اقتصادیتازه های کسب و کارعمومی

بهترین روش استرداد جهیزیه با سیاهه ، شرایط و مراحل باز پس گیری

روش استرداد جهيزيه

به نقل از وکیل مشهد براي اينكه دادگاه رای به استرداد جهيزيه دهد بايستی به دادخواست استرداد جهيزيه، سياهه اموالي كه به تأیید داماد رسيده است نيز ضميمه شود. در صورت وجود سياهه مذكور، ممضي به امضاي ماه داماد برای دادگاه هيچ مشكلي در انشای رأی به نفع عروس خانم مبني بر مسترد نمودن جهيزيه اش وجود ندارد ولي اگر چنين سياهه اي وجود نداشت چه بايد كرد؟

عدم نبود سیاهه برای استرداد جهیزیه

دراين صورت بايد با ساير ادله اثبات استرداد جهیزیه خود را در محكمه ثابت كنيم. مثلاً اگر اجناس دارای فاكتور خريد معتبر به نام زوجه يا خانواده او باشند، ارائه گردد. در صورت فقدان سياهه و فاكتور خريد معمولاً شهادت شهود، بعنوان راهكاری براي كشف حقيقت پيشنهاد مي شود. دراين حالت زوجه بايد استشهاديه ای را شامل ليست اقلام جهيزيه برای استرداد جهیریه تنظيم نمايد كه به امضای چند تن از اقوام، دوستان و آشنايان برسد و قاضي با استماع شهادت شهود علم به مالكيت زوجه بر اموال جهيزيه پيدا می كند.

روش های قانونی برای استرداد جهیزیه

  1. یکی از راه ها توافق دو طرفین است
  2. امکان گرفتن جهیزیه از طریق لیست
  3. امکان استفاده از شهادت شهود

شرایط عمومی طرح دعوای گرفتن جهیزیه

  • منجر بودن و معلق و مشروط نبودن حق.
  • ذینفع بودن خواهان.
  • احراز سمت خواهان از جهت اصالت یا نمایندگی
  • اهلیت خواهان

سؤال => در صورتي كه در طول زندگي مشترک خسارتی به اموال جهيزيه وارد آمده باشد آيا اين خسارت از شوهر قابل مطالبه است؟

در بعضی مواقع در زندگی زناشویی بخشی از جهيزيه تخريب شده و از بين مي رود. حال پرسش اينجاست كه آيا می توان خسارت نقصان و خرابی جهيزيه را نيز از شوهر مطالبه كرد؟ همانطور كه در ابتدای اين نوشتار نيز بيان شد جهيزيه بصورت امانت در زندگي مشترك نزد شوهر مي ماند و شوهر در اين مورد امين محسوب مي شود. طبق قانون مربوط به وديعه مندرج در قانون مدنی ، امين مسئول جبران تلف يا نقصان مالی كه به او سپرده شده است نمي باشد مگر در صورت تعدي يا تفريط. يعني خسارت اموالي كه ناخواسته تلف مي شوند قابل مطالبه نيست ولي خسارت اموالی كه شوهر عمداً تلف يا ناقص مي كند قابل مطالبه است.

مدت زمان استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه یک دعوایی است که به چشم خیلی راحت و آسان است، اما باید بدانید که نباید بدون داستن دلایل حقوقی، اقدامی کرد و باید حتما با یک  وکیل آگاه که قانون را بلد هست مشورت کنید.

شما باید به این نکته دقت داشته باشید که برای استرداد جهیزیه حتما باید به صورت قانونی باشد. زیرا اگر غیر از این باشد ، و با خود بگویید همانگونه که جهیزیه رو آوردم همانظوری جمع می کنم می روم که این کار باعث می شود که شما شوهر شما شکایت خیانت در امانت بکند که اینکار را برای شما بسیار سخت می کند.

مدت زمان استرداد جهیزیه نیز کاملا بستگی به توانایی وکیل شما دارد که چقدر توانایی در اجرای اینگونه پرونده ها دارد و به رای دادگاه نیز کاملا بستگی دارد.

 استرداد جهیزیه با سیاهه

سیاهه برگه ای است که توسط خانواده عروس نوشته می شود و باید داماد آن را امضا کند. اگر شما سیاهه داشته باشید براحتی می توانید براساس آن لیست جهیزیه خود را پس بگیرید. سیاهه می تواند فاکتور خرید نیز باشد. جهت اینکه برای استرداد جهیزیه با سیاهه چگونه آن را تنظیم کنید می توانید با مشاوران متخصص ما صحبت کنید.

شرایطی که یک فاکتور یا سیاهه باید داشته باشد:

  • باید تمامی جزئیات داخل آن ذکر شده باشد که این جزئیات می تواند شامل : تعداد ، رنگ و نوع جنس باشد.
  • حتما باید فاکتور یا سیاهه را داماد امضا و اثر انگشت بزند.
  • شهودی از دو طرف برگه سیاهه را امضا و اثر انگشت بزنند.

استرداد جهیزیه از شوهر

گاها اینچنین دعوایی هنگامی اتفاق می افتد که زوجین طلاق گرفته باشند و زوجه برای پس گرفتن لوازمش با ممانعت زوج رو به رو می‌شود.

راههای قانونی برای پس گرفتن جهیزیه در اولین قدم، به دادگاهی است که شایستگی اجرا این کار را دارد و طبق ضابطه دادسرا خانواده مسئول اجرا این دعاوی است.

در این دادخواست بایست مسئله خواسته مشخص باشد و بهای آن به درستی درج شده باشد و گذشته از این می‌شود برای خودداری از تباه شدن لوازم از دادسرا قرار تأمین خواسته گرفت؛ در دادسرا برای اثبات ادعا معمولا لازم است که سیاهه یا لیست جهیزیه و فاکتور خرید لوازم، به دادخواست استرداد جهیزیه از شوهر پیوست شود.

استرداد جهیزیه مقوم به

بر اصل قانون، از سه طریق می‌توان برای استرداد جهیزیه مقوم به عمل کرد؛ نخستین روش عرضه سیاهه یا همان لیست جهیزیه به دادسرا است، این لیست که شامل لوازم آورده شده توسط خانواده عروس است، معمولا خلال ازدواج تهیه می‌شود و خانواده داماد و شاهدان بایست آن را امضاء کنند که به آن سیاهه می‌گویند؛ با عرضه این گواهینامه افزون بر دادخواست استرداد، برای دادسرا وجود جهاز اثبات شده و دستور استرداد جهیزیه مقوم به می‌دهد.

مدارک مورد نیاز برای دادخواست استرداد جهیزیه

  • مشخصات خواهان ( زن )
  • مشخصات خوانده ( مرد )
  • لیست جهیزیه
  • سند ازدواج یا کپی برابر اصل آن
  • شهادت شهود در صورت نبود سیاهه

استرداد جهیزیه و تمکین

قانونا اگر زوج از اجرا ضابطه استرداد جهیزیه و تمکین خودداری کند یا عمل استرداد جهیزیه پس از طلاق فرم بگیرد که در این حالت زوجه ساکن خانه شوهر نیست، بایست دادخواست آن به دادسرا عرضه شده و با تسلیم اسناد لازم این کار اجرا شود. اما مشکل دوم زیاد اتفاق نمی‌افتد به علت اینکه دادسرا وظیفه است همزمان با اصدار دستور طلاق، وظیفه جهیزیه را هم مشخص کند.

چرا وکیل برای استرداد جهیزیه

  1. ارائه دادخواست جهت ثبت و رسیدگی
  2. فرستادن دادخواست جهیزیه به یکی از دادگاه های خانواده
  3. فرستادن دادخواست به یکی از شعب دادگاه خانواده
  4. نوشتن دادخواست به بهترین نحو ممکن
  5. وکیل به دیلی تجربه کافی در این زمینه براحتی حق و حقوق موکل را می گیرد
  6. تعیین وقت رسیدگی برای پرونده تشکیل شده
  7. ارسال ابلاغیه به صورت پیامک و ثبت در ثنا طرفین
  8. اثبات دعوا با حضور شهادین یا سیاهه یا فاکوتر ها
  9. صدور حکم برای استرداد جهیزیه
  10. باید در نوشتن دادخواست تمامی نکات حقوقی رعایت شود

هزینه استرداد جهیزیه

هزینه استرداد جهیزیه بر عهده زوجه است و باید طبق عرف خدمات قضایی سه و نیم درصد ارزش کل جهیزیه را پرداخت کند. همچنین از زمان اقدام برای گرفتن جهیزیه یک الی سه ماه زمان لازم است تا پرونده به سرانجام برسد.

دکمه بازگشت به بالا