اقتصادیتازه های کسب و کارعمومی

طراحی نقشه خانه ویلایی سه خوابه

طراحی نقشه خانه به چه صورت انجام می‌شود؟

برای شروع یک طراحی داخلی ویلا در شمال در شرکت آرین پاراکس مطالعات اولیه برای این کار انجام گیرد و پس‌ از این اقدامات، نقشه ساختمان طراحی شود. نقشه‌ کشی ساختمان در کشور ایران، سابقه چند هزار ساله دارد. چرا که ایرانیان از گذشته‌ های دور تاکنون برای ساختن شهرها و خانه‌ های خود از نقشه‌ هایی استفاده می‌کرده‌ اند.

طراحی مغازه کوچک: طراحی نقشه ساختمان، اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که از طریق این طرح و نقشه، یک مهندس معمار قادر خواهد بود تمامی کمبودهای یک زمین را در نظر بگیرد و با در نظر گرفتن این دسته از عوامل بسیار مؤثر، پلان‌ های یک مجموعه را به‌ نحوی طراحی کند تا مطابق با درخواست کارفرما باشد.

در این مقاله قصد داریم به مراحل مورد نیاز برای طراحی نقشه ساختمان بپردازیم و برخی از نکات و اصول آن را نیز بیان کنیم. اما در ابتدا به برخی از اصول طراحی پلان ساختمان می پردازیم.

در طراحی داخلی خانه مسکونی یکی از مواردی که لازم است برای طراحی نقشه خانه به آن توجه داشته باشید طراحی پلان معماری ساختمان است. ، خود دارای اصول و قواعدی است. در حالت کلی می‌توان گفت پلان یک ساختمان، نقشه ساختمان است که به وسیله یک معمار، طراحی می‌شود. این نقشه، اطلاعات بسیار زیادی را در مورد سازه مورد نظر در بر می‌گیرد.

به‌ طور کلی می‌توان گفت نقشه های مهندسی به طراحان کمک می‌کند تا بتوانند تمامی مراحل ساخت یک خانه و ساختمان را پیگیری کنند و آن را با نظم پیش ببرند.

در حال‌ حاضر بسیاری از سازندگان از نقشه های آرشیوی برای ساخت ویلا و آپارتمان استفاده می کنند این عامل باعث می‌شود تا نوع زمین و متراژ آن نادیده گرفته شود. در حالیکه برای طراحی نقشه خانه ویلایی 200 متری هزینه هایی که بابت خدمات مهندسی می شود در مقابل هزینه های اجرا بسیار ناچیز است بنابراین برای این کار لازم است کار را به کردان سپرد و از همان ابتدا یک نقشه منحصر به فرد تهیه کرد.

اصول طراحی نقشه خانه چیست ؟

برای طراحی نقشه خانه ویلایی 200 متری یا بیشتر ، اصول استانداردی وجود دارد که لازم است حتما به آن توجه شود. در حالت کلی می‌توان گفت نقشه ساختمانی که با توجه به این استانداردها طراحی شده‌، قادر است در کیفیت ساخت آن، تغییرات بسیار زیادی را به وجود آورد. در هنگام نقشه‌کشی یک سازه، توجه به اصول کلی در کنار در نظر گرفتن جزئیات بسیار مهم است.

استفاده بهینه از فضا

فضاهای پرت در یک نقشه ساختمانی به بخش‌هایی گفته می‌شود که یک معمار نمی‌تواند از این نقاط در ابعاد بسیار وسیع استفاده کند. بنابراین لازم است حتما این نقاط با در نظر گرفتن اصول معماری و تکنیک‌های انجام این کار، پوشانده شوند و یا به هر طریق ممکن، نسبت‌ به برطرف ساختن نواقص موجود در این نقاط اقدام گردد. این عامل باعث می‌شود تا زیباسازی این فضاها به‌ نحوی بسیار بهتر انجام گیرد.

مراحل طراحی نقشه خانه ویلایی

رعایت سلسله مراتب طراحی برای نظم بخشی بیشتر و پیشبرد درست کارها بسیار قابل توجه است:

یکی از نکات بسیار مهم پیش‌ از طراحی نقشه برای یک ساختمان مسکونی، در نظر گرفتن نوع زمین و متراژ آن است. در حالت کلی می‌توان گفت در صورتی‌ که معماران، قصد داشته باشند به طراحی یک ساختمان دست بزنند لازم است قبل‌ از هر چیز، سلایق و درخواست‌های مشتری را در نظر بگیرند و از نقشه‌ های آماده و یا آلبومی برای طراحی سازه مورد نظر، استفاده نکنند.
توجه به این عامل باعث می‌شود تا طرح و نقشه به وجود آمده، موجب راحتی و آسایش کارفرما در مجتمع و یا ساختمان ساخته‌ شده گردد. به‌ طور کلی می‌توان گفت طراحی نقشه برای یک سازه، یکی از مهم‌ترین بخش ها در ساخت و طراحی خانه به شمار می‌رود.

در چنین مواقعی هم‌ چنین لازم است به‌ نحوی انجام گیرد که پلان‌ ها با نقشه ساختمان، بیشترین میزان هماهنگی را داشته باشند.

1 – تعیین فضاهای خصوصی و عمومی

یکی از مراحل در نظر گرفتن فضاهای یک خانه و ارتباط آنها با یکدیگر است. در حالت کلی می‌توان گفت برای کارایی مناسب‌ تر یک ساختمان لازم است فضا های آن شناسایی و گروه‌ بندی شوند و سپس ارتباط مناسب بین این فضاها نیز تعیین گردد.

بنابراین قبل از طراحی پلان ساختمان مسکونی، باید به عرصه بندی آن اقدام نمایید. قبل‌ از اقدام به این کار نیز باید معیارهایی را برای عرصه بندی در نظر بگیرید تا از این طریق، تمامی فضاهایی که با یکدیگر هماهنگی و سازگاری دارند در یک گروه قرار بگیرند.

یکی از نکات بسیار مهم در چنین شرایطی این است که در صورتی‌ که فضاهای نامرتبط با یکدیگر در یک عرصه، قرار بگیرند باعث اختلال در عملکرد آن‌ ها می‌شود و به عدم رضایت ساکنین یک ساختمان نیز منجر می‌گردد.

بنابراین در طراحی فضاهای مسکونی لازم است میزان عمومی و یا خصوصی بودن فضاهای مختلف تعیین شود و عرصه‌ های زندگی خانوادگی، عرصه زندگی خصوصی، عرصه پذیرایی، عرصه خدمات و پشتیبانی، عرصه فضاهای باز و نیمه‌ باز و… تعیین گردد.

2 – تفکیک فضایی در طراحی نقشه خانه

در حالت کلی می‌توان گفت عرصه زندگی خانوادگی، شامل: آشپزخانه، غذاخوری و… است و عرصه زندگی خصوصی، آرام‌ترین بخش یک خانه را در بر می‌گیرد. این عرصه، شامل: اتاق‌ های خواب، اتاق‌ های مطالعه و… است. این بخش باید یکی از قسمت‌ های بسیار آرام خانه قرار بگیرد و به حمام‌ ها و سرویس‌ های بهداشتی نیز دسترسی داشته باشد.

عرصه پذیرایی، یکی دیگر از عرصه‌هایی است که باید در طراحی نقشه خانه دوبلکس به آن توجه شود. این مکان‌ها برای برقراری ارتباط با اقوام، دوستان و آشنایان در نظر گرفته می‌شوند و شامل اتاق پذیرایی، غذاخوری، ورودی و… هستند.

در طراحی این بخش لازم است به این نکته مهم توجه داشته باشید که بهتر است این فضا در نزدیکی ورودی و یا غذاخوری قرار بگیرد و از طرف دیگر نور و تهویه آن نیز مناسب باشد.

عرصه خدمات و پشتیبانی، شامل مواردی از قبیل: پارکینگ، انباری، زیرزمین و موتورخانه و… است. این بخش‌ ها به بهره‌ مندی از سیستم‌ های مکانیکی و الکتریکی ساختمان وابسته هستند. دیگر عرصه‌ ای که در هنگام طراحی نقشه یک ساختمان باید مورد توجه قرار بگیرد عرصه فضاهای باز و یا نیمه‌ باز است.

به‌ طور کلی می‌ توان گفت با در نظر گرفتن فضاهای داخلی آن تکامل پیدا می‌کند. از طرف دیگر در این شرایط توجه به حجم این فضاها و یا حیاط نیز اهمیت دارد.

طراحی نقشه خانه دو خوابه

به‌ طور کلی می‌توان گفت یک طراح و یا مهندس معمار ، لازم است از همان مراحل ابتدایی کار طراحی به محیط اطراف و هم‌ چنین فضاهای باز و نیمه‌باز توجه کافی داشته باشد.

چراکه در نظر گرفتن این فضاها و هم‌ چنین نحوه ارتباط فضاهای داخلی یک سازه با فضاهای باز و یا نیمه‌ باز و نحوه تعریف آن‌ها بر کیفیت کار و نحوه عملکرد آن‌ها اثرگذار است.

3 – جانمایی مناسب راه پله‌ و آسانسور

یکی از نکات و مراحلی که باید در طراحی نقشه ساختمان ویلایی مورد توجه قرار دهید مکان‌یابی مناسب برای پله‌های سازه و هم‌ چنین آسانسور آن است. در هنگام در نظر گرفتن مکان مناسب برای این بخش‌ها لازم است عوامل زیادی را مورد توجه قرار دهید. از جمله این عوامل می‌توان به عرض و شکل زمین مورد نظر اشاره کرد.

هم‌ چنین لازم است تعداد واحدها در هر یک از طبقه‌ های ساختمان مسکونی نیز مورد توجه قرار بگیرد. تعداد پارکینگ‌ های مورد نیاز ساختمان نیز از دیگر عواملی است که لازم است در این موقعیت به آن توجه شود.

پس‌ از در نظر گرفتن این عوامل لازم است در مورد شکل سرویس پله نیز فکر کنید و این نکته را در نظر بگیرید که قصد دارید سرویس پله ساختمان‌تان ۴ طرفه، ۳ طرفه، دو طرفه، و یا… باشد. با توجه به این موارد می‌توانید بهترین مکان برای پله‌ ها و یا آسانسور ساختمان خود را مشخص کنید.

پلان خانه سه خوابه

4 – جانمایی فضاهای داخلی پلان

یکی از اقداماتی که لازم است برای طراحی نقشه خانه ویلایی و ساختمان در نظر داشته باشید جانمایی و یا لکه‌ گذاری فضاهای داخلی پلان است.

در حالت کلی می‌توان گفت نوع لکه‌ گذاری پلان در زمین‌هایی که شمالی هستند با زمین‌های جنوبی، دارای چندین اختلاف اساسی است که باید پیش‌ از طراحی نقشه در نظر گرفته شود.

در حالت کلی می‌توان گفت تصمیم‌گیری در مورد بهترین محل برای آشپزخانه، یکی از مهم‌ ترین موضوعات در این بخش است. این عامل می‌تواند بر روی کیفیت طراحی پلان یک ساختمان اثرات بسیار مستقیمی را ایجاد کند. آشپزخانه یک ساختمان مسکونی باید در موقعیتی طراحی شود که نور و تهویه مستقیم داشته باشد.

در شرایط معمول، طراحان برای در نظر گرفتن محیط اتاق‌ خواب‌ ها به نکته دیگری فکر می‌ کنند و متناسب با نیاز مشتری خانه دو خوابه یا سه خوابه طراحی کرده و این محیط‌ ها را در نقطه مقابل بخش‌ های پذیرایی، نشیمن و یا آشپزخانه طراحی می‌کنند.

در صورتی‌ که زمین مورد نظر شما از نوع جنوبی باشد لازم است طراح به این نکته فکر کند که این سمت، درست جایی واقع‌ شده باشد که بیشترین نور ممکن را داشته باشد.

5 – در نظر گرفتن نوردهی مناسب

همان‌طور که پیش‌ از این گفته شد یکی از موضوعات و نکات بسیار اساسی در طراحی نقشه ساختمان، نوردهی است. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که میزان نوردهی یک منزل مسکونی باید دارای تعادل کافی باشد.

در حالت معمول می‌توان گفت طراح یک نقشه ساختمانی، باید برای تعادل هرچه بیشتر نور ساختمان، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.

بسیاری از طراحان این تعادل را در نظر نمی‌گیرند. برای نمونه این امکان وجود دارد که در هنگام طراحی اتاق‌خواب از پنجره‌ های بسیار عریض و طویل استفاده کنند تا نور را در ساعات مختلف شبانه‌ روز برای این بخش تامین نمایند.

این در حالی است که در طراحی این فضا لازم است اقداماتی اندیشیده شود تا در برخی از ساعات روز، نور کمی به آن برسد.

دکمه بازگشت به بالا