تازه های کسب و کارعمومی

لباس کار متناسب با شغل، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

لباس کار صنعتی به عنوان یكی از وسایل استحفاظی فردی مطرح می باشد و کلیه کارکنان باید با لباس کار مناسب در محل کار خود حاضر شوند. لباس كار کارکنان دارای خصوصیاتی می باشند که مطابق مقررات خاصی در اختیار کارکنان قرار می گیرند. معمولاً لباس کار به عنوان یك پوشش سراسری تنه ، دست و پاها را در مقابل شرایط محیطی حفاظت می کند.

خصوصیات و استانداردهای لباس کار صنعتی

لباس کار باید اندازه و متناسب با بدن استفاده کننده باشد. کارکنانی که با ماشین کار می کنند و یا در جوار ماشین آلات مشغول کار هستند باید از لباس کاری استفاده کنند که هیچ قسمت آن باز یا پاره نباشد. حدالامکان دارای شب نما باشند. آویزان نمودن زنجیر ، ساعت، کلید و نظایر آنها روی لباس کار اکیداً ممنوع است. در محل کار که احتمال خطر انفجار و یا حریق باشد، استفاده از یقه نورگیری آفتاب گردان و زه و دسته عینك که از انواع سلونوئید ساخته شده اند و همچنین همراه داشتن سایر مواد قابل اشتعال برای کارکنان مربوطه اکیداً ممنوع است.

در صورتیكه انجام کاری ایجاب نماید که کارکنان آستین لباس کار خود را مستمراً بالا بزنند، بایستی از لباس کار آستین کوتاه استفاده نمایند.کارکنانی که در محیط های آلوده به گرد و غبار، مواد قابل اشتعال و انفجار و یا مسموم کننده به كار اشتغال دارند، نباید لباس های جیبدار و یا لبه دار دوبل شلوار را در بر داشته باشند، چون ممكن است گرد و غبار و مواد مزبور در چین و لبه لباس باقی بماند. لباس ایمنی مخصوص کارکنانی که با مواد خورنده و یا مضر کار می کنند، باید آب و گاز در آن نفوذ ننموده و جنس آن مناسب با نوع ماده و یا موادی که با آنها کار می کنند باشد.

لباس کارکنانی که با مواد اسیدی و رادیواکتیو کار می کنند باید بصورت یكپارچه و بدون منفذ همراه با کلاه مخصوص، کفش و دستكش از جنس خاص و غیر قابل نفوذ باشد.لباس کار نباید گشاد باشد، مخصوصا قسمت های سر آستین آن و نباید به میزانی تنگ باشد که اعضای بدن هنگام کار با اشكال مواجه شوند. آستین ها را نباید به طرف بالا برگرداند و یا لوله کرد.

What features should work clothes suitable for the job have?
تذکر 1: کارکنانی که لباسشان به مواد نفتی یا شیمیایی خطرناک آغشته شود باید فوراً لباس خود را شسته و یا تعویض نموده و آن قسمت از بدن را نیز که در تماس بوده با شوینده های مناسب بشویند. هیچ یك از کارکنان حق ندارند با لباس آغشته به مواد نفتی و یا مواد شیمیایی، به آتش، شعله و دیگر منابع حرارتی نزدیك شوند و یا کبریت و فندک و غیره روشن نمایند.

تذکر 2: در صورت پارگی، خراب شدن و یا آلودگی بمواد نفتی یا شیمیایی خطرناک لباس کار، باید برای تمیز شدن آن اقدام نمایید و در صورت نیاز به تعویض، به سرپرست مربوط اطلاع داده شود.

تذکر 3: البسه آغشته به روغن و یا گریس باید فوراً از تن خارج شود، چون ممكن است ایجاد ناراحتی پوست نماید.

یک لباس کار صنعتی باید از چه جنسی ساخته شود؟

جنس پارچه با توجه به شرایط کار و لزوم ظاهر لباس از نظر مقاومت در مقابل چروکیدگی و نیز عدم تولید الكتریسیته ساکن از مخلوط حدود 71 % پنبه و 31 % پلی استر و با وزن gr/m2 320 تا gr/m2 420 و با توجه به شرایط اقلیمی و فصول مختلف در نظر گرفته شود. در شرایطی که احتمال سوختن لباس کار در اثر ریختن پلیسه و یا تحت تأثیر حرارت زیاد وجود دارد، مانند لباس کار جوشكاری، جنس لباس کار بایستی 11 % پنبه باشد. به منظور استحكام بیشتر از پارچه با بافت کج راه با تراکم بالا  2 تار و یك پود و نخ چهل دولا از نوع رینگ  استفاده گردد.

به منظور دوام بیشتر رنگ و پیشگیری از رنگ دادن پارچه پس از شستشو و همچنین جلوگیری از آب رفتن پارچه از رنگ های راکتیو در رنگرزی پارچه استفاده شده باشد.  با انتخاب پارچه مرغوب و اعلاء، به كار بردن دوخت محكم و نیز چرخكاری دوبله درزها، لباس کار بادوام تولید گردد. با استفاده از الگوی مناسب، باید لباس کار شكیل و خوش دوخت بوده و در اندازه های استاندارد تهیه شود.

لباس کار استاندارد باید دارای چه آرم وعلائمی باشد؟

لباس کار باید به نحوی باشد که مشخص کند فردی که آن لباس را پوشیده در کدام گروه شغلی یا واحد فعالیت می نماید. علامت یاد شده می تواند آرم، کد و یا حتی رنگ لباس باشد. برای در نظر گرفتن علائم مشخصه موارد ذیل قابل بررسی می باشد: هر شخصی بایستی در محل کار خود از مناسب حرفه استفاده کند. اما چیزی که بیش از همه مهم است در رابطه با خصوصیات لباس کار مناسب، این است که انتخاب لباس کار متناسب با حرفه فرد باشد. شرایط محیط کاری ایجاب می کند که فرد نتواند از هر لباسی استفاده کند. به همین دلیل، هنگام انتخاب لباس کار شخص، بایستی به شغل او توجه زیادی شود و مناسب با حرفه فرد، بهترین نوع لباس کار اعم از لباس کار دوبنده،  لباس کار یکسره، لباس کار دو تکه و غیره انتخاب شود.

مهم ترین ویژگی لباس کار مناسب

همچنین مواردی مانند طرح لباس کار مناسب حرفه،  رنگ لباس کار، جنس لباس، ویژگی‌های لباس کار بایستی متناسب با حرفه و نقش هر فرد در آن شرکت باشد. در غیر اینصورت، لباس کار ممکن است به اندازه مکفی نتواند نقش خود را که حفظ ایمنی و سلامتی کارمند است، ایفا کند.

لباس کار مناسب شغل های مختلف

تمامی حرفه ها از لباس کار خاصی استفاده می‌کنند. در حرفه هایی که محیط رسمی و اداری و دارد، کارمندان از لباس کار خاص آن محیط استفاده می‌کنند که در درجه اول برای راحتی کارمندان، سپس ایجاد یکپارچگی و نظم در شرکت و در برخی موارد برای سازمان و برندینگ شرکت استفاده می‌شود.

در حرفه هایی که بیشتر عملیاتی هستند، تامین و حفظ جان امنیت فرد در اولویت زیادی قرار دارد. در چنین شرایطی بایستی از لباس کار مناسب استفاده شود. همچنین لباس کار می‌تواند موجب شناسایی کارمندان از افراد متفرقه در شرکت شود. استفاده از لباس کار مناسب هر حرفه، می‌تواند برای معرفی سازمان و شرکت مناسب باشد. علاوه بر آن نیز نوعی معرفی محصول ، بازاریابی و یا خدمات نیز به شمار می‌آید.

افرادی که در شرایط آب و هوایی سخت کار می‌کنند، بایستی لباس کار مناسبی داشته باشند تا به راحتی بتوانند خود را با شرایط محیط هماهنگ کنند. به همین دلیل هر سازمانی بایستی شرایط کاری خود را ارزیابی کرده و سپس مناسب با آن شرایط لباس کار مخصوص، برای کارمندان خود تهیه کند.

ویژکی های لباس کار حرفه ای

به طور کلی می توان خصوصیات لباس های کار حرفه ایی و ایمن را موارد زیر بیان کرد:

  1. مهمترین خصوصیت یک لباس مناسب، تناسب و اندازه آن با سایز بدن فرد است.
  2. لباس کار کارکنانی که در محیط هایی که با موراد مضر و خورنده مرتبط هستند بایستی به نوعی باشد که به عنوان یک عایق مناسب در برابر مواد شیمیایی ،آب ، گاز و …. عمل کند.
  3. لباس کار افرادی که با ماشین آلات صنعتی فعالیت می کنند بایستی یکسره و بدون هیچ پارگی باشد و همینطور استفاده از ساعت ،زنجیر و کلید در هنگام استفاده از ماشین های صنعتی اصلا توصیه نمیشود.
  4. آتش نشانان و افرادی که در حرفه خود به نوعی با آتش و حرارت درگیری دارند بایستی از جنس نسوز و ضد حریق بوده و همچنین شامل: کفش ، کلاه ،دستکش ایمنی باشند.
  5. افرادی که در محیط هایی که با مواد قابل اشتعال،گرد و غبار در آنها به کار گرفته میشود مشغول به فعالیت هستند نبایستی از لباس کار حاوی لبه،جیب ، چروک ، چین های زیاد استفاده کنند، زیرا امکان دارد این مواد سمی در چین یا جیب های لباس باقی مانده و در نهایت موجب مسمومیت فرد حین کار شوند.
  6. کارکنانی که با مواد رادیو اکتیو،اسیدی و شیمیایی ارتباط دارند ضروریست که از لباس کار هایی به صورت یکپارچه که دارای هیچ گونه راه نفوذی نباشد به همراه کفش و کلاه و دستکش ایمنی با جنس غیر قابل نفوذ استفاده کنند.
  7. در صورتی که کار به گونه ایی باشد که کارکنان مدام مجبور به بالا بردن آستین های لباس خود باشند، ضروریست از لباس کار هایی استفاده کنند که آستین کوتاه داشته باشد.
  8. کارکنانی که در مکان هایی که احتمال انفجار در آنجا بالاست فعالیت میکنند نبایستی از لباس هایی استفاده کنند که امکان شعله‌ور شدن بالایی داشته باشند همچنین نبایستی از عینک، کلاه و… سلونوئید استفاده کنند.
  9. در مناطق سرد و یا فصول سرد سال لباس کار ها بایستی دارای آستر پشمی باشد و در محیط های بارانی از لباس کارهای دارای کلاه سرخود حتما استفاده کنید.
  10. میتوانیم از نام شرکت یا آرم لوگو مربوطه را بر روی لباس ها حک کرد. بهترین مکان برای حک لوگو شرکت نیز بالای جیب راست لباس است.

تشخیص لباس کار مناسب

یکی از مهم‌ترین دغدغه ها که هنگام انتخاب لباس کار بایستی در نظر بگیرید، این است که چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند از جان افراد حفاظت شود. عوامل زیادی در تعیین ویژگی‌های لباس کار مناسب تاثیر دارند که در عنوان زیر به چند مورد کوتاه اشاره می‌کنیم:

برای هر کاری مناسب با شرایط محیط آن حرفه، بایستی از جنس پارچه مخصوصی استفاده شود. اما در حالت کلی، جنس پارچه بایستی کیفیت مناسبی داشته باشد و در برابر عوامل مختلف، دوام کافی داشته باشد. در لباس‌های خاص کار از پارچه‌های ویسکوز، پلی استر پنبه، فلامنت، کتان یا ترکیبی از آنها استفاده می‌شود. در انتخاب جنس پارچه بایستی دمای محیط کار در اولویت قرار داده شود. لباس کار گرم در محیط‌های بسیار گرم و شرجی باعث عدم تمرکز و کلافگی خواهد شد.

انواع تیشرت کار مردانه ایمنی در کل تیشرت‌ها با توجه به ویژگی‌های فیزیکی افراد و مناسب برای موقعیت های مختلف طراحی و تولید و عرضه و با توجه به تنوعی که این روزها در پوشاک مردانه وجود دارد شما می‌توانید گزینه‌های زیر را در انتخاب خود مد نظر بگیرید تی شرت‌های یقه گرد نخی محبوب‌ترین هستند.

اگر صورت کشیده و شانه‌های افتاده ای دارید این تیشرت مناسب شما است.و همچنین اگر قصد استفاده به عنوان تیشرت زیر کت تک را دارید، پیشنهاد ما به شما انتخاب تی شرت های یقه گرد است.تیشرت یقه هفت همانطور که از نامش متوجه میشویم دارای یقه به شکل عدد هفت می باشد. این تیشرت مناسب آقایانی میباشد که دارای صورت گرد و شانه های کشیده می باشند.

یقه هفت بدن آنها را باریک تر و جذاب تر نشان می دهد. جوان‌ها و کسانی که به لباس های اسپرت علاقه دارند از تیشرت لانگ استفاده می کنند. تی شرت‌های لانگ دارای طرح گشاد هستند به همین دلیل بهتر است با شلوار جذب ست شوند. از دیگر انواع تیشرت ها میتوان به پولوشرت ها اشاره کرد، همانطور که میدانید به تیشرت هایی که در طراحی آنها از یقه برگردان و دکمه استفاده می شود پولوشرت می‌گویند. پولوشرت دارای استایلی نیمه رسمی است به همین خاطر می توان از آن در قرارهای کاری و جلسات رسمی استفاده کرد.

دکمه بازگشت به بالا