اجتماعی

تامین اجتماعی؛ همچنان بدهکار «دارویاری» / کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیرخشک

دارووری، دبیر مرکز اصلاح سیاست اصلاح دارو ضمن اشاره به معطلی و بدهکاری برخی بیمه ها به داروخانه ها در قالب اجرای این طرح، از کاهش مالیات بر ارزش افزوده و پیشنهاد وام 89 هزار میلیارد تومانی نیز خبر داد. خوب. برای دارووری سال آینده.

دکتر سید حیدر محمدی – دبیر مرکز اصلاحات سیاست تحول دارو در گفت وگو با سلام آنلاین. وی در خصوص وضعیت پرداخت بیمه در قالب طرح دارویی گفت: قرار است پرداخت یک طرح دارویی بلافاصله از محل اعتبار پروژه و از محل بیمه پرداخت شود. در این زمینه بیمه سلامت به خوبی و فوری پرداخت می کند و در وضعیت خوبی قرار دارد. بنابراین تا پایان شهریور در بیمارستان سرپایی ماند. در حالی که پوشش تامین اجتماعی در کلینیک‌های سرپایی تا پایان تیرماه برطرف شد و در مرداد ماه حل نشد؛ خانم شماره. البته قول دادند که به زودی این مطالبات را پرداخت کنند. بنابراین در عمل تامین اجتماعی به صورت دارو پرداخت نمی کند که این درست است زیرا فاقد منابع مالی است. تامین اجتماعی می گوید بدهی دارم و باید ابتدا بدهی هایم را بپردازم و بعد به صورت ماهانه در قالب طرح دارویی پرداخت کنم.

وی با بیان اینکه در بیمارستان تا پایان تیرماه هزینه بیمه درمانی را پرداخت کرده است، اعلام کرده است که برای مرداد و شهریور هر مرکز درمانی که مدارک ارسال کند، پرداخت خواهد کرد. اما ارسال مدارک بیمارستان مدتی طول می کشد. تامین اجتماعی تا آبان ماه سال گذشته رسیدگی می شد. بیمه نیروهای مسلح تا پایان تیرماه 1401 در حال تسویه مطالبات خود در مناطق سرپایی و سرپایی بود.

به دنبال اعتبار 89 هزار میلیارد تومانی برای دارو در سال آینده است

وی درباره میزان اعتبار طرح دروری به سلام آنلاین گفت: اگر ارز همه چیز را آزاد کنیم، کل اعتبار 73 هزار میلیارد تومان می شود. آنها اکنون 4000 میلیارد دلار بیمه در ماه اوت و 1 میلیارد دلار به سازمان غذا و دارو پرداخت کردند. البته لازم به ذکر است که برخی از واردکنندگان ارز دولتی دریافت کردند اما پس از سوم تیرماه آن را ترخیص کردند و باید متحمل مابه التفاوت شدند. یعنی وقتی می خواهند کالای خود را ترخیص کنند گمرک به آنها می گوید کالای شما نصف شده است و حتی اگر ارز دولتی بگیرید باید تا نصف مابه التفاوت ارز دولتی را پرداخت کنید. زیرا دارو را مجانی می فروشید. بنابراین هر واردکننده ای که کالای او پس از اجرای طرح دارو ترخیص شود، حتی اگر ارز دولتی دریافت کرده باشد، باید مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد را پرداخت کند. زیرا ما قیمت های رایگان ارائه می دهیم و آنها رایگان می فروشند. الان از 1 میلیارد دلار، 400 میلیون دلار به گونه ای است که باید مابه التفاوت را به ما برگردانند. بنابراین واضح است که ما 600 میلیون دلار دریافت کردیم. 500 میلیون دلار دیگر نیز در روزهای آینده به بخش بهداشت اختصاص خواهد یافت. در عین حال 89 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح دروری برای سال آینده پیشنهاد داده ایم که امیدواریم در قانون بودجه به تصویب برسد.

محمدی گفت: بر این اساس بیمه مدارک خود را به سازمان برنامه و بودجه ارائه می کند و سازمان مجددا به آنها اعتبار می دهد. کارایی.

محمدی در خصوص چالش عدم پرداخت مطالبات داروخانه ها از سوی سازمان های بیمه گر گفت: همانطور که اعلام کردم سازمان تامین اجتماعی اعلام می کند که پولی ندارد و بدهی خود را به داروخانه بازپرداخت نکرده است. البته اعتباری مربوط به طرح دارویی گرفت اما بدهی قبلی خود را به داروخانه پس داد. تامین اجتماعی می گوید دولت به من بدهکار است و باید بدهی هایش را بپردازد تا بتوانم در مراکز درمانی و داروخانه ها پرداخت کنم. این می تواند مشکلاتی را در زنجیره دارو ایجاد کند. بنابراین باید بتواند بدهی مراکز درمانی و داروخانه ها را از طرق مختلف از جمله استقراض یا دریافت مطالبات خود از دولت بازپرداخت کند.

بیمه؛ درواری پاشنه آشیل

وی با بیان اینکه پرداخت خسارت مرکز پزشکی و داروسازی توسط سازمان بیمه گر پاشنه آشیل طرح دارویی بوده است، گفت: این موضوع صحت دارد. توصیه ما این است که سازمان های برنامه و بودجه پرداختی به تامین اجتماعی را پرداخت کنند تا تامین اجتماعی بتواند بدهی خود را به مراکز درمانی و داروخانه ها پرداخت کند. ضمناً سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات باید بر مخارج اعتباری پرداختی به بیمه گر در قالب طرح های دروار نظارت داشته باشند. ما هم موظفیم گزارش بدهیم. در حال حاضر به جز بیمه سلامت، هیچ بیمه ای حق بیمه دارو را پرداخت نمی کند.

کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو و شیرخشک

وی در ادامه به وضعیت ارزش افزوده 9 درصدی در حوزه مواد اولیه گفت: مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارو 9 درصد ارز دولتی است که پس از آزادسازی ارز دارویی 9 درصد ارز شد اما خوشبختانه به زودی معاون اول رئیس جمهور دستور داد با تصویب شورای اسلامی در این زمینه، گمرک همان یک درصد ارزش افزوده ارز نیمایی را از مواد اولیه دریافت کند. همچنین مالیات بر ارزش افزوده داروهای وارداتی مشابه تولیدات داخلی و همچنین شیرخشک به دو درصد ارز کاهش یافته است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا