تازه های کسب و کارعمومی

چرا سیستم ارت

اگر بخواهیم در مورد سیستم ارت و مزایای آن در ساختمان به طور مختصر صحبت کنیم، باید گفت  یکی از اصول ایمنی در ساختمان‌ها است که به‌وسیله آن، امکان انتقال جریان الکتریکی به زمین در صورت وقوع حادثه‌ای مانند برق‌گرفتگی وجود دارد. این سیستم، با استفاده از چاه ارت، جریان الکتریکی را به زمین هدایت می‌کند و در نتیجه از ایجاد خطرات برقی و آسیب به افراد و تجهیزات جلوگیری می‌کند.  در هنگام خرید دکل مهاری در تهران میبایست در نظر بگیرید که این دکل نیاز به سیستم ارت دارد. بنابراین، مزایای سیستم ارت در ساختمان را به دلیل کاهش خطرات برقی و افزایش ایمنی، نمی‌توان انکار کرد. استفاده از این سیستم در ساختمان‌ها ضروری است چرا که نقش مهمی در ایمنی ساختمان دارد.

سیم ارت چیست؟

به سیم فلزی که از ملزومات الکتریکی خارج شده و ضمن اتصال به زمین نشتی برق را به آن منتقل می‌کند سیم Earth گفته می‌شود. این شاخه سیم ایمنی کاربران را از خطر برق گرفتگی تامین نموده و از ورود و عبور جریان برق از بدن آنها که با آسیب و برق‌گرفتگی همراه است جلوگیری می‌کند. اما برای آنکه بدانیم ارت چگونه عمل می‌کند لازم است با سیستم سیم فاز و نول نیز آشنا باشیم.

انواع سیم در مدار الکتریکی چیست؟

در هر مدار الکتریکی سیم مثبت یا فاز به‌دلیل ولتاژی که داراست حاوی جریان الکتریکی بوده و با اتصال به ورودی مدار الکتریکی متصل می‌شود.  این سیم برای شناسایی بهتر در میان سیم و کابل اغلب با رنگ مشکی مشخص می‌شود، گرچه گاهی با رنگ‌های دیگر نیز وجود دارد. سیم دیگر که منفی است فاقد جریان الکتریکی بوده و تنها مسیر عبور به‌حساب می‌آید. این سیم جریان خروجی الکتریسیته از دستگاه به مولد را برقرار نموده و مداری بسته برای برقراری جریان فراهم می‌کند. به‌همین دلیل علیرغم نداشتن الکتریسیته وجود آن در هر سیستم الکتریکی الزامیست.

کاربرد سیم ارت

علاوه بر دو شاخه سیم اصلی فاز و نول، در مدارهای الکتریکی یک شاخه دیگر با نام ارت نیز وجود دارد که صرفه جهت ایمنی کاربران مورد استفاده قرار گرفته و از خروجی دستگاه الکتریکی به زمین متصل می‌شود. این سیم در واقع یک رسانای الکتریکی با قابلیت عبور جریان است که نشتی احتمالی برق دستگاه را به زمین منتقل نموده و مانع از وقوع برق گرفتگی می‌شود.

ارتینگ چیست؟

ارتینگ فرآیند انتقال تخلیه فوری الکتریسیته مستقیماً به صفحه ارت با استفاده از کابل ها یا سیم های الکتریکی با مقاومت کم است. سیم اتصال به زمین برق اضافی را در طول یک اتصال کوتاه به طور ایمن از بین می برد و آن را روی زمین می فرستد،. برای سیستم های روشنایی، تاسیسات کامپیوتری، سالن های عمل بیمارستانی و غیره به دلایل مورد نیاز است.

هدف از ایجاد سیستم ارت چیست؟

هدف از ایجاد سیستم ارت این که اگر هریک از سیم های فاز و یا نول به هر طریقی به بدنه دستگاه اتصال یابند و مدار الکتریکی مورد نظر دچار نشتی جریان شود، این نشتی جریان توسط سیم ارت به زمین منتقل شده و از برق گرفتگی و یا در مواردی اتصالی دستگاه جلوگیری می شود.

کاربرد سیستم ارت و مزایای آن در ساختمان سازی؟

  • تامین ایمنی نيروگاه و تجهيزات الکتریکی
  • تخلیه بار الکتریکی ناشی از جریان اضافی
  • تخلیه بار الکتریکی ناشی از برخورد صاعقه هنگام رعد و برق
  • حفاظت از جان انسان ها در مقابل برق گرفتگی
  • حذف ولتاژ اضافه
  • اطمينان از قابلیت کار الکتریکی و…

هدف از کاربرد سیستم ارت چیست؟

هدف از سیستم ارتینگ این است که اگر هریک از سیمهای فاز و نول به بدنه دستگاه به هر شکلی وصل گردد و در این وضعیت مدار الکتریکی نشت کند، این نشتی به وسیله سیستم ارت به زمین انتقال و از مواردی مانند اتصال وسیله یا برق گرفتگی ممانعت می کند. گاهی نیز بدنه مصرف کننده های خانگی را به لوله های آهنی گاز، آب و یا اسکلت ساختمان وصل می کنند.

این کار نیز موجب برق گرفتگی وحشتناکی خواهد شد. با اتصال سیم های فاز به سیم ارت، فیوز مربوط به آن جریان برق را قطع می کند. هنگامی که سیم های نول به سیم های ارت وصل می شوند، اگر ارتینگ دارای فیوز محافظ جان(FI) باشد، فیوز تخصیص داده شده، در صورت نشتی بالاتر از ۳۰ میلی آمپر جریان به بالای برق و فاز و نول را قطع می کند. سیمهای نول و ارت از نظر شکل ظاهری شبیه به هم بوده اما از نظر عملکرد در دو مقوله متفاوت از یکدیگر قرار دارند و نمی توان آن ها را به جای یکدیگر استفاده کرد.

سیستم ارتینگ در زندگی اکنون جایگاه ویژه ای دارد. در سیستم های مخابرات برای برطرف کردن نویز از ارتینگ استفاده می شود. این سیستم در شبکه های توزیع و انتقال برق کاربردی است. در واقع شبکه های برق گیر بدون سیمهای ارت بدون استفاده خواهند ماند. در این مطلب با سیم اتصال به زمین و سیستم ارتینگ و همچنین ضرورت وجود آن در شبکه های برق و الکتریکی آشنا شدید..

چاه ارت و کاربرد آن

چاه ارت حفره عمیقی مانند چاه است که در زمین حفر شده و یک صفحه مسی به شکل عمودی در آن قرار می‌گیرد. اطراف این صفحه با بتونیت پوشیده شده و یک شاخه سیم مسی جوش خورده به آن نیز به خارج از چاه منتقل می‌شود. این سیم با ورود به تابلوی تست باکس و پس از آن اتصال به تمامی تجهیزات الکتریکی نقش خنثی نمودن ولتاژهای بالا و جریانات اضافه الکتریکی را ایفا می‌کند این جریانات می‌توانند ناشی از برخورد صاعقه به زمین یا حوادث مشابه باشند. میله فلزی نصب شده بر روی پشت بام این جریانات اضافه را توسط سیم ارت به زمین منتقل می‌کند.

تشخیص میزان عمق این چاه و نیز اجرای آن از حساسیت بالایی برخوردار بوده و نیاز به کارشناشی دقیق دارد. هرگونه خلل در تنظیمات این بخش چه از لحاظ نکات فنی حفر چاه و چه به‌لحاظ نحوه اتصال سیم ارت و سایر جزئیات کار می‌تواند با آسیب‌های جبران‌ناپذیر و بروز خسارت مالی و جانی برای افراد همراه باشد. به این دلیل توصیه می‌شود کلیه مراحل این کار به متخصصین آشنا به امور فنی سپرده شود.

ارت باکس چیست؟

تابلو ارت باکس یک جعبه است که برای راحتی دسترسی به چاه ارت در نزدیک یک مجموعه الکتریکی نصب می‌شود تا به کمک آن  میزان مقاومت الکتریکی که به زمین وارد می‌شود را محاسبه نمود. نصب تابلو ارت باکس باید در ارتفاع ۱.۵ متری از زمین انجام شود.

اجرای سیستم ارت به روش سطحی

اجرای سیستم ارت ساختمان به روش سطحی شامل روشهای مختلط، پنجه ای یا شعاعی، حلزونی، الکتروشیمیایی و شبکه ای، ROD ،RING امکان پذیرست که هر کدام مصالح و عملیات متفاوتی دارند. عمق حفاری در این روش 80 سانتیمترست. از این مدل در مناطق زیر بهره میبرند:

– مناطقی که امکان حفاری عمیق در آنها وجود ندارد.

– مناطقی که ارتفاع منطقه از سطح دریا پایینترست.

– پستی و بلندی اطراف محوطه سایت زیاد نباشد.

– مناطقی که فاصله بین دکل و سایت در آنها زیادست.

چرا دکل 6 متری دوربین مداربسته پر کاربرد است؟

دکل ۶ متری دوربین به دلیل تناسب‌ ایده‌آل با مسیر‌های عمومی حمل‌ونقل و هماهنگی با سایر تجهیزات عمده این مسیر‌ها مثل پلها و دکل‌های نوری و… بیشتر در خیابان‌ها و جاده‌ها و بزرگراه‌ها به کار گرفته می‌شود، اما چون به‌طورکلی یک اندازه استاندارد و تعریف شده دکل دوربین است، در هر مکان دیگری قابل نصب و راه‌اندازی است. برای ساخت دکل ۶ متری دوربین معمولاً از مصالح انواع دکل منوپل استفاده می‌شود.  شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که  دکل مهاری چیست ؟ آیا متفاوت از دکل دوربین است؟ باید گفت بله، این دو دکل از هم متفاوت هستند.

دکل منوپل به اندازه نیاز نصب انواع دوربین مداربسته مستحکم است و چون نیاز به فضای کمی برای نصب دارد، کاملاً با کاربری دوربین مداربسته که کنترل ترافیک در نواحی پرتراکم یا ثبت تصاویر در نقاط حساس و پرخطر است، سازگاری دارد. در مجموعه همپا دکل که تولیدکننده انواع مختلف دکل و تجهیزات مرتبط با آن‌ها است، دکل ۶ متری دوربین هم تولید می‌شود و علاوه بر آن توانایی طراحی و عرضه اندازه‌های کلی و استاندارد دکل دوربین را هم دارد که بین ۲ تا ۳۰ متر است.

کاربرد دکل ۶ متری دوربین مداربسته

نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته به‌طور مستقیم با مسائل قانونی و پیشگیرانه مرتبط است. ثبت تصاویر ویدئویی به‌وسیله دوربین‌های مداربسته یک الزام کلی برای کنترل سطح قانون‌پذیری و بالا بردن ضریب ایمنی مکان‌های عمومی و خصوصی است. به دکل‌هایی که شرایط نصب و استقرار انواع دوربین‌های مداربسته را در مکان‌ها مختلف و خصوصاً عمومی فراهم می‌کند، دکل 6 متری دوربین گفته می‌شود. در کنار برقراری شرایط نصب، بالا بردن قدرت دید مهم‌ترین ویژگی یک دکل دوربین مداربسته است و در رابطه مستقیم با ارتفاع دکل قرار می‌گیرید.

فراهم کردن ارتفاع مناسب باعث بالا رفتن قدرت دید دوربین‌ها می‌شود و طبیعتاً کیفیت کاربرد آن‌ها را افزایش می‌دهد. با توجه به استاندار‌های کلی راه‌سازی، ساختمان‌سازی و البته شهرسازی، اندازه‌های مطلوب‌تری ازنظر ارتفاع برای ساخت دکل دوربین وجود دارد. یکی از این اندازه‌های مطلوب و پرکاربرد دکل ۶ متری دوربین است که برای نصب تجهیزات در خیلی از مکان‌های عمومی مناسب است.

دکمه بازگشت به بالا