تازه های کسب و کارعمومی

تاثیرات ویپ بر خستگی بدن را جدی بگیرید!!!

ویپ‌ها، ابزارهایی هستند که در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. این ابزارها با باتری کار می‌کنند، یک عامل گرم‌کننده دارند و محفظه‌ای را شامل می‌شوند که مایعی را در بر دارد. با ابداع ویپ‌ها و گسترش عرضه آنها، بسیاری از جوانان و نوجوانان به استفاده از آنها روی آورده‌اند. این ابزارها، با هدف القای حس سیگار یا قلیان کشیدن ابداع شده‌اند و شرکت‌های سازنده معمولا تبلیغات گسترده‌ای در مورد بی‌ضرر بودن آنها ارائه می‌دهند اما پژوهش‌های بسیاری نشان داده اند که ویپ‌ها، ابزارهای بی‌ضرری نیستند و خطرات بسیاری در پی دارند. بهترین سایت فروش پاد و ویپ می توان به سایت دخانیات یه کام دو کام اشاره کرد

ویپ هم نیکوتین دارد

نیکوتین موجود در ویپ، یک ماده اعتیادآور است که در سیگارهای عادی هم وجود دارد. پژوهش اخیر “سازمان کنترل و پیشگیری بیماری”(CDC) آمریکا نشان می‌دهد که ۹۹ درصد ویپ‌های موجود در بازار، نیکوتین دارند. براساس این پژوهش، حتی نمونه‌های ویپ که با عنوان بدون نیکوتین به فروش می‌رسند، حاوی نیکوتین هستند.

بخار ناشی از ویپ نیز بدون ضرر نیست و می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری برای کاربران خود به همراه داشته باشد زیرا بخار ناشی از ویپ علاوه بر نیکوتین، عناصر مضر زیادی را به همراه دارد که از میان آنها می‌توان به ذرات فوق‌العاده ریز که به عمق ریه‌ها نفوذ می‌کنند، طعم‌دهنده‌های شیمیایی که عامل بیماری‌های شدید ریوی هستند، ترکیبات آلی فرار، مواد شیمیایی سرطان‌زا و فلزات سنگین مانند نیکل، قلع و سرب اشاره کرد. دودی که کاربران ویپ تولید می‌کنند، می‌تواند هم خود آنها و هم افراد دیگر را در معرض عناصر مضر قرار دهد.

بسیاری از نمونه‌های ویپ، با طعم‌های گوناگونی مانند میوه، آب‌نبات و نعنا به بازار عرضه می‌شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بیشتر جوانانی که کاربر ویپ هستند، مصرف آن را ابتدا با انواع طعم‌دار آغاز می‌کنند و همین موضوع، دلیل ادامه یافتن مصرف است. بررسی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۲۰ نیز نشان می‌دهند که بیشتر جوانان کاربر ویپ، از انواع طعم‌دار آن استفاده می‌کنند و مصرف این ابزار بین جوانان و نوجوانان افزایش یافته است.

ویپ، گزینه مناسبی برای ترک سیگار نیست

تقریبا از هر ۱۰ فرد سیگاری، هفت نفر می‌گویند که می خواهند سیگار کشیدن را ترک کنند. ترک سیگار، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توان برای سلامتی انجام داد. سیگار کشیدن، تقریبا به همه اندام‌های بدن از جمله قلب آسیب می رساند. می‌توان گفت که یک سوم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی، در نتیجه سیگار کشیدن پیش می‌آیند. اگرچه ویپ‌ها با هدف کمک کردن به ترک سیگار ارائه شده‌اند اما ترک کردن سیگار با کمک ویپ نمی‌تواند ایده کاملا مناسب و ایمنی باشد زیرا اگرچه خطر مصرف ویپ نسبت به سیگار عادی کمتر است اما کاملا ایمن و بی‌خطر نیست.

براساس شواهد به دست آمده از پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ در آمریکا انجام شد، بسیاری از جوانانی که کاربر ویپ هستند، سیگار عادی هم مصرف می‌کنند. شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند جوانانی که از ویپ استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض اعتیاد به سیگار در آینده قرار دارند.

بین سیگار کشیدن و بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان، ارتباط قوی وجود دارد اما ترک سیگار هر چه زودتر انجام شود، بدن زودتر می‌تواند به بازیابی و ترمیم خود بپردازد. بهتر است افراد سیگاری به جای استفاده از ویپ، برای انتخاب برنامه و یا ابزار مناسب ترک سیگار، با پزشک خود مشورت کنند.

ویپ و مشکلات قلبی- عروقی

بررسی‌ها حاکی از این هستند که نیکوتین موجود در ویپ به سرعت از ریه‌ها به جریان خون راه می‌یابد. راه یافتن نیکوتین به جریان خون، به ترشح هورمون آدرنالین منجر می‌شود که ضربان قلب، فشار خون و میزان تنفس را بالا می‌برد؛ بدین ترتیب، امکان حمله قلبی افزایش می‌یابد. پژوهش‌هایی که روی کابران ویپ و مصرف‌کنندگان سیگارهای عادی صورت گرفته‌اند، نشان می‌دهند که مصرف ویپ می‌تواند به اندازه سیگارهای عادی، احتمال حمله قلبی را افزایش دهد.

خشکی دهان

خشکی دهان یکی از شایع ترین عوارض جانبی استفاده از ویپ است. خشکی دهان بیشتر نشات گرفته از مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی جویس یعنی PG و VG (پروپیلن گلیکول و گلیسیرین گیاهی) است.

اگرچه اغلب گزارش شده است که درصد بالای PG اثر خشک کنندگی بیشتری روی دهان دارد، اما اصلا دور از انتظار نیست که مصرف کنندگان ویپر 100٪ VG نیز همچنان خشکی دهان را تجربه کنند. البته دلایل مشخصی در رابطه با اثرگذاری متفاوت این دو ماده روی خشکی دهان وجود ندارد.

PG و VG هر دو مرطوب کننده هستند، به همین دلیل است که از آنها برای مرطوب نگه داشتن محصولات مصرفی استفاده می‌شود. اما آنها همچنین قابلیت جذب آب و رطوبت را نیز دارند.

هنگام به طور کلی خشکی دهان را تجربه می‌کنید، می‌توانید از یک دهانشویه‌ی رطوبتی خوراکی استفاده کنید که از قضا حاوی PG و VG است، همچنین می‌توانید به سادگی آب بیشتری بنوشید. این دو راه حل معمولا ساده ترین راه برای بازگرداندن رطوبت به دهان هستند.

اگر دائماً خشکی دهان دارید، با پزشک و متخصص مربوطه مشورت کنید. خشکی مزمن دهان می تواند نشانه کم آبی بدن باشد و در صورت عدم درمان می تواند عوارض جدی برای سلامت دهان ایجاد کند.

سرگیجه

درست مانند احساسی که هنگام کشیدن سیگار برای بار اول دارید، بسیار طبیعی است که در هنگام استفاده از ویپ نیز شما دچار سرگیجه شوید.

همچنین درست مانند سیگار کشیدن، این احساس سرگیجه بعد از استفاده‌ی متعدد از ویپ برطرف می‌شود. در حقیقت، این سرگیجه در اثر استفاده از ویپ به وجود نمی‌آید، بلکه در اثر نیکوتین موجود در ویپ مخصوصا زمانیکه میزان نیکوتین بالا باشد ایجاد می‌شود.

در صورتیکه نگران این حس سرگیجه هستید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که میزان نیکوتین و یا موارد استفاده از ویپ را کاهش دهید. در صورتیکه تصمیم ندارید مصرف خود را کاهش دهید، باید توجه داشته باشید که این حس سرگیجه به مرور و بعد از اینکه بدن شما به این میزان نیکوتین عادت کرد از بین می‌رود.

احساس کوفتگی و خستگی

نیکوتین یک محرک است که در عین حال که می‌تواند هوشیاری مغز را افزایش دهد یک اثر آرامش‌بخش نیز دارد. برای برخی مصرف‌کنندگان، یکی از این دو اثر انگیزه اصلی است.

معمولا احساس کوفتگی و خستگی که در اثر استفاده از ویپ بوجود می‌آید بسیار به احساس خستگی ناشی از مصرف کافئین است. در صورتیکه احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، میزان نیکوتین را کاهش یا افزایش دهید، و یا اینکه به طور کلی آن را حذف کنید.

نکته‌ی اصلی این است که میزان نیکوتینی که الان مصرف می‌کنید مناسب شما نیست، پس باید آن را تغییر دهید.

گلودرد

گلودرد می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد مثل نیکوتین، پروپیلن گلیکول، طعم‌دهنده‌ها، و یا حتی کویلی که در اتومایزر استفاده شده است.

برخی از کویل‌های استفاده شده در ویپ‌ها از نیکل ساخته شده‌اند و بعضا اتفاق می‌افتد که مصرف‌کنندگان درمی‌یابند که به این فلز حساسیت دارند.

دکمه بازگشت به بالا