عمومی

یادواره فقیه محقق مرحوم آیةالله‌ العظمی حاج سیّد محمّدمهدی موسوی بجنوردی

آیت الله حاج سید محمدمهدی موسوی بجنرودی، متکلم و مجتهد و استاد برجسته حوزه علمیه نهف اشرف تهران، از شاگردان ممتاز آیت اعظم سید محسن حکیم به شمار می رود. ، از چهار مرجع نجف اجازه اجتهاد گرفت.

وی فرزند ارشد آیت الله میرزا حسن باجنوردی و نوه آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی و داماد آیت الله حاج میرزا علی نایینی فرزند ارشد میرزا نائینی از علما و رجال برجسته می باشد. نجف اشرف.

سید محمد کاظم بجنوردی، رئیس دایره المعارف بزرگ اسلامی و مرحوم آیت الله سید محمد بجنوردی برادر ایشان است.

خاطرات آیت الله العظمی، عالم و وکیل پیشین حاج سید محمدمهدی موسوی بجنوردیخاطرات آیت الله العظمی، عالم و وکیل پیشین حاج سید محمدمهدی موسوی بجنوردی



محقق فرزانه سالها در نجف اشرف به تدریس عالیه اشتغال داشت، اما در زمان پهلوی پس از یک سفر دریایی از خروج از ایران منع شد و در آنجا ساکن شد و در تهران زندگی می کند و کلیساها تأسیس کرده و شاگردان زیادی تربیت کرده است. از مرحوم آیت الله بجنوردی آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشته است که از جمله ارزشمندترین کتاب ها می توان به «تحریرالاصول»، «کتاب الطهاره» و «کتاب البی» اشاره کرد.

شاهزاده از ابتدای دوران مدرسه متون مختلفی را تدریس می کرد و دروس مکسب، رسائل و کافیه از پرطرفدارترین دروس نجف اشرف بود.

شیخ شمس الدین واعظی، شیخ بشیر حسین نجفی، سید محمد جواد بجنوردی، سید محمد بجنوردی، سید عبدالصاحب حکیم، شیخ عبدالنبی نمازی، سید مویدی دیگران. دانشجویان آن زمان این وکیل بزرگ را تحسین می کردند.

آیت الله بجنوردی در سال 1349 به ایران مهاجرت کرد و نزدیک به نیم قرن است که منشأ خدمات علمی و مذهبی در پایتخت بوده است. سمینار ماهاموگالانا جلسه مهمی از گروهی از اعضا است. از جمله حجج اسلام والمسلمین سید مسعود خامنه ای، سید محمدحسن ابوترابی فرد، شیخ محمدرضا فاضل کاشانی، سید حسین صباط الشیخ، دکتر. سید محسن میری، دکتر. دکتر مصطفی بروجردی. محمد جافیم، دکتر محسن رهامی، دکتر محمود ارفع شیرازی و دکتر محمدحسین بیات، دکتر حسین غفاری، دکتر منصور میرسعیدی، مهندس سید مجتبی حسینی، دکتر حسین کچویان، دکتر علی رضا هدایی و دکتر. محمدکاظم رضازاده جودی خاطرنشان می کند که هر کدام در حال حاضر منشأ برکت در بسیاری از رشته ها و دانشگاه ها هستند.

خاطرات آیت الله العظمی، عالم و وکیل پیشین حاج سید محمدمهدی موسوی بجنوردی

در اوایل انقلاب وقتی آیت الله العظمی خمینی از ایشان خواست تا ریاست دربار را بر عهده بگیرند، ایشان این پیشنهاد را رد کردند و اعلام کردند که قصد ورود به سیاست را ندارند و می خواهند به حرفه علمی خود ادامه دهند و معلم شوند.

او سعادت داشت که در سال 1355 شمسی مدتی در درس خصوصی عنایت امیرالمومنین (ع) و پاسداری از رسول خدا صلی الله علیه و آله در منزل خود در خیابان گرگان حضور داشت. (ص) و جمعی از تیم من از قاریان علمی گسترده این مرد بزرگ بهره برده اند.

خاطرات آیت الله العظمی، عالم و وکیل پیشین حاج سید محمدمهدی موسوی بجنوردی

جلسات زیادی درباره ابن عربی به خاطر دارم. آنها گفتند. ابن عربی که پیروان و شیفتگانش او را به دلیل عشق فراوان به ابوبکر و عمر، پدر اسرار اسلامی می دانند و آنان را خلیفه بر حق رسولان خدا می دانند، صلوات الله علیه و آله و سلم. سرچشمه رکیک ترین و تهمت آمیزترین سخنان شیعیان که باعث شناخته شدن دو خلیفه شد…

بدون شک ابن عربی یکی از اسرار فرقه اهل سنت است که بر اساس آثار وی شواهدی مبنی بر سنی بودن و ضد سیا بودن وی مشاهده می شود. در اینجا یکی از دلایل بسیار گویا را بیان می کنیم. ابن عربی در کتاب «فصص الحکم» فاس داودیه گفته است:

(و از این جهت است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم)) یعنی: رسول خدا وفات کرده است. و خلافت احدی را تأیید نکرد و برای خود خلیفه تعیین نکرد.

گفته ابن عربی خلاف اجماع صریح شیعیان است. در این که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در سال دهم قمری در غدیر خم در زمان حال نزدیک، بین شیعه و طوایف مختلف تفاوتی وجود ندارد. صدها هزار نفر به نام خداوند متعال، امیرالمؤمنین علی علیه السلام و او را امام و خلیفه قرار داد. بسیاری از داستان نویسان و مورخان اهل سنت نیز این واقعه را ثبت کرده اند.

خاطرات آیت الله العظمی، عالم و وکیل پیشین حاج سید محمدمهدی موسوی بجنوردی

سرانجام آیت الله سید محمد مهدی بجنرودی در اول اردیبهشت 1401 در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان کریم در یکی از بیمارستان های تهران درگذشت. پیکر وی ابتدا در مسجد الجلیل واقع در خیابان گرگان (نامجو) تهران که بیش از نیم قرن در آنجا نماز و درس ایشان خوانده می شد، به خاک سپرده شد و سپس به حرم منتقل شد و در مشهد به خاک سپرده شد. رواق حرم دارالزهد مطهر رضوی.

در ایام ولادت و مرگ و قیامت بر شما باد

پزشکان، محققین، مترجمان، محققین

212

دکمه بازگشت به بالا