استان ها

پیام تسلیت نماینده ولی‌فقیه در لرستان در پی ارتحال حجت‌الاسلام ساکی

سلام آنلاین/ لرستان نمایندگان ولی فقیه در لرستان در پی درگذشت حاج شیخ حجت الله ساکی پیام تسلیت صادر کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی در پی ارتحال عالم جلیل‌القدر حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حجت‌الله ساکی(ره) پیام تسلیتی صادر کرد که در این پیام آمده است: بسم الله الرحمن الرحیم (إذَا مَاتَ الْعَالِمْ لْعَالِمُ ثُلِّه). شَیْءٌ إِلَی ពិភព الْقِیَامَه ارتحال عالم جلیل القدر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حجت الله ساکی (ره) موجب احساس و اندوه شد.

این روحانی پس از کسب فیض علمای بزرگ حوزه علمیه قم و خرم آباد عمر شریف خود را در راه ترویج معارف و معارف اسلام و معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سپری کرد.(ع) تدریس در سمینارها و دانشگاه ها و ارائه دعا و آموزش در کلیسا.

پیروی از امام بزرگوار و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و همراهی با جامعه روحانیت مبارز در ادوار مختلف انقلاب اسلامی و بسیج نیروهای رزمی در دفاع ناب و اخلاق، تواضع و دوستان خوب از ویژگی های بارز یک روحانی کوشا است.

درگذشت این روحانی معزز و مردمی را مدیون وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری حوزه و جامعه روحانیت لرستان و حوزه علمیه کمالیه، فرزندان و خانواده ها و همه خانواده های محترم و بستگان می باشم. این مصیبت وارده را به بازماندگان و عموم مردم لرستان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن عالم گرانقدر رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

انتظار می رود مردم متدین و انقلابی خرم آباد در تشییع جنازه شرکت کرده و در غم این دنیای شگفت شریک باشند.

لازم به ذکر است که حاج شیخ حجت الله ساکی ملقب به ساکی خرم آبادی در سال 1319 در خرم آباد در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود و از مجتهدان معاصر، استاد حوزه ها و دانشگاه ها و از مبارزین مؤثر علیه رژیم پهلوی بود.

پس از پایان تحصیلات در دبستان خرم آباد، در سال 1332 وارد مدرسه کمالیه خرم آباد شد و در پایان دوره از محضر اساتید آن دیار از جمله آیت الله العظمی کمالوند برخوردار شد. قم و درس حقوق و اصول.

جلیل القدر در 40 سالگی مدرک اجتهاد خود را گرفت و در سال 1368 دکترای حقوق و اصول خود را از کارگاه قم دریافت کرد.

در دوران تحصیل به محضر علمای زیادی مشرف شد و در محضر ایشان به تحصیل پرداخت و از محضر آیات عظام آیات سبحانی، سلطانی طباطبایی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، اشتهاردی، صلواتی، مشکینی و خزعلی بهره برد. .

اساتید برجسته او در دروس نظم و قانون، آیات عظام امام خمینی و گلپایگانی بودند تا اینکه به دستور امام خمینی در نجف اشرف، شهدای محراب آیت الله مدنی را به امامت حوزه ها و امور دینی کمالیه منصوب کردند. زمین در اختیار وی قرار گرفت، وی همچنین به مدت 4 سال در درس حقوق و اصول شهید اسدالله مدنی حضور فعال داشت و از شاگردان ممتاز وی بود.

در دوران زندگانی خود در قم از پوشش طلاب در محضر علمای بزرگی چون آیت الله العظمی مرعشی نجفی بیرون آمد که توسط این عالم بزرگوار حضرت آیت الله العظمی اراکی، علامه طباطبایی، علامه جعفری، آیت الله العظمی داماد تعمیم یافتند. آیت الله العظمی بهاء الدین ح، مرتضی مطهری مرحوم فیلسوف و مرحوم بهلول استفاده کردند.

با آغاز نهضت امام خمینی(ره) با روحانیت و مردم به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت و توسط مأموران ساواک و شهربانی دستگیر و متعاقبا تحت تعقیب قرار گرفت. سرانجام در سال 1343 تبعید شد.

در بسیاری از گزارش‌های ساواک از وی به عنوان توهین به شاه در صحنه و سخنرانی نام برده شده است و بیانیه‌ها و پیام‌های امام خمینی (ره) از قم تا خرم آباد را برجسته می‌کند و روحانیون را به سخنرانی علیه شاه در صحنه تشویق می‌کند و مردم را به شرکت در راهپیمایی‌ها و راهپیمایی‌ها تشویق می‌کند. . در برابر پادشاه مطرح می شود.

تاریخی ترین تظاهرات مردم خرم آباد همزمان با سراسر کشور در روز تاسوعا در سال 1357 برگزار شد. این تظاهرات پایه های حکومت پهلوی را در سال 1357 در خرم آباد شکست.

وی مؤلف هفت اثر ارزشمند برای طلاب است که برخی از آنها عبارتند از عهدنامه توضیحی (فارسی)، دعای مسافران (فارسی – قسمت دوم)، منهاج فی بیان احکام و مدرك الحج (عربی). توحید و نظریه (فارسی) معاهده نماز جمعه (عربی) معاهده الجزیره (عربی) معاهده کام (فارس) منتشر شد.

استاد برجسته روز چهارشنبه 31 تیرماه در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا