اجتماعی

تولد شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه

امروزه شبکه اتوبوسرانی به هم پیوسته و گسترده کشور از حدود هفت دهه پیش تاکنون نقش موثری در تردد میلیون ها ایرانی در شهرها، شهرستان ها و حتی روستاهای کشور داشته است.

امروز پنجم فروردین، شصت و هشتمین سالگرد تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی توسط مهدی قلی خان هدایت معروف به مخبرالسلطنه در سال 1335 است.

شبکه اتوبوسرانی تهران

وزارت منافع و تجارت به سرپرستی مهدی قلی هدایت ملقب به مخبرالسلطنه در دوره ریاست جمهوری دکتر محمد مصدق طرحی را با 12 ماده و یک نظر به مجلس ارائه کرد . مجلس در 16 بهمن 1331.

بر اساس قانون فوق که به امضای محمد ذوالفقاری، نایب رئیس شورای ملی پیش رسیده است، در دستور کار هفدهم، حق احداث خطوط اتوبوسرانی و حمل و نقل جمعی مسافران در هر شهر و حومه به شهر محفوظ است.

تولد شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه

هیأت وزیران نیز در جلسه مورخ 31 فروردین 1332 مفاد اجرایی آن را در 12 ماده تصویب کرد.

قرارداد ساخت اولین خط اتوبوسرانی تهران با یک شرکت دانمارکی در زمان مهدی قلی خان هدایت منعقد شد.

تا قبل از سال 1305 تعداد انگشت شماری اتوبوسرانی در تهران عمدتاً در حومه مسافرکشی می کردند، اما از سال 1332 وزارت منافع و تجارت با یک شرکت دانمارکی با دو یا سه شرکت قرارداد منعقد کرد.

بر اساس این قرارداد، این شرکت موظف است حداقل هفت خط اتوبوس را در مناطق تهران و شمیران بسازد.

طبق قرارداد، کرایه اتوبوس ۸ شاهی تعیین شده است و این شرکت می گوید که موظف است پنج درصد از سود سالانه خود را به دولت ایران بپردازد.

پیش از این حمل و نقل مسافر در تهران با صدها کالسکه و کالسکه اسبی انجام می شد.

بزرگترین مشکل شبکه حمل و نقل تهران در آن زمان، هرج و مرج و عدم اتحاد بود. برخی از اتوبوس ها به عنوان شریک خریداری و استفاده می شوند.

سناتور عطاالملک روحی وضعیت شبکه اتوبوسرانی تهران در سال 1329 را اینگونه توصیف کرد: «این اتوبوس هایی که ما داریم حتی در زنگبار هم پیدا نمی شود.

پلیدی و ظلم شدید، چه در روحیه کارکنان و چه در سازمان آنها. می آیند ماشین می خرند و روی آن اتاق می سازند. سپس یک میخ شلوار را پاره می کند و همه لباس های چرب را کثیف می کند. همه کارکنان بی ادب هستند، دوره می گذرانند، مردم را فریب می دهند، اخلاق و تحصیلات ندارند.

اگر مسافر بیچاره ای بگوید کمی صبر کن، می گویند می خواهی از اینجا بروی، می خواهی سوار ماشین شخصی شوی.

شبکه اتوبوسرانی تهران پابرجا بود تا اینکه در سال 1331، در زمان نخست وزیری دکتر محمد مصدق، لایحه ای برای تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی به مجلس شورای ملی هفدهم تصویب شد 12 نت در فوریه همان سال.

از 24 دی ماه 1332 رویکرد خط اتوبوسرانی تهران تغییر کرد و تابلوهای بلیت (ورق فلزی) دایر شد و سپس دولت برای نوسازی نیروی دریایی این شهر چند اتوبوس مرسدس بنز را از آلمان وارد کرد.

با وجود تصویب قانون شرکت واحد اتوبوسرانی سال 1331، تشکیل واحد واحد اتوبوسرانی تا چند ماه پس از درگذشت مهدی قلی خان هدایت در سال 1334 صورت نگرفت. با بودجه و مصالح دولتی، خط اتوبوسرانی تهران از 25 فروردین 1335 به تدریج راه اندازی شد.

قانونگذاری در مجلس

قانون تأسیس شرکت واحد اتوبوسرانی در تاریخ 26 دی ماه 1331 به تصویب مجلس هفدهم قانونگذاری در ماده واحده و 12 تبصره به شرح زیر رسید:

ماده واحده: امتیاز اتوبوس و حمل و نقل جمعی مسافر در هر شهر و حومه با شهرداری محل است.

تبصره 1: شورای شهر می تواند برای استفاده از این امتیاز اقدام به تأسیس شرکت مشترک نماید مشروط بر اینکه حداقل 51 درصد سهام آن متعلق به شهرداری و مابقی متعلق به ایرانیان مقیم منطقه و برای مدتی باشد شرکت اتوبوسرانی نه بیشتر از 8 سال.

به استناد بند دوم ماده 199 قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 8/3/1347 و عبارت آخر آن (مگر اینکه مهلت قبل از انقضا تمدید شود و با توجه به تبصره یک ماده مصوب 16. بهمن ماه 1331، نمی توان نتیجه گرفت، نمی توان آن را به تعویق انداخت، بنابراین، تا قبل از انقضا، می توان مأموریت شرکت اتوبوسرانی عمومی را تمدید کرد.

نکته 2: سهام شرکت یک نام مستعار است. هرگاه سهامدار بخواهد سهام خود را بفروشد شهرداری حق اولویت دارد و در مورد انتشار سهام جدید شهرداری اولویت خرید سهام را دارد.

تبصره 3: حق رای سهام شهرداری متعلق به کانون حقوقی شهرداری بوده و در صورت عدم حضور کانون وزارت کشور نماینده آن خواهد بود.

تبصره 4 : اتوبوسرانی در کلیه شهرها و حومه ها که در زمان ارائه صورتحساب دولت مجاز به تردد اتوبوس می باشند حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انتشار شرکت نسبت به خرید سهام قابل واگذاری شرکت برخوردار خواهند بود.

تبصره 5: هیچیک از اعضای انجمن شهر یا شهردار نمی توانند در شهری که شرکت در آن تشکیل شده است در شرکت اتوبوسرانی شرکت داشته باشد و بستگان نزدیک آنان نیز مشمول این اخطار خواهند بود.

تبصره 6 : ارزیابی اتوبوس و محاسبه ارزش آن در برابر سهام طبق مفاد ارزش گذاری انجام می شود.

تبصره 7: در صورتی که مالک قسمتی از اتوبوس تمایل یا عدم پذیرش سهام شرکت را داشته باشد، همان شرکت موظف است طبق تقاضای خود حق تقویم آن قسمت از اتوبوس را بپردازد.

تبصره 8: كاركنان فعلي اتوبوس در صورت دارا بودن شرايط مقرر در آيين نامه كاري شركت، حق تقدم بر ديگران را دارند.

تبصره 9: کارکنان اتوبوس های شرکتی مشمول مقررات قانون کار خواهند بود.

تبصره 10: شهرداری مجاز است در ازای سهم نقدی خود، زمین متعلق به شهرداری مورد نیاز شرکت را به قیمت مناسب به شرکت واگذار نماید.

تبصره 11: وزارت كشور و شهرداري كه داراي انجمن حقوقي هستند مي توانند از بانك ملي تا سقف 150 ميليون ريال براي تامين سرمايه نقدي شهرداري در شركت به نسبت تعيين شده در اساسنامه وام وام بگيرند. استهلاک ظرف 10 سال

تبصره 12- وزارت كشور موظف است ظرف مدت يك ماه از تاريخ تصويب اين قانون، مقررات مربوط را تنظيم و پس از تصويب هيأت وزيران به موقع اجراء كند.

تبصره 13 نیز در اصلاحیه قانون 21/3/1351 به شرح زیر مشمول این قانون می‌شود:

شهرداری می تواند در صورت نیاز با استفاده از تمام یا قسمتی از خط اتوبوس، شرایط حمل و نقل اتوبوسرانی و مسافربری داخل و خارج هر شهر را با شرایطی که به تصویب انجمن شهر برسد، بهبود بخشد و هزینه ها را در نظر بگیرد. و آسایش شهرنشینان و با رعایت ضوابط عملیات شهرداری در این صورت کسانی که در روز تصویب این تبصره دارای گواهینامه اتوبوسرانی هستند با شرایط مساوی حق تقدم دارند.

تولد شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه

احکام اجرایی قانون

هیأت وزیران پنج روز پس از تصویب قانون تأسیس شرکت‌های اتوبوسرانی، مفاد اجرایی زیر را در قانون تأسیس شرکت‌های واحد اتوبوسرانی تصویب کرد:

ماده 1: در اجرای قانون تأسیس شرکتهای اتوبوسرانی عمومی مصوب 26 بهمن 1331 وزارت کشور و شهرداریها با انجمنهای قانونی موظفند ظرف مدت 4 ماه شرکتهای اتوبوسرانی مشترک را در منطقه و حومه به ثبت برسانند. قانون تجارت

ماده 2: چنانچه ظرف دو ماه از تاریخ درج آگهی، مالک وسیله نقلیه موجود در هر شهری از واگذاری خودرو و خرید سهام خودداری کند، وزارت کشور یا شهرداری قانوناً بر اساس این حکم اقدام به تأسیس شرکت می‌نمایند. و در این صورت طبق ماده 8 قانون تاسیس شرکت واحد اتوبوسرانی، کارمند فعلی اتوبوس خادم شرکت واحد اتوبوسرانی خواهد بود.

ماده 3: شرکت باید پس از تایید انجمن شهرداری یا وزارت کشور (در کمون هایی که انجمن شهر ندارند) نامه و اساسنامه انجمن را ثبت کند.

ماده 4- پس از انقضای مهلت مقرر در تبصره چهارم این قانون، طبق متن همین ماده که سرویس اتوبوس‌های عمومی و حمل‌ونقل داخلی مسافر در هر شهر و آن شهر است، حق تقدم مالک ساقط می‌شود. حومه برای شهر محفوظ است، شهر شروع به تشکیل شرکت خواهد کرد و در این صورت شهر مجاز است اتوبوس ها را از جاده قدیم مسدود کند.

ماده 5: به منظور حفظ حسن اجرای قانون تأسیس شرکت واحد اتوبوسرانی و تکالیف ناشی از فعالیت شرکت، هیئتی به نام هیأت بازرسی اتوبوسرانی عمومی توسط کانون شهرداری یا وزارتخانه تشکیل می شود. داخلی (در صورت تشکیل انجمن شهر):

الف – شهردار یا نماینده وی.

ب – رئیس شهربانی یا نماینده وی.

ج – سه نفر از اعضای انجمن شهرداری توسط انجمن انتخاب می شوند و در صورت عدم وجود انجمن، وزارت کشور سه نفر را تا زمان تشکیل انجمن تعیین می کند.

ماده 6- وظایف و اختیارات هیأت نظارت در خصوص حمایت از مقررات عمومی رانندگی به شرح زیر است:

الف – تصویب نقشه راه خطوط و محل چراغ ها و وسایل.

ب- توجه به اجرای برنامه حرکت و ساعت کاری راننده و کارکنان.

ج- از وجود پایگاه مناسب وسیله نقلیه در هر خط اطمینان حاصل کنید.

د – خودروهای مستحکم و تمیز را طبق هر خط بازرسی کنید تا استفاده از اتوبوس به بهترین نحو و در حد امکان در اختیار مردم قرار گیرد.

هـ- تصویب ضوابط فنی و ضوابط مربوط به وسایل نقلیه و در صورت لزوم درخواست از مراجع ذیصلاح.

قانون هفتم: عضویت در هیأت نظارت از وظایف اداری قانونی هر یک از اعضا خواهد بود و به همین دلیل در شرکت حقوقی دریافت نخواهند کرد.

ماده 8: شرکت موظف است مصوبه هیأت نظارت را در رابطه با دستور سرویس اتوبوسرانی عمومی و نظافت اتوبوس ها و کارکنان و پوشاک و تجهیزات رفاهی عمومی به موقع اجرا کند.

ماده 9: مرجع اعتراض به عملکرد شورای نظارت و تصمیمات آن شورای شهر است و در صورت عدم تشکیل شورای شهر، مدت رسیدگی و تصمیم گیری وزارت کشور خواهد بود شورا. شورا از تاریخ ابلاغ رسمی 10 روز فرصت دارد و پس از بررسی نظریه مطلقاً رسیدگی خواهد شد.

ماده دهم: استفاده از کارشناسان فنی و خارجی به عنوان مشاور یا کارکنان شرکت در حدود قوانین مربوطه بلامانع است.

ماده 11: هرگونه اصلاح، اصلاح یا الحاق مورد نیاز در این آیین نامه به درخواست وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران انجام می شود.

منابع:

کتاب خاطرات و خطرات – مهدی قلی خان هدایت

خاندان حاکم در ایران، ص 317.

مرکز پژوهش های شورای اسلامی – قانون تاسیس شرکت های واحد اتوبوسرانی

تشریح مناظره سی و دومین دوره ششمین دوره قانونگذاری مجلس شورای ملی

بحث و بررسی جلسه بیست و هفتم مجلس سنای قانونگذار اول، 12 تیر 1329

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا