تازه های کسب و کارعمومی

بهترین بلبرینگ اسکیت برد

بلبرینگ اسکیت

نام Bearings، خود بیان‌کننده عملکرد و کاربرد آن است. بلبرینگ درون چرخ اسکیت قرار می گیرد و باعث چرخش چرخ های اسکیت می شود. این محصول کوچک از بخش های ضروری اسکیت می باشد؛ این که شما از اسکیت برد استفاده می کنید یا اسکیت اینلاین یا اسکیت رولر، تفاوتی در استفاده از Bearing ها ایجاد نمی کند. بلبرینگ ها با وجود این که کوچک هستند و حجمی ندارند، اما نقش بزرگی در سریع و نرم اسکیت کردن شما دارند.

انتخاب و خرید بلبرینگ مناسب، یک وظیفه مهم برای اسکیت سواران حرفه ای می باشد. انتخاب و تهیه بلبرینگ های درست با توجه به رشته های مختلف اسکیت و اولویت های اسکیت سوار، امری است که دقت و دانش و تجربه اسکیت سوار و مربیان وی را می طلبد. اسکیت سوارها ممکن است به بلبرینگ های معمولی یا بلبرینگ سوییس یا بلبرینگ سرامیک نیاز داشته باشند. همه مواردی که بیان شد به سطح مهارت در اسکیت کردن و اولویت اسکیت سوار بستگی دارد.

 

هر اسکیت شامل چند بلبرینگ می باشد؟

پاسخ به این سوال که هر اسکیت چند Bearing دارد، به تعداد چرخ های اسکیت بر می گردد؛ هر چرخ نیازمند دو عدد بلبرینگ و یک عدد بوش (بین دو بلبورینگ داخل چرخ قرار می گیرد) است پس اگر اسکیت 4 چرخ باشد به 16 عدد بلبرینگ skf و 8 عدد بوش و اگر اسکیت 3 چرخ باشد به 12 عدد Bearings و 6 عدد بوش (spacers) نیاز است.

مهم ترین بخش تشکیل دهنده‌ی اسکیت بردها تخته اسکیت می‌باشد که اکثر آن‌ها از چوب افرا و یا دیگر چوب‌های با کیفیت ساخته شده است که مقاومت بالایی دارد. امروزه برای افزایش مقاومت تخته اسکیت ، از چوب‌های چند لایه استفاده می‌شود تا مقاومت آن به حداکثر میزان خود برسد.

معمولا در جنس چوب دارای قدرت تحمل مشخصی از نظر تحمل وزن است که در هنگام خرید اسکیت برد باید به آن دقت کرد.

معمولا سایز (ابعاد) تخته اسکیت برد با توجه به پای فرد متغیر بوده و طبق استانداردهای جهانی ساخته می‌شود.

معمولا در قسمت ابتدایی و انتهایی تخته اسکیت برد ، یک قسمت شیب دار وجود دارد که با استفاده از آن ، اسکیت برد سوار می‌تواند حرکات نمایشی ، چرخشی  و پریدن از ارتفاع را انجام دهد. معمولا اسکیت بردسواران حرفه‌ای تخته‌هایی را انتخاب می‌کنند که دارای شیب بیشتری هستند.

چرخ اسکیت برد

اسکیت برد شامل یک تخته و چهار عدد چرخ در قسمت زیرین خود می‌باشد. که فرد ورزشکار باید یک پا را بر روی تخته اسکیت برد گذاشته و پای دیگر را به سمت رو به رو هل دهد.

جنس چرخ‌های اسکیت برد معمولا به صورت شیشه‌ای یا ژله‌ای می‌باشد. معمولا برای افراد مبتدی چرخ‌های شیشه‌ای توصیه می‌شود. چرخ‌های شیشه‌ای نسبت به چرخ‌های ژله‌ای آهسته تر حرکت می‌کنند  به همین دلیل فرد راحت تر می‌تواند بر روی اسکیت برد تسلط داشته باشد.

قطر چرخ‌های اسکیت برد بستگی به مهارت فرد دارد هرچقدر قطر چرخ‌ها کمتر باشد سرعت حرکت تخته بیشتر می‌شود بنابراین چرخ با قطر بیشتر برای افراد مبتدی و تازه کار مناسب تر می‌باشد.

تیغه اسکیت برد

در قسمت زیرین تخته، به چرخ‌های اسکیت برد دو عدد تیغه‌ متصل است .تیغه در اسکیت بردها به عنوان قطعه متصل کننده تخته به چرخ‌ها و بلبرینگ‌ها عمل می‌کند. این قطعه باید دارای مقاومت بسیار بالایی باشد به همنی دلیل معمولا از جنس آلیاژ و متریال‎‌های بسیار مقاوم مثل فولاد تولید می‌شود.

به همین دلیل در هنگام خرید اسکیت برد باید به جنس تیغه دقت ویژه‌ای کرد تا تیغه طول عمر مناسبی داشته باشد و دچار مشکلی نشود.

در مرحله اول ، همان طور که در قسمت قبل نیز به آن اشاره شد ، باید بلبرینگ ها را بر روی چرخ های جدید نصب کنید. برای انجام دادن این کار بهتر است ، اسکیت برد را به پهلو بچرخانید ، سپس یک بلبرینگ داخل یکی از محور های آن بیندازید ، بعد از آن چرخ را داخل محور جای داده و با فشار روی آن به سمت پایین ، بلبرینگ را در داخل چرخ نصب کنید. این کار را برای طرف دیگر چرخ نیز تکرار کنید.

بعد از انجام مرحله قبل ، باید یک واشر داخل محور اسکیت برد بیندازید (داخل محور هیچ چیز دیگری نباید قرار گرفته باشد) ، سپس چرخ را که بلبرینگ بر روی آن نصب شده است ، داخل محور قرار دهید ، دوباره یک واشر قرار داده و با استفاده از آچار مهره را روی محور اسکیت برد کمی سفت کنید (میزان سفتی مهره نباید به گونه ای باشد که به بلبرینگ ها آسیب وارد شود و باید چرخ به راحتی حرکت کند).

حال برای ۳ چرخ دیگر این مراحل را تکرار کنید.

چه زمانی باید چرخ های اسکیت برد را تعویض کنیم؟

زمانی که چرخ های اسکیت برد از حالت استوانه ای و متقارن خود خارج شده باشد و در هنگام استفاده از اسکیت برد ناهمواری حساس کنید ، زمان تعویض چرخ های آن فرا رسیده است. به صورت میانگین هر ۲تا۳ ماه یکبار باید چرخ های اسکیت برد تعویض شود.

روش های مراقبت و نگهداری از بلبرینگ ها :

  1. بلبرینگ ها را همیشه تمیز و روغن کاری شده و عاری از هر گونه رطوبت نگه دارید. آب باعث زنگ زدگی بلبرینگ شده و خاک باعث صاف شدن سطح فوق العاده در مسیر غلتش بلبرینگ شما شده و نهایتا اصطکاک را افزایش می دهد.
  2. هنگامی که بلبرینگکثیف یا پر سر و صدا می شود ، با تمیزکننده ای که برای محیط زیست مناسب است ، تمیز کنید که برای حل کردن روغن ، گریس و از بین بردن آلودگی سطوح فولادی ، پلاستیکی و لاستیکی مناسب است. ما پاک کننده ها و حلال های زیادی را امتحان کرده ایم و بسیاری از آنها را می توان با خیال راحت استفاده کرد. پاک کننده های حاوی مرکبات می توانند موثر باشند ، اما تمایل دارند که بقایای کمی را پشت سر بگذارند. استفاده از حلال ها خطرناک است ، اما اغلب یک راه حل برتر برای تمیز کردن بیرینگ های بسیار کثیف ارائه می دهند. اگر از پاک کننده های مبتنی بر آب مانند پاک کننده مرکبات یا مواد شوینده استفاده می کنید ، حتما بلبرینگ های خود را فورا خشک کنید و سپس آنها را مجددا با روان کننده بپوشانید تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. در نگهداری از بلبرینگ ها می توانید از رقیق کننده رنگ یا رقیق کننده لاک استفاده کنید ، اما این پاک کننده ها روغن هستند و ممکن است بقایای چربی روی سطوح داخلی بیرینگ شما باقی بگذارند.
  3. در روند مراقبت از بلبرینگ ها اگر از پاک کننده حلال استفاده می کنید ، لطفا دستکش های لاستیکی مناسب بپوشید و در محلی با تهویه مناسب کار کنید. پس از اتمام کار ، لطفا به یاد داشته باشید که حلال خود را به شیوه ای ایمن و سالم از نظر زیست محیطی دفع کنید.
  4. توجه داشته باشید به بلبرینگ های کثیف روغن اضافه نکنید. این بلبرینگ را تمیز نمی کند ، بلکه فقط خاک موجود را بیشتر در بیرینگ می ریزد. ممکن است به نظر برسد که آنها در ابتدا سریعتر می چرخند ، اما در واقع شما فقط خاک را در اطراف پخش می کنید ، و هنوز هم وجود دارد که سطوح غلتنده دقیق بلبرینگ های شما را خراب کند. قبل از روانکاری مجدد بیرینگ های خود ، آنها را تمیز کنید.

دستورالعمل های تمیز کردن و مراقبت از بلبرینگ ها

  • سپر لاستیکی بدون تماس را با یک سنجاق یا لبه یک چاقوی کوچک به آرامی با کشاندن سپر به سمت بالا از زیر سپر در مسیر غلتش داخلی بردارید. این باید به راحتی بیرون بیاید ، بنابراین آنها را به آرامی کنترل کرده و آنها را خم نکنید و آب بند را قطع نکنید. اگر محافظ بیرینگ پر پیچ و خم دارید ، هر دوی آنها را بردارید. مراقب باشید هنگام جدا کردن سپر ، آن را خم یا پاره نکنید. سپرهای خمیده مناسب نیستند و ممکن است آلاینده ها را وارد بلبرینگ کنند. برای تمیز کردن محافظ های لاستیکی از حلال استفاده نکنید! با این کار ممکن است لاستیک باد کند و یا از حلال ها متورم شود. فقط محافظ های لاستیکی را با آب گرم صابون و یک پارچه بدون پرز پاک کنید. در روند نگهداری از بلبرینگ ها قبل از نصب مجدد ، از تمیز و خشک بودن محافظ ها اطمینان حاصل کنید.
  • برداشتن اختیاری قفسه ها : می توانید با برداشتن نگهدارنده یا ” قفسه ” بیرینگ خود را به طور کامل تمیز کنید. برای برداشتن نگهدارنده ساچمه ، یک گیره کاغذی صاف یا شیی مشابه بردارید و آن را در فاصله بین نشیمنگاه های ساچمه قرار دهید ، سپس نگهدارنده ساچمه را به بیرون فشار دهید. فشار متناوب در چندین نقطه مختلف اغلب مفید است. توصیه می کنیم فقط نگهدارنده ها را به بیرون فشار دهید. اگر آنها را بیرون بیاورید ، به حفره های ساچمه آسیب می رسانید و سطح آن را خراب می کنید. این امر حداقل باعث ایجاد ارتعاش بیشتر و بیرینگ کندتر می شود و در بدترین حالت باعث خرابی کل بلبرینگ می شود. هنگامی که قفسه را بر می دارید ، همه ساچمه ها می توانند به یک طرف منتقل شوند و در برخی موارد ، ممکن است به طور کامل از حلقه ها خارج شوند.
  • اگرساچمه های شما از مسیر غلتش خارج می شوند ، باید بلبرینگ را از ابتدا دوباره جمع کنید. این آسان است و نحوه مونتاژ بلبرینگ ها در وهله اول است ، بنابراین نگران نباشید! شما به یک سطح نرم مانند یک حوله تا شده نیاز دارید. غلطک بیرونی و 7 ساچمه را برداشته و روی حوله بگذارید. اطمینان حاصل کنید که همه یاتاقان ها در یک طرف مانند هلال ماه هستند. در طرف غلتش بیرونی که همه ساچمه ها در آن هستند فشار دهید.
  • بلبرینگ ها و نگهدارنده های ساچمه خود را تمیز کنید : اگر تصمیم گرفته اید که آنها را بردارید ، آنها را در محلول تمیز کننده خود در پلی اتیلن ، پلی پروپیلن یا شیشه فلزی خیس کنید ( ما شیشه را توصیه نمی کنیم ، زیرا شکستن آن آسان است ، اما توجه داشته باشید که برخی از پلاستیک ها ممکن است در برخی از حلالها ذوب شوند ، بنابراین مطمئن شوید که از آنهایی که می دانید بی خطر است استفاده کنید ). در روند تمیز کردن و نگهداری از بلبرینگ ها از دستکش لاستیکی مناسب و محافظ چشم استفاده کنید. شیشه را به آرامی هم بزنید تا محلول از طریق بلبرینگ شسته شود. محلول کثیف را با محلول تمیز جایگزین کنید تا جایی که محلول دیگر تغییر رنگ ندهد و از صاف بودن رولر بلبرینگ راضی باشید.
  • در این مرحله باید بلبرینگ را خشک کنید. بیرینگ ها و نگهدارنده های ساچمه را از محلول تمیز کننده خارج کرده و بلافاصله خشک کنید. ما یک قوطی هوای فشرده را توصیه می کنیم تا مطمئن شوید تمام کثیفی ها ، چربی ها ، حلال ها ، پاک کننده ها و غیره از عملکرد داخلی بیرینگخارج شده و آبی باقی نمانده است. این کار را با احتیاط انجام دهید تا مواد شوینده را در چشم یا جایی دیگر به جز پارچه ای در محل کار خود وارد نکنید.
دکمه بازگشت به بالا