علمی و پزشکی

شیب کاهشی پیک دوم آنفلوآنزا در کشور / کرونای «JN.۱» نگران‌کننده نیست

رئیس مرکز کنترل بیماری‌های وزارت بهداشت با تایید اینکه در حال عبور از دومین پیک آنفولانزا هستیم و میزان ابتلا به این بیماری رو به کاهش است، گفت: او و ایران.

دکتر شهنام آرشی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی در خصوص کرونا در جهان و ایران گفت: با سرایت ویروس جدید به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی، به طور طبیعی تحت تاثیر سفر وارد کشورهای دیگر از جمله کشور ما خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه JN.1 یکی از جدیدترین انواعی است که در کشورهای اروپایی شیوع پیدا کرده است، افزود: طبیعتا هر ویروسی پس از مدتی به کشورهای دیگر از جمله ما خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور نسبت به سایر بیماری های تنفسی کم است، گفت: در مجموع به دلیل پایین بودن میزان ابتلا، امکان تشخیص آن وجود ندارد. مورد دسته بندی جدید؛ از یک طرف علائم بیماری خفیف است و ممکن است بیمار به پزشک مراجعه نکند و از طرف دیگر در صورت مراجعه به پزشک به دلیل خفیف بودن بیماری نیاز به آزمایش ندارد. بنابراین می توان ارقام JN.1 را به کشورمان وارد کرد.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره شدت JN.1 نیز گفت: نیازی نیست سویه‌ای که باعث شیوع در یک منطقه می‌شود، در کشور دیگر نیز شیوع پیدا کند. ویروس‌های کرونا که در حال حاضر در ایران و سایر کشورها وجود دارند، جزو گونه‌های “VOC” هستند که جای نگرانی نیست. گونه هایی که در دنیا وجود دارند از گونه های تحت مشاهده محسوب می شوند. سویه JN.1 نیز از نوع تحت مشاهده در نظر گرفته می شود.

آرشی درباره علائم بالینی استرس JN.1 می گوید: تشخیص نوع استرس با تظاهرات بالینی غیرممکن است. تشخیص نوع کرونا با استفاده از تظاهرات بالینی با منشا غیر علمی. این احتمال وجود دارد که سویه JN.1 با عوارض گوارشی همراه باشد. باز هم تاکید می کنم که تشخیص بیماری عروق کرونا ویروس قلب از روی علائم بالینی ممکن نیست.

رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت همچنین به وضعیت آنفولانزا در کشور اشاره کرد. خوشبختانه در حال پشت سر گذاشتن دومین پیک آنفولانزا هستیم و میزان ابتلا به آن رو به کاهش است. امیدواریم اقشار آسیب پذیر و پرخطری که واکسن آنفولانزا نزده اند در روز دومین پیک بیماری با مشکل مواجه نشوند.

انتهای پیام/

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا