فرهنگ و هنر

آیا می‌شود کسی از گناه بدش بیاید؟

در دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان آمده است: «اللَّهُمَّ أَحبُّ الْخَیْرَ وَ بَغَرَةُ الْمُنْسِرَ وَ الْعَنْسَ». بهترین کار نیک کسی است که به بستگان فقیر خود کمک کند. خدایا کاری کن که از توهین و گناه متنفرم. چه کسی می تواند از گناه متنفر باشد؟ آری، وقتی عادل شدی، گناه در نظر تو بد خواهد بود.

به نام خدا

«خداوند مهربانان را دوست دارد و فاسقان و فاسقان را دشمن می‌دارد، و از غضب‌کنندگان و ستم‌کنندگان گنه‌کار نهی می‌کند».

«خدایا در این ماه بر من مهربان و مهربان باش و امروز نافرمانی و نافرمانی و گناه بر من وارد شده و به خشم و آتش (آتش) عذاب کن که امروز مرا نهی کن، به یاری تو ای فریادت. تو فریاد بزن.»

به گزارش سلام آنلاین، آیت الله مجتهدی تهرانی در وصف «حب الله به رحمت» می فرمایند: خدایا من نیکی را دوست بدار و از بدی و گناه بیزارم. خدایا اجازه بده کار خوبی کنم بهخوص، قدم به قدم یا به زبان، افراد باید از حسنات برخوردار شوند و در نیکی ریا نشوند، پس در این صورت در قیامت ثواب خواهند داشت.

او گفت: «بهترین کارها زمانی است که کسی به بستگان فقیر خود کمک کند». برخی از افراد به خانواده های شایسته خود رسیدگی نمی کنند و به دیگران کمک می کنند. بروجردی چونگ احتیاط کرد و گفت اگر سزاوار است در شهر شما باشد کمک هایتان را به شهر دیگری بفرستید اشکالی ندارد. برخی منابع نیز معتقدند که باید در همان شهر به افراد مستحق فطریه پرداخت.

این معلم بزرگ اخلاق ادامه داد: بهترین شما کسانی هستند که غذا را تهیه می کنند و به درب منزل می برند، خوب است برای بزرگداشت مردگان غذا تهیه کنید و در شب جمعه پخش کنید.

سنت داریم که شب جمعه ارواح مومنان به خانه فرزندانشان می روند و غذا می خواهند. در گذشته قربانی های زیادی به نفع مردگان انجام می شد. اما الان اینطور نیست و به همین دلیل است که روح پدرانمان از ما راضی نیست و زندگی ما هم خوب نیست.

آیت الله مجتهدی تهرانی می افزاید: خودت را خوب نپندار و در نماز شب به خودت بگو هنوز بدی. امام سجاد علیه السلام با اینکه معصوم بود، در دعای ابوحمزه سمالی می خواند; خدایا در میان بندگانم بدتر از من هست؟

فراس در وصف «وکریح الایه فیه الفسوق و معصیت» می گوید: خدایا کاری کن که از دشنام و نافرمانی بیزارم. چه کسی می تواند از گناه متنفر باشد؟ بله، وقتی عادل شوید، گناه در نظر شما بد خواهد بود. انسانهای بی گناه گناه نمی کنند زیرا در چشم آنها گناهان بد است.

آیت الله مجتهدی تهرانی نیز در تفسیر «وحارم فیه السَّختَ وَالننیرَانَ» فرمودند: خدایا خشم و آتش را بر من نهی کن. جهنم پر از بلاهاست و خداوند به جهنم نشدن کسانی که از دنیا می روند به برکت امیرالمومنین (ع) و اهل بیت (ع) رحمت می کند. امام صادق می فرمود: ایمانت را با من بیاور تا تو را بگیرم و استدعا کنم.

وی با تاکید بر اینکه آیه شفاعت در قرآن مربوط به کسانی است که با ایمان می میرند، گفت: در قرآن دو نوع آیه درباره شفاعت داریم. به اذن خداوند عده ای از مومنان نماز خوانده اند. اما کافران شامل شفاعت نمی شوند.

آیت الله مجتهدی تهرانی نیز آخرین آیه دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان را ذکر می کند: «بعونک» یعنی به یاری تو ای خدا. تا خدا به ما کمک نکند نمی توانیم به اصل این دعا برسیم. البته باید عمل کنیم. اگر یک قدم به سوی خدا بردارید، خداوند چند قدم به سوی شما خواهد برد. برای این با خدا ارتباط برقرار کنید. با حضور در مساجد و زیارتگاه ها با خدا ارتباط برقرار کنید.

ایشان در پایان سخنان خود در معنا و شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان فرمودند «یا غیاث المستغیثین» یعنی پناهجویان و به درگاه خدا فریاد می زنند، او را پناه می دهد. این عبارت را از خدا می خواهیم که دعای ما را مستجاب کند.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا