عمومی

فرجام نابرجام مذاکرات فرابرجامی – سلام آنلاین

اگرچه رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی و وزارت امور خارجه ایران و رسانه‌های ویژه درباره روش‌ها و محتوای این مذاکرات سکوت اختیار کرده‌اند، اما رسانه‌های بین‌المللی که نزدیک و تا حد زیادی مثبت هستند، این مذاکرات را یک مذاکره محلی به نام مذاکره دانسته‌اند. در سیاست ایران می گویند فرح باجامی معروف است.

جمهوری اسلامی ایران در گذشته بارها با تصویب قانون اقدام راهبردی، مذاکره در حوزه حقوق بشر و نظامی به ویژه توافق موشکی برجام 2، 3 و حتی مجلس یازدهم را رد کرده است. واضح ترین و سخت ترین آن، شکست توافق 4 + 1 کشور را رقم زد.

اما اطلاعات غیررسمی حاکی از انحراف تیم مذاکره کننده ایرانی از سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران یعنی مذاکرات منطقه ای و غیررسمی برجام و همچنین نقض قانون اقدام راهبردی به ویژه ماده 6 این قانون است. این شبهه وجود دارد که هدف مذاکره کنندگان دوحه تنها یافتن راه حلی برای دولت موقت سیزدهم برای برون رفت از مشکلات و مشکلات اقتصادی با به دست آوردن حدود 10 میلیارد دلار از منابع ایران در عراق و کره جنوبی است. این منابع باید فقط برای خریدهای خاص و کالاهای مورد تایید ایالات متحده استفاده شود.

اگر این انتظارات درست باشد، این توافق نه تنها ربطی به برجام ندارد، بلکه یک توافق کوتاه مدت است که کمترین تاثیر اقتصادی بر زیرساخت ها و سرمایه گذاری مولد دارد و می تواند بستری برای رونق اقتصادی بلندمدت و پایدار برای کشور باشد. . تشویق به تقویت نفوذ فعلی و باندهای این مذاکرات در انتخابات اسفند 1402.

یقینا هر گشایش در جهت بهبود شرایط خاص و معیشتی مردم گامی ارزشمند محسوب می شود، اما اگر این گام ها هر چند در کوتاه مدت شیرین و سبک باشد، منجر به زیان تدریجی می شود، ممانعت ملت. این منابع و سرمایه که می تواند مذاکرات هوشمندانه و توافقات اساسی و رسمی باشد، به گشایش ارزشمند و اشاره به توسعه همه جانبه و پایدار منجر می شود و ذخایر ارزی را در این راه تصرف می کند و نه تنها مثبت و سازنده، بلکه یک معامله در سطح از توافقات ترکمانچای و گلستان و خسارت خالص. برای مردم خواهد بود.

امید است این اطلاعات و انتظارات صحت نداشته باشد و دولت به توافقی بهتر و مفیدتر از برجام در مذاکرات دست یابد.

311311

دکمه بازگشت به بالا