اجتماعی

علائم اولیه زوال عقل را با نشانه‌های پیری اشتباه نگیرید

اصطلاح “زوال عقل” به بیماری خاصی اشاره نمی کند. در عوض، شامل مجموعه‌ای از علائم است که در نتیجه بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آسیب سلول‌های عصبی که پیام‌هایی از مغز ارسال می‌کنند، رخ می‌دهد.

به گزارش سلام آنلاین به گزارش ایندیپندنت، این بیماری به ویژه در افراد مسن بروز می کند و از هر 14 نفر بالای 65 سال یک نفر و از هر 6 نفر بالای 80 سال یک نفر به این بیماری مبتلا هستند. از نظر آماری زنان آسیب پذیرتر از مردان هستند.

هر کس این وضعیت را به گونه ای متفاوت تجربه می کند. اما علائم رایج زوال عقل به سه دسته تقسیم می شوند: مشکلات حافظه، شناخت و توانایی برقراری ارتباط با دیگران.

شایع ترین علائم زوال عقل چیست؟

پنج علامت شایع این بیماری عبارتند از:

مشکل در تصمیم گیری و استدلال

درک زمان و مکان دشوار است، مانند بیدار شدن در نیمه شب برای رفتن به محل کار

مشکل در برقراری ارتباط موثر با دیگران، مانند ناتوانی در یافتن کلمات مناسب.

– آنها همیشه همان کلمات را می گویند و پیگیری مکالمه برایشان سخت است.

تغییر در شخصیت و نگرش، نوسانات خلقی و رنج بردن از اضطراب و افسردگی

تشخیص زوال عقل ممکن است دشوار باشد زیرا این علائم مشابه علائمی است که با کاهش توانایی طبیعی در سنین بالا مرتبط است.

طبق یک مطالعه، از هر چهار بیمار آخر که دچار زوال عقل بودند، یک نفر حداقل دو سال پس از تشخیص تشخیص داده شد.

این مطالعه 1019 بیمار مبتلا به زوال عقل و مراقبان آنها را در مورد تجربیاتشان از فرآیند تشخیصی مورد بررسی قرار داد و دریافت که دلیل اصلی عدم دریافت کمک مورد نیاز مردم این است که علائم آنها درک درستی از روند طبیعی پیری ندارند. این وضعیت در 42 درصد موارد رخ می دهد.

حدود 26 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که بیماری آنها دو سال است که به طور رسمی تشخیص داده نشده است، و یک چهارم گفتند که در زمان تشخیص به نقطه بحرانی رسیده اند.

متخصصان افراد بالقوه یا کسانی را که نگران کاهش توانایی عزیزانشان هستند تشویق می‌کنند که جلو بیایند و بگویند: کسی که سؤالات مشابهی را بارها و بارها می‌پرسد پیر نیست، بلکه بیمار است.

به گفته این متخصصان، اگر نگران خود یا عزیزتان هستید، برای کمک به پزشک مراجعه کنید. این یافته ها به وضوح نشان می دهد که مقابله با علائم زوال عقل به تنهایی و عدم درخواست کمک چقدر خطرناک است.

یکی از کارشناسان می گوید: «بله، وقتی مشخص است که ما آلوده شده ایم، بسیار ترسناک است. من خودم را می شناسم؛ چون وقتی فهمیدم مادرم مبتلا شده وحشت کردم. اما آگاهی به اندازه ترس ارزشمند است. بنابراین، 90 درصد از بیماران زوال عقل به ما می گویند که تشخیص بیماری برای آنها مفید است. زیرا به آنها امکان دسترسی به مراقبت و مراقبت های اولیه پزشکی را می دهد و زمان ارزشمندی را برای برنامه ریزی برای آینده تلف نمی کند. از آنجایی که اپیدمی کرونا باعث کاهش میزان تشخیص می شود، دریافت کمک مهم تر از همیشه است. شما مجبور نیستید به تنهایی با زوال عقل مقابله کنید. ما آماده کمک به همه قربانیان هستیم.

علائم اولیه زوال عقل چیست؟

انجمن آلزایمر انگلستان، با همکاری کالج سلطنتی پزشکان عمومی، برای رسیدگی به مسائل شناسایی شده توسط یافته های خود، چک لیست جدیدی برای کمک به افراد در شناخت علائم زوال عقل و تشویق آنها به کمک گرفتن ایجاد کرده است.تست های تشخیصی و کمک ها.

ارزیابی اینکه آیا فرد مشکل حافظه دارد، مانند مشکل در به خاطر سپردن کلمات صحیح یا سؤالات و عبارات تکراری، مشکلات در زندگی روزمره، مانند مشکل در پرداخت قبوض یا گم شدن در خارج از خانه، و همچنین مشکلات روحی یا جسمی. رفتارهایی مانند پرخاشگری یا رفتار ناپسند یا تنهایی از جمله موارد موجود در این لیست هستند.

دکتر جیل راسموسن، نماینده بالینی زوال عقل در کالج سلطنتی پزشکان عمومی گفت: “برای بیماران، خانواده ها و پزشکان بسیار مهم است که توصیه های به موقع و موثر در مورد علائم احتمالی زوال عقل ارائه دهند.”

چک لیست جدید که با همکاری انجمن زوال عقل تهیه شده است، ابزاری ساده و رایگان است که به بیماران و خانواده‌هایشان کمک می‌کند تا علائم و نگرانی‌های خود را طی معاینات مکرر بیان کنند.

کارشناسان می گویند این لیست در شناسایی افرادی که باید برای ارزیابی دقیق تر و تشخیص مشکلاتشان ارجاع داده شوند بسیار موثر است. ما همه کسانی را که نگران علائم احتمالی زوال عقل هستند تشویق می کنیم از این چک لیست استفاده کنند و آن را با تیم مراقبت های اولیه خود به اشتراک بگذارند.

بر اساس آمار رسمی، بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان از زوال عقل رنج می برند و سالانه نزدیک به 10 میلیون مورد جدید از این بیماری گزارش می شود.

آمارهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز نشان می دهد که بیش از 60 درصد افراد مبتلا به زوال عقل از کشورهای کم درآمد یا متوسط ​​هستند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز بیان می کند که این بیماری با گذشت زمان بدتر می شود و بیشتر افراد مسن را درگیر می کند، اما همه افراد با افزایش سن به این بیماری مبتلا نمی شوند. بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین انواع زوال عقل است.

در این رابطه، دکتر جیسون شپرد، دانشیار عصب شناسی در دانشگاه یوتا و تالیا لرنر، استادیار عصب شناسی در دانشگاه نورث وسترن، به اینسایدر گفتند که برخی از دستورالعمل های بهداشتی عملی را برای حفظ سلامت مغز خود دنبال می کنند. توصیه ها:

1- خواب کافی داشته باشید

دکتر شپرد می گوید ایجاد یک الگوی خواب سالم – شش تا هشت ساعت خواب در شب – یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت روان انجام دهید.

خواب انعطاف پذیری مغز و توانایی سازگاری با موقعیت ها و تجربیات جدید را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مغز با چالش‌های جدید سازگار می‌شود و با افزایش سن، کارایی و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد.

2- افزایش جریان خون قلب

این متخصص مغز و اعصاب سعی می کند با ورزش روزانه مغز خود را سالم نگه دارد زیرا ورزش منظم باعث افزایش جریان خون در مغز می شود. در واقع قلب قوی به مغز کمک می کند تا عملکرد مطلوب خود را از طریق گردش خون کافی حفظ کند.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. ورزش همچنین شروع بیماری آلزایمر یا زوال شناختی را با افزایش سن به تاخیر می اندازد.

توصیه علمی این است که 150 دقیقه در هفته ورزش کنید، اما هر مقداری که بتوانید بدن خود را به حرکت درآورید بهتر از هیچ است.

3- با دوستان خود معاشرت کنید.

از سوی دیگر، به گفته دکتر لرنر، تنهایی می تواند به سلامت روانی، عاطفی و روانی فرد آسیب برساند. بنابراین ارتباط با دیگران بسیار مهم است. افرادی که روابط اجتماعی قوی دارند عموماً عمر طولانی تری دارند. گذراندن وقت با دیگران برای زندگی ذهنی ما بسیار مفید است. این به سلامت روان نیز کمک خواهد کرد.

بر اساس این مطالعه، روابط اجتماعی قوی خطر افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد و به افراد کمک می کند تا با موقعیت های دشوار کنار بیایند.

البته، لرنر اضافه می کند که برقراری ارتباط با دیگران می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص با افزایش سن. حتی با دوستانی که در سراسر کشور پراکنده هستند، او توصیه می کند از رسانه های اجتماعی و پیام رسانی برای حفظ ارتباط با عزیزان خود استفاده کنید.

4- تجربیات جدید کسب کنید

معرفی افراد، مکان ها و چالش های جدید به زنده نگه داشتن ذهن، افزایش انعطاف پذیری مغز و تقویت آن کمک می کند.

از این نظر، دکتر شپرد با سفر به مکان های جدید و تجربه فرهنگ های مختلف، از طریق این فرآیند تجربه کسب کرد. او همچنین در کنار کار به عنوان محقق و استاد، از سرگرمی هایی مانند عکاسی و گوش دادن به موسیقی کلاسیک نیز لذت می برد، زیرا تجربیات جدید به این معنا نیست که باید پول خرج کنید.

این می تواند یک پازل دشوار باشد که تا به حال انجام نداده اید. حتی ورود به یک جامعه جدید مغز را تحریک می کند تا با افراد مختلف سازگار شود.

5. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید.

غذاهای فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل مرتبط هستند. مطالعات نشان داده است که غذاهای با فرآوری بالا، مانند غذاهای فرآوری شده یا سیب زمینی سرخ شده، سلامتی را به خطر می اندازند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، کلسترول یا فشار خون بالا را افزایش می دهند.

به گفته لرنر، اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است در خطر ابتلا به مشکلات مغزی مانند سکته مغزی یا زوال عقل باشید. بنابراین توجه داشته باشید که غذاهای فرآوری شده سلامت مغز شما را تهدید می کند. برای حفظ سلامت مغز و بدن خود، از غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید و سعی کنید از غذاهای کامل شامل میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی و غلات کامل استفاده کنید.

لرنر می گوید: مغز شما از بسیاری جهات از بدن شما جدا نیست. بنابراین، چیزهایی که برای بدن مفید هستند برای مغز نیز مفید هستند.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا