فرهنگ و هنر

شرحی بر دعای روز ۲۱ ماه مبارک رمضان

در دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان آمده است: «همان‌طور که پزشکان می‌دانند چه چیزی برای بیمار خوب است، خداوند متعال به ما هم خیر می‌دهد. کمتر و بیشتر می داد و ما نباید اعتراض کنیم. اگر ببینیم این روح به آنچه خداوند به ما داده راضی است، خداوند از ما راضی خواهد شد. اما اگر در دل خود شکایت کنیم که خداوند کمتر از آن به ما داده است، خدا نیز از ما راضی نیست.»

به نام خدا

«خدایا صابرانت را حجت قرار ده و صورت علی را برای شیطان سبیل مگردان و جنت را جایگاه خود قرار ده ای داور حوائج حواریون».

«خدایا مرا در آن به اراده خود رهنمون کن و شیطان را در آن راه برای من قرار ده و آسمانها را خانه و استراحتگاه من قرار ده حاجت سالک.

به گزارش سلام آنلاین، آیت الله مجتهدی تهرانی در وصف فراز با بیان اینکه اللهم مریضانت را به دلیلی خشنود کن، فرمودند: خدایا کاری کن که من راهی پیدا کنم تا تو را راضی کنم. توفیقی از ما باشد که دلیل و راهنما باشد تا خدا از ما راضی باشد.

وی افزود: حدیث داریم که اگر بخواهی بدانی خداوند از تو راضی است یا نه؟ به خودت نگاه کن ببین تو راضی هستی یا در گوشه دلت می گویی چرا او اینگونه است و من نه. اینکه گلایه می کنی که چرا خدا به من یا شخص دیگری نداده، نشان می دهد که تو راضی نیستی و خدا هم از تو راضی نیست.

وی افزود: «شما مانند یک بیمار هستید و خداوند مانند یک پزشک است. ساعت 10 صبح دکتر به بیمارستان می آید و دستور غذا را به مدیر آشپزخانه می دهد. گاهی هشت بیمار در اتاقی می خوابند و دکتر می گوید به این بیمار یک چلوکباب بدهید و به مرد غذا ندهید و به بیمار دیگر سوپ بدهید. اکنون بیمارانی که پزشکان آنها را از خوردن غذا منع کرده اند، با پزشکان بحث نمی کنند زیرا می دانند که عمل جراحی انجام می شود و نباید غذا بخورند. همه بیماران از نظر پزشک یکسان هستند و باید در پیشگاه خداوند اینگونه باشیم.

او گفت: «همانطور که طبیب می داند چه چیزی برای بیمار خوب است، خداوند متعال به او خیر می دهد.» برای ما نیز. کمتر و بیشتر می داد و ما نباید اعتراض کنیم.

آیت الله مجتهدی تهرانی تاکید می کند: اگر روحیه راضی به آنچه خداوند به ما داده را پیدا کنیم، خداوند از ما راضی خواهد بود. اما اگر در دل خود شکایت کنیم که خداوند کمتر از آن به ما داده است، خدا نیز از ما راضی نیست.

وی با تأکید بر اینکه منشأ حسادت «حسادت» است، گفت: باید ریشه مشکل را بکوبیم حسادت کنیم که عقب نشینی نکنیم. ما معمولاً به حسادت حسادت می کنیم و از پسرفت رنج می بریم. حال در ماه رمضان این نکته را بگوییم که اعضا و شرکای ما نیز روزه بگیرند تا در دام عقب نشینی و گناهان دیگر نیفتیم.

گفت: ضرب المثلی داریم که هر وقت روزه می گیری، کاری کن که گوش هایت تند باشد. آهنگ گوش نکنید، توهین نکنید و زبان را برای آزار قرار ندهید و زنان به زنان غیر مرم پوست و مو نشان ندهند. اما متأسفانه ما به طور کلی روزه می گیریم و آخر ماه هم همان ماه اول هستیم.

آیت الله مجتهدی تهرانی می فرمایند: در حدیث داریم کسانی که جاهل و بی احترامی به روزه و عبادت واقعی دارند مانند حیوانات آسیاب هستند. یعنی از صبح تا شب پیاده روی می کنند. اما جلو نرفتند و غروب صبح همین طور ماندند.

وی در توضیح آیه «ولا تعجال للشیطان فیه علی سبیلة» می گوید: در این قسمت می خوانیم خدایا کاری کن که شیطان در ماه رمضان و فردای آن به من راه پیدا نکند. ” حال چه کنیم که شیطان ما را پیدا نکند؟ ما در حدیثی داریم که شیطان هیچ ربطی به سه قبیله ندارد. آنان که به خدا می اندیشند و صبح از خواب بیدار می شوند و استغفار می کنند و آنان که صبح از ترس خدا گریه می کنند.

آیت الله مجتهدی تهرانی در توضیح فراس فرمودند «واج ْعَلْ جَنَّةُ لی منزلا و الا» خدایا بهشت ​​را خانه من قرار بده. بهشت را به خانه ها و بهداشت ما بازگردانیم. آنهایی که شیعه علی (ع) و علی بیوت (ع) هستند انشاءالله به جهنم نمی روند. امام صادق (ع) می فرماید: ایمانت را با خود بیاور تا برایت دعا کنیم. »

وی تاکید می کند: آیه شفاعت برای کسانی است که با ایمان می میرند. قرآن خاموش ناپذیر برای کافر و کافر است. ادامه می دهیم و یک یا دو نمره پایین می گیریم. اما چون شیعه هستیم توسل اهل بیت(ع) شامل حال ما می شود.

این معلم بزرگ اخلاق در توضیح بیت آخر می فرماید: در آخر دعا می خوانیم «یا قاضی الحوائج سالک» یعنی خدایا حاجت طلب را برآورده کن همه به سوی تو می آیند. و هر چه دارند طلب می کند و تو آنچه را که نیاز دارند به آنها می دهی. لطفا این دعاها را برای ما مستجاب کنید.

انتهای پیام/

انتشارات اجتماعی

تحقیقگر تخصصی در زمینه تحولات اجتماعی و تأثیر آن بر جامعه. نگارش مقالات کوتاه و مفید.
دکمه بازگشت به بالا