عمومی

سه دروغ علیه سیاست خارجی انقلابی

سه دروغ علیه سیاست خارجی انقلابی

کمیل خجسته در یادداشتی با استناد به بیانیه اخیر روسیه و شورای همکاری خلیج فارس در مورد جزایر سه گانه، رویکرد دولت در قبال این موضوع را تشریح کرد.

به گزارش سلام آنلاین، در این یادداشت آمده است: موضع فعلی مقامات جمهوری اسلامی در خصوص بیانیه مشترک روسیه با شورای همکاری خلیج فارس در مورد جزایر سه گانه را مشاهده کردید. این دیدگاه با دیدگاهی که غرب در صدد ایجاد آن در سیاست خارجی جمهوری اسلامی است، سه تفاوت دارد:
1. آنها به دروغ ادعا می کنند که دیدگاه های انقلابی در سیاست خارجی منزوی است. در حالی که تمام تلاش برای وارد شدن به تعامل با جهان است. به همین دلیل سعی می کند «جاده شرقی» را برای خود باز کند. او نگران «دخالت ناتو» در شمال شرق و غرب و در آسیای مرکزی است. از «آفریقا به عنوان معدن ثروت» استفاده نشده استفاده کنید. ایجاد “ائتلاف های منطقه ای” با کشورهای همسایه و شرکای استراتژیک و تعامل و همکاری با کشورهای اول و دوم اروپایی. در عوض، غرب سال ها است که سیاست های سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی ایران را به روابط با چهار کشور «محدود» کرده است.
2. آنها به دروغ می گویند که دیدگاه های انقلابی آنها وابسته به شرق است. در حالی که راهبرد سیاست خارجی ایران تشکیل یا پیوستن به اتحادها و اتحادهای منطقه ای برای توسعه سیاسی و گشایش اقتصادی است. خط قرمز ایدئولوژی انقلابی برهم زدن استقلال سیاسی در سیاست خارجی و تعیین منافع ملی است. به همین دلیل وقتی هر متحدی حتی یک متحد استراتژیک از خط قرمزها عبور می کند با واکنش جمهوری اسلامی مواجه می شود. در حالی که این غرب است که می خواهد هم خودش و هم ایران به غرب تکیه کنند. همه آنها در راهپیمایی های رسمی و در رویه عمومی آمریکا علیه منافع ملی و حاکمیت ارضی عمل کردند. مثلاً در اغتشاشات 1401 کی و کجا مقابل آمریکایی ها ایستادند؟!
3. به دروغ می گویند سیاست خارجی جمهوری اسلامی تنش ایجاد می کند. بله، البته، اگر منظور این باشد که هرکس از باغ های کشور می گذرد، سهم خود را می گیرد، شاید در یک لحظه دیه از چکمه و تفنگ محافظت کند. مانند دوران پهلوی که سیاست خارجی متعادلی را دنبال می کرد. یعنی دیه را به دو طرف داد. اگر از جنوب به انگلیس نفت می داد، از شمال به روسیه نیز نفت می داد و زمانی که مردم با این سیاست خارجی مخالفت کردند، انقلاب ملی صنعت نفت را در سال 1329 آغاز کرد، با کودتای وحشیانه و وحشیانه آمریکا مواجه شدند. . اما اکنون، اگر اسرائیل از طرح عراق برای تجزیه عراق پیروی کند، این ایران خواهد بود که به جلوگیری از تجزیه عراق کمک می کند یا اینکه سوریه و عراق به دست داعش نیفتند. آمریکا باید منطقه را ترک کند. روشن است که این دیدگاه ثبات و آرامش را برای منطقه به ارمغان می آورد، نه دیدگاهی که بخواهد منطقه مورد نظر غرب باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا