فرهنگ و هنر

خداوند گناهان برخی انسان‌ها را نمی‌بخشد

در دعای روز ششم ماه مبارک رمضان آمده است: «عذاب او». بعضی از گناهان خدا را به خشم می آورد و سپس خداوند سوگند یاد می کند که شما را به عزت و جلال خود نمی بخشم، هر چند خداوند «رحم الرحیم» است; ولی مثلا توقع نداشت من تو را ببینم نه این مرم و سر با فضیلت، پس خدا قهر می کند.

به نام خدا

«خدایا مرا به افشای گناهانت مگذار و تازیانه انتقامت را بر من نزن و به خشم و آرزوی خود مجازاتم مکن.یا پایان آن آرزوها. کی تو رو میخواد »

امروز ای اعلی، از نافرمانی تو رها شوم، از عصیان و نارضایتی تو پیروی کنم و به تازیانه غضب مرا مجازات مکن، و غضب تو مرا از دست غضب تو بیرون می آورد. حق مهربانی و لطف شما بالاترین آرزوی شماست.»

به گزارش سلام آنلاین، آیت الله مجتهدی تهرانی در وصف نماز روز ششم «اللهم لا تخذولنی فیه لطارضپه ماسیاتک» می فرماید: خدایا مرا به هجوم گناه خواران نخور مردم. و عبادت و خدمت مردان را دوست دارند. اگر مطیع و خادم شدی، محبوب می شوی. اما اگر گناهکار باشی، هیچکس تو را دوست ندارد. گناهکار با اینکه تحصیلات دبیرستانی دارد و خوش لباس است، باز هم احمق است. اما خدمت به خدا باعث می شود که آن شخص عاشق دیگران شود.

قرآن می فرماید: «إِنَّ الذِینَ آمَنْوا وَ أَمَلُوا الصَّالَحاتِ سَیْجَالُ لِهُمُ الرَّحْمانُ وَدَقه» یعنی هر که ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، دوستی او را نیز در دل دوستداران مردم قرار دهیم.

در شرح قسمت دوم دعای روز ششم ماه مبارک رمضان «ولات زربنی بسیات نقمتک» نیز می فرماید: «خدایا مرا به تازیانه عذابت نزن». اگر به شما گفتم “لازاروس” این ممنوعیت است. اما کوچکتر باید به بزرگتر بگوید و اگر به خدا بگوییم «لاتذراب» دعاست.

آیت الله مجتهدی تهرانی جزء دعای روز ششم «واضاحنی فیه من مجبت الساختک» «خدایا شفام بده از غضب خودت» را قرائت کردند. سنت است که برخی از گناهان خداوند را به خشم می آورد و سپس خداوند سوگند یاد می کند که به عزت و جلالتم تو را نمی بخشم، هر چند خداوند «رحم الرحیم» است; ولی مثلا توقع نداشت من به تو نه مرام با فضیلت و روسری نگاه کنم پس خدا قهر کرد.

وی تأکید می کند که در حدیثی آمده است که هفتاد گناه جاهل آمرزیده می شود قبل از اینکه یکی از گناهان عقلا بخشیده شود.

این استاد برجسته از جمله «بیمنیکا وایادکا» می گوید، یعنی به لطف و برکتی که به من ارزانی داشته ای، خدایا چند دعای من را مستجاب کن.

در ادامه می فرماید پروردگارا آخر آرزوها اوست آخر آرزوهای مشتاقان چقدر آرزوی توست تو پایان آرزوهاست این سه دعا را در روز ششم ماه مبارک رمضان مستجاب کن. ما

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا