عمومی

توجه رهبر انقلاب به اهمیت مسیر شمال – جنوب

اکنون رقابت داخلی برای مسیرهای تجاری بین المللی داخلی وجود دارد. [عبور دهند]. این کشور می خواهد این مسیر را از خودش برود، آن کشور می خواهد این کار را از درون ما در یک مکان حساس انجام دهد. موقعیت ما از نظر جغرافیایی بسیار حساس است. یعنی هیچ کشوری در منطقه چنین موقعیت ممتازی ندارد. موقعیت های ما ممتاز است. این جاده شمال به جنوب [توسعه بدهیم]; البته راه های دیگری هم وجود دارد. [مانند] شرق و غرب [ولی] مهمترین چیز این است. بگذارید مسیر شمال به جنوب را که داوطلبان نیز دارند دنبال کنیم. تعدادی از دولت های خارجی وجود دارند که می توانند در این زمینه همکاری کنند. این را دنبال کن. “
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود چهار نکته کلیدی را برشمردند: اهمیت مسیر شمال به جنوب، برتری جایگاه ایران، رقابت پذیری کشور در حمل و نقل و اراده دولت، مشارکت برخی خارجی ها که می تواند در نظر گرفته شده
1. با توجه به اهمیت این مسیر در دهه اخیر و به ویژه پس از جنگ در اوکراین و ناامن شدن برخی از مسیرهای ترانزیتی عمده، توجه به مسیرهای جایگزین افزایش یافته و کریدور شمال به جنوب به راه میانی تبدیل شده است. مهم ترین گام در این راستا احداث راه آهن رشت- آستارا به طول 164 کیلومتر است که با تکمیل آن، روسیه و قفقاز مستقیماً به خط راه آهن سراسری ایران و در نتیجه به آب های خلیج فارس متصل می شوند. و از سوی دیگر دریای عمان و نیز به اروپا با تکمیل پروژه راه آهن زاهدان- چابهار اهمیت کریدور شمال به جنوب در رشد اقتصادی جنوب کشور اهمیت پیدا کرد. اضافه خواهد شد.
2. جاده شمال-جنوب از نظر موقعیت جغرافیایی مهم ترین مسیر تجاری بین آسیای جنوب شرقی و اروپا است و می تواند انواع کالاها را در کمترین زمان و با کمترین هزینه نسبت به سایر مسیرهای ترانزیتی حمل کند. بین بندر چابهار و بندرعباس و راه ارتباطی دریایی هند و ایران قرار دارد. راه آهن رشت – آستارا به دلیل اینکه تکمیل نشده است، هنوز به شبکه حمل و نقل پرسود تبدیل نشده است. در واقع راه اندازی خط رشت – آستارا به دلیل اینکه مکمل خط ترانزیتی شمال به جنوب بوده و محور طرح رشد ترانزیت کشور است، ضروری است.
3. با توجه به رقابت کشور در بخش حمل و نقل به دلیل وقوع جنگ در اوکراین و آینده نامشخص کشورهایی که در صدد صادرات تجارت «غیر تحریمی» به روسیه هستند، مسیرهای دیگری غیر از ایران ارائه می دهند. دلیل ممنوعیت بنادر و راه آهن روسیه این است که کشورهای اروپایی به دنبال ساخت جاده های جایگزین هستند و حتی بانک جهانی و سایر نهادهای مالی بین المللی نیز آماده ارائه وام های کلان با شرایط مناسب برای توسعه متوسط ​​به بالا هستند. کریدورهای ظرفیت به منظور انتقال کمک از آسیا به اروپا. به طور معمول، هرگونه تاخیر در تکمیل خط رشت- آستارا، نقش رقابتی ایران در بخش حمل و نقل را کاهش می دهد.
4. در چارچوب همکاری سایر کشورها برای توسعه این راه آهن، مهم ترین موضوع برای تکمیل راه آهن رشت – آستارا تامین منابع مالی آن است. در جریان سفر رستم قاسمی وزیر اسبق راه و شهرسازی به روسیه «توافقنامه جامع همکاری ریلی ایران و روسیه» امضا شد که مفاد مهمی برای تامین مالی و فسخ آن است.رشت. – راه آهن آستارا. در آخرین دور مذاکرات حمل و نقل، کمیته مشترک ایران، آذربایجان و روسیه برای تصمیم گیری درباره نحوه تکمیل کریدور شمال – جنوب تشکیل شد. کمک مالی روسیه برای تکمیل کریدور شمال – جنوب و راه آهن رشت – آستارا در نشستی به دلیل تحریم روسیه و محاصره ترانزیت این کشور مورد توجه این کشور قرار گرفت و به زودی بین تهران و مسکو باید تلاش شود تا تامین منابع لازم برای تکمیل راه آهن رشت – آستارا. آستارا باید عرضه شود. جمهوری آذربایجان در دولت قبل 500 میلیون دلار برای احداث راه آهن رشت – آستارا اختصاص داد و تضمین کرد که در دولت سیزدهم این امر اجرایی شود.
جمهوری آذربایجان با توجه به اهمیت راه سازی، یک خط آهن هشت کیلومتری در داخل کشور خود تا رودخانه مرزی آستراچای احداث کرده است. خطوط ریلی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای این سه کشور سودمند است زیرا آنها به دنبال تقویت اقتصاد و تنوع بخشی در زمینه های جدید برای درآمدزایی هستند.
در حال حاضر عملیات احداث 10 کیلومتر راه از رشت آغاز شده است که در فاز اول راه آهن رشت به بندر انزلی 35 کیلومتر است که بندر کاسپین را بر روی دریای خزر متصل می کند. به رشت اولویت هایی وجود دارد و دلایلی برای مسافت های کوتاه ممکن است. در این صورت ارتباط ترانزیتی بین بنادر کشور مرزی خزر و بنادر خزر و رشت برقرار می شود و نوع حمل و نقل ترکیبی (راه آهن دریایی) بین کشورهای منطقه برقرار می شود. این در حالی است که ساخت جاده آستارا به طول 16 کیلومتر که آغاز شده است، می تواند تا سه سال دیگر این پروژه مهم را تکمیل کند.
انتظار می‌رود وزارت مسکن و شهرسازی با کمک وزارت امور خارجه، با منعقد کردن ارتباط نهایی کریدور شمال – جنوب و اولویت‌بندی اجرا، بر این مهم نظارت داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا