علمی و پزشکی

آیا وقت بازگشایی مدارس فرا رسیده بود؟ | زنگ خطری که یک نظرسنجی به صدا درآورد

مهمترین دلیل برای بازگشایی مدارس در کشور ، کیفیت آموزش و تأثیر آن در ترک تحصیل دانش آموزان و نابرابری آموزشی است.

سلام آنلاین جلال کریمیان ، دانشجوی دکتری فلسفه آموزش دانشگاه تهران ، از روز شنبه 17 اردیبهشت در حال بازگشایی بازگشایی مدارس دولتی و عمومی است و مهمترین دلیل بازگشایی مدرسه به از ترک دانش آموزان جلوگیری کنید. جزئیات تفاهم نامه منتشر شده توسط مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری به شرح زیر است:

در اوایل هفته جاری ، دولت اعلام کرد مدارس مناطق کم خطر کشور در 17 مه بازگشایی می شوند. این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد از آنجا که دفتر مرکزی کرونا از ابتدا اعلام کرد که مدارس و دانشگاه ها آخرین باری هستند که بازگشایی شده اند. جامعه پزشکی نسبت به این تصمیم خوش بین نیست و برخی افراد به دلیل نگرانی از این بیماری از نظر روانشناختی آمادگی ندارند که دانش آموزان خود را به مدرسه بفرستند. علیرغم این اعتراضات ، طرفداران مدرسه آزاد استدلال های قابل توجهی برای حمایت از موضع خود داشتند.

مهمترین دلیل برای بازگشایی مدارس در کشور ، کیفیت آموزش و تأثیر آن بر عدم موفقیت و نابرابری دانشگاهی است. در طی دو ماه گذشته ، معلمان و مدارس به سختی تلاش می کنند تا دانش آموزان از یادگیری از راه دور در اختیار دانش آموزان قرار دهند. با این حال ، برآوردهای اولیه حاکی از آن است که دسترسی به آموزش لزوماً منجر به یادگیری با کیفیت نمی شود و این کمبود منجر به کاهش مزمن آموزش دانش آموزان در طی سالهای آینده خواهد شد. این صورت وقتی متوجه می شویم که قربانیان اصلی دانش آموزانی از مناطق کم درآمد کشور هستند ، شدت مسئله بیشتر آشکار می شود. عدم بازگشایی مدرسه به معنای تأثیر دومینو در یادگیری دانش آموزان غیر ثروتمند است.

نتایج حاصل از بررسی رضایت از یادگیری از راه دور است

در همین راستا ، مرکز ریاست جمهوری مطالعات استراتژیک نظرسنجی آنلاین را در هفته اول ماه مه انجام داد. در این بررسی از دانش آموزان و والدین خواسته شد تا رضایت خود را از اثربخشی آموزش از راه دور در مدارس ابراز کنند. در طی پنج روز ، بیش از 20،000 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که زنگ خطر جدی برای تصمیم گیرندگان کشور بود.

15000 نفر از پاسخ دهندگان در مدارس دولتی مورد بررسی قرار گرفتند ، که 61٪ (حدود 10،000) تأثیر یادگیری از راه دور را ضعیف ارزیابی کردند. بیست و سه درصد به این آموزش ها نمرات “متوسط” داده اند ، اما بقیه (16٪) این تمرینات را “خوب” ارزیابی کرده اند.
نتایج یک نظرسنجی آنلاین توسط مرکز مطالعات استراتژیک
با مشارکت بیش از 15000 پاسخ دهنده در سراسر کشور

این نظرسنجی به همراه منابع و اطلاعات فراوانی از سراسر کشور نشان می دهد که در سال تحصیلی جاری ، آموزش و پرورش ناکافی است و مدارس باید در مناطق کم خطر تر بازگشایی کنند.

دلیل دیگر برای توجیه بازگشایی مدارس ، افتتاح کلیه مشاغل پرخطر در بیشتر مناطق کشور است. پس از برقراری تعامل تجاری در شهر ، حداقل یک کانتینر برای انتقال بیماری به هر خانواده تنظیم می شود. به همین دلیل ، تأثیرات مربوط به بازگشایی مدارس کمتر از بازگشایی سایر مشاغل است. مطالعه اخیر دانشگاه U. ای م در انگلیس این ادعا تأیید شده است. این مطالعه نشان داد که تأثیر تعطیلی مدارس در جلوگیری از شیوع بیماری تنها در مقایسه با سایر اقدامات فقط 2 تا 4 درصد است.

شناخت تصمیمات سایر کشورها نیز در این زمینه مفید است. فرانسه یکی از معدود کشورهای اروپایی است که این هفته مدارس خود را بازگشایی کرد. تصادف کرونا در فرانسه چهار برابر ایران است و بسیاری از شغل ها هنوز بازگشایی نشده اند. مانند فرانسه ، سایر کشورهای اروپایی مدارس خود را افتتاح کرده اند یا قصد دارند این کار را انجام دهند. تأکید بر بازگشایی مدارس در این کشورها بدان معنی است که مقامات دولتی آنها متعهد به اثربخشی سیستم آموزشی خود هستند و حساسیت آن را درک می کنند.

پیشنهاد بازگشایی مدارس به معنای نادیده گرفتن همه گیری نیست. معمولاً این غیر ممکن است و باید اقدامات خاصی انجام شود. فاصله اجتماعی ، برچیدن محوطه مدرسه و مشاهده موارد مشکوک اولین شرایط برای بازگشایی است. در عین حال مدارس با تقسیم کلاس ها و دانش آموزان به دو گروه و حضور این دو گروه بطور جداگانه در داخل مدرسه می توانند تراکم جمعیت مدارس را کاهش دهند. علاوه بر این ، برای رفع صحیح اضطراب اجتماعی ، حضور در مدارس می تواند به عنوان گزینه ای برای دانش آموزانی که خانواده های آنها وظیفه آموزش آنها را دارند اعلام شود.

همه این استدلال ها و راه حل ها مبتنی بر فرضیات سیاست است. آموزش و پرورش مهمترین نهاد برای رفع نابرابری معلولیت است و باید در ارائه آموزش با کیفیت برای همه بخش های جامعه متعهد باشد. با گذشت سالها ، سیاست غلط منجر به آموزش بیشتر ، هزینه بیشتر مصرف کننده ، هزینه اجتماعی بیشتر شده است ، دولت برای بدست آوردن آموزش با کیفیت ، باید ثروت کمتری داشته باشد. بنابراین ، نابرابری آموزشی فعلی عمیق نیست. . بدون شک ، این به معنای قربانی کردن سلامتی کودکان و نوجوانان به آموزش نیست ، بلکه به این معنی است که باید شرایط برای هر دو فراهم شود.

دکمه بازگشت به بالا