اظهار داشت: برخی می گویند محتوای کتاب درسی این است. بیشتر از آن.” و حتی بهتر. این کاهش به این دلیل است که ما مراجع و الزامات زیادی از مدارک فوق داریم که چه مطالبی باید در کتاب درسی گنجانده شود. از طرفی عمده مطالبه مدرک لیسانس از یک سازمان از انجمن علمی یا گروه دانشگاهی است که می گوید چه زمانی محتوای آموزشی را کم می کنید. ورود ما به جامعه علمی با ضعف های جدی مواجه است. در اصلاحات دهه 90 حجم بسیاری از کتاب های درسی فعلی را کاهش دادیم، بنابراین از نظر حجم، یک بار آن را کاهش دادیم، اما در این مورد بحث کارشناسی جدی داریم و باید بگوییم حجم کتاب ها را کم یا زیاد کنید. دو طرف وجود دارد و مشکل یک طرف است، یک طرف نیست.

رئیس سازمان برنامه ریزی و آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر در دسترس نبودن برخی از کدهای کتب درسی، نزدیک به 9085 محتوای کتاب درسی را با کدهای QR مرتبط دانست و گفت: برخی از مطالب شامل فایل صوتی و برخی نیز تصویری است. بسیاری از این اسناد و مطالب توسط موسسه ما تولید نمی شود. من عذرخواهی می کنم که برخی از رمزهای عبور وجود ندارند، واقعیت این است که بخشی از مشکل به زیرساخت هایی برمی گردد که برای رشد و تقویت زیرساخت شبکه به آن نیاز داریم. بخشی دیگر از مشکل نیز به این موضوع برمی گردد که پیش بینی هایی برای تولید محتوا داریم، اما این قسمت از پیش بینی محقق نشد. کار جدیدی است که شروع شده است.

لطیفی تاکید کرد: بابت در دسترس نبودن برخی از رمزهای عبور عذرخواهی می کنم، امیدواریم هر چه سریعتر وضعیت زیرساخت ها بهبود یابد تا امکان استفاده از رمز عبور درک شود یا در صورت وجود رمزی که قابل تعمیم نباشد. این رمزهای عبور را از کتاب درسی حذف کنید تا باعث خجالت دانش آموزان نشوید.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود که به سامانه «بازخورد» برای دریافت بازخورد معلمان، اولیا و دانش آموزان درباره محتوای کتاب درسی اشاره کرد، توضیح داد: علاوه بر اینکه این نظرات داده می شود، بارها این پیشنهادات را می دهم. به خود می بینم میزان بیان را نمی توان به صورت جداگانه پاسخ داد، اما با آنها تماس گرفته می شود برای رفع ابهام نظر به هر مورد مراجعه کنید. گاهی اگر نظرات داده شده در محیط فعلی قابل اجرا باشد، به صورت موردی در کتاب درسی پیاده می شود. بنابراین گاهی کتاب‌ها را از چاپ می‌گیریم و با توجه به برداشت دانش‌آموزان تنظیم می‌کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه فرهنگ حفظی در آموزش و پرورش ما نهفته است، گفت: آموزش ما تبدیل به کتاب اشتباهی شده است و آن سوءتفاهم از کتاب است. معلمی که نقشه پشت کتاب را نمی شناسد، نمی تواند آن را به خوبی آموزش دهد. از دهه 90 به بعد، یک سری کتاب های درسی انقلابی را وارد آموزش و پرورش کردیم، اما چالش اصلی این بود که روحیه تمرین و تدریس با مفهوم طراحی کتاب همخوانی نداشت.

تصمیم نهایی الگوی مدرسه در سطح سند تحول اساسی و پیش نویس نقشه راه سند تحول اساسی

به گزارش سلام آنلاین، علی محبی، رئیس پژوهشکده آموزشی. وی با بیان اینکه یکی از این موضوعات ساماندهی است، گفت: پژوهشکده 10 موضوع اساسی آموزش و پرورش را فهرست کرده و در مورد آنها تحقیق کرده است که ساختار آموزش در برنامه هفتم آمده است. تاکید شد و گفته شد که این کار در سال اول اجرای برنامه انجام شود.

وی افزود: دیگری تدوین مدارس در سطح اسناد تحول اساسی است. ما یک مدل ارزیابی مدرسه را بر اساس سطح اسناد تغییر اساسی ایجاد کردیم. سومین مشکل اساسی آموزش و پرورش تدوین نقشه راه برای اجرای اسناد مبادله پایه است. نقشه راه در اواخر ژوئن با ما تماس گرفت و ما بلافاصله شروع به تهیه نقشه راه کردیم. ما پیش نویس نقشه راه اسناد تغییرات اساسی را تهیه و تأیید کرده ایم. اکنون برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شده است.

ما پیش نویس آیین نامه ها و دستورالعمل های جدیدی را برای ارزیابی تهیه و ارائه کرده ایم.

رئیس پژوهشکده آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مرحله طبقه بندی معلمان به پایان رسیده است افزود: طبق قانون باید پس از دو سال تربیت معلم به مرحله ارتقا برسیم. سیستم ارزیابی، بنابراین می توان ارزیابی جدیدی بر اساس آن انجام داد. در زمینه طبقه بندی آسیب شناسی و مطالعه تطبیقی ​​آن، کار میدانی انجام شد و سه مطالعه شناسایی شد. در نهایت پیش نویس آیین نامه ها، ارزیابی ها و دستورالعمل های جدیدی را تهیه و ارائه کرده ایم. همچنین برای ارزیابی ملی دوره های آموزشی و صلاحیت های مختلف برنامه ریزی می کنیم و کار انجام می شود.

نقشه کشی برای رسیدن به وضعیت مطلوب مدرسه در سطح سند در سه مرحله تغییر می کند

محبی همچنین با بیان اینکه الگوی مدرسه در سطح مستندسازی تحولات اساسی آموزش و پرورش است و بر این اساس سه گام را برای رسیدن به وضعیت مطلوب ترسیم کرده ایم، اظهار داشت: ابتدا باید وضعیت فعلی را محاسبه و راهی برای رسیدن به آن بنویسیم. وضعیت مطلوب با یک برنامه این مدل دارای 5 بعد و 45 نشانگر می باشد. نتایج و پیامدهای آن در سه بخش دانش آموزان، کارکنان، مدرسه و خانواده خلاصه می شود. در واقع ویژگی دانش آموزان فارغ التحصیل از مدرسه، شاخص های کارکنان مدرسه و شاخص های مربوط به خانواده ها و جوامع محلی برای رسیدن به مدرسه از این سه مولفه در سطح اسناد مبادله استخراج می شود.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا