اجتماعی

پوشش ۷۰ درصدی هزینه‌های درمان سرطان / نیاز ۱۴هزار میلیاردی برای بیماری‌های صعب‌العلاج در ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به بیمه ویژه بیماری های گران قیمت در صندوق حمایت از بیماران خاص و بستری، 70 درصد هزینه های درمان سرطان را بیمه سلامت پوشش داد و گفت: 107 گروه از بیماری ها از میان آنهاست. گران ترین بیماری ها تحت پوشش قرار می گیرند.

حضور دکتر محمدمهدی نشی در نمایشگاه رسانه ایران در غرفه سلام آنلاین. وی در خصوص برنامه عملیاتی سازمان بیمه سلامت ایران در سال آینده گفت: طرح بیمه سلامت ایران دارای 8 محور است و بخش حفاظتی جزء مهم این سازمان محسوب می شود. هدف ما در بیمه سلامت ایران فعالیت در حوزه دفاعی است.

“حفاظت”؛ اولویت بیمه سلامت در سال 1403

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری بسیار مهم است و باید در کانون توجه قرار گیرد، افزود: برنامه‌های مرتبط با پیشگیری را به‌طور کامل تدوین کرده‌ایم و هدف از اجرای این برنامه‌ها تغییر سبک زندگی مردم است. علاوه بر این، هدف از اجرای برنامه ها در حوزه پیشگیری، تامین هزینه های مراقبت های اولیه است تا مردم دچار بیماری نشوند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: هدف ما محافظت از مردم در برابر بیماری های نوع اول از طریق حفاظت اولیه است. ما همچنین بر پیشگیری از سطح 4 تمرکز می کنیم که در آن مصرف مواد مخدر و موارد دیگر خطرناک است. پیشگیری از بیماری سطح 1 و سطح 4 مهم است. زیرا از آسیب و هزینه جلوگیری می کنیم. باز هم تاکید می کنم که حمایت از اصول مهم سازمان بیمه سلامت ایران است.

توسعه و راه اندازی کامل نسخه الکترونیکی

نشی درباره یکپارچه سازی نسخه های الکترونیکی نیز بیان کرد: توسعه و توسعه کامل نسخه الکترونیک و رفع ایرادات سامانه فعلی نسخه الکترونیک از برنامه های عملیاتی سازمان بیمه سلامت در سال آینده است. هدف ما این است که سازمان های بیمه سلامت را به سمت سازمان های هوشمند سوق دهیم و در این زمینه برنامه ریزی کرده ایم.

وی با توجه به انتخاب سازمان بیمه سلامت به عنوان سازمان مولد گفت: سال گذشته سازمان بیمه سلامت به عنوان تیم سازنده انتخاب شد و می تواند از 100 امتیاز ممکن 100 امتیاز کسب کند. ارتقای کیفیت خدمات و اپلیکیشن ها یکی از موضوعاتی است که روی آن تمرکز کرده ایم. تداوم بهره وری در سازمان را یک اصل می دانیم و همچنان در مسیر بهره وری پیش می رویم.

و برای “صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج”

به گفته ناشی، بیمه سلامت ایران 70 درصد از هزینه‌های سرطان را پوشش می‌دهد و با اشاره به ایجاد صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و بیمه ویژه درمان این بیماران، 400 بیماری در فهرست بیماری‌های نادر قرار دارد. و بیماری های صعب العلاج در حال حاضر 107 گروه بیماری تحت پوشش صندوق های حمایت از بیماری های خاص و صعب العلاج قرار دارند. میزان بروز این 107 گروه بیماری تحت پوشش بیشتر از سایر بیماری ها بوده و از شایع ترین آنها هستند. میزان بروز برخی از بیماری ها که در فهرست 107 بیماری قرار ندارند کمتر از 100 مورد است.

مدیرعامل بیمه سلامت همچنین با بیان اینکه تمرکز ما بر روی افرادی که از بیماری های نادر و عود کننده رنج می برند نیز هستیم، گفت: در «کمیسیون حذف» کسانی که به این بیماری ها مبتلا هستند را تحت پوشش بیمه قرار می دهیم. از سوی دیگر باید گفت سازمان بیمه سلامت به هیچ فردی اجازه درمان بدون بیمه را نمی دهد.

وی با بیان اینکه چرا 70 درصد هزینه های درمان سرطان پوشش داده می شود، گفت: سرطان یکی از شایع ترین موارد است و هزینه هر دارو برای این بیماری تا 500 میلیون تومان هم می رسد. طبق نظر گروه علمی معاونت درمان، حدود 15 تا 20 گروه بیماری ترتیب داده شده است که به گروه تحت پوشش اضافه شود، اما این بیماری ها جزو گروه های اصلی نیستند و شایع هستند. همچنین اقدامات خوبی برای هموفیلی انجام می شود و در صندوق بیماری های پرهزینه قرار می گیرد.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: «تشکیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» در سازمان بیمه سلامت ایران کار ارزشمندی محسوب می‌شود. در واقع، ارزش بیماری صعب العلاج برای مردم همیشه مهم تلقی می شود.

وی گفت: علاوه بر بیمه پایه و بیمه سلامت، بیماران تقریباً 100 درصد در صندوق های بیماری های پرهزینه حمایت می شوند. 70 درصد هزینه صندوق های بیماری های خاص و صعب العلاج هزینه دارو است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اقداماتی را برای شناسایی گروه دارویی انجام داده است. بررسی ها نشان می دهد که گروه دارویی روز به روز در حال افزایش است. به عنوان مثال گروه دارویی بیماران متابولیسمی و سرطانی در گروه دارویی تشکیل می شود.

وی گفت: خوشبختانه با همکاری سازمان های تامین اجتماعی بیماران آنها نیز به سامانه بیمه سلامت ایران دسترسی دارند. در حال حاضر 2 میلیون بیمه گر دو بیمه گر بزرگ در سامانه ما ثبت نام کرده اند و خدمات این صندوق را دریافت می کنند.

مدیرعامل بیمه سلامت درباره میزان اعتبار مورد نیاز برای حمایت از بیماری های خاص و صعب العلاج بیان کرد: بودجه اختصاص یافته به امسال 7 هزار میلیارد توماس است و برای سال آینده می خواهیم این بودجه را حداقل دو برابر کنیم. یعنی 14000 میلیارد تومان؛ اگرچه پیش بینی ها نشان می دهد که ما به 18 تریلیون دلار نیاز داریم.

ثبت اطلاعات شهروندان 195 شهر در «برنامه سلامت خانواده»

وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود با تشریح برنامه سلامت خانواده به سلام آنلاین گفت: برنامه هایی مانند جذب پزشک، جذب بهداشت و درمان و تامین نیروی انسانی در این برنامه در حال تکمیل است. امیدواریم با تکمیل نیروی انسانی متخصص مورد نیاز طرح سلامت خانواده، این طرح به طور کامل اجرایی شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران درباره پیشرفت طرح سلامت خانواده بیان کرد: اتباع اکثر نقاط کشور در سامانه ثبت نام می کنند. در حال حاضر 195 شهر در سامانه طرح سلامت خانواده ثبت شده است و این طرح با ثبت تمامی اطلاعات شهروندان ایرانی به طور کامل اجرا می شود.

نشی گفت: زیرمجموعه وزارت بهداشت در مورد تعداد شهرهایی که در سال آینده در طرح سلامت خانواده ثبت نام می کنند تصمیم گیری کرده است، اما بحث این است که این برنامه در سال آینده در سراسر کشور اجرا شود.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا