اقتصادی

صادرات یک میلیارد و ۱۲ میلیون دلار کالا از گمرکات خراسان رضوی طی ۹ ماه ابتدای سال

سلام آنلاین/ خراسان رضوی رئیس کل گمرک خراسان رضوی گفت: صادرات از کراسان رضوی در 9 ماهه امسال بالغ بر یک میلیارد و 912 میلیون تن به ارزش یک میلیارد و 120 میلیون دلار بوده که از نظر ارزش یک درصد افزایش و 3 کاهش داشته است. درصد وزن.

امید جهانخواه امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک که در اداره بازرسی گمرک مشهد برگزار شد، گفت: در این مدت 141 هزار تن کالا به ارزش 387 میلیون تن به فروش رسیده که دلار از استان ها وارد می شود. این تعرفه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 10 درصد و از نظر ارزشی 46 درصد افزایش داشته است. تعداد مسافران تردد از دروازه های استان در این مدت 741 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 349 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه طی 9 ماهه امسال برخی از کشورها به عنوان مصرف کننده صادراتی جزو کشورهای هدف ما قرار گرفتند، گفت: گمرک لطف آباد و سرخس بیشترین رشد صادرات را در 9 ماهه داشته اند. صادرات گمرک لطف آباد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 هزار درصد و صادرات از گمرک سرخس 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

آقای جهانخواه با بیان اینکه در سال جاری فعالیت واحد تولیدی کاملاً بر روی صادرات متمرکز شده است و این امر موجب گسترش بازار صادراتی استان شده است. کشورهایی مانند ونزوئلا و صربستان از جمله بازارهای تازه پیوسته صادراتی خراسان رضوی هستند. ما کالاهایی مانند زعفران، میوه جات، ماشین آلات و مواد غذایی را به این کشورها صادر می کنیم.

خراسان رضوی که در راس استان های صادراتی و وارداتی کشور قرار دارد، گفت: البته حدود 11 کشور مانند بنگلادش، مصر، مجارستان و … از این مقاصد خارج شدند. بر اساس آمار صادرات و واردات کشور، سهم خراسان رضوی از نظر وزنی از رشد کل صادرات کشور 2 و ارزش آن 3 درصد و مربوط به کل واردات بوده است. از نظر وزن 30% و از نظر ارزش 1% می باشد.

خراسان رضوی ۷۶ کشور افغانستان (۳۹ درصد)، ازبکستان (۱۵ درصد)، ترکمنستان (۱۱ درصد)، عراق (۷ درصد) و پاکستان (۵ درصد) را هدف قرار داده است. خودتان را وقف کنید. حجم کالاهای صادراتی از گمرک دوغارون در 9 ماهه امسال 8000 تن و به ارزش 2.75 میلیارد دالر امریکایی بوده که به دلیل شرایط افغانستان 48 درصد کاهش وزن داشته است. سال ها

جهانخواه افزود: طی 9 ماهه امسال 1400 و 222 هزار و 557 تن انواع کالا به ارزش 57 میلیون و 900 هزار دلار از گمرک لطف آباد صادر شد. صادرات از مرز سرخس نیز با افزایش قابل توجه صادرات در این مرز به دلیل بازگشایی زودهنگام، 11 درصد افزایش یافت.

وی در خصوص جایگاه صادراتی گمرکات استان نسبت به کل کشور گفت: مرزها و مقاصد صادراتی زیادی در کشور وجود دارد. نحوه صادرات کالا در استان به کشورهای ترکمنستان، کشورهای مستقل مشترک المنافع و افغانستان نیز بستگی دارد، زیرا صادرات ما از این کشورها انجام می شود. شیوع و رویدادهای کرونا در افغانستان آمار صادرات مرزی را کاهش داده است. هم اکنون حدود 87 درصد صادرات خراسان رضوی در استان تولید می شود که بیش از 53 درصد صادرات به افغانستان از طریق مرز دوغارون و مابقی از مرزهای دیگر مانند ماهیرود و میلک صادر می شود.

بیشتر کالاهای وارداتی استان مربوط به نیاز واحد تولیدی بوده و شامل کالاهایی مانند مواد اولیه، ماشین آلات و … می شود. خراسان رضوی از نظر واردات رتبه پانزدهم یا شانزدهم و از نظر صادرات رتبه پنجم یا ششم را دارد.

جهانخواه افزود: آمار کالاهای اساسی متروکه مانند برنج، روغن و … در سنت خراسان رضوی صفر است. میزان کالاهایی که گاهی در مسیر صادراتی مصرف و دور ریخته می شود مانند نوشابه، آب میوه و … کمتر از 40 تن است که کمترین آمار نسبت به سایر گمرکات است.

وی با اشاره به نگرانی فعالان اقتصادی استان از کمبود گاری برای صادرات، خاطرنشان کرد: کمبود گاری برای صادرات ربطی به گمرک ندارد. این موضوع در جلسات متعددی با مسئولان اتحادیه صادرکنندگان و سازمان متولی صادرات و واردات استان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس آخرین جلسه برگزار شده مسئولانی که در حوزه ریلی فعال هستند مشکلی برای تامین گاری ندارند و هم اکنون بیشتر قطارها به صورت خصوصی استفاده می شود.

مدیر گمرکات کراسان رضوی همچنین به بازارچه های مرزی اشاره کرد و گفت: بازارچه های مرزی دارای راهنمایی ویژه هستند. در خراسان رضوی سه بازارچه مرزی در باجگیران، خواف و دوغارون وجود دارد که متأسفانه به دلیل شیوع ویروس و اجرای پروتکل های بهداشتی در دو سوی مرز، از توانمندی های این بازارچه ها به درستی و نادرست استفاده نمی شود. استفاده شده به اندازه کافی رشد کنید.

جهانخواه گفت: یکی از وظایف گمرک ایجاد مشوق برای صادرکنندگان، واردکنندگان و فعالان اقتصادی مجاز است. بسته تشویقی شامل مواردی مانند پست برای افرادی است که به صورت قانونی در این زمینه اشتغال دارند. از دیگر مشوق های گمرکی می توان به ضمانت نامه بانکی اشاره کرد. در حال حاضر واحد تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه است و نمی تواند مالیات صادراتی را پرداخت کند. بنابراین گمرک به واحد تولیدی اجازه می دهد به جای پرداخت نقدی عوارض صادراتی از ضمانت نامه های بانکی استفاده کند. مهلت استفاده از ضمانت نامه بانکی برای عامل اقتصادی مجاز یک سال از شروع برنامه می باشد.

وی افزود: همچنین ارائه انبارهای ویژه از دیگر بسته های تشویقی گمرک به فعالان اقتصادی است که نقش مهمی در تسهیل کار این فعالان دارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا