اقتصادیتازه های کسب و کارحوادث

دلایل خالی شدن باتری خودرو

وظیفه باتری خودرو چیست؟

وظیفه‌ی اصلی تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای راه‌اندازی موتور آن است. موضوعی که بیش از هر چیز خود را در روشن شدن موتور خودرو یا استارت خوردن آن نشان می‌دهد. بنابراین اگر در مواقعی سیستم برق‌رسانی خودروی شما با مشکل خاصی مواجه شود این ایراد می‌تواند مربوط به باتری خودرو باشد. البته سیستم برق‌رسانی خودرو قطعات دیگری را نیز در بر می‌گیرد. بنابراین وجود ایراد در سیستم برق‌رسانی آن نمی‌تواند تنها مربوط به باتری باشد. برای کسب اطلاعات از قیمت باتری اوربیتال 74 آمپر کلیک کنید.

به عنوان مثال در تمام خودروهای شناخته شده قطعه‌ای به نام دینام وجود دارد که انرژی مورد نیاز برای کار کردن باتری خودرو را تامین می‌کند. از همین رو دینام نیز جزو سیستم برق‌رسانی خودرو به شمار می‌رود و وجود ایراد در آن می‌تواند فعالیت این سیستم را مختل کند. بر همین اساس مواجه شدن با علائم خرابی باتری ماشین منجر به این نمی‌شود که ما همواره باتری خودرو را معیوب بدانیم. پس باید سایر جوانب را نیز در نظر بگیریم. حال پرسش این است که مهم‌ترین علائم خرابی باتری چیست؟

اما پیش از آن که پاسخی برای این پرسش بیابیم بهتر است به این نکته اشاره شود که معمولا باتری‌هایی که از مکانیزم قدیمی استفاده می‌کنند و با نام باتری‌های اسیدی شناخته می‌شوند مشکلات بیشتری را نسبت به باتری‌های جدید موسوم به اتمی برای دارندگان خودروهای مختلف ایجاد می‌کنند و در مقایسه با آنها بیشتر خراب می‌شوند.

به گفته باتری با ما دلایل خالی شدن باتری خودرو را به طور کلی می توانیم در سه مورد اصلی خلاصه کنیم:

  • وجود مشکل ذاتی در خود باتری
  • وجود مشکل در سیستم سیم کشی خودرو
  • اشتباهاتی که خود راننده مرتکب می شود

با این تفاسیر می توان گفت که بسیاری از مشکلاتی که برای باتری به وجود می آید به سادگی قابل رفع هستند و نیازی به تعویض یا مراجعه به تعمیرگاه ندارند. بیشتر افراد زمانی متوجه ایراد باتری می شوند که خودرو خاموش است و قصد روشن کردن آن را دارند. اما گاهی خالی شدن باتری در حین حرکت خودرو نیز اتفاق می افتد.

وقتی باتری خودرو به‌صورت مداوم به مشکل بر می‌خورد، یکی از نخستین و شایع‌ترین دلایل، خوردگی یا خرابی اتصالات است. پس از آن، دلایل دیگری مثل وجود اتصالی در سیم‌کشی و ایراد در سیستم شارژ باتری نیز به میان می‌آیند. ایراد در شارژ باتری زمانی اتفاق می‌افتد که میزان مصرف باتری بیشتر از میزان شارژ آن باشد. شرایط آب‌وهوایی و دمای خیلی بالا یا خیلی پایین محیط نیز می‌توانند روی باتری اثر منفی داشته باشند. در ادامه، به اصلی‌ترین دلایل خالی شدن باتری می‌پردازیم.

۱. روشن ماندن چراغ‌ها

اولین موردی که در صورت بروز مشکل در باتری خودرو باید چک کنید، روشن ماندن چراغ‌ها است. ممکن است در طول شب، چراغ‌های اصلی یا چراغ سقفی خودرو را روشن گذاشته باشید و این می‌تواند باعث خالی شدن باتری شود. وقتی در شب و هنگام تاریکی، خودرو را ترک می‌کنید، چک کنید که چراغی روشن نمانده باشد. در برخی خودروها، چراغ‌ها تا زمانی پس از خاموش شدن خودرو روشن می‌مانند و سپس به‌طور خودکار خاموش می‌شوند؛ ولی اگر ایرادی در این سیستم به‌وجود بیاید، ممکن است چراغ‌ها روشن بمانند و باتری را خالی کنند.

۲. ضعیف‌شدن باتری

اگر باتری قدیمی شده باشد یا از آن خوب نگه‌داری نشده باشد، به‌سختی شارژ خود را نگه می‌دارد. حتی مشکلات کوچک در سیستم برق مانند سیستم صوتی نیز می‌توانند به‌راحتی یک باتری معیوب را در هنگام خاموش بودن خودرو خالی کنند.

۳. خرابی و فرسودگی اتصالات باتری

خرابی در اتصالات سر باتری می‌تواند از شارژ شدن باتری ممانعت کند و قطع شدن این اتصالات نیز می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود.

۴. اتصالی در سیستم برق

وجود کوچک‌ترین اتصالی در سیستم برقی خودرو می‌تواند باعث حالتی شود که به آن اصطلاحا برق دزدی گفته می‌شود. پیدا کردن چنین ایراداتی بسیار مشکل است؛ ولی بهتر است درصورت مواجه شدن با آن‌ها، ابتدا چراغ‌های داشبورد و صندوق عقب را چک کنید. ممکن است این چراغ‌ها در زمانی‌که لازم نیست هم روشن باقی بمانند و باعث خالی شدن باتری شوند.

۵. دمای هوا

هوای بیش از حد گرم یا خیلی سرد می‌تواند شرایط را برای کارکرد صحیح باتری مختل کند. به‌خصوص باتری‌های کهنه و قدیمی نسبت‌به دمای محیط حساسیت بیشتری دارند و زودتر آسیب می‌بینند.

۶. مشکل در سیستم شارژ باتری

اگر باتری خودرو در حین حرکت و روشن بودن موتور خودرو خالی شود، ایراد از سیستم دینام و شارژ باتری است. درصورت بروز این مشکل، ابتدا باید تسمه دینام را چک کنید و مطمئن شوید دینام کار می‌کند. درصورت سالم بودن تسمه، خود دینام باید چک شود

دلیل اول، روشن ماندن چراغ‌ها

به‌نظر می‌رسد دلیل نخست خالی‌شدن باتری خودرو، عمده مشکل کاربران در تعامل با آن باشد. روشن‌ماندن چراغ‌های خودرو یک عمل سهوی است که بارها و بارها به خالی‌شدن باتری خودرو منجر می‌شود. لازم است تا پیش از ترک خودرو، چراغ‌های آن را چک کنید و از خاموش‌بودن تمامی آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

تنها روشن‌ماندن چراغ‌های خارجی باعث خالی‌شدن باتری خودرو نمی‌شود. بارها و بارها سرنشینان پس از ترک یک خودرو، درهای آن را به‌خوبی نبسته‌اند. در‌نتیجه در خودرو باز مانده است و چراغ روشنایی درون کابین نیز به همین دلیل روشن باقی مانده. اگر خودرو چند ساعت در همین وضعیت باقی بماند، باتری خودرو به‌طور کامل خالی خواهد شد.

روشن‌ماندن چراغ‌ها علاوه بر سهوی بودن، ممکن است بر اثر نقص فنی پیش آمده باشد. بنابر دلایلی ممکن است چراغ‌های خودرو در جلو یا عقب به‌صورت ممتد روشن باقی بمانند. در چنین مواقعی لازم است تا اتصال باتری خودرو را قطع کنید و در اولین فرصت از یک تعمیرکار خبره برای بررسی آن کمک بخواهید.

دلیل دوم، خرابی دینام خودرو

باتری تنها یکی از بخش‌های سیستم برق رسانی خودرو را تشکیل می‌دهد و بخش دیگر آن دینام خودرو است. دینام وظیفه دارد تا با فعالیت هنگام روشن‌بودن خودرو، باتری را شارژ کند. اگر به هر دلیل مشکلی برای دینام پیش آید، این قطعه قادر به شارژ‌کردن باتری خودرو نخواهد بود و در‌نتیجه ذخیره انرژی باتری پس از مدتی به‌طور کامل تمام می‌شود.

دینام خودرو به‌طور معمول عمر بالایی دارد و در صورتی که به‌خوبی از آن نگهداری شود، احتمال سوختن اندکی دارد. بیشترین میزان سوختن دینام بر اثر ریختن روانکارهایی همچون مایع خنک‌کننده رخ می‌دهد. اگر دینام به هر دلیل با مایعات در تماس باشد، احتمال سوختن آن به‌شدت افزایش می‌یابد.

دلیل سوم، برق دزدی

این ایراد در خودروهای قدیمی به‌وفور مشاهده می‌شود. برق دزدی کنایه از وجود اتصال فعال در خودرو است. هنگامی که خودرو خاموش است، بایستی اتصال تمامی قطعات قطع باشد. اگر یک یا چند قطعه در این بین همچنان برق دریافت کنند، اصطلاحاً برق دزدی در خودرو رخ داده است.

بیشترین میزان برق دزدی مربوط به چراغ‌های داخلی خودرو است. برای مثال ممکن است چراغ‌ صندوق عقب یا چراغ‌های داخل درها به سبب وجود اتصالی برقی، پس از خاموش‌شدن خودرو همچنان فعال باقی بمانند. برای چک‌کردن برق دزدی که یک مشکل جدی است، به کمک تعمیرکاران خبره نیاز دارید، چرا که تمامی قسمت‌های الکتریکی خودرو بایستی چک شوند.

دلیل چهارم، استفاده گسترده از قطعات اضافه

ظرفیت باتری هر خودرو مطابق با نیاز آن اتومبیل به‌صورت استاندارد در نظر گرفته شده است. برای مثال باتری در نظر گرفته شده برای سمند از نظر ولتاژ و شدت جریان، قوی‌تر و بزرگ‌تر از باتری در نظر گرفته شده برای پژو 206 است. هر باتری تا محدوده مشخصی توان پاسخگویی به نیازهای الکتریکی خودرو را دارد و پس از آن طی زمان کوتاه‌تری تخلیه می‌شود.

یکی از دلایل خالی‌شدن باتری خودرو، استفاده گسترده از لوازم جانبی در خودرو است. قطعاتی همانند سیستم پخش قوی‌تر، باندهای بزرگ‌تر و دزدگیرها ممکن است موجب خالی‌شدن باتری شوند. برای مثال دزدگیرهای خودرو حتی پس از خاموش‌شدن اتومبیل نیز فعال باقی می‌مانند. اگر این دزدگیرها برق بیش از حد مصرف کنند، باتری خودرو طی زمان کوتاهی تضعیف خواهد شد.

دلیل پنجم، مشکل در اتصالات

اتصالات سر باتری نقش مهمی در حفظ کیفیت و خدمت‌رسانی دائمی این وسیله ایفا می‌کنند. وجود هرگونه ایراد در این اتصالات اتلاف انرژی باتری را به‌همراه خواهد داشت؛ مسئله‌ای که می‌تواند موجب خالی‌شدن باتری خودرو شود.

بزرگ‌ترین مشکلات احتمالی اتصالات باتری، اکسیده‌شدن آن‌ها یا شل‌شدن پیچ‌های آن‌ها است. بهتر است تا هرچند وقت یک‌بار موتور خودرو را با اسپری‌های مخصوص شست‌و‌شو دهید و در صورتی که گرد سفید‌رنگ روی پایانه‌های باتری مشاهده کردید، پایه‌های آن را با استفاده از دستمال و مواد شوینده تمیز کنید. همچنین احتمال شل‌شدن پیچ‌های باتری وجود دارد که در این حالت بخشی از انرژی باتری در زمان فعالیت هدر خواهد رفت.

دلیل ششم، شرایط اقلیمی

در مناطقی که هوای بسیار سرد یا بسیار گرم دارند، عمر متوسط باتری‌ها در مقایسه با شرایط عادی کاهش می‌یابد. به همین منظور برخی تولیدکنندگان کاورهای مخصوص باتری را به بازار عرضه کرده‌اند که از باتری در مقابل سرما محافظت می‌کند. در صورتی که ساکن مناطق گرمسیری هستید، همواره سعی کنید تا خودرو را در سایه پارک کنید و همچنین سیستم خنک‌کننده را فعال نگه دارید تا پیشرانه و باتری خودرو در دمای مناسبی فعالیت کنند.

دلیل هفتم، تضعیف باتری

کارشناسان حوزه خودرو توصیه می‌کنند تا حداقل هر دو هفته یک‌بار، خودرو را روشن کنید و به آن اجازه دهید تا مدتی فعالیت کند. این کار باعث می‌شود تا دینام خودرو وارد مدار شود و باتری را شارژ کند. در صورتی که خودرو برای مدت طولانی بلا‌استفاده باقی بماند، باتری به‌شدت تضعیف می‌شود و برای پر‌شدن مجدد آن به نیروی بیشتری نیاز خواهد بود.

خالی‌شدن باتری خودرو به‌طور کامل و شارژ‌شدن دوباره آن، موجب تضعیف باتری از درون خواهد شد و به مرور صفحات آن را فرسوده خواهد کرد. در این شرایط عمر مفید باتری به‌شدت کاهش خواهد یافت و باتری در فاصله زمانی کوتاه‌تری خالی می‌شود. از این رو لازم است برای حفظ سلامت باتری همواره خودرو را فعال نگه دارید

تخلیه باتری خودرو

دلایل زیادی برای تخلیه باتری وجود دارد. اگر خودرو برای مدت طولانی روشن نشود، ممکن است باتری خودرو شما خالی شود. این موضوع برای همه خودروها، اعم از بنزینی، دیزلی، هیبریدی یا الکتریکی صادق است.

حتی زمانی که از خودروی شما استفاده نمی‌شود، بسیاری از ویژگی ها در پس زمینه فعال هستند؛ هشدار امنیتی، رایانه های سواری، ساعت، درب های برقی، قفل های برقی و تنظیمات از پیش تعیین شده ای مانند موقعیت صندلی، رادیو و تنظیمات کنترل آب و هوا. همه این عملکردها انرژی مصرف می کنند و بنابراین باتری را به مرور زمان تخلیه می کنند.

در حالی که اتلاف برق روزانه حداقل است، اگر خودروی شما برای مدت طولانی بدون استفاده بماند، میزان تخلیه باتری می تواند قابل توجه باشد. در نهایت، ممکن است باتری به طور کامل تخلیه شود.

اما اگر پس از گذشت مدت زیادی از ، وسیله نقلیه دوست داشتنی شما روشن نشد، چه؟ دلیل این اتفاق چه می تواند باشد؟ آیا تعمیر خودرو هزینه زیادی به دنبال دارد؟

8 نشانه وجود دارند که خوابیدن باتری ماشین شما را هشدار می دهند. این موارد به شرح زیر می باشند:

1-روشن نشدن خودرو

اگر وقتی که کلید استارت را می چرخانید، ماشین شما روشن نمی شود، احتمالاً به این معنی است که استارت موتور از باتری خوابیده برقی دریافت نمی کند.

2-روشن شدن سخت ماشین

آب و هوای سرد عملکرد باتری را کاهش می دهد، بنابراین طبیعی است که موتور شما مدت بیشتری برای روشن شدن نیاز داشته باشد. با این حال، اگر افت دما وجود نداشته است و موتور شما عملکرد خوب قبل را ندارد، ممکن است خالی شدن باتری خودرو، دینام بد یا مشکلات استارت رخ داده باشد.

3-موتور روشن شده اما بلافاصله خاموش می شود

گاهی اوقات یک وسیله نقلیه روشن می شود اما به جای دور آرام، بلافاصله موتور خاموش می شود. در این حالت ممکن است شارژ باتری به اندازه ای باشد که توان تامین انرژی مورد نیاز را نداشته باشد.

4-فعال نشدن چراغ و صدای درب خودرو

معمولاً وقتی درب خودرو را باز می کنید، چراغ آن روشن می شود.همینطور به طور مشابه، معمولاً صدای بوقی وجود دارد که هنگامی که کلید در موتور قرار می گیرد، پخش می شود. زمانی که این موارد آنطور که باید کار نکنند، می تواند هشدار دیگری از علائم خرابی باتری ماشین باشد.

5-روشن نشدن چراغ جلو یا چراغ های کم نور

زمانی که موتور خودرو روشن نمی شود، ممکن است با چراغ های جلو کم نور مواجه شوید. این اتفاق معمولا به باتری ضعیف اشاره دارد. در صورت بروز این مورد یعنی باتری آنقدر شارژ داشته است که چراغ های جلو را روشن کند اما توان تامین برق مورد نیاز استارت را ندارد.

همچنین اگر چراغ های جلو اصلاً روشن نمی شوند، پس باید بدانید که باتری کلا از کار افتاده است.

6-روشن شدن چراغ چک موتور

روشن شدن چراغ چک موتور می تواند معانی زیادی داشته باشد، از شارژ نشدن صحیح دینام گرفته تا مشکلات ترکیب سوخت. بنابراین اگر این چراغ روشن شد آن را نادیده نگیرید.

7-تغییر شکل باتری

باتری متورم شده نشانه آشکاری از خراب بودن این قطعه است که ناشی از تجمع گازهای هیدروژن می باشد. این زمانی اتفاق می افتد که دینام خودرو بیش از حد شارژ می شود و باتری نمی تواند گازها را به اندازه کافی سریع دفع کند.

8-انتشار بوی نامطبوع

اگر متوجه نشت یک مایع از باتری ماشین خود شدید، بدانید که احتمالاً اسید باتری می باشد. این نشت اغلب با بوی تخم مرغ های فاسد همراه است که از گاز سولفید هیدروژن نشت کرده است.

چگونه با باتری خالی ماشین را روشن کنیم؟

قطعا سوالی که بسیاری از افراد به دنبال یافتن پاسخ آن هستند این است که چگونه با باتری خالی ماشین را روشن کنیم؟ این کار را با چندین روش مختلف می توان انجام داد که عبارت هستند از:

  • جامپ استارت؛ موثر ترین روش برای روشن کردن ماشین با باتری خالی
  • شارژ مجدد؛ رایج ترین راه برای استفاده از باتری ماشین
  • باتری به باتری کردن؛ روشی ساده برای راه اندازی مجدد خودرو
  • هل دادن ماشین؛ معروف ترین روش به کار گرفته شده توسط افراد

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا