تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

ایمپلنت چقدر طول میکشد

از بهترین روش های درمان برای کسانی که دندان خود را از دست داده اند، می توان به اشاره داشت. ایمپلنت دندان به دلایلی مختلفی صورت می گیرد. از جمله دلایل مهم آن می توان به عفونت و پوسیدگی دندان یا بیماری های لثه اشاره داشت. دقت داشته باشید که طول دوره درمان ایمپلنت بسته به عواملی متفاوت است. طبیعتا ایمپلنت یک دندان به مراتب سریع تر از ایمپلنت چند دندان صورت می گیرد. در نظر داشته باشید که طول دوره درمان گاهی تا چند ماه طول می کشد.

ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد.

دلایل افزایش دوره درمان ایمپلنت

عفونت دندان و لثه و کافی نبودن میزان استخوان در فک، از مهم ترین دلایلی است که درمان ایمپلنت را طولانیتر می کند. اگر فردی دچار عفونت دندان و لثه شده باشد، در ابتدا باید عفونت دندان از بین برود و سپس ایمپلنت صورت گیرد. در برخی موارد استخوان فک برای قرارگیری ایمپلنت در استخوان فک کافی نیست. در چنین مواردی حتما باید پیوند استخوان انجام شود. بعد از ارزیابی های اولیه، پایه ایمپلنت یا همان فیکسچر داخل استخوان فک قرار می گیرد. دقت داشته باشید که پیوند بین پایه ایمپلنت و استخوان بسته به نوع ایمپلنت و شرایط از یک تا سه ماه زمان می برد. پس از گذشت این زمان و جوش خوردن استخوان روی پایه مراحل ساخت روکش ایمپلنت صورت می گیرد. در طی این پروسه پروتز آماده شده و روی پایه قرار می گیرد.

مرحله ها و بازه های زمانی ایمپلنت دندان

کاشت دندان یا ایمپلنت معمولا یک پروسه دو مرحله ای است. در مرحله اول درمان های مقدماتی مانند: استخراج یا پیوند استخوان، پست تیتانیوم در محل استخراج جدید و … صورت می گیرد. پست تیتانیوم در واقع به عنوان ریشه جدید دندان شما عمل می کند. بعد از گذشت زمان امکان پوشانده شدن کاشت در زیر لایه لثه وجود دارد. یعنی شما نمی توانید آن را در دهان خود مشاهده کنید. بخیه های ناشی از جراحی نیز بعد از گذشت هفت تا چهارده روز برداشته یا حل می شوند.

احساس درد در طول درمان!

بسیاری از افراد در مورد احساس درد در حین ایمپلنت نگرانی هایی دارند. دقت داشته باشید که پیش از شروع کار دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می‌ کند. به این صورت در طول جراحی احساس درد و ناراحتی نخواهید داشت. البته بعد از از بین رفتن بی حسی امکان احساس درد در محل جراحی شده وجود دارد. ولی جای نگرانی نیست، چرا که پس از گذشت چند روز این احساس درد به صورت کامل از بین می رود.به صورت کلی بهترین زمان برای انجام ایمپلنت دندان 16 سالگی به بعد و برای پسران 18 سالگی به بعد است. دقت داشته باشید که اگر فردی پیش از رسیدن به این سن دندان خود را از دست بدهد، باید تا سن ذکر شده صبر کند؛ زیرا کاشت ایمپلنت در سن پایین انجام نمی شود.

واجدین شرایط ایمپلنت دندان

به صورت کلی می توان گفت که همه افرادی که از نظر جسمی و روانی سالم هستند، می توانند ایمپلنت دندان را انجام دهند. معمولا موارد کمی وجود دارند که برای انجام ایمپلنت دندانی منعی داشته باشند. برای کسب اطمینان از این مسئله می توانید به کلینیک دندانپزشکی یوسف بالوی پور مراجعه فرمایید. به این صورت می توانید از وضعیت دندان های خود مطلع شده و در صورت عدم وجود مشکل، ایمپلنت دندان را انجام دهید. شاید برای شما هم جای سوال باشد که برای انجام ایمپلنت دندانی محدودیت سنی وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که ایمپلنت دندانی زمانی انجام می شود که رشد فک کامل شده باشد و دندان های دائمی آن رویش کامل کرده باشند.

آیا امکان پوسیده شدن ایمپلنت‌ های دندانی وجود دارد؟!

باکتری های موجود در دهان به دلیل حضور مواد قندی، اسیدی تولید می کند که باعث خورده شدن مینای دندان می شود. در نتیجه دندان دچار پوسیدگی شده و به مرور زمان ضعیف می‌ شود. دقت داشته باشید که اگر این پوسیدگی به موقع ترمیم نشود، امکان از دست دادن دندان افزایش پیدا می‌ کند. ایمپلنت‌ ها برعکس دندان‌ های طبیعی هیچگاه دچار پوسیدگی نمی‌ شوند؛ چرا که تیتانیوم نسبت به اسیدهای دندان بسیار مقاوم است. سرامیک مورد استفاده به عنوان تاج دندان هم تقریبا همین قابلیت را دارد. به همین دلیل می‌ توان گفت که ایمپلنت‌ های دندان در مقایسه با دندان‌ های طبیعی در مقابل پوسیدگی به مراتب مقاوم‌ تر هستند. همین مسئله موجب دائمی بودن کاشت دندان است.

شکستگی ایمپلنت دندان

توجه داشته باشید که تیتانیوم در برابر ضربه از مقاومت بالایی برخوردار است. پایه و اباتمنت کاشت دندان نسبت به ریشه دندان طبیعی به مراتب قوی‌ تر می باشد. ولی اگر از تاج دندان سرامیکی به خوبی مراقبت نشود، امکان شکستن آن وجود دارد. البته اصلا جای نگرانی نیست؛ چرا که سرامیک یک ماده فوق مقاوم است و تقریبا به اندازه دندان طبیعی مقاوم است. در نتیجه همانطور که از دندان‌ های طبیعی خود مراقبت می کنید، باید از تاج دندان سرامیکی خود نیز مراقبت کنید. به عنوان مثال: به هیچ عنوان از دندان ایمپلنت شده به عنوان وسیله‌ ای برای شکستن یا باز کردن چیزهای سخت استفاده نکنید.

لازم به ذکر است که امکان ترمیم یا تعویض تاج دندان سرامیکی وجود دارد. یعنی اگر تاج دندان سرامیکی شما دچار ترک و یا شکستگی شود، می‌ توانید برای ترمیم یا تعویض آن اقدام کنید. به صورت کلی وضعیت بهداشت دهان و دندان، وضعیت سلامت عمومی و مراقبت‌ های بیمار با شکست در ایمپلنت‌ های دندانی رابطه مستقیم دارد. دقت داشته باشید که دلیل شکست‌ های فوری این است که پیش از قرار گرفتن روکش، عدم جوش خوردگی فیکسچر با استخوان اتفاق بیفتد. سایر شکستگی‌ ها نیز به دلیل خطاهای پروتزی یا زوایای نامناسب ایمپلنت است.

زمان مورد نیاز برای انجام هر مرحله از کاشت ایمپلنت دندان

هرکدام از بخش‌های مختلف ایمپلنت دارای مراحل متفاوتی هستند که انجام هر کدام از این مراحل توسط دندانپزشک در بازه‌های زمانی مشخصی امکان‌پذیر است‌ ، در ادامه به صورت کامل زمان‌های مورد نیاز برای مراحل مختلف ایمپلنت را مرور کرده‌ایم. اقدامات قبل کاشت ایمپلنت چه‌قدر طول می‌کشد؟ آمادگی‌های قبل از کاشت ایمپلنت از اهمیت بالایی برخوردار هستند و انجام آن‌ها ۱ روز الی ۷  ماه ممکن است طول بکشد، ضرورت انجام اقدامات مختلف پیش از کاشت ایمپلنت مثل ، سینوس لیفت، درمان پوسیدگی‌ دندان‌ها، تجویز آنتی‌بیوتیک و …. تنها بر اساس صلاحدید دندانپزشک تایین می‌شود

و زمانی که بافت لثه و استخوان فک بیمار در شرایط سلامتی کامل باشد طول مدت زمان انجام اقدامات لازم قبل از ایمپلنت به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. دوران نقاهت ایمپلنت دندان چقدر طول‌ می‌کشد؟ یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروسه کاشت ایمپلنت دندان به دوران نقاهت آن مربوط می‌شود که می‌تواند بین ۳ روز الی ۱۰ روز و یا حتی بیشتر به طول بی‌انجامد، فراموش نکنید که داشتن درد خفیف و حساسیت در ۲ هفته اول کاشت ایمپلنت طبیعی است اما اگر درد و با گذشت زمان هنوز پابرجا بودند حتما برای چکاپ به دندانپزشکتان مراجعه کنید. قبل از جمع بندی مطالب گفته شده در این مقاله از شما دعوت می کنیم به مقاله هم سر بزنید. زمان تقریبی بهبودی عوارض بعد از کاشت ایمپلنت

  1. احساس درد بعد از بین‌رفتن اثر بی‌حسی: ۱ الی ۲ ساعت
  2. خونریزی خفیف بعد از جراحی: ۲ الی ۳ ساعت
  3. خونریزی شدید در موارد نادر: ۱۲ الی ۲۴ سات
  4. ریکاوری کامل بیمار بعد عمل: ۲۰ الی ۲۴ ساعت
  5. داشتن احساس طبیعی بعد از کاشت ایمپلنت: ۸ الی ۱۰ روز
  6. ممنوعیت مسواک زدن نرم روی ایمپلنت: ۱ الی ۲ هفته بعد کاشت
  7. حساسیت لثه و استخوان فک: ۲ الی ۳ هفته بعد از جراحی
  8. ممنوعیت شروع ورزش ملایم: ۲ الی ۳ هفته بعد از جراحی
  9. فعالیت‌های ورزشی متوسط: ۳ الی ۵ هفته بعد از کاشت
  10. ممنوعیت جویدن غذاهایی با بافت متوسط: ۳ الی ۴ هفته بعد از ایمپلنت
  11. زمان لازم بهبودی کامل استخوان فک و لثه: ۴ الی ۱۲ ماه

سخن پایانی

ایمپلنت دندان، یکی از بهترین روش‌های درمانی و زیبایی دندانپزشکی محسوب می‌شود که با داشتن اطلاع از قیمت ایمپلنت مشهد ، کارکردها و مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد شرایط را برای شما فراهم میکند ، طول مدت زمان پروسه ایمپلنت دندان‌ها در شرایط متفاوت متغیر است، در صورتی که استخوان فک و بافت لثه بیمار از سلامت کامل برخوردار باشد کاشت ایمپلنت فوری در ۱ روز امکان پذیر است اما در صورت وجود شرایط خاص ممکن است مدت زمان انجام بین ۳ الی ۱۲ ماه طول بکشد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا