عمومی

آخرین فرصت برای مذاکرات – سلام آنلاین

توافق فنی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این اصل استوار است که ایران و 1 + 4 فرصت کافی برای دستیابی به توافق در مورد اجرای برجام را خواهند داشت ، بنابراین از تنش های احتمالی جلوگیری می کند. به دلیل همین انتظار است که توافق نامه یک بار در مدت زمان مشخص تمدید می شود. طبق گفته طرفین ، اکنون به نظر می رسد که ما به بهبودی از برجام نزدیکتر هستیم و فقط چند مانع تا رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است. با این حال ، ایران و ایالات متحده تاکنون پس از تجدید نظر در توافق ، نتوانسته اند به چشم انداز مشترکی برای آینده برسند.

از نظر ایالات متحده ، احیای برجام باید گامی به سوی توافق “قوی و پایدار” تلقی شود ، اما از نظر تهران ، که تاکنون از به رسمیت شناختن چنین هدفی خودداری کرده است. یک احیا برجام مطابق با متن توافق قبلی. به نظر می رسد این عدم دید مشترک همچنان بر گفتگوهای احیا B باچام و در واقع روز بعد تسلط داشته باشد. علیرغم اختلافات عمیق ، خوشبختانه امروز همه طرف های آژانس انرژی هسته ای به این نتیجه رسیده اند که راهی جز احیای آن و عمل به تعهدات خود وجود ندارد.تنها راه برای رفع چالش های برنامه هسته ای ایران. و آمریکا را لغو کرد.

به نظر می رسد اگر تصمیم نهایی گرفته شود و آرزوهای محقق نشده باقی بماند ، مسیر بازگشت به برجام هموارتر خواهد شد و با توجه به شرایط و جو موجود در مذاکرات وین ، مانند توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای. . اما ممکن است شرایط آن با دوره قبل متفاوت باشد و مدت آن کوتاهتر باشد. اما اگر تأخیری وجود نداشته باشد ، می تواند به سرعت به چشم انداز و تصویر مذاکرات باشیما آسیب برساند و امیدهای قوی را که در آخرین مراحل به روزرسانی بامار به وجود آمده از بین ببرد.

عدم تمدید توافق نامه مشکلاتی را برای بازرسی و نظارت بر برنامه هسته ای ایران ایجاد می کند ، که می تواند منجر به عدم اطمینان سیاسی شود که در نهایت روند کار را پیچیده و حتی به حالت عادی برگرداند. همان وضعیتی که 2015 را غیرممکن کرد. چنین وضعیتی قطعاً فشار بر ایران را افزایش می دهد ، که می تواند مطابق با خواسته های آمریکا مبنی بر رد بازگشت توافق هسته ای 2015 توسط برخی مقامات باشد.

علاوه بر این ، عدم تمدید توافق نامه بین ایران و داعش. آی تی. E می تواند جنجال ایجاد کند ، زیرا ایران همیشه بر معکوس کردن اقدامات خود به روش هایی تأیید و تأیید شده توسط آژانس انرژی هسته ای تأکید کرده است.

بنابراین ، ترک این وضعیت پایدار و رسیدن به وضعیت نامطمئن و نامشخص به دلیل عدم توافق فنی بین ایران و آژانس انرژی هسته ای ، مسائل و چالش های آینده را پیچیده می کند که به نظر نمی رسد شرایط فعلی منافع ایران باشد. . البته ، ما می توانیم نسبت به گسترش این توافق نامه فنی خوش بین باشیم ، اما موضع ایران در این مورد نیز بسیار مهم است ، زیرا معتقد است كه این گسترش نباید به عنوان یك فرصت نامحدود برای مذاكره تلقی شود. و غرب نباید بفهمد كه این توافق نامه می تواند بارها و بارها و در آینده تمدید شود. بنابراین اگر این گسترش ، حتی در کوتاه مدت انجام شود ، ممکن است آخرین بار باشد که جمهوری اسلامی ایران موافقت می کند و می تواند آخرین فرصت برای مذاکرات هسته ای برای بقیه سال باشد.

310311

دکمه بازگشت به بالا