عمومی

علائم و نشانه‌های هشداردهنده تومور مغزی

خستگی می تواند ناشی از تومورهای سرطان مغز باشد، اما این اولین علامت نیست.

به گزارش سلام آنلاین. سلام آنلاین او نوشت: انواع مختلفی از تومورهای مغزی وجود دارد. برخی سرطانی (بدخیم) و برخی دیگر سرطانی (خفیف) نیستند. برخی از تومورهای بدخیم از مغز شروع می شوند. بنابراین به این موارد سرطان اولیه مغز می گویند. در مواقع دیگر، سرطان بدخیم از سایر قسمت های بدن به مغز سرایت می کند و منجر به تومورهای ثانویه مغزی می شود.

علائم احتمالی زیادی برای تومور مغزی وجود دارد، اما افراد مبتلا به تومور مغزی کمتر احتمال دارد که همه این علائم را داشته باشند. علائم همچنین بسته به محل رشد تومور در مغز و اندازه آن متفاوت است.

علائم تومور مغزی چیست؟

علائم تومور مغزی بسته به نوع، اندازه و محل دقیق مغز متفاوت است. برخی از علائم هشدار دهنده تومور مغزی عبارتند از:

1) تشنج

تومورهای مغزی می توانند بر ساختارهای مغز فشار بیاورند. این می تواند با سیگنال های الکتریکی بین سلول های عصبی تداخل کند و منجر به تشنج شود. تشنج گاهی اوقات اولین علامت تومور مغزی است، اما ممکن است در هر مرحله ای رخ دهد. حدود 50 درصد از افراد مبتلا به تومور مغزی حداقل یک بار تشنج را تجربه می کنند.

2) تغییر در شخصیت یا تغییر در خلق و خو

تومورها می توانند عملکرد مغز را مختل کنند و بر شخصیت و رفتار شما تأثیر بگذارند. آنها همچنین می توانند باعث نوسانات خلقی شوند. مثلاً آرام می شوید و یک دقیقه لذت می برید و بعد از مدتی بدون هیچ دلیل مشخصی شروع به دعوا می کنید. این علائم تومورهای مغزی می‌توانند در مراحل اولیه ظاهر شوند، اما می‌توانند با شیمی‌درمانی یا سایر درمان‌های سرطان نیز بروز کنند. تغییرات در شخصیت یا نوسانات خلقی نیز می تواند ناشی از بیماری روانی یا سایر بیماری هایی باشد که بر مغز تأثیر می گذارد.

3) اختلالات حافظه

مشکلات حافظه می تواند توسط تومورها در جایی در مغز ایجاد شود. به خصوص اگر لوب قدامی یا تمپورال را تحت تاثیر قرار دهد. تومورهایی که بر لوب قدامی یا جداری تأثیر می گذارند نیز می توانند عقل و تصمیم را مختل کنند. به عنوان مثال، ممکن است به سختی تمرکز کنید و به راحتی حواس خود را پرت کنید. شما همیشه در مورد چیزهای ساده سردرگم هستید یا نمی توانید برخی کارها را انجام دهید و در برنامه ریزی مشکل دارید. گاهی اوقات ممکن است حافظه کوتاه مدت شما دچار مشکل شود و به درستی کار نکند.

این علائم می تواند همزمان با تومور مغزی در هر مرحله رخ دهد. همچنین می تواند از عوارض شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

مشکلات شناختی خفیف می تواند به دلایلی غیر از تومورهای مغزی رخ دهد. از جمله کمبود ویتامین، داروها یا سایر شرایط سلامت روان.

4) خستگی مفرط

خستگی مفرط با خستگی معمولی متفاوت است. علائم خستگی شدید به شرح زیر است:

شما کاملا خسته هستید یا همیشه.

شما به طور کلی احساس ضعف می کنید و بدنتان احساس سنگینی می کند.

شما همیشه در وسط روز خواب هستید.

توانایی تمرکز را از دست می دهید.

تحریک پذیر و نامنظم می شوید.

خستگی می تواند ناشی از تومورهای سرطان مغز باشد، اما این اولین علامت نیست.

5) حالت تهوع و استفراغ

ممکن است در مراحل اولیه تومور دچار تهوع و استفراغ شوید زیرا تومور باعث عدم تعادل هورمونی یا افزایش فشار در مغز می شود. در طول درمان سرطان، تهوع و استفراغ ممکن است از عوارض جانبی شیمی درمانی یا سایر درمان ها باشد.

البته ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مسمومیت غذایی، آنفولانزا یا بارداری، حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه کنید.

استفراغ ناشی از تومور مغزی معمولاً شدیدتر است و با استفراغ در دوران بارداری، مسمومیت غذایی یا سرماخوردگی متفاوت است.

6) ضعف و خواب آلودگی

احساس ضعف عمومی ممکن است به این دلیل باشد که بدن شما در حال مبارزه با تومور است. برخی از تومورهای مغزی باعث بی حسی یا لرز در دست ها و پاها می شوند.

ضعف یا بی حسی عضلانی در یک طرف بدن رخ می دهد و ممکن است نشان دهنده وجود تومور در بخشی از مغز باشد.

منبع: Healthline

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا