اقتصادی

افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان؛ حلقه‌ای از زنجیره کریدور شمال – جنوب

بزرگراه شیراز – اصفهان در آنلاین 1402 به عنوان بخشی از زنجیره کریدور شمال – جنوب افتتاح شد که این دو شهر را به هم متصل می کند و زمان سفر و شدت تصادفات را کاهش می دهد.

به گزارش سلام آنلاین، بزرگراه شیراز – اصفهان از سال 1387 برای ساخت 222 کیلومتر کل پروژه به طول 370 کیلومتر در قالب کریدور شمال – جنوب در استان فارس در دستور کار قرار گرفت. این طرح با کاهش 140 کیلومتری مسافت بین دو شهر استراتژیک، صرفه جویی بیش از 135 میلیون لیتر سوخت و کاهش شدت و تعداد تصادفات، زمان سفر شیراز و اصفهان را به دو ساعت کاهش می دهد.

این خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت 1397 بود که تاریخ اتمام این پروژه را در سال 1398 اعلام کرد، اما حتی سال گذشته در مقطعی کار به پایان نرسید.رستم قاسمی – وزیر اسبق راه و شهرسازی – خادمی اعلام کرد که تا پایان سال 1401 بزرگراه شیراز به اصفهان بین شیراز و ایزدخت به بهره برداری می رسد، اما این وعده هرگز محقق نشد.

خادمی در تیرماه 1402 ضمن اعلام پیشرفت 98 درصدی آزادراه اصفهان-شیراز نسبت به تردد در این بزرگراه هشدار داد که کار در حال انجام است و گفت: اکنون تکمیل بزرگراه این سرعت مانند نصب است. گسترش اتصالات پل، نصب پناهگاه در نقاط بارندگی و روی پل ها، علائم و موارد دیگر هنوز کامل و در حال انجام نیست.

سرانجام در 29 آنلاین 1402 و در سفر سید ابراهیم رئیسی به شیراز، پروژه بزرگراه شیراز – اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه های ملی افتتاح شد. مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – پس از سفر به فارس به همراه رئیس‌جمهور و هیئت دولت در افتتاح بزرگراه اصفهان – شیراز، بزرگراه شیراز – اصفهان را پروژه‌ای دانست که یکی از بزرگ‌ترین ساخت‌وسازهای ایران است. کشور پس از انقلاب و فارغ از تأثیر بخش فنی و تأثیر مثبت اقتصادی برای استان، نقش این پروژه در توسعه اقتصادی کشور حائز اهمیت است.

به گزارش بازرپاش، بزرگراه شیراز – اصفهان در شبکه کریدور مرکزی کشور قرار دارد و زنجیره کریدور از شمال به جنوب کشور در حال تکمیل است. این پروژه 230 کیلومتری یکی از بزرگ‌ترین بزرگراه‌های کشور است که فاصله شیراز تا اصفهان را به 130 کیلومتر کاهش می‌دهد و زمان سفر را دو ساعت می‌کند.

بزرگراه شیراز – اصفهان به دو قطعه تقسیم می شود که یکی از شیراز به ایزدخواست و دیگری از ایزدخواست به اصفهان است. بهره برداری از بزرگراه شیراز – ایزدخاص به طول 225 کیلومتر در 7 قطعه و قطعه های 1، 2 و 3 با گذر از محدوده سد پنوم کوچ به طول 107 کیلومتر بین سده و ایزدخاص خواهد بود. روستای خسرو شیرین و سفید رود.

قطعات 4، 5، 6 و 7 به طول 118 کیلومتر بین سده و شیراز است که از تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ باستانک و تنگ خیره می گذرد و به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل می شود.

قطعه دیگر بزرگراه ایزدخشت به اصفهان حدود 116 کیلومتر حد فاصل شهرضا – مبارکه – سه راهی ایزدخواست در حال مطالعه است و طبق برنامه زمان بندی به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود. با اتمام عملیات اجرایی قطعات 1 تا 6 این بزرگراه، شاهد بهره برداری از 212 کیلومتر بزرگراه شیراز – اصفهان بین شیراز – ایزدخشت هستیم.

انتهای پیام/

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا