تازه های کسب و کارعمومی

قیمت انواع پشم شیشه با قیمت بروز

پشم شیشه چه خطراتی برای انسان دارد؟

 پشم شیشه چیست؟

عایق پشم شیشه جزو خانواده عایق های نسوز الیافی مانند عایق  ، پشم سرامیک و پشم سرباره  و دیگر عایق های معدنی  الیافی است.  نوعی از الیاف که دارای تحمل حرارتی مثبت 350 درجه سانتی گرارد و برودتی  منفی 20 درجه سانتی گراد است . قدرت  عایق آن چندین برابر دیوار های بتنی و آجری است . ولی قدرت عایق آن کمی ضعیف تر از پشم سرامیک و پشم سنگ است . قیمت پشم شیشه پایین است.  و مقرون به صرفه ترین عایق دنیا شناخته می شود. عمده کاربردش در عایق کاری های بزرگ و کوچک با درجه حرات های پایین است.

قیمت پشم شیشه بسیار ارزان است. و برای انسان بدون محافظ بسیار خطرناک است. باعث  حساسیت های پوستی می شود و مشکل تنفسی ایجاد می کند. در فضای باز از آن استفاده نمی شود و برای انسان بسیار خطرناک است.

تفاوت فویل پشم شیشه  آلومینیومی و متالایز

فویل آلومینیومی نخ دار از فلز آلومینیوم چند میکرون و کاغذ کرافت و نخ نسوز تولید می شود.  عمر طولانی دارد. ولی فویل متالایز از نایلون نقره ای، کاغذ کرافت، نخ شیشه تولید می شود که روکش متالایز عمر کوتاهی نسبت به فویل آلومینیوم دارد.

چه لفاف هایی روی پشم شیشه استفاده می شود ؟

  • کاغذ
  • تیشو
  • فویل متالایز
  • آلومینیوم ساده
  • فویل آلوم گلس
  •  آلومینیوم مسلح نخ دار
  • بافت های سیاه رنگ شیشه
  • پارچه های نسوز از جنس الیاف شیشه

هر کدام از این لفاف ها کاربردهای متفاوتی دارند که برخی از آنها مزایا و معایبی دارند. و کاربرد آنها کاملا متفاوت است.

شاخص های فنی پشم شیشه

دانسیته به سختی و نرمی  الیاف ها گفه می شود هر چقدر الیاف های پشم شیشه سنگینتر باشد دانسیته یا چگالی آن زیاید و در برابر گرما و سرما و صوت مقاومت بیشتری دارد. البته در مورد صوت برعکس عمل می کند. اما چگالی بر قیمت عایق می افزاید.

ضخامت عایق تاثیر زیادی  در ورود و خروج گرما و سرما و صوت دارد .ضخامت عایق نیز تاثیر زیادی در قیمت این عایق دارد.

لفاف یا روکش عایق های لحافی و تخته ای  با انواع کاغذ کرافت و فویل آلومینیوم و تیشو روکش می شود که کاربرد های آنها در انواع صنایع متفاوت می باشد

شرکت پشم شیشه ایران

عایق پشم شیشه برای اولین در ایران در شهر شیراز تولید شد و انواع این عایق به شکل های پتویی یا لحافی فویل دار ، تخته ای یا پانلی و به شکل عایق پیش ساخته لوله ای  تولید شد. و نام تجاری آن ایزوران است.شرکت پشم شیشه ایران علاوه بر انواع عایق های حرارتی یک عایق رطوبتی نیز تولید می کند. که ایزوگام نام دارد. ماده ای ضد رطوبت که برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان تولید می شود.

ایزوگام عایقی  پلمیری که از الیاف شیشه، انواع پلیمر، تیشو و قیر پلایشگاهی تولید می شود. و بر روی پشت بام ها، دیوار ها و سرویس های بهداشتی نصب و استفاده می شود. عایق الیافی شیشه در انواع مختلف که به آنها شکل داده شده است تولید و استفاده می شود. محصولات این عایق از الیاف شیشه تولید می شوند. در واقع  این عایق نیز مانند عایق پشم سنگ و پشم سرامیک درای ویژگی ها و مزیت و خصوصیاتی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

مقاومت بالا در برابر آتش و سایش، تحمل شوک حرارتی بالا، هدایت حرارتی کم ،ذخیره گرمایی کم، مقاومت در برابر مواد شیمیای و قارچ و کپک. برای نگه داشتن الیاف ها وافزودن  مقاومت الیاف های و مقاوم سازی پشم شیشه  از چسب های مخصوص و فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت و همچنین از الیاف های شیشه مانند تیشو  استفاده می شود.

انواع پشم شیشه

عایق پشم شیشه در شکل هایی تولید می شوند که کاربردی هستند. انواع آن باعث شده تا عایق کاری به راحتی و ارزان تر انجام شود.  انواع مختلفی از این عایق جهت ساخت قالب ها و همچنین در امور  ساخت  انواع سازه های بتنی و همچنین در ساخت انواع کامپوزیت ها استفاده می شود. عایق های که بیشتر در امور عایق کاری ساختمانها  در صنعت های بزرگ و کوچک استفاده می شوند عبارتند از :

  • لوله ای
  • پشم سفید
  • تخته ای یا پانلی
  • لحافی رولی فویل دار و روکش کاغذی

کاربرد این عایق تخته ای بیشتر در عایق کاری دیوار ها و سقف ها و کف ساختمان و همچنیم در لوازم خانگی مانند اجاق گاز های فر دار کاربرد دارد. این پانل یا اسلب تا 350 درجه سانتی گرارد تحمل حرارتی دارد .که بستگی به ضخامت و همچنیم دانسیته یا چگالی آن دارد. این محصول در انواع ضخامت ها از 3 سانت دارد 10 سانت تولید و با انواع لفاف نیز روکش می شود.

این محصول به اندازه های سفارشی و به طور استاندارد در طول 120 سانت و عرض 60 سانت برش می خورد.

پشم شیشه تخته ای سخت و نیمه سخت

عایق های تخته ای سخت  نیمه سخت بستگی به چگالی آن دارد و همچنین برای کاربرد های متفاوتی دارد. پانل سخت و نیمه سخت دراری ویژگی ها و خصویاتی هستند که در هنگام استفاده از آن باید دقت شود.  محصولات سخت  بیشتر در آگوستیک صدا و گرما و سرما و همچنین برای عایق کاری دیوار های خارجی و داخلی استفاده می شود. عایق های تخته ای که گچالی آنها از 80 تا 120 کیلو گرم در متر مکعب است را سخت می نامند و دانسیته عایق هایی تخته ای که پایین تر از 80 کیلو گرم در متر مکعب است را نیمه سخت می نامند. نمیه سخت ها اغلب در لوازم خوانگی مانند اجاق گاز های فردار استفاده می شود.

مزایای پشم شیشه

  • حشرات و میکروارگانیسم ها به آن آسیب نمی زند.
  • پس از جذب و حذف آب، شکل خود را تغییر نمی دهد و ثابت می ماند.
  • کپک نمی زند ودر مقابل پوسیدگی مقاوم است و اکسید نمی شود . افتادگی هم ندارد .
  • اجازه نمی دهد آب داخل الیاف بماند و آن را به بیرون یا به بیرون می راند و در نتیجه خشک می ماند.
  • در صورت آتش سوزی از گسترش آتش جلوگیری می کند و در طبقه بندی حریق جزء A قرار می گیرد. یک مزیت مهم در تحمل آتش مستقیم است.

کاربرد های پشم شیشه

  • پشت رادیاتور
  •  کانل های هوا
  • دیوار ها و سقف ها
  • عایق حرارتی و صوتی
  •  کوره های ذوب کوچک
  • در هسته ساندویچ پانل ها
  • عایقکاری بدنه اجاق گاز ها های فر دار
  • عایق حرارتی و صوتی داخلی و خارجی خانه های چوبی

مشخصات صدا گیری و یا  آکوستیک پشم شیشه

دارای ساختار بسیار منعطف با ساختار فیبری خاص و جذب صدا بوده و از انتقال صدا به کناره و یا کاهش آن به سطوح بسیار پایین جلوگیری می کند.
ضریب جذب صدا با توجه به فرکانس

فرکانس  125 250 500 1000 2000 4000 NRC
α سابین 0,07 0,30 0,65 0,81 0,91 0,99 0,65

پشم شیشه فویل دار  یا پتویی  رولی با فویل آلومینیوم از الیاف شیشه های  بسیار ظریف و نرم تولید می شود. ابعاد این عایق در طول های مختلفی تولید می شود.  که بستگی به دانسیته یا چگالی  و ضخامت دارد.

عایق لحافی فویل دار یا رولی کاربرد های متفاوتی دارند. که در بعضی از مواقع بجای فیلتر هوا نیز استفاده می شود. این عایق به دلیل چگالی پایین اجازه عبور هوارا در میان الیف های خود می دهد. برای همین در درجه حرارت های پایین کاربرد زیادی دارد. برش راحت و  فشرده سازی آن بسیار راحت و کم هزینه است و در موقع خراب شدن و یا جذب رطوبت  می توان آن را تعویض نمود. در غیر اینصورت عایق خودرا از دست می دهد.

قیمت پشم شیشه لحافی  بستگی به عواملی مانند نوع روکش یا لفاف ، ضخامت، دانسیته یا چگالی ، ابعاد و موجود آن در بازار فروش و عرضه آن توسط شرمت های تولید کننده دارد.

پشم شیشه لحافی یا پتویی در ضخامت های 2.5 سانتی متر تا 10 سانتیمتر و  از دانسیته یا چگالی  8 تا 25 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود. عرض این عایق رولی یا پتویی 120 سانتیمتر و طول آن  از 10 تا 15 متر متغیر است. قیمت  پشم شیشه لحافی ارزان تر از  سایر محصولات این عایق است و اغلب این عایق به صورت  رول است مساحت زیاید می پوشاند و سبک و نصب آن راحت و مقرون به صرفه می باشد.

عایق پشم شیشه رولی  بسیار منعطف و شکل پذیر است. به طوری که می توان آن را به صورت دولا  استفاده نمود . عایق  لحافی یا رولی با انواع روکش ها و کاغذ، فویل آلومینیومی و متالایز تولید می شود.  کاربردهای این عایق های لحافی بیشتر در عایق کاری سقف سالن ها و تاسیسات می باشد.

قیمت پشم شیشه زیر شیروانی

اغلب قیمت پشم شیشه زیر شیروانی ها  قیمت ثابتی دارند و همیشه قیمت آنها نسبت به سایر محصولات ارزان قیمت تر هستند. و دلیل آن استفاده از الیاف های سبک و نرم و انعطاف پذیر است. و کاربرد  عایق پتویی یا رولی بیشتر در زیز شیروانی ها و سوله های صنعتی  و پارکینگ ها استفاده می شود.

پشم شیشه پتویی

پشم شیشه پتویی همانند انواع پشم شیشه رولی و لحافی است با این تفاوت که این عایق بدون لفاف  و در بعضی از مواقع با کاغذ کرافت  جهت عایق کاری  استفاده می شود. عایق  پتویی در عرض های 100 و 115 سانتیمتر تولید می شود.  اغلب برای درجه حرارت های پایین و در ساخت قالب های صنعتی و ساخت کامپوزیت ها استفاده می شوند.

قیمت پشم شیشه لحافی یا رولی

معمولا قیمتعایق  لحافی یا رولی  بستگی به نوع  روکش و یا لفاف آن و ضخامن و چگالی آن بستگس دارد. هر چقدر دانسیته و ضخامت بیشتر باشد مقاومت حرارتی و صوتی آن نیز بیشترمی شود.  و بر قیمت عایق  لحافی یا رولی  تاثیر دارد. همان طور که قبلاٌ گفته شد مقاومت حرارتی این عایق  بستگی به ضخامت و چگالی الیاف دارد.

پشم شیشه پتویی

عایق پتویی همانند انواع پشم شیشه رولی و لحافی است با این تفاوت که این عایق بدون لفاف  و در بعضی از مواقع با کاغذ کرافت  جهت عایق کاری  استفاده می شود. پشم شیشه پتویی در عرض های 100 و 115 سانتیمتر تولید می شود. و اغلب برای درجه حرارت های پایین و در ساخت قالب های صنعتی و ساخت کامپوزیت ها استفاده می شوند.

پشم شیشه ایزوران شیراز

اولین کارخانه تولید کننده در ایران کارخانه  پشم شیشه ایزوران شیراز است . که در شهر بزرگ شیراز واقع می باشد. قبل از انقلاب این کارخانه تاسیس شد. و نام  تجاری آن بنام ایزوران است. کارخانه ای که نوعی عایق رطوبتی بنام ایزوگام را نیز برای اولین بار در ایران تولید و به بهر برداری رساند. قیمتعایق  اغلب توسط این کارخانه تعیین می شود.

این کارخانه انواع پشم شیشه های کاربردی را به شکل های تخته ای یا پانل، توری دار، پشم سفید، تیشو، لوله ای تولید می کنند این محصولات پرکاربرد ترین محصولات میباشد که جهت عایق کاری استفاده می شود. انواع محصولات این عایق باعث شده تا عایق کاری به سهولت و با هزینه کمتری انجام شود.

توری پشم شیشه

برای نصب پشم شیشه اغلب از توری مرغی استفاده می شود . توری مرغی نوعی از انواع توری هایی است که با مفتول های فلزی و فولادی  بافته می شود. با چشمه های شش ضلعی که مانع از عبور پرندگان می شود. از این نوع توری جهت پوشش سقف سالن ها و سقف زیر شیروانی ها استفاده می شود که گاهی به ان توری پشم شیشه می گویند.

زمانی که قصد پوشش سوله ها و یا شیروانی ها را دارند ابتدا توری مرغی نصب می شود. سپس عایق  رولی یل لحافی را بر روی توری پهن می کنند .سپس ورق های فلزی گالوانیزه را بر روی عایق لحافی  قرار می دهند. و ورق فلزی را به  صفحه های فولادی که زد نام دارد با پیچ خودکار نصب می شود.

کاربرد های پشم شیشه فویل دار

  • داکت های تاسیساتی
  • عایقکاری کانال ها ی هوا
  • سقف سوله و سالن های صنعتی
  • جلوگیری از یخ زدن بتن در زمستان
  • عایقکاری تاسیسات مانند لوله ها و مخازن ها

پشم شیشه لوله ای نوعی از انواع عایق ها که مخصوص لوله های سرد وگرم تولید می شوند.  که همان طور که از نام آن مشخص است برای عایق کاری لوله ها استفاده می شود. به اندازه سایز خارجی لوله ها تولید می شود. برای جلوگیر از هدر رفت انرژی گرمایی و سرمایی از این عایق لوله کاربرد دارد. . با انواع روکش های  فویل آلوینیوم، تیشو و کاغذ کرافت تولید می شوند. ضخامت عایق لوله ای از 2.5 سانت الی 50 سانت با طول  120 و 50 سانت قابل تولید است. عایق لوله ها از سایز 3/4 اینچ الی 16 اینچ قابل تولید می باشد.

قیمت پشم شیشه

قیمت پشم شیشه بستگی ضخامت، نوع روکش ،چگالی یا دانسیته و انواع آن دارد. ولی عواملی همچون صادرات و همچنین فصل گرما و سرما نیز بر قیمت عایق تاثیر می گذارد. قیمت عایق های لحافی فویل دار ارزان تر از عایق های پانل ها یا تخته ای و لوله ای است. چگالی عایق های لحافی پایین تر و سبک تر است.  و محدود دمایی آن بین منفی 15 الی 120 درجه سانتی گرارد است. اما قیمت پشم شیشه های پانل یا تخته ای گران تر از لحافی رول می باشد. این عایق از دانسیته یا چگالی زیادی تولید می شود.

این عایق کاربرد های زیادی در ساخت کوره  دارد و دلیل آن مقاومت زیاد آن در برابر آتش می باشد . نوعی حفاظ در برابر  آتش سوزی ها در ساختمان می باشد. از گسترش آتش جلوگیری می کند و مانع از پیشرفت آتش می شود.

چگالی یا دانسیته یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت پشم شیشه می باشد. هر مقدار که چگالی بالا می رود قیمت نیز افزایش می باید. یکی دیگر از افزایش محصولات ضخامت عایق است. هر مقدار که ضخامت بیشتر می شود مقاومت آن در برابر آتش و حرارت و صوت بیشتر می شود. و قیمت عایق ها نیز افزلیش می یابد.

چرا پشم شیشه 

حباب ها هوا در بین الیاف های شیشه هدر رفتن گرما را به حداقل می رساند. تا دمای یکسانی در سراسر ساختمان باشد.

ساختار فیبری منحصر به فرد الیاف های درهم تنیده و پیوند ی بلند سطوح زیادی از جذب صدا را تضمیین می کند.

پشم شیشه و الیافهای آن ذاتا غیر آتش زا است. اشتعال زا نیستند وبه گسترش آتش کمک نمی کنند.

نصب و زندگی با آنها خطر ناک نیست، به عنوان  ماده  زیستی توسط مقامات بهداشتی در سطح بین المللی تایید شده اند. قارچ و کپک نمی زند. ودر برابر حشرات مقاوم هستند.

  • سبک، به راحتی حمل و نصب می شوند.

پشم شیشه 10 برابر حجم خود فشرده وبه شکل های رول و ورق تولید می شوند. حمل و نگهداری و نصب آن راحت است.

پشم شیشه از چی درست میشه؟

  1. شیشه بازیافتی، ماسه، خاکستر سودا، سنگ آهک در سیلوهای جمع ونگهداری می کنند. بعد از آن مواد را وزن کشی می کنند و مخلوط و در کوره مذاب می ریزند.
  2. مواد مخلوط شده در دمای 1450 درجه سانتیگراد در کوره های برقی یا گازی ذوب می شوند.
  3. مواد مذاب شیشه مایع طی انتقال به یک فیدر به دستگاه فیبر سازی حرکت می کند. با ستفاده از از یک اسپینر گریز از مرکز از طریق سوراخهای کوچک حرکت می کندتا به الیاف تبدیل شود. سپس الیاف هارا اسپری می کنند  و به شکل های پتویی یا لحافی و تخته ای یا پانلی تولید می کنند.
  4. عایق پتویی از داخل کوره پخت عبور می کند و در طول مسیر فشرده می شود تا به ضخامت و چگالی مورد نظر برسد.
  5. عایق های پتویی به اندازه عرض های استاندارد و یا دلخواه  برش می دهند. و ممکن است به پتو روکش فویل آلومینیوم و یا کاغذ کرافت اضافه شود.
  6. در انتهای خط تولید یک دستگاه بسته بندی برای پتو ها  و یک دستگاه مخصوص بسته بندی عایق های تخته ای آنها را بسته بندی می کنند.
  7. عایق الیافی را را می توان تا 10 برابر فشرده نمود به صورتی که امکان دارد 5 الی30  رول پشم شیشه را در یک پالت بسته بندی نمود.

این عایق ایزوگام رطوبتی در برابر گرما و سرما و انواع آب و هوا ها و شرایط جوی کاملا مقاوم است. و در برابر کشش و ضربه نیز مقاومت بالایی دارد. ایزوگام نان تجاری است که بر روی این عایق رطوبتی انخاب شده است.

تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه در مقاومت حرارتی و صوتی و وزن الیاف های آنها می باشد. قبل از هرچیز بهتر است بدانیم که پشم سنگ یک ماده معدنی است که بر پایه سنگ های آذزین بنام بازالت و فولاد سرباره است. ولی ماده اصلی تشکیل دهنده آن بازالت است.

سوال های شما درباره پشم شیشه

آیا پشم شیشه آزبست دارد؟

آزبست به دلیل سرطان زا بودن  در این عایق استفاده نمی شود و هرگز از آزبست در محصولات عایق  استفاده نمی شود.

پشم شیشه به انگلیسی 

پشم سنگ چیست ؟

پشم سنگ یم ماده عایق الیافی است که از سنگ های معدنی بنام بازالت و سرباره فولاد تولید می شوند. اغلب این عایق را با پشم ش
شاید ندانید که یک رول ۱۵ متری پشم شیشه از بازیافت حداقل ۱۰ بطری شیشه‌ای به دست می‌آید. از این به بعد شاید با دید دیگری به بطری نوشیدنی ای که میخرید نگاه کنید. چون اگر از جنس شیشه باشد، همان نیم وجب به صورت بالقوه توانایی تبدیل به یک متر و نیم پشم شیشه را دارد!

موارد استفاده از پشم شیشه

فارغ از اینها، پشم شیشه بیش از ۴۰ سال است که به ایران هم وارد شده و مردم از آن به عنوان عایق گرما و یا صوت استفاده می کنند. انواع آن در قالب های مختلف لوله ای، فله ای، پتویی و لحافی در کشور تولید می شود. با توجه به اینکه حوزه کارکردی پشم شیشه به دو حوزه عایق صوتی و حرارتی تقسیم بندی می شود باید گفت پشم شیشه های تولیدی در حالت عمومی توان تحمل دمایی بین منفی 195 تا مثبت ۲۳۰ درجه سانتیگراد را دارند. (فویلهای آلومینیومی تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد را تحمل می کنند) اما برای کاربردهای ویژه تا ۴۵۰ درجه سانتیگراد هم می شود دما را بالا برد. همچنین پشم شیشه با جذب انرژی صوتی، سد مقاومی در مقابل آلودگی های صوتی محسوب می شود.

موارد استفاده از پشم شیشه حوزه های گوناگونی را شامل می شود اما به تفکیک می توان عایق کاری خطوط لوله گرم، تانکرها و مخازن، دیگ های بخار، سیستم های سرمایش و گرمایش، به صورت مایع در عایق کاری های با حجم بالا همچون دیوار حفره، کاشی های سقف، دیوار پرده، مجرای لوله کشی، ساندویچ پانل ها و ساخت مخازن نام برد.

انواع پشم شیشه

فویل آلومینیومی، بافت سیاه شیشه ای و الیاف پارچه ای شیشه ای سه مدل از انواع پشم شیشه است که در بازار وجود دارد. از طرفی امروزه با استفاده از فناوری نانو انواع مختلفی از پشم شیشه با کارایی های متفاوت وارد بازار شده است؛

– پشم شیشه پلاست معمولی برای استفاده در سقف سوله های فلزی و یا بین دیوارهای جداکننده

– پشم شیشه پلاست آنتی باکتریال با خاصیت ضد میکروب و قارچ زدگی

– پشم شیشه پلاست آنتی استاتیک با خاصیت ضد بار الکتریکی برا شستشوی راحت

هنگامی که می خواهیم پشم شیشه بخریم باید به نوع روکش، کیفیت، ضخامت، دانسیته (تراکم) آن در هر مترمکعب دقت کنیم. بهتر است پشم شیشه ای را انتخاب کنیم که لفاف و روکشی خوبی دارد. هرچه طول الیاف بیشتر باشد و ضخامتش کمتر، یعنی پشم شیشه انعطاف پذیری بیشتری دارد. حواستان باشد که استاندارد ضخامت الیاف پشم شیشه بین ۲.۳ تا ۴.۶ میکرون (۰.۰۰۲ تا ۰.۰۰۴ میلیمتر) است. هرچه ضخامت بیشتر شود، مواد خشن تر و شکننده تر می شوند و پس از مدت کمی الیاف خرد شده، حفره های بین الیاف تخریب و ضخامت عایق پشم شیشه کم خواهد شد و در نهایت فقط یک مشت پشم است بدون خاصیت عایقی!

باید دقت کرد که پشم شیشه، رطوبت موجود در محیط را جذب می کند و از مقاومتش در برابر حرارت کم می شود. علاوه بر این، در کنار رطوبت، اسیدی تولید می شود که به موجب تولید قارچ و باکتری می شود. برای همین وقتی در فضای باز این ماده را استفاده می کنیم حتماً از پوشش های ضد رطوبت و فویل های آلومینیومی استفاده شود.

مضرات پشم شیشه

اصلا چرا پشم شیشه؟!

اینکه چرا از این ماده به عنوان عایق استفاده می کنند هم داستان خوبی دارد؛ در فرآیند تبدیل شیشه به پشم، هوا در میانه های بافت شیشه به دام می افتد که در نهایت همین کیسه های هوای نقش عایق را بازی می کنند؛ هم در برابر صوت و هم در برابر حرارت و رطوبت. الیاف این ماده آنقدر نازکند که ضخامتشان کمتر از یک دهم ضخامت موی انسان است!

قیمت پشم شیشه رولی

در ایران چند کارخانه معروف هستند که به صورت حرفه ای پشم شیشه تولید می کنند؛ کارخانه پشم شیشه ایران (ایزوران)، پشم شیشه آریانا پارس و پشم شیشه پارس از جمله آنها هستند که بیشتر محصولات خود را به صورت رولی یا پتویی، پانل یا تخته‌ای و عایق لوله یا همان عایق پیش ساخته تولید می‌ کنند.

مرتبط با پشم شیشه:

پشم شیشه چیست؟  –  کاربرد ها و معایب پشم شیشه  – انواع پوشش پشم شیشه – کاربری پشم شیشه – پشم شیشه در اصفهان – پشم شیشه در اهواز – پشم شیشه رولی – مزایای پشم شیشه – مضرات پشم شیشه – انواع پشم شیشه  – قیمت پشم شیشه – پشم شیشه ایزوران – الیاف پشم شیشه – انواع پوشش پشم شیشه

یشه مقایسه می کنند.. پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه یک عایق حرارتی و صوتی ، با تحمل حرارتی از 20- تا 120 درجه سانتیگراد و در کاربردهای خاص تا 550 درجه سانتیگراد هم می‌رسد.
دانسیته پشم شیشه براساس وزن یک متر مکعب از آن است و دانسیته ۸ تا ۱۰۰ آن در بازار موجود می‌باشد. و واحد قیمت آن بر حسب کیلوگرم محاسبه می‌شود.
پشم شیشه در ضخامت‌های مختلف در وزن‌های مختلف تولید و عرضه می‌گردد.

مشخصات فنی پشم شیشه

در هنگام خرید پشم شیشه باید بدانیم که کدام پشم شیشه با مشخصات فنی آن مناسب پروژه ما است. پس باید در میان دانسیته ، ضخامت و انواع مدل آن بهترین گزینه برای کار خود را انتخاب کنیم که این کار نیاز به آگاهی دارد.

در ادامه به تعریف و توضیح مشخصات فنی پشم شیشه پرداخته ایم.

دانسیته : دانسیته ، چگالی همان وزن یا حجم محصول می‌باشد. به عبارتی دیگر تراکم الیاف در محصول که هر چقدر تراکم الیاف بالاتر باشد ، دانسیته بالاتر است. دانسیته پشم شیشه از 8 تا 100 در بازار موجود می‌باشد. لازم به ذکر است ، هر چقدر دانسیته بالاتر باشد وزن بیشتر و عایق حرارتی و صوتی قوی‌تر است.

ضخامتضخامت در جلوگیری از هدر رفت انرژی و صرفه جویی بسیار موثر می‌باشد. ضخامت‌های موجود در بازار از 2 اینچ تا 5 سانتیمتر (50 میلیمتر)موجود می‌باشد.

لفاف یا روکش : لفاف در واقع پوشش پشم شیشه می‌باشد و برای جلوگیری نفوذ رطوبت در آن تعبیه شده است. پوشش‌ها به دو شکل کاغذی و آلومینیومی تولید می‌‌شوند.

انواع پشم شیشه

و همچنین پشم شیشه در شکل‌های مختلفی تولید می‌شود:

پشم شیشه پتویی (رولی)

این نوع پشم شیشه به صورت رولی ساده و رولی فویلدار تولید می‌شود. پشم شیشه پتویی به صورت پتوی رول شده با طول‌های 10 ، 15 و 20 متر به عرض 1.2 بدون روکش و با روکش های فویل آلومینیوم  و کاغذ کرافت در دانسیته‌های  12 الی 24 کیلوگرم بر متر مکعب با ضریب هدایت حرارتی 0.036 الی 0.043 و ضریب جذب صدای 0.5 الی 0.7 تولید می‌شود.

پشم شیشه تخته ای (پانلی)

این مدل پشم شیشه بعد از تولید ، در اندازه‌های مشخص بریده می‌شو یا به اصطلاح ورقه ای می‌شود. پشم شیشه ورقه ای به صورت تخته‌های به عرض استاندارد 0.6 متر در طول 1.2 متر و البته در ابعاد سفارشی بدون روکش و با روکش های فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت در دانسیته‌های 36 ای 110 کیلوگرم بر مترمکعب با ضریب حرارتی 0.029 الی 0.039 و ضریب جذب صدای 0.6 الی 0.9 عرضه می‌شود.

پشم شیشه لوله ای (عایق لوله پیش ساخته)

این مدل پشم شیشه در اندازه لوله ای تولید می‌شود و به وسیله برشی که در وسط سرتاسر کا است دور لوله گذاشته و با بند دور لوله فیکس می‌شود و عایق حرارتی و صوتی لوله می‌شود. پشم شیشه لوله‌ای به طول 1متر یا 1.2 متر در قطرهای 0.5 اینچ الی 24 اینچ در ضخامت های 2.5 سانت الی 10 سانت همراه روکش آلومینوم ، روکش کاغذ کرافت و یا بدون روکش با ضریب هدایت حرارتی 0.029 الی 0.035 و ضریب جذب صدای 0.6 الی 0.9 تولید می‌شود.

پشم شیشه فله ای

این نوع پشم شیشه به صورت فله‌ای و بدون روکش عرضه می‌شود و معمولا در مواردی که جاهایی که نیاز به پر کردن نقطه ای دارد از آن استفاده می‌شود.

کاربرد پشم شیشه

پشم شیشه یک عایق صوتی و حرارتی است و همانطور که از این تعریف مشخص است ، کاربرد آن جلوگیری از هدر رفت انرژی دمایی چه سرد و چه گرم می‌باشد. و همچنین یک عایق صوتی قوی و آگوستیک می‌باشد که امروزه با ساختمان سازی‌ها با تعداد واحدهای زیاد بسیار کارآمد است.
همچنین پشم شیشه یک عایق رطوبتی هم محسوب می‌شود ، و مهم‌ترین ویژگی آن آب گریز بودن یا ضدآب بودن آن است که با این مشخصه از کپک و قارچ زدن در امان است.
و انواع کاربردهای آن در :

  • کانال‌های تهویه
  • کاشی‌های سقفی
  • ساخت دیوار پرده
  • گرمایشی ، بویلرها
  •  سازه‌های صنعتی بزرگ و انواع سوله
  • تکمیل و اجرای انواع ساندویچ پنل‌های سقفی
  • عایق بندی انواع مخزن‌ها، خطوط لوله‌های گرم ، سیستم‌های سرمایشی

و هر جایی که نیاز به عایق حرارتی و صوتی دارد ، کاربرد دارد.

ویژگی عایق کاری پشم شیشه

۵۷درصد صرفه جویی انرژی سرمایشی و گرمایشی درصورت عایقکاری پوسته خارجی ساختمان با پشم شیشه حاصل می شود که هزینه های اجرای عایق را درمدتی کمتر از ۲.۵ سال جبران می نماید.

54DB دسی بل کاهش صدای آزار دهنده محیط درصورت استفاده مناسب از پشم شیشه در پوسته خارجی ساختمان حاصل می شود و جالب است که بدانیم که باهر 5 دسی بل افزایش یعنی شدت صدا 2برابر می شود.

(اختلالات گوارشی ، فشارخون ، تپش قلب ،اظطراب و اختلالات عصبی ، عوارض ثابت شده آلودگی صوتی است.)

۵درجه و بالاتر اختلاف دما میان فضای داخل ساختمان و سطح داخلی دیوارها و سقف باعث ایجاد میعان در جداره ساختمان بدون عایق حرارتی می‌شود. تعریق رطوبت باعث نمدار شدن دیوارها ، رشدقارچ و باکتری ، بوی نامطبوع و ناسالم شدن هوای داخل شده و سلامتی ساکنین را به مخاطره می اندازد.

عایقکاری با پشم شیشه مخاطرات میعان را برطرف میکند.

۸۴درصد از کل عایق های مصرفی در کشور آمریکا پشم شیشه است.در اروپا سهم این عایق ۴۲درصد بوده و در کشور های ژاپن ، کانادا و استرالیا نیز سهم عایق پشم شیشه بالاتر از سایر عایق هاست. این آمار از اتحادیه  تولید کنندگان عایق اروپا اخذ شده است.

۳درجه حداکثر اختلاف دمای هوای اتاق یا سطوح دیوارهای آن است که شرایط آسایش حرارتی ساکنین را تامین می‌کند.سطح دیوار های بدون عایق با مصالح رایج کنونی در زمستان بسیار سرد و در تابستان گرم است.در این حالت اختلاف دمای اتاق با سطوح دیوار به ۱۳ درجه می رسد که سوز سرما یا تابش گرمای آزاردهنده ای را به رغم تنظیم سیستم های سرمایشی یا گرقیمت پشم شیشه سال ۹۸

ردیف دانیسته (kg/m3) حالت طول(m) عرض(m) ضخامت (inch) محل تحویل قیمت
1 10 رول متالایز 15 1.2 2 کارخانه تهران تماس بگیرید
2 10 رول آلومینیوم 15 1.2 2 کارخانه تهران تماس بگیرید
3 12 رول متالایز 15 1.2 2 کارخانه تهران تماس بگیرید
4 12 رول آلومینیوم 15 1.2 2 کارخانه تهران تماس بگیرید
5 16 رول متالایز 10 1.2 2 کارخانه تهران تماس بگیرید
6 16 رول آلومینیوم 10 1.2 2 کارخانه تهران تماس بگیرید
7 10 رول متالایز 15 1.2 2 انبار اصفهان تماس بگیرید
8 10 رول آلومینیوم 15 1.2 2 انبار اصفهان تماس بگیرید
9 16 رول متالایز 10 1.2 2 انبار اصفهان تماس بگیرید
10 16 رول آلومینیوم 10 1.2 2 انبار اصفهان تماس بگیرید
11 16 رول متالایز 20 1.2 1 انبار اصفهان تماس بگیرید
12 16 رول آلومینیوم 20 1.2 1 انبار اصفهان تماس بگیرید
13 12 رول متالایز 15 1.2 2 انبار اصفهان تماس بگیرید
14 12 رول آلومینیوم 15 1.2 2 انبار اصفهان تماس بگیرید
15 20 رول متالایز 10 1.2 2 انبار اصفهان تماس بگیرید
16 20 رول آلومینیوم 10 1.2 2 انبار اصفهان تماس بگیرید
17 10 رول متالایز 15 1.2 2 کارخانه شیراز تماس بگیرید
18 10 رول آلومینیوم 15 1.2 2 کارخانه شیراز تماس بگیرید
19 16 رول متالایز 10 1.2 2 کارخانه شیراز تماس بگیرید
20 16 رول آلومینیوم 10 1.2 2 کارخانه شیراز تماس بگیرید
21 16 رول متالایز 20 1.2 1 کارخانه شیراز تماس بگیرید
22 16 رول آلومینیوم 20 1.2 1 کارخانه شیراز تماس بگیرید
23 12 رول متالایز 15 1.2 2 کارخانه شیراز تماس بگیرید
24 12 رول آلومینیوم 15 1.2 2 کارخانه شیراز تماس بگیرید
25 20 رول متالایز 10 1.2 2 کارخانه شیراز تماس بگیرید
26 20 رول آلومینیوم 10 1.2 2 کارخانه شیراز تماس بگیرید

پشم شیشه چیست ؟

قیمت پشم و شیشه ایران تولید شده از مواد بازیافت شده شیشه را مشاهده نمودید. این محصول همراه با میزان مشخصی ماسه و رزین ذوب سپس به الیاف بسیار کوچک و ریز تبدیل می گردد. این الیاف معدنی همچنین به عنوان عایق حرارتی صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آن در صنایع و ساختمان سازی سابقه ۷۰ ساله در دنیا و ۴۰ ساله در ایران دارد. پشم شیشه برای اولین بار به دست جیمز اسلیتر و در سال ۱۹۳۳ تولید شد. این مخترع پشم شیشه را از ترکیب ۴۴ درصد سیلیس، ۱۸ درصد کربنات سدیم، ۱۱ درصد دولومیت، ۴ درصد سنگ آهک، ۱۲ درصد فلدسپات، ۱ درصد سولفات سدیم و ۳ درصد باماریم تولید کرد.

امروزه جهت ساخت پشم شیشه ، شیشه های طبیعی و یا بازیافتی را در دمای ۱۴۵۰ درجه سانتی گراد ذوب و به الیاف با ضخامت ۶ تا ۷ میکرون تبدیل می نمایند. این الیاف طی تکمیل پروسه تولید به یکدیگر تافته شده و موجب ایجاد میلیون ها حفره درون این محصول می شود. سپس با قرار گیری هوا در میان این حفره این الیاف به عایق های مناسبی برای صوت و دما تبدیل می شوند. پشم و شیشه در دماهای بین منفی ۱۹۵ تا ۱۲۵ درجه سانتی گراد و در برخی موارد تا دمای ۴۵۰ و یا حتی ۵۵۰ درجه سانتی گراد مقاومت از خود نشان می دهد. انواع پشم شیشه را می توانید به شکل رولی یا پتویی، لوله ای ، تخته ای یا پانلی در بازار تهیه نمائید. از این محصول همچنین در انواع بافت سیاه شیشه ای، الیاف پارچه ای شیشه ای و فویل آلومینیومی تولید می گردد.

تولید پشم شیشه در دانسیته های متفاوت (چگالی) و در محدوده ۹۶-۲۴ کیلوگرم بر متر مکعب موجب گشته تا دامنه کاربرد وسیعی پیدا کند. به عنوان مثال از آن در ساخت ساندویچ پنل، دیوار پرده، عایق صوتی و حرارتی، مجرای لوله کشی، کاشی های سقف و ساخت مخازن و کانال های هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. با بکار بردن این محصول در کف و دیوار های خارجی می توان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از اتلاف انرژی جلوگیری کرد. نصب آسان ، وزن کم، سرعت سوخت پایین و عدم انتشار گازهای سمی در صورت اشتعال از دیگر مزایای استفاده از این محصول می باشد که کاربرد آن را زیاد کرده است. ناگفته نماند مقاومت فشاری این محصول پایین می باشد. پشم شیشه همچنین با ایجاد تعادل میان سرما و گرما از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و دفع زباله می شود.

عایق صوتی پشم شیشه

الیاف معدنی پشم شیشه به گونه ای عمل می کند که با محبوس کردن هوا در بین بافت خود مانع از ورود و خروج صدا خواهد شد. این محصول که به دو صورت شیت و یا رولی در بازار موجود است با قرار گیری در میان فضاهای خالی دیوار، زیر شیروانی، سقف و … به میزان زیادی سازه را در برابر صدا و صوت عایق می کند. پشم شیشه با دارا بودن ۰.۵ تا ۱ پوند دانسیته در هر فوت مکعب ساختمان را در برابر صدا و صوت به صورت عایق عمل می کند. این مقدار تا میزان ۴ دسیبل صدای عبوری را کاهش می دهد. البته این مقدار ممکن است متناسب با نوع و مقداری که در نصب بکار می رود تا میزان ۱۰ دسیبل هم افزایش یابد. این محصول با ضخامت ۳.۲ تا ۶.۴ میکرونی همچنین به دلیل نرمی و انعطاف پذیری خوبی که دارد برای استفاده در عایق کاری با پشم شیشه برای سقف و دیوار بسیار مناسب می باشد. نسل نوینی از این محصول به نام پانل های ایزواکوستیک تولید و به بازار عرضه شده است. از مزایای این محصول می توان به رنگ بندی متنوع، رفتار مناسب محصول در برابر آتش سوزی و عایق بندی بسیار مطلوب صوتی اشاره کرد.

عایق حرارتی پشم شیشه

به وسیله عایق کاری با پشم شیشه به میزان قابل توجهی می توانید از صرف هزینه های گزاف این روزهای برق و گاز جلوگیری کنید. ضمن آنکه با این کار تا میزان زیادی به حفظ منابع ملی و طبیعی کمک کرده اید. عایق کاری حرارتی با پشم شیشه ساختمان را در تابستان ها خنک و به گرم نگه داشتن ساختمان در زمستان کمک شایانی می کند. موجود بودن آن به دو صورت پتویی، لحافی، لوله ای و فله ای باعث شده تا شما عزیزان بتوانید این محصول را در اندازه های متنوع و با قیمت های بسیار مناسب خریداری نمائید. از این محصول علاوه بر کاربردهای ساختمانی در صنعت و یا برای گرم نگه داشتن خطوط لوله، تانک و مخازن مورد استفاده قرار می گیرد.

مضرات پشم شیشه

  • درست است که این محصول عایق بسیار مناسبی در برابر صدا و حرارت می باشد، اما این نکته را نباید از یاد برد که در برابر رطوبت و بخار آب چندان مقاومتی از خود نشان نمی دهد بلکه در صورت قرار گرفتن در برابر بخار آب از مقاومتش در برابر حرارت و صوت هم کاسته خواهد می شود.
  • به جهت عدم مقاومت این محصول در برابر رطوبت توصیه می شود برای استفاده از آن در فضا های باز از پوشش های آلومینیومی و ضد رطوبت برای این محصول استفاده نمایید.
  • به جد از تماس مستقیم پشم شیشه با سیستم تنفسی، چشم و پوست انسان و حیوان خودداری شود. استنشاق این مواد عامل اصلی سرطان ریه و تماس آن با پوست عامل اصلی خارش و سوزش شناخته شده است. از همین رو در هنگام کار با این محصولات لازم است کارگران از ماسک، دستکش و لباس محافظ مناسب استفاده نمایند.

روشی جالب برای کاهش مضرات پشم شیشه

با توجه به موارد ذکر شده در بالا این محصول را با استفاده از فناوری نانو تکنولوژیک مضرات این الیاف معدنی را به حداقل برسانند. صنعتگران با استفاده از این فناوری توانسته اند پشم شیشه های زیر را تولید نمایند:

  • پشم شیشه پلاست معمولی : موارد کاربرد این نوع از محصول برای استفاده در سقف سوله های فلزی و یا در قسمت پایینی دیوارهای جداکننده می باشد.
  • پشم شیشه پلاست آنتی فایر : از ویژگی های این محصول کند سوزی و ضد شعله وری می باشد که علاوه بر کند سوزی خود محصول باعث کند سوزی محیط اطراف هم خواهد شد.
  • پشم شیشه پلاست آنتی باکتریال : همانگونه که اشاره کردیم پشم شیشه در صورت قرار گرفتن در برابر آب و رطوبت شرایط مطلوبی برای رشد انواع قارچ و میکروب را پیدا خواهد کرد. این نوع از محصول این دغدغه را رفع کرده و خاصیت ضد قارچ و میکروب را دارا می باشد.
  • پشم شیشه پلاست آنتی استاتیک : خاصیت آنتی استاتیک همان خاصیتی می باشد که در کارتن پلاست باعث سهولت شستشوی این محصول و همچنین موجب خاصیت ضدبار الکتریکی آن خواهد شد.

خواص پشم شیشه

این محصول با جذب بالای انرژی صوتی به کارآمدترین عایق صوتی تبدیل شده است به گونه ای که به میزان زیادی در دیوار، کف، سقف و قسمت های مختلف در صنعت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این محصول موجب تعادل در گرما و سرمای ساختمان شده که باعث جلوگیری از اتلاف انرژی، کاهش مصرف و در نتیجه کاهش هزینه ها و آلودگی می شود. ضمن آنکه به دلیل تولید آن از شیشه های بازیافتی به میزان بسیار زیادی در کاهش دفع زباله و هدر نرفتن منابع سهیم می باشد.

۳ نکته مهم در خرید پشم شیشه اصفهان که نمی دانستید

اندازه گیری میزان مقاومت حرارتی این محصول از نکات بسیار مهمی می باشد که در قیمت پشم شیشه تاثیرگذار است. ضمن آنکه در هنگام خرید این محصول باید سه نکته را مد نظر قرار دهید. اول آنکه باید به دانسیته این محصول توجه کنید. دانسیته به عنوان وزن یک متر مکعب در کیلوگرم این محصول می باشد. نکته دوم ضخامت پشم شیشه است. ضخامت این محصول عامل بسیار مهمی در ضرایب و جذب صوت و حرارت می باشد که در قیمت آن نیز تاثیر می گذارد. و نکته سوم و آخر جنس روکش می باشد که جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت محیط و از بین نرفتن حفره های هوای بین الیاف پشم شیشه بکار می رود. این موارد از نکات بسیار مهم در تعیین قیمت این محصول به شمار می رود که به اختصار به شرح زیر می باشد.

  1. دانسیته پشم شیشه
  2. ضخامت
  3. جنس روکش پشم شیشه

قیمت پشم شیشه را می توانید از وب سایت آهن سه دریافت نمایید. ضمن آنکه خلاصه مقاله فوق را در تصویر زیر مشاهده نمائید:

مایشی  برای ساکنین ایچاد می‌کند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا