علمی و پزشکی

انتخاب ۴ پلتفرم برای تولید واکسن کرونا/۳ محصول به فاز بالینی رسید

9 شرکت ایرانی مبتنی بر چهار سیستم عامل ویروس کامل ، وکتورهای ویروس اسید هسته ای و پروتئین های اساسی ، 19 واکسن Covid تولید می کنند.

به گزارش سلام آنلاین. واکسیناسیون معمولاً سه تا پنج سال طول می کشد. اما به دلیل اورژانس جهانی ، تصویب فوری واکسن کرونا صادر شد. در حال حاضر دو تأییدیه جهانی برای تولید ویروس کرونا وجود دارد و در این حالت واکسنی که تولید و تجویز شد فوراً از FDA و WHO تأیید شد.

از روز اول شیوع کرونا ، 173 واکسیناسیون جهانی در تولید واکسن نقش داشته اند. با این حال ، تنها شش مجموعه مجاز به ادامه کار در بخش بودند. همچنین در ایران با شروع همه گیری ، شرکت ها آزمایش توانایی تولید واکسن را آغاز کردند. قدرت دانش و بومی بودن که سالهاست از آن غافل شده ایم.

ایران کشوری است که سابقه واکسیناسیون دارد ، اما این مسیر در طول تاریخ سرگردان بوده و ما از جایگاه اصلی خود در صنعت واکسن فاصله گرفته ایم ، اما شیوع کرولا این قابلیت ها را دوباره زنده کرده است. سورنا ستاری ، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: “با تولید واکسن کرونا ، ما به جایگاه واقعی ایران در صنعت بازگشتیم.”

تولید واکسن کرونا به دلیل پیچیدگی این فناوری کاری دشوار و زمانبر است و هر واکسن برای تولید نهایی و تجاری سازی باید سه مرحله تصویب ، تأیید و تولید انبوه را پشت سر بگذارد. ایران که نام آن به عنوان یکی از کشورهای تولید کننده واکسن کرونا ذکر شده است ، با تلاش 9 شرکت دانشمند وارد این عرصه شده است. شرکت هایی که با استفاده از چهار روش واکسن تولید می کنند ، ضد ویروس ، اسیدهای نوکلئیک و پروتئین های پایه هستند. اما هنوز آخرین واکسنی در کشور نداریم که به مرحله نهایی تولید رسیده باشد.

استفاده از انرژی متخصصان بومی منجر به تولید بسیاری از محصولات آماده آزمایشات بالینی شده است که در مرحله تولید بعدی قرار دارند. اما این تلاش ها همچنین منجر به ایجاد مشارکت مشترک با کوبا شده است.

تولید واکسن مشترک بین ایران و کوبا

مصطفی قانعی ، دبیر دفتر توسعه بیوتکنولوژی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران در تولید واکسن کرونا از موقعیت خوبی برخوردار است و علاوه بر تلاش تکنسین های خود ، همکاری خود را نیز آغاز می کند. کوبا “بنابراین ، یک واکسن مشترک با این کشور در حال تولید است. این واکسن در مرحله سوم است. در گذشته ، ایران و کوبا برای تولید واکسن هپاتیت B همکاری کرده اند و نتایج مطلوب است.

“ما انتظار داریم که با کمک ایران بتوانیم با 25 میلیون دوز واکسن داخلی و در بقایای واکسن های خارجی ، تقاضای کشور برای واکسن کرونا را تأمین کنیم. این تلاش ها در کشور منجر به ایجاد زیرساخت آزمایشگاهی سطح 3 ایمنی ، تولید واکسن های بخش خصوصی ، کسب و ارتقا knowledge دانش فناوری واکسن نسل جدید و ایجاد فضای رقابتی برای شرکت های دانش بنیان شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا