عمومی

رازهای روزی شکوهمند – سلام آنلاین

می توان به دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه نمودار عظمت و بزرگی این ماه اشاره کرد و ماجرای فراق و وداع سید سجدان و آراستن نمازگزاران با ماه را بیان کرد.

اما انسجام پایان آن روزهای خوش با عید سعید فطر، جشن بزرگ مسلمانان، به یادماندنی است و به تعبیر امام عاشقان (ع) جبران بخشی از «فاجعه» غیبت. ماه رمضان؛ صد ممنون که اومدی، صد حیف که رفت!

در روایتی که سید بن طاووس در کتاب شریف «اقبال الاعمال» نقل کرده است، پیامبر خدا (ص) فرمودند: چون روز اول شوال فرا رسید، واعظی فریاد زد: ای کسانی که ایمان آورده اید!

مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی به روایتی اشاره می کند که «خداوند ماه رمضان را عبادتگاه قرار داد و در روز عید بندگان خود را برای ثواب و هدایا جمع کرد.» پایگاه عید. معنای واقعی آن تفاوتی ندارد.

«عید زمانی است که خداوند متعال آن را برای ثواب و بهره مندی بندگانش از نعمت ها برمی گزیند و برای دریافت هدایا و ثواب جمع می شوند و به همگان اعلام می کنند که به سوی او روی آورده و اقرار کرده ام، خدمت او و «استغفار کن. گناه کنید و نیازها و خواسته های آنها را تامین کنید. در هر مورد، خداوند وعده داده است که فراتر از توانشان، اما فراتر از تصور انسان، از آنها اطاعت و برکت دهد.

او معتقد است: «عظمت روز به اندازه همه اوقات و شرایط ماه مبارک رمضان است. زیرا امروز زمان آشکار شدن ثمرات، ثواب و شناخت رضایت یا خشم، صمیمیت یا دوری است. شادی یا غم.»

عید فطر آنقدر باشکوه و پربرکت است که شب آن را کمتر از شب قدر نمی دانند. در مورد امام سجاد (ع) آمده است که فرزندان خود را به شب معرفی کرد و فرمود: «امشب کمتر از یک شب نیست». به همین دلیل است که یأس از فیض الهی مانند شب قدر محرومیت و زیان است و تقریباً همیشه مورد نکوهش اولیای خداست. پس نباید شب و روز را از دست داد و نماز را ثواب دانست.

… اما ضروری ترین نیاز ما در شبانه روز کشف زیباترین رازهای هستی و دیدن اصل همه خوبی هاست.

گفت و گو با امام که گویا در گفتن راز غایب است و از او کمک می خواهد، از سخت ترین دستورات این عید مبارک است. دعای ندبه نیز مانند قرائت از اعمال خاص آن است. صاحب «المراقبت» از این حیث دارای نوشته ای شاد و نشاط آور است که فقط باید از قلم مقدس و الهی او خواند.

از دعای وداع امام سجاد(ع) همین بس که این قطعه مهیج را به موازات آن حضرت تقدیم کنیم: «خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست و رنج و عذاب بده در این ماه عزاداری کنیم و فطر را عید بزرگی برای ما قرار ده. و آن را یکی از بهترین روزهایی قرار ده که تا به حال از ما گذشته است، خداوند ما را می بخشد، تقدیم می کند و گناهانمان را پاک می کند و خداوند گناهانمان را آشکارا و آشکارا از ما ببخشد…

خداوند! این عید فطر روز عید و شادی مومنان و روز اجتماع مسلمانان از گناهانی است که انجام داده ایم و بدی هایی که کرده ایم و نیات بدی که در آن نهفته است. , توبه غیر پشیمان و بازگشت بی توبه به گناه … بارالها! این عید بر همه مؤمنان مبارک باد و امروز توفیق بازگشت به صحنه و توبه از گناهان را نصیب ما بگردان».

دکمه بازگشت به بالا