اجتماعی

۱۰۰میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تحت تاثیر بیابانی شدن

معاون مدیرکل دفتر امور کویر جنگلها ، امور اراضی و مدیریت زیستگاه با اشاره به اینکه 100 میلیون هکتار کشور تحت تأثیر بیابان قرار گرفته است ، گفت: “دوباره تلاش کنید تا در اسرع وقت با بیابان در کشور مبارزه کنید.”

وحید جعفریان در مصاحبه با سلام آنلاین وی خاطرنشان کرد: کشور ما در بیابان کمربند جهانی واقع شده است و قسمت عمده ای از ایران خشک و نیمه خشک است. در چنین مناطقی نسبت بارش به پتانسیل تبخیر کمتر از پانصد درصد است. .

وی با بیان اینکه علاوه بر عوامل اقلیمی ، دخالت انسان در طبیعت باعث فرسایش خاک و بیابان زایی نیز می شود ، افزود: عواملی مانند فرسایش آب ، فرسایش بادی ، شوری و قلیایی بودن مناطق حاصلخیز است. کاهش سطح آبهای زیرزمینی و عوامل صنعتی و شهری. ظرفیت بیولوژیکی خاک را کاهش می دهد و شرایط را برای بیابان زایی فراهم می کند.

معاون مدیرکل دفتر امور کویر جنگل ها ، کوه ها ، سرزمین ها و مدیریت زیستگاه با تأکید بر اینکه موضوع بیابان زدایی و تخریب اراضی جدا از بحث بیابان های طبیعی در یک اکوسیستم است ، گفت: : بیابان های طبیعی اکوسیستم های خاصی با تنوع زیستی منحصر به فرد خود هستند ، آنها نیمه خشک سازگار هستند ، اما پدیده بیابان ها به دلیل عوامل اقلیمی ، مداخله انسان و عدم رعایت برخی ملاحظات در سیستم رخ می دهد. بوم شناسی.

جعفریان با اشاره به اینکه جنگل زدایی ، بهره برداری بیش از حد از آب های زیرزمینی ، جنگل زدایی در مناطق خشک و … باعث بیابان زایی می شود خاطر نشان کرد: حداقل 300000 حلقه چاه غیرمجاز مناطق کم ارتفاع زیادی در کشور وجود دارد و بسیاری از مناطق کشاورزی ما تحت تأثیر اقدامات غیرقابل پایدار کشاورزی قرار دارند که همه آنها در تخریب یک منطقه موثر هستند.

به گفته وی ، اگر سو mis مدیریت باعث تخریب زمین و تبدیل اکوسیستم به بیابان شود ، بازگشت به حالت اولیه بسیار دشوار خواهد بود ، به ویژه اگر جنگل های کاشته شده را از دست بدهیم مناطق کویری کشور ، به احتمال زیاد نمی توانیم آن را بازیابی کنیم.

از 164 میلیون هکتار کشور ، 100 میلیون هکتار تحت تأثیر بیابانزایی قرار دارد که 32 میلیون هکتار آن بیابان طبیعی است. از کشور به همین دلیل ، وسعت منطقه تحت تأثیر خشکسالی به دلیل اقلیم و عوامل انسانی بسیار زیاد است.

آقای جعفریان در ادامه با تأکید بر اقداماتی که می توان برای جلوگیری از متروک شدن سرزمین در کشور انجام داد ، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات لازم ایجاد ساختار مناسب برای هماهنگی و همکاری دستگاه های مختلف اجرایی است. اکنون فرصتی مناسب برای تیم برای مقابله با کمبود شن و ماسه است که در کشورهایی که نهادهای مختلف مسئول آن هستند فعال می شود و اقدامات خود را برای مدیریت پایدار زمین اعلام می کنند. . مباحث مربوط به مدیریت زمین موضوعات پیچیده ای است که از یک طرف به مسائل اقتصادی و از طرف دیگر به هزینه ها و مزایای ملاحظات زمین مربوط می شود.

وی افزود: بسیاری از دیدگاه های ما در مورد اسکان زمین جنبه هایی با برداشت و بهره برداری کوتاه مدت است ، در حالی که چنین دیدگاه هایی چیزی جز نابودی و از بین رفتن ثروت کشور نیست. اون نه. ” برخی اقدامات که در کوتاه مدت می توانند برای ما سرمایه ایجاد کنند ، در طولانی مدت می توانند منجر به از بین رفتن ثروت عظیم و پایه تنوع زیستی و محیط زیست کشور شوند.

معاون مدیر کل دفتر امور کویر مدیریت جنگل ، سرزمین و زیستگاه ضمن اشاره به اینکه این موارد می تواند در کارگروه ملی بیابان مطرح شود ، گفت: “از سرگیری این کارگروه منجر به تصمیم گیری بهتر برای مدیریت زمین ، به ویژه در شرایط فعلی خواهد شد.” ما باید به مفاهیمی مانند اقتصاد مقاومتی عمق و غنای کافی را ارائه دهیم ، بنابراین باید از منابع بیشتری برای توسعه پایدار محافظت کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا