تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

راه های تقویت کلاژن سازی در پوست

می‌ توان گفت که کلاژن چسب طبیعی است که چفت و بست بدن را حفظ می‌کند. خاصیت ارتجاعی پوست ناشی از این ترکیب است و به کمک همین پروتئین است که سلول‌های پوست جایگزین شده و جوانی‌اش حفظ می‌شود. بدن ما به طور طبیعی کلاژن تولید می‌کند اما با گذر عمر تولید این ترکیب کاهش پیدا می‌کند. اما بایستی بدانید که استفاده از سرم لاکچری کوین فرانسه از روند پیری جلوگیری می کند. در سایت لاکچری کوین علاوه بر سرم کاهنده چروک و روند پیری، سرم کاهنده منافذ لاکچری کوین نیز موجود است و شما میتوانید خریداری کنید. علاوه بر این عوامل دیگری مانند مصرف زیاد قند، مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تشدید کاهش آن می‌شود. اگر خودمان اقدام به حفظ کلاژن و جایگزینی آن نکنیم علاوه بر پوستمان، ، دندان‌ها، غضروف‌ها و حتی روده‌ها نیز ضعیف و آسیب پذیر می‌ شوند.

در زبان یونانی کلاژن به معنای «تولیدکننده چسب» است. این چسب طبیعی در واقع پروتئینی است که فیبرهای سفید پوست، تاندون‌ها، استخوان‌ها، غـــــضروف‌ها و تمام بافت‌های رابط را تشکیل می‌دهد. این ترکیب همچنین در مواد ژلاتینی بدن مانند زجاجیه چشم (همان مایع ژلهای مانند و بدون عروق و شفاف کره چشم) نیز وجود دارد. کلاژن ۵ نوع دارد و حــــدود ۸۰ درصد وزن بافت‌های رابط را در بــرمی‌گیرد بنابراین چیزی بیش از یک ماده ساده در ترکیب کرم‌های زیبایی است.

کلاژن چیست؟

کلاژن از فراوانترین پروتئین‌های بدن است که نقش کلیدی را در سرتاسر بدن به عهده دارد و همچنین از معدود پروتئین‌هایی است که در تمام بافتهای بدن یافت می‌شود. این پروتئین در بافت ماهیچه‌ای، رگ، تاندون، استخوان، سیستم گوارشی و از همه مهم تر در بافت سازی پوست نقش ویژه و کلیدی دارد. نقش این پروتئین خاص امروزه در روند بهبود پوست بسیار ویژه شناخته می‌شود.

کلاژن با ساختار شگفت انگیز و انعطاف‌پذیری که دارد، سبب استحکام و کشسانی پوست است در واقع این پروتئین و سنتز و جایگزینی مداوم آن است که سبب جوان ماندن پوست می‌شود. با افزایش سن و شروع روند پیری، سنتز این پروتئین رو به کاهش می‌گذارد و همین عامل سبب شل شدن پوست و ایجاد چین و چروک روی سطح آن می‌شود.

اما امروزه پزشکان و محققان با کشف روابط و واکنشهای پیچیده‌ای که در این روند موثر هستند، توانسته‌اند راه‌های بسیاری را برای تحریک کلاژن سازی پوست ارائه دهند. از این راه‌ها می‌توان به تزریق هیالورونیک اسید، مزوتراپی، میکرونیدلینگ و پی آر پی و … اشاره کرد. البته که تمام این روش‌ها جز روش‌ها و مداخلات پزشکی حساب می‌شوند. اما جالب است بدانید راهکارهای خانگی ساده تر و کم هزینه‌تری نیز وجود دارد که با بهره‌گیری مداوم و مستمر از این راهکارها می‌توانید تا حد زیادی به کلاژن سازی پوست خود کمک کنید.

مواد حاوی کلاژن

قبل از اینکه به ارائه روش‌های موثر در افزایش کلاژن سازی برسیم، در ابتدا لازم است بدانیم چه موادی حاوی کلاژن هستند و یا کلاژن سازی را در پوست ما تحریک می‌کنند. به بیانی دیگر، لازم است بدانیم چه موادی در جوان سازی پوست ما موثرند.

مرکبات

این دسته از مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند. این ویتامین با خواص ویژه خود تاثیر بسزایی بر تحریک کلاژن سازی بدن دارد. شما می‌توانید به سادگی و با قرار دادن مقدار مناسب و لازم از مرکبات در رژیم غذایی خود و تامین ویتامین ث مورد نیاز بدنتان، به کلاژن سازی و نتیجتا جوان شدن پوست خود کمک کنید. از بهترین های خانواده مرکبات برای کمک به کلاژن سازی می‌توان به لیمو ترش، پرتقال، لیمو شیرین و نارنگی و … اشاره کرد.

سبزیجات

استفاده به اندازه و مستمر از سبزیجات، نه تنها مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند و امکان ابتلا به بسیاری از بیماریها را به حداقل می‌رساند، بلکه با داشتن مقدار زیادی کلروفیل در ساختار خود به شکل معجزه آسایی سبب تحریک کلاژن سازی پوست شما خواهد شد. علاوه بر این، سبزیجات با خواص آنتی اکسیدان خود، از بسیاری واکنشهای مضر در بدن شما جلوگیری کرده و به سلامت هرچه بیشتر پوست شما کمک می‌کند.

تخم مرغ

این ماده شگفت انگیز و سرشار از پروتئین خواص بسیار ویژه‌ای برای بدن شما دارد. استفاده به اندازه از تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه شما در ابتدا نیاز بدن به اکثر پروتئینها را برآورده خواهد ساخت. در واقع این سفیده تخم مرغ است که سرشار از پروتئین و مواد مغذی است. اما زرده تخم مرغ، حاوی مقدار قابل توجهی کلاژن بوده و تاثیر بسیار شگفت انگیزی بر کلاژن سازی پوست شما خواهد داشت.

توجه داشته باشید که در مصرف تخم مرغ زیاده روی نکنید. هرچند مصرف به اندازه آن تاثیر بسزایی در تامین نیازهای بدن و سلامت جسم و پوست شما دارد، اما مصرف بی‌رویه تخم مرغ سبب مشکلات و بیماری‌های کبدی خواهد شد.

سیر

شما هم حتما با خواص بینظیر و شگفت انگیز سیر آشنا هستید.سیر در کنار تمام خواص بی شمار خود در زمینه کمک به هضم و جذب گوارشی، ضدعفونی کردن بدن و رفع مشکلات مزاجی و هزاران خواص دیگر، خاصیت شگفت انگیزی در تحریک کلاژن سازی بدن و پوست شما نیز دارد. سیر دارای گوگرد بسیاری است و به واسطه وجود این ماده معدنی شگفت انگیز، توانایی سم زدایی و تحریک کلاژن سازی فوق‌العاده‌ای دارد. قرار دادن سیر در رژیم غذایی، در طولانی مدت کمک ویژه‌ای به سلامت بدن و پوست شما خواهد بود.

صیفی جات قرمز رنگ

صیفی جاتی از قبیل گوجه فرنگی، فلفل قرمز، هویج و …، خواص آنتی اکسیدان بسیار ویژه‌ای دارند و علاوه بر محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و واکنشهای مضر، منبعی غنی از کلاژن به حساب می‎آیند و کلاژن سازی را در بافت‌های مختلف بدن و پوست تحریک می‌کنند. استفاده مستمر و مداوم از این دست صیفی جات و قرار دادن آنها در رژیم غذایی روزانه، علاوه بر تامین نیازهای معدنی بدن، به جوان سازی پوست شما نیز کمک شایانی خواهد کرد.

ژلاتین

ژلاتین به خودی خود ارائه مستقیم و قابل لمسی از کلاژن و عملکرد آن در بدن است. امروزه انواع مختلفی از ژلاتین به صورت آماده در بازار موجود است و شما می‌توانید اقدام به تهیه آن کنید. اما استفاده از قلم گوسفند و گاو و استخراج ژلاتین طبیعی از آنها روش بهتری است. با جوشاندن این نوع از مواد غذایی می‌توانید اقدام به تهیه ژلاتین به روش خانگی کنید. مصرف ژلاتین خانگی، بسیار مقوی‌تر و موثرتر از ژلاتین‌های موجود در بازار است.
کلاژن خانگی منبع غنی از کلاژن خالص است و علاوه بر خواص بی نظیری که برای سلامت بدن دارد، در مراحل کلاژن سازی پوست و استخوان، سبب افزایش مثال زدنی کلاژن در بدن خواهد شد و به استحکام مفاصل و استخوانها و همچنین جوان سازی پوست می‌انجامند.
دقت کنید که اگر تمایلی به استفاده از منابع ژلاتین حیوانی به این صورت ندارید، می‌توانید ژلاتین گیاهی را به صورت آماده از بازار تهیه کنید.

ویتامین آ

یکی از منابع غنی کلاژن که البته با عملکرد خود در بدن سبب افزایش فعالیت مکانیسم کلاژن سازی نیز خواهد شد، ویتامین آ است. موادی مانند هویج و ماهی حاوی مقدار قابل توجهی پیش سازی ویتامین آ، یعنی کاروتن هستند. این مواد طی یک سری واکنش‌ها در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شوند. برای دریافت مستقیم ویتامین آ می‌توان از کلرلا استفاده کرد که به صورت کرم برای پوست و همچنین پودر و قرص خوراکی در داروخانه‌ها موجود است. توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه ویتامین آ د بدن می‌تواند موجب بروز اختلال شود، بنابراین قبل از اقدام به تهیه قرص و داروی خوراکی حاوی ویتامین آ با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین ث

ویتامین ث یا آسکوربیک اسید یکی از جمله مواد ضروری و مهم مورد نیاز بدن برای ساخت کلاژن می‌باشد. این ویتامین به خودی خود در بدن ما تولید نمی‌شود و لازم است از منابع غذایی و یا استفاده از قرص‌های ویتامین ث به بدن برسد و نیاز آن را رفع کند. همچنین این ویتامین تاثیر شگفت انگیزی به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان در بدن دارد و از بسیاری واکنش‌های مضر و ناخواسته جلوگیری کرده و رادیکال‌های آزاد را نیز خنثی می‌کند. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج، چغندر، بادمجان و… منابع سرشار از ویتامین ث هستند. با مصرف مقدار مناسب ویتامین ث به صورت مواد غذایی و یا قرص‌های آماده موجود در بازار می‌توانید به طور موثری به کلاژن سازی و سلامت پوست خود کمک کنید.

دکمه بازگشت به بالا