اجتماعی

نَشتی در زنجیره مالی تامین دارو/ نیاز ۱۲۵ هزار میلیاردی دارو در ۱۴۰۳

مدیرکل دارو و مواد سازمان غذا و دارو با بیان اینکه زنجیره تامین مالی تامین دارو نشتی دارد و باید مورد ارزیابی قرار گیرد، تاکید کرد: اگر قرار است به مشکلات حوزه دارویی رسیدگی شود، چرخه مالی زنجیره دارو باید بسته شود و پول دارو خرج قسمت های دیگر نشود. خرید و محدوده های دیگر.

دکتر محمد پیکان پور در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با تاکید بر اینکه نقدینگی چالش بزرگی در حوزه داروسازی است، گفت: اگر بودجه 1403 به درستی تنظیم شود و حساب‌های دارویی به درستی از سایر حساب‌ها تفکیک شود، سامانه‌های پرداخت به صورت آنلاین ایجاد می‌شود. و وام دارو و پرداخت معقول از بیت المال. به ذینفعان نهایی، بدون وقفه از سوی ادارات مختلف، مشکلات مربوط به تامین دارو برطرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: صنعت داروسازی این توانایی را دارد که از طریق منابع موجود در این بخش، خود را اداره کند. فراهم می کند که منابع از این منطقه حذف نشود.

وی افزود: اگر اصلاحاتی صورت می گیرد، مواردی است که به طور مرتب به نهادهای دیگر اعلام می کنیم، زیرا این موارد در صلاحیت سازمان غذا و دارو نیست. بدیهی است بودجه و مصوبات آب آن باید به درستی تدوین شود تا در زمینه تامین دارو برای سال آینده مشکلی نداشته باشیم.

مدیرکل دارو و مواد تحت پوشش سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه 69 هزار میلیارد تومان برای طرح دارویی امسال مصوب شده است، گفت: اما تاکنون 23 هزار میلیارد تومان از برنامه ها و بودجه این سازمان پرداخت شده است. این علی رغم نیاز ما، طبق برآوردها 105 تلاش اعلام شده است. اقداماتی برای تخصیص باقی مانده بودجه در حال انجام است.

وی افزود: بخشی از 69 هزار میلیارد تومان اعتبار به دلیل تفاوت قیمت تجهیزات پزشکی از 4200 به 28.5 هزار میلیارد تن است. اما از آنجایی که کل بودجه بسته شده است، انتظارات بیش از حد طبیعی است.

پیکانپور تاکید کرد: برای سال 1403 رقمی که ما برای طرح دروری در نظر می گیریم 125 هزار میلیارد تومان بوده اما تنها 85 هزار میلیارد تومان مصوب شده است.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در مجلس در خصوص عرضه دارو در روز سه شنبه (29 دی) گفت: شورای اسلامی ایران اعلام کرده است که از افزایش قیمت داروها فراتر از آن جلوگیری کنید. در تجمع دیگری تعجب کردند که چرا قیمت شرکت های دارویی بررسی نمی شود؟ بالاخره باید پرداخت کنیم یا نه؟

مدیرکل دارو و مواد زیرمجموعه سازمان غذا و دارو تاکید کرد: کار کارشناسان ما متاثر از بحث رسانه ای و سایر مسائل غیرحرفه ای نیست، اما رویکرد کلی این است که مشکل در حوزه دارو، باید وجود داشته باشد. برای حل شدن باید چرخه مالی زنجیره دارو بسته شود. پول مواد مخدر در سایر سازمان ها و خریدها و صنوف دیگر خرج نشود. زنجیره مالی تامین دارو در حال نشت است و نیاز به ارزیابی دارد.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا